1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507172 inlägg · 4104 ämnen

Slutspelsserien

« · 1956997 · » Till forumet

Sv: Slutspelsserien
Tarasov: hehe, ja kanske är 90-tal, men tycker många fortf pratar om +/- :)
Kommentera

Tarasov: tycker KHK varit luriga. Deras spel har sett väldigt olika ut i de olika matcherna, håller du med?
Kommentera

J F K: kan vara som du säger, eller så klarar inte det befintliga spelarmaterialet av att anpassa sitt spel som Hellkvist vill att de ska?
Kommentera

Foppatofflan:
Ja plus minus är så 90 tal;) däremot så räknas inte plus/minus på BP/PP om jag nu inte är helt felinformerad.
Kommentera

Tarasov: plus/minus kan vara rätt så missvisande. En spelare som är sjukt bra defensivt och av den anledningen får stort förtroende/mkt speltid i boxplay kommer ju sannolikt vara inne på fler baklängesmål än någon som aldrig spelar boxplay och riskerar därmed också sämre +/- statistik.
Kommentera

Foppatofflan:
Just den delen har jag inte lagt märke till men skall se om jag märker nåt de 4 återstående matcherna, KHK kan väl lira lite så ibland? Däremot kan jag tycker att man inte har en riktig andrakedja vilket kostat oss åtminstone 10-15 kassar, vi har ett system som ger oss lägen i de flesta matcher och vi kommer ofta till bra lägen.

Det leder till förstalinan inte riktigt fått någon avlastning, med en lite bättre andralina rent offensivt tror jag vi nått topp-
Kommentera

J F K: syns att Hellkvist hockey lever kvar i IkO , försvarsspelet ungefär som Modos dock mindre misstag, en av spelarna nämnde att så måste de spela, de vill inte slänga bort puckar ur egen zon utan spela sig ur o framåt o ibland blir det misstag men får vi ta
Kommentera

Heyerdal: Nu hade Oskarshamn ett fem minuters pp i början av tredje, men skotten hittills 14-1 till dem och de har vänt till 2-1. AIK har fått lite att fundera på.
Kommentera

Heyerdal: Och där blev det precis 2-1 iko, väldigt kyligt mål
Kommentera

J F K: 4 vinster i rad har vi gjort förr, hoppet lever!
Kommentera

Heyerdal: inte givet att det blir AIK som går vidare, IkO pigga ikväll spännande match 1-1 o 5 kvar
Kommentera

Heyerdal: Jag har hoppet. Det krävs nog 12 poäng för att få kvala, så chansen har vi. Dock är den väldigt liten.
Kommentera

Heyerdal: Modo-KHK på tv imorrn , för de som har hoppet kvar...;)
Kommentera

J F K: precis vad jag noterat under säsongen och har även nämnt det här !
Kommentera

Rytter: När jag för ett par veckor sedan kritiserade Hellkvist som matchcoach fick jag kraftigt motstånd. Jag håller fast vid att han inte är någon som anpassar sig efter motståndarna eller byter taktik under matcherna. Sedan tycker jag att han är den bästa coachen sammantaget de senaste tio åren, men det beror på att de andra uppgifterna väger mycket tyngre.
Kommentera

Tarasov:

På dekis men skulle ändå vara den klarast lysande stjärnan i Timrås backuppställning.
Kommentera

Hockeyoraklet:
Tror att det isf valt bedöma hans relativa corsi istället för plus/minus, och utan att ha sett siffrorna så känner jag mig rätt trygg i att de tyckt det varit värt pengarna. Men handlar diskussionen istället om huruvida han är på dekis eller så får man självklart ge sig.
Kommentera

Foppatofflan:

Håller med!

Dels det du skriver att man inte anpassar sig mot motståndet och hur matchen ser ut. Man kör sitt spel till 100% på gott och ont, när det stämmer är vi riktigt jobbiga när det hackar är vi lättlästa.

En annan sak vi har problem med är tålamodet mot dessa lag. Lag som riskminimerar stänger mittzon, drar ner farten och går på kontringar har vi tufft mot. Får vi inte utdelning så chansar vi mer och försöker vara mer kreativa och går då rakt i deras fälla, speciellt dagar då vi inte har flyt i spelet.

Mot dessa lag ska även vi minimera bjudningarna vara noggrann och spela med ett stort tålamod bara nöta på och lita på kunnandet eller att vi får ett läge, spelvändning eller pp att förvalta och kan ta kommandot så det andra laget måste öppna upp sig.

Mot dessa lag går vi ofta i fällan och dom tar ledningen och får matchen precis dit de vill.

