1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507598 inlägg · 4105 ämnen

Slutspelsserien

« · 1958427 · » Till forumet

Sv: Slutspelsserien
Rytter: Jag håller med men samtidigt så tycker jag att vi behöver en back som har lite tyngd framför mål och är duktig att hitta nät från blå. Tycker ibland att våra backar har svårt att hålla ordning framför eget mål och vi har ingen som har ett farligt skott från blå.
Och jag tycker att vi behöver två spets spelare som minst en av dom är en topp center.
Så då tror jag att man behöver låta minst två forwards + Oskar Öhman gå.
Men vilka har jag inget svar på. Som sagt dom jag helst skulle offra har kontrakt.
Kommentera

Rytter: Helt klart har vi gjort en bättre säsong iår. Ändå kände man tidigt att vi inte skulle räcka till att gå upp. Har varit roligt att följa våra unga spelare som verkligen tagit för sig. Bara hoppas att vi får ha kvar alla. Hedberg tror jag blir svårast att behålla. Några spetsspelare in så kan det här bli bra.
Kommentera

Från Hörnefors:

Så här skulle jag resonera kring de med utgående kontrakt. Som jag skrivit tidigare vill jag behålla så många som möjligt. Några kommer säkert lämna för större ligor.
Ser ingen junior som är självklar att gå vidare till större liga, alla skulle nog må bra av en säsong till i HA.

Viktor Berglund - Behåll, tycker att han tagit steg i år speciellt defensivt. Håller offensivt. Skulle gissa att man tror att han drar ifall ryktet om Ingman är sant, ganska liknande spelare på många sätt. Tror dock att Ingman är bättre/stabilare just nu, men Berglund har mycket högre potential.

Tobias Enström - Onödigt att kommentera

Tommy Enström - I början av säsongen så var det "Nej", sedan "Nja" och nu troligen förläng. Vi behöver spelare med rutin och som känner klubben. Har varit stabil och bidragit i PP. Tar de minuter han får och gör sitt jobb utan att klaga, vettig som back långt ner i rankingen.

Tom Hedberg - Förläng, men jag skulle gissa att han vill försöka i SHL. Den av våra yngre med mest rutin från seniorspel och troligen närmast SHL. Dock skulle han må bra av en säsong till

Forwards
Calle Jellvert - Förläng, en av våra nyttigaste spelare. Jobbar stenhårt i bägge riktningar och tror att Björn vill ha sådana spelare. Imponerande att han gjort 19p av 20 i 5 mot 5.

Anton Karlström - Förläng. Troligen billig, från närområdet och jobbar stenhårt och river och sliter. Tycker att han i år skapar mer lägen och han kan bli en stabil HA spelare.

Oskar Petterson - Utanför laget just nu, men billiga lokala spelare som är stabila och köper sin roll fullt ut är viktigt för laget. Förläng och utlåning till Övik för extra speltid?

Lukas Wernblom - Förläng, nästa år kan bli hans riktiga genombrott, ser gärna att Werner - Jellvert - Pettersson lirar ihop från start då dom har bra kemi. Kan bli en vass andrakedja

Viktor Öhman - Tveksam, tycker ändå att han varit stabil sista halvan av säsongen och enheten med Karlström - Öhman - Jakobsson har fungerat väl. Billig och närproducerat är alltid trevligt istället för att värva in en dyrare spelare och chansa utifrån.

Oskar Öhman - Inte koll på hur det gått för honom och utvecklingen, men tror inte på förlängning

Tobias Åström - Förläng och låna ut till Övik?

