1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507070 inlägg · 4104 ämnen

The Final Battle, part VI

« · 875167 · » Till forumet

Sv: The Final Battle, part VI
hellge: www.odeltorp.se är hemsidan för Per Odeltorp alias Stig Vig i Dag Vag. Han och brorsan Lennart Odeltop (alias Tage Dirty) är kända hammarbyare.
Kommentera

scim:

Hammarby har en kampsång som kanske är än större och kändare:

Bajen var namnet
fotboll är vårt spel
Söder adressen
och ingen kan ta fel
för när vi är med
ja det hörs så väl
för gamla Bajen, Hammarby
...
Kommer från Söder i glada led
Hammarby, Hammarby
känner du för det så gapa med
för gamla Bajen, Hammarby
...

Sen gav de ut en dubbel-CD där kända artister gjorde en eller två låtar var. Den är bra rent musikaliskt. Wipping Willows-Magnus var den som drog igång projektet, tror jag.

www.odeltorp.se/tip01/bajen1.gif
www.igiveitall.com/nr_bajen.html

Själv hr jag slutat intressera mig för de där grönvita. De är numera varken bättre eller sämre än Djurgården och AIK. Den dagen klubbarna själva städar upp bland deras våldsbenägna fans kanske jag börjar intressera mig. Jag hoppas verkligen att vi innom hockeyn slipper supportrar som beter sig som storstadsklubbarnas fans gör. Varje gång Djurgårdens fotbollssupportrar går på ishockey så blir det bråk.

Om de fattat hur mycket pengar de förlorar på grund av de veka klubbledningarnas oförmåga att städa på läktaren och på olika forum.

MoDo omsätter idag mer än Hammarby fotboll, det säger mycket.
Kommentera

MorganaLefaey:

Tror inte man behöver ta "oron" över att Kentas alster ska förknippas med Modo på något som helst allvar. Kan vi vara en promille av Modos totala supporterskara som ens diskuterar detta? Och ingen har väl ens uttryckt sig om att den borde förknippas med Modo?
Kommentera

scim: Ska man ta upp allsång som slår så är väl God Save the Queen ett underverk. Som är otroligt att höra när en hel klack sjunger den. Visst kan man säga att sången klingar gott med känslan man hade just då efter guldet. Men att på något sätt fortsätta använda den så säger i alla fall njet. Visst är det så att speciellt i hockey så brukar ramsor knyckas hej vilt och ändras lite smått men en hel sång får för mig en känsla av att vi kunde inte bygga något eget som får en sådan känsla. Lär finnas hur många andra sånger som hellst som har samma innebörd och som man själv kan lägga beslag på om det skulle behövas, men jag ser hellre att man på något sätt får tag på en som skriver ner en sång just för modo. Så man vet att det här är vår och vi är stolda över den. Ungefär säkert som de känner för nämnda sång.
Kommentera

Rytter:

Visst är det så, men det förändrar ju inte det faktum att den räknas som "Liverpools". City var ju inte först med "Blue Moon" heller, den brukades innan av Crewe Alexandra som dock sjöng "Crewe Moon".
Kommentera

Rytter: "Ska så kalrt vara You'll Never Walk Alone"
Kommentera

scim: Tänker du på Liverpool's " I Never Walk Alone"? Var det inte Celtic som började med den eller är jag helt fel ute?
Kommentera

MorganaLefaey:

Det är en låt man med lätthet kan förknippa med idrottsliga framgångar, och texten är ju precis vad man tänkte efter guldet (sedan har man ju gillat låten sedan tidiigare också). Nä, det här med "egna" låtar är ju ett rätt ovanligt fenomen ändå, åtminstone inom ishockeyn, och det är ju lätt att bli avundsjuk på Hammarby som har en så förträfflig "egen" låt. Ungefär som Liverpool, eller Manchester City - för den delen.
Kommentera

vraket: Måste säga att det nog måste varit en jävla känsla på läktaren när det där spelades in. Som jag skrev tidigare så har jag ingen förståelse till varför denna låt skulle användas av modo. Tror inte heller att någon på allvar heller tror att man kan ta en låt som är så sammankopplad med ett lag och nyttja den utan att man blir hånad för att man inte kan komma med något eget. Ser 1000 ggr hellre att man skaffar sig / skriver en egen låt som alla kan sjunga till.
Kommentera

vraket: Ingen har snott nån ramsa. Det är en Timråsupporter vid namn TIK-biff som medvetet tillrett detta missförstånd.
Eftersom du skapat en användare här och skrivit ett inlägg så sitter han troligen nu på sin kammare och skrattar åt sitt verk.