Saknar mer anpassning av spelet beroende på motståndare eller hur matchen ser ut.
Kommentera

modomille: Tycker Modo har stora problem med lag som spelar tight i mittzonen....tex BIK, Västervik och Tingsryd. Modo försöker alltid vara konstruktiva i sina ingångar, vilket inte funkat så bra mot lag med den game-planen. Borde de inte satsa mer på dump and chase i sådana lägen? Tycker Modos speed/snabba passningsspel effektivt neuatraliseras av dessa lag och jag tycker inte man riktigt hittar något bra motdrag hittills. Vad tycker ni andra?
Kommentera

Från Hörnefors: Mest bara förbannat komiskt att du med flera tycker att Modo’s bästa back är anledningen till att vi inte vinner matcher, speciellt som igårkväll när vi släpper in 1(ett) spelmål.
Nöjd med förstalinan igår?
Kommentera

Nucky: trollar? Jag verkar ju inte vara helt ensam om att ha åsikter om honom, här inne.
Kommentera

Foppatofflan: Han trollar. Samma snubbe menar att Lukas Wernblom spelar i KB65 alternativt sitter på arbetsförmedlingen om ett par år, mest för att han som junior kom 2:a i utvisningsligan.
Inte många fler än honom ser parallellerna dock
Kommentera

Hockeyoraklet: i så fall helt obegripligt.
Kommentera

Hockeyoraklet: Har du överhuvudtaget sett honom spela?
Kommentera

Från Hörnefors: håller inte alls med. Enström dominerade ju igår tillsammans med Norlinder. Han gör så enormt mycket smarta grejer (kanske inte alltid de mest flashiga grejerna som Norlinder), men är enormt nyttig. Sen att han har kapaciteten att göra det match efter match med den istiden han har är inget annat än imponerande.
Kommentera

Från Hörnefors: Hade Enström tagit skäligt betalt i tex. AIK eller Leksand och inte ens kommit topp 25 i ligans +/- hade han säkert fått utstå en del kritik men han spelar väl i Modo för en symbolisk summa? Säkert väldigt nyttig för dom yngre spelarna i laget även om han själv är lite på dekis.
Kommentera

Nucky: Det är ganska konstigt att det inte går att framföra kritik mot Tobias Enström utan att folk reagerar som om han var gud i någon förlegad religion, och får det att låta som att alla som klagar vill att han ska sluta. Tobias Enström är helt klart en av dom bästa backarna i HA och utan honom skulle Modo troligtvis ha förlorat fler matcher. Men jag och andra som har klagat på honom tycker givetvis att han kan vara mycket bättre om han använder sina skils och anpassar sitt spel efter den moderna svenska hockey som Modo försöker spela, b.l.a med snabba spelvändningar.
Sen är det ju så att han slår fler dåliga pass nu än tidigare. Han var stort sett passningsmässigt felfri i början av säsongen.
För mig är djävlar anamma att man ger allt och försöker till 100% vinna varje situation i varje hundradel av matchen eller träningen. Att stå och putta och slå efterslängar på motståndare är inte djävlar anamma för mig.
Och om jag var tränare skulle jag bänka alla spelare som inte åker järnet till båset vid byte.
Kommentera

Axle San:
Ja det tror jag, går intre på nåt särskilt mer att sa förra sommaren sa att han hade några år kvar i kroppen.
Kommentera

Nucky: Lirar Toby nästa sässe tror ni?
Kommentera

atomragnar: Jag är verkligen ingen expert inom ämnet hockey, långtifrån. Men om du/ni inte ser hur satans viktig Toby är för Modos försvar, och istället måste påpeka de oerhört få gånger det kommer ett misstag från honom borde ni verkligen studera honom närmare.
Vi skulle klara oss ok utan Norlinder, men skulle förmodligen falla ihop som ett jävla korthus utan Toby.
Med det sagt menar jag verkligen inte att dissa Norlinder, det är en fantastisk talang som vi alla är rädd om.
Men Toby är vår försvarsgeneral som kan spela 25-30 min/match utan misstag.

Är förresten enda sättet att visa jävlarnamma/pannben/sisu att vilja döda domaren, slåss med motståndare och skrika högst?
Hos många verkar de som knyter näven i fickan och kör tills de har blodsmak i munnen, inte vara attraktiva nog eftersom de inte är tillräckligt utåtagerande. Måste man agera som Werner för att visa vilja?
Självklart inte, men många verkar tro det.
Kommentera

Gavelo: Håller med om att MoDo fick hybris efter guldet och gjorde det mesta fel sedan dess.

Däremot tror jag givetvis på att MoDo är en förening som på egen kraft(även via kval) kan komma o ska tillbaka till SHL, Målet kan väl inte vara att bli ett stabilt mittenlag i allsvenskan.

Men vi måste fortfarande(alltid) plocka in spelare utifrån som spetsar laget, men vi har givetvis inte råd med nya flopp-värvningar.

Värdegrund mm är bara ord. Vi ska alltid ge 100 procent i MoDo-tröjan, bara ord, även om det låter vackert och borde vara en självklarhet.

Varje grupp behöver några individer/ledargestalter som tävlar 100 procent, alltid, på träning, match.
Hade vi några sådana pådrivare i laget skulle troligen även 'glidarna' ta i upp mot 100 procent. Det finns några spelare i MoDo som inte alltid har svettigaste tröjan, vilket är oerhört störande, men vi behöver spets också. Jag tror gruppens egen värdegrund alltid är viktigare än vad föreningen påstås stå för.