+ några 99or från j20
Kommentera

modomille: Jag kan gärna ta att jag är jäkligt mycket korkad men jag är fan mig mycket realist också när det gäller hur jäkla många matcher denna förening har förlorat på grund av som jag ser det inställning och noll ödmjukhet som finns i föreningen och laget/spelarna !!
Kommentera

Hakning-Henrik:Dom här har kontrakt
Backar
Tobias Ericsson
Victor Aronsson
Oscar Hedman
Sebastian Walfridsson

Forwards
Henrik Björklund
Joakim Hagelin
Magnus Häggström
Kristian Jakobsson
Jonatan Johnson
Patrik Karlkvist
Linus Petterson
Daniel Sylvander
Tim Wahlgren

Dom här har inte kontrakt nästa år.
Backar
Viktor Berglund
Tobias Enström
Tommy Enström
Tom Hedberg
Forwards
Calle Jellvert
Anton Karlström
Oskar Petterson
Lukas Wernblom
Viktor Öhman
Oskar Öhman
Tobias Åström
+ några 99or från j20 b.l.a Lovric
Kommentera

Smurfen: Mycket korkad om du inte kan se varför.
Kommentera

Hakning-Henrik: Från Hörnefors sammanfattade det bra. Sen hoppas jag att man förlänger med de jag nämnde.
Kommentera

Scallion: men hur många har kontrakt?
Kommentera

Smurfen: Vi har unga spelare på väg upp, Norlinder, Berglund, Jellvert, Wernblom, Walfridsson, Wahlgren osv (gäller att behålla dem). Vi har gissningsvis Allsvenskans bästa tränare i Hellkvist. För varje säsong i HA går det bättre och bättre. Jag ser iaf positivt på framtiden. Med utveckling på de unga samt något spetsförvärv lär vi bli giftiga nästa säsong.
Kommentera

Monno: Fyra backar och nio forwards har kontrakt nästa år.

Dom här har inte kontrakt nästa år.
Backar
Viktor Berglund
Tobias Enström
Tommy Enström
Tom Hedberg
Forwards
Calle Jellvert
Anton Karlström
Oskar Petterson
Lukas Wernblom
Viktor Öhman
Oskar Öhman
Tobias Åström
+ några 99or från j20
Kommentera

Tarasov: Det är redan klart..;-)
Kommentera

Scallion: Jag kanske är lite korkad och för gammal men vad är det som gör att vi igentligen skall kunna tro på en roligare och bättre nästa säsong ????
Kommentera

Scallion:
Mm har redan börjat fokusera på den, nästa år går vi upp😂😂😂
Kommentera

Gavelo:
Ja och man kan iskallt räkna med att få behålla det man inte vill behålla och bli av med det man inte vill bli av med.
Kommentera

hockey_21: Så är det, dra oss Trottoarrövarna med ner i skiten. Hoppas det går åt skogen för AIK med.
Säsongen summeras som jag hade förväntat mig. Slutspel men inget mer. Efter att vi satt käppar i hjulet för LIF ser jag fram emot sillyn. Nästa säsong tror jag kan bli riktigt riktigt rolig som Modoit.
Kommentera

hockey_21: Hägga , Sylwander och Hagelin har kontrakt nästa säsong !!
Även nr 22
Kommentera

Monno: Ja det har han, eller är rätt säker iallafall
Kommentera

hockey_21: Har Hagge inte kontrakt nästa säsong?

Prio ett är ju målvakter.
Prio 2 Center/tar
Prio 3, att skeppa Tobias Ericsson. Detta bör väl dock lösas först för att lösgöra pengar.
Kommentera

Gavelo: Exakt. "Viktigt att behålla" är lättare sagt än gjort. Vet inte riktigt hur jag skulle summera säsongen annat än att man känner igen modo både i med och motgång. Och i vanlig ordning finns det en del yngre spelare som får en på bättre humör. Däremot tkr jag många av de äldre sviker i vanlig ordning. "Dessa" poängspelare som gör mål men förvinner ur matcher som inte bjuder på vissa förutsättningar har modo varit rätt duktig att värva under många år.
Kommentera

Rytter: Som jag skrev så är det ett steg framåt men med den budgeten och det materialet så gör man en för svag säsong helt enkelt.
Sen är ju detta allsvenskan, vi kan inte bara säga att ”vi vill behålla”, shl kan plocka precis vilka dom vill och har vi oflyt så tappar vi en del av våra framtidsnamn, därför är det viktigt att man satsar hårt varje säsong.
Om vi nu får behålla dom framtidsnamn vi har så kan nästa säsong bli än trevligare helt klart, men nog hade jag hoppats att man iaf skulle kunna hävda sig bättre mot lag med en mycket lägre budget och massvis med anonyma spelare.
Kommentera

hockey_21: Tycker du att vi inte behöver värva eller skickar du hellre någon annan i så fall, vilka?
Kommentera