Det hela grundar sig i den oerhörda bitterhet Timrå har efter att förlorat kvartsfinalen mot MoDo.
Kommentera

www.youtube.com/watch?v=h8tXVKfuNrM

vilket djävla hån att kalla Kenta för gnagare! kännde den mannen djävligt väl! ett tips är att det är en ramsa ni inte bör sno....

gratiis till gulden förresten, vad sa ni att sporten kallades? :)
Kommentera

knaskamilla:

Ahh..
Kommentera

bisterfinnen:

Jobbe.
Kommentera

MorganaLefaey:

Jag tror att en TIKare tog bister lite väl mycket på orden, där uppkom nog babblet. Det är knappast någon som vill ha Just idag som MoDos låt, men ämnet verkar vara lite för känsligt för att skämta om för TIKbiff. Han kanske är släkt med Kenta. Eller Hammarby.
Kommentera

knaskamilla:

Jaha, där ser man. Vad hade du för ärende till denna ärans högborg?
Kommentera

Mikael Uhlin:

Känner du någon tillräckligt cool och kompitent musiker som skulle kunna göra den?

Leif Ehlin, Rolf "Trazan" Nordström eller Mårten Eriksson kanske? Jag gissar på att Lumber Jack kan ha vissa känningar.
Kommentera

Mikael Uhlin:

Bra idé, vi måste frissera texten något i så fall. Den är nästan lite väl storvulen.
Kommentera

MorganaLefaey: "Just idag är jag stark" passade väl bra i lördags, särskilt fraserna "Jag har väntat så länge på just den här dan och det är skönt att den äntligen kommer", men att den för alltid skulle passa att förknippas med Modo tror jag inte heller - särskilt med tanke på att den redan är så starkt knuten till en annan förening.

Jag skulle vilja ha en nyinspelning av "Modo är vårt hjärtelag" (="Colonel Bogey March" från filmen "Bron över floden Kwai") med uppdaterad text. Jag tänker mig ett lugnt och långsamt arrangemang i stil med de som Johnny Cash gjorde på "American"-skivorna, dvs i stort sett akustiskt. Pontare kan gärna få sjunga.
Kommentera

MorganaLefaey:

Samma här, jag skulle inte heller tillåta att Kentas och Aapo Sääsks låt spelades i MoDosamband. Jag har veto i sådana frågor.

Vi har ju redan vår egen "1979"

www.youtube.com/watch?v=E2snP7rGP6g
Kommentera

MorganaLefaey: Amen.

Som jag har sagt tidigare på det allt bättre åffisijälla forumet så verkar essensen i en bra klubblåt, såsom Kentas låt eller You'll never walk alone vara att man håller sig ifrån klubbnamnet och klämkäcka anspelningar på klubbfärgerna.

...även om nu ingen av dessa båda låtar skrevs som officiell klubbhymn.
Kommentera

Alfred Awful: Förstår inte ens hur detta babbel kan ha uppkommit. Jag vill inte ha en låt som förknippas med någon annan klubb. Då vore det roligare men en helt egen låt som görs så att alla kan stämma upp i allsång. Modo's arme kanske inte fungerar så bra för det även om den är dominant.
Måste väl finnas någon som kan göra något finurligt med noter och text i området.
Kommentera

På väg till Husum idag passerade jag rondellen vid Coop. Vad fint de hade planterat blommor där, i form av SM-GULD. Någon som har sett bevis på guldet någon annanstans, i form av blommor eller skyltar eller så?
Kommentera

Lugn, lugn och fin nu alla hammarbyare, vi ska inte ta Kenta från er. Vi har ju Maud Olofsson. (-:
Kommentera

bisterfinnen:

Oj vilken obehaglig stämning det var där inne hos de grön-vita. Skönt att det inte är så mycket våld och skit innom hockeyn.

Jag stannar nog hellre här där jag kan sitta under korkeken och lukta på blommorna.
Kommentera

knaskamilla:

Jag som trodde att bajenfans tyckte det var roligt att sjunga och att ha kul på matcherna.

Där ser man. Dom måste ha fått lite av viruset som systeklubbarna i fjollträsk sedan länge varit drabbade av. Jag som sett upp till den klubben som något vackert och "arbetarklassigt".

Verkar vara mera knogjärn och mördarpack a´la järnkaminer och gnagare.
Kommentera

TIKbiff:

Haha! Du är ju rolig, du.
Kommentera

Lumber Jack:

Första gången??!

Helt otroligt, eftersom den väl spelats i radio minst 10 000 gånger sedan melodifestivalen var i Ö-vik.

Det kan du bara inte undgått att höra...
Kommentera

TIKbiff: www.bajenfans.se/forum/viewtopic.php?t=10604

Jo, man ser det.

Frågan är väl hur mycket de bryr sig när de kollar in här och ser att det rör sig om ett internt käbbel mellan en Timrå