Magnus Wernblom kunde agera som en trött ardenner under serielunk, för att sedan förvandlas till en stridshingst i slutspelet. Vi saknar några krigare.
Kommentera

atomragnar:
Hur många misstag gjorde han totalt? Hur många bra saker gjorde han igår?

Själv tyckte jag man spela rätt bra igår, man skapar lägen och fick tryck, särskilt i andra perioden. Vi hade nåt skott i stolpen. Att den inte går på grund av att spelarna ”inte vill” eller vad som nu menas med jävlarannama vet jag inte riktigt om jag kan hålla med. Tyvärr får Bik in pucken först...
Kommentera

atomragnar: Tobias Enström är ungefär som de övriga, ingen som sticker ut direkt.
Trodde skillnaden på NHL o Allsvenskan var betydligt större, tänke att en som kommer från NHL rakt ner i allsvenskan skulle tokdominera.
Vi har en back som sticker ut och det är Norlinder
Kommentera

Gavelo: Det är ofta lag med vilja och jävlaranamma som kan stå för mirakel/skrällar. Modo saknar de egenskaperna. Blir så oerhört besviken när man ser Tobias Enström som ska vara den stora ledaren och hänförare som man hoppas ska kliva upp och visa vägen i en slutspelserie vara den som daltar med pucken och ger BIK 1-0 målet. Trodde han kunde gå i bräschen med att vara vinnare med jävlaranamma men kan inte ens han så förstår man att den inställningen sprids inom laget.
Kommentera

Tarasov: Det är ju så vansinnigt synd att Modo gått in i slutspelet med en rent jävulskt dålig trend, med bättre resultat i ryggen och bättre placering inför slutspelet skulle nog ökat på publiksnittet med 40% om man haft en realistisk chans att avancera.

Detta är spelets regler men visst fasiken känns det trist att det till 95% redan är över efter en match, frågan är om man ens orkar avsluta snyggt eller om halva laget går på halvfart sista matcherna?!

Under sker i hockeySverige, men det verkar inte gälla i Modo hockey.... eller?!!!
Kommentera

Axle San:
Tror det är mest jag och mina drömmar😂👍
Kommentera

Tarasov: Det vore ju kanon i så fall, kanske många köpte biljett innan gårdagens tapp.
Kommentera

Axle San:
Spännande tror själv på 5000 på första matchen
Kommentera

Tarasov: Risken är att det blir runt 5000 på dessa två matcher totalt.
Kommentera

Tarasov: Men ytterst tveksamt det kommer komma värst mkt folk.
Kommentera

Robin Ztorken L:
Varje åskådare genererar i snitt 200-250 kr, många av kostnader man har är fasta. Visst en hemmamatch är inte gratis att arrangera men kommer 7000 åskådare på dessa 2 matcher så betyder kan jag lova att det är en 1 miljon på vårt slutresultat. Avdraget för resorna under förutsättning att man inte flyger.
Kommentera

Tarasov: Inte en men tre resor kostar nog en del, kan tänka mig att det går på ett ut med två hemmamatcher med halvtomma läktare.
Som jag skrev en lite intressant mot KHK och en helt död mot Västervik.
Dessa två kommer inte generera miljonintäkter för oss men kostnader för tre borta består.
Kommentera

Gavelo: Jo du har rätt, men sen bidrar nog nolaskogsmentaliteten inte alltid till att göra spelare tryggare och sugna på att vara kvar. Om man jämför med andra orter, där bygden verkar sluta upp stödjande kring sina lag, så tycks nolaskogsare ha en tendens att besviket sucka åt uteblivna motgångar och dra sig undan matcherna istället för att på plats försöka bära fram laget.
Kommentera

Robin Ztorken L:
Ja för visst kostar en bortamatch uppåt en miljon för föreningen?
Kommentera

Tarasov: Ja, en halvintressant match hemma mot Karlskrona och en helt ointressant mot Västervik, det ger inget klirr i kassan.
Däremot svindyra bortaresor, som äter upp hemmaöverskottet, blir nog ett nollsummespel, på sin höjd.

Hemma mot Västervik får man vara nöjd om det kommer 1500 pers.
Kommentera

Smurfen: "Ordet
" VINNAR MENTALITET" är väl kanske det största å viktigaste föreningen måste jobba in i sina värderingar !!!"

Det där tror jag inte mycket på faktiskt, vad är vinnarmentalitet egentligen? Det känns flum för mig, bara ett ord bland andra.
Det som gäller är kvalitativa träningar, tydligt och bra ledarskap, tydliga roller för spelarna i laget, kravställningar osv.
Kommentera

Robin Ztorken L:
Just det teorin om att vi går minus på att vara med i slutspelsserien.
Kommentera

modomille: När vi möter Leksand är detta över sedan länge för vår del.
Det vi fick blev dyra bortamatcher och ointressanta hemmafighter.
Detta äventyr som tog slut innan det hann börja kostar nog mer än det smakar
Kommentera

puffe: Ordet
" VINNAR MENTALITET" är väl kanske det största å viktigaste föreningen måste jobba in i sina värderingar !!!
Kommentera

« · 1956997 · »