Trilske: Nu har vi en sak kvar att göra denna säsong, skicka Leksand på semester
Kommentera

hockey_21: Hagelin indeed, han har ju tacklat mer än Sylwander också, många fina offensiva tacklingar. Gillar Hagge skarpt, mycket motstuds i början på säsongen.
Kommentera

Från Hörnefors: Hagelin tycker jag ska få vara kvar, en rätt rivig spelare med lite skills också
Kommentera

Rytter: Det är ju lite synd att spelare som jag hade bytt ut mot bättre spelare har kontrakt (Erikson,Häggström och Björklund eller Hagelin) resten hade jag vilja ha kvar. Men om vi ska värva några spelare så måste vi skicka några andra. Vilka?
Kommentera

Blake: Den tanken har slagit mig mer än en gång. Byt ut nån poängspelare mot nån som kan hålla i puck och vara stabil. Idag hade det inte varit dumt med nån klok rackare som kunnat lugna ner spelet och minimerat misstagen.
Kommentera

hk:

Kring toby står det nog mellan att lägga ner karriären eller fortsätta i modo. Tror inte han river upp familjen med en nyfödd för att flytta. 80% chans ger jag det att han fortsätter minst ett år till.

Hoppas han är sugen för han har säkert 2-3 säsonger kvar som rutinerad mentor i vårt lag. Får han bara mer defensiv avlastning tror jag han gör mer poäng.
Kommentera

Rytter:
Känslan är ändå att vi växlade upp på slutet men tyvärr så fick vi andnöd i denna serie dels tack vare att vi kom in med noll p och förlusten mot BIK. Men ett fall framåt helt klart.
Kommentera

hk: Trusty toby? Vem är det?
Kommentera

Monno:
Jag håller inte alls med om beskrivningarna av Karlqvist, tror tvärtom han är rätt viktigt pjäs för oss.

Hans spel bidrar till rätt mkt lägen och chanser för oss, hans relativa corsi lär vara rätt högt. Idag har han 8 avslut från skottsektorn mer än någon annan i laget.

Högerskytt vid tekningscirkeln i PP, som både har skott och passningsskicklighet är nog inte så enkelt att hitta.
Kommentera

Rytter: Ja nog är det viktigt att man får behålla vissa spelare men det är ju verkligen ett lotteri.
Kommentera

Monno: Gillar vår backuppsättning, blir intressant hur den ser ut nästa säsong.
Norlinder + trusty toby
Berglund + Hedberg
Tommy + Hedman
Kommentera

Monno: Precis, Jakobsson är ju rena drömmen att kunna spela i 3-3. Men icke.
Kommentera

Gavelo:

Medioker får stå för dig, personligen är jag nöjd som helhet med säsongen. Vi har påbörjat ett nytt lagbygge, nytt spelsätt och ökad träningsmängd. Vi spelar en sjukt mycket roligare hockey i våra bättre stunder jämfört med tidigare år (tänk tillbaka på första 10 matcherna), vi slussar in många juniorer och för en gångs skull så går de rakt in och bidra.

Är nöjd med säsongen som helhet även om man så klart alltid vill vinna och kvala uppåt, men vi har byggt en bra grund för nästa år och får vi behålla många spelare och bygga vidare med Björn är jag positiv till att vi ska etablera oss som ett riktigt topplag i serien. Det som blev vårt fall denna säsong är den långa svacka vi hamnade i och att PP och BP havererade. Till nästa år tror jag man har lärt av detta och inte kommer ha några sådana långa svackor och det leder oss högre upp i tabellen.

Viktigt nu att man behåller rätt spelare och får behålla vissa vi investerat i som t.ex Jellvert, Hedberg, Norlinder, Wernblom.
Kommentera

modomille: Tänkte på det jag också. Måste ju vara typ 0.1% av målen i 3mot3 som kommer av att man har press i anfallszon.

In med Jacke och Norlinder och försöka helt enkelt åka ifrån motståndarna.
Kommentera

modomille: Är jag inte helt säker på att vi gjort. Sånt jävla slarv som det var idag. Vidare kan man bli besviken på domarna för missar men tur ändå att de inte höll samma slarviga nivå som modo😉
Kommentera

Monno: Modo spelar ett konstigt 3-3 spel, i 3-3 så vill man dra isär laget så mycket som möjligt och inte stå i en klump på blå linjen. Flera gånger som Karlkvist har dribblat på blå linjen och tappat pucken. Bättre att backa hem och ta fart.
Kommentera

Så är säsongens möjligheter till avancera slut. Vi har gjort en en riktigt bra säsong och tagit rejäla kliv mot tidigare säsonger. Nu gäller det att försöka få behålla större delen av detta lag och bygga vidare på. Ser gärna att man lägger krut på 1-2 riktigt bra centrar tills nästa säsong sedan får man ju se vad som händer på målvakts fronten med. Skulle både Lundin och Hanses lämna så måste man lägga en rejäl slant på en första keeper som klarar av att spela större delen av matcherna.
Kommentera

modomille: kanske att vi skulle göra oss av med någon av våra bästa poängmakare för att kunna spela efter Björns spelsätt bättre nästa säsong.
Kommentera

Rytter: Tycker han ändå jobbat hårdare denna säsong.
Men så fort det hettar till är han sällan den som kliver fram...

Det absolut piasihaste med den här förlusten är ju att nu får man åter igen en hemmamatch utan hopp så det kommer inte komma nå folk.
Hade man tagit 3p tror jag det kunnat bli rätt bra drag nästa match.

Aja nya tag nästa år. Bara vi får bygga vidare på detta så har vi något spännande framför oss. Tappar vi massa spelare så är det en annan femma...
Kommentera

wolper: skulle ha startat med LP , Nordlinder o Jelvert
Kommentera

dempa: Allvarligt talat så skulle vi vunnit den här matchen om domaren dömde schysst.
Kommentera

wolper:

Leksand tar inte Oskars eller aik
Kommentera

Monno: Vad höll han på med ikväll?
Kommentera

Monno: Slarvigt matchen igenom och toppas med slarvigt pucktapp i förlängningen. Nej jag är egentligen inte särdeles besviken utan mer förvånad att man kan vara så slarvig HELA matchen.
Kommentera

dempa: Norlinder och resten av junisarna som visat framfötterna i denna slutspelsserie
Kommentera

wolper: tack för denna säsong... det där målet visa väll hur modo är. Slänger bort. Hoppas vi kan åtminstone sabba för leksand
Kommentera

Monno:

Nej han gör sina poäng i PP och bidrar offensivt där, men med hans skills skulle han ju även få ut mer i 5 mot 5. Men där är han ju istället en säkerhetsrisk speciellt i egen zon.

Skrev om Zetterberg tidigare, vår motsvarighet är ju Karla.

Trodde verkligen att han skulle ta tag i spelet och jobba hårt under björn men tyvärr inte. Synd för han har storleken, spelförståelsen och är inte så dålig på rören när han väl tar i. Hade han tagit tag i sitt spel hade han kunnat nå SHL, nu kommer han vara fast som poängspelare i HA.
Kommentera

Steken84: jo exakt, karlkvist en sopa igen i sudden. nu är säsongen körd iallafall.

men tänker vara sansad. okej vi gick äntligen till kvalet. nu missade vi. hade för dåliga förutsättningar vilka vi alltså gett oss själva.

ser fram emot nästa säsong. förläng med de flesta ändå. Viktigast? Norlinder!!!
Kommentera

Monno: Enström gör fler misstag denna match än på typ hela säsongen innan.
Trist.
Kommentera

« · 1958427 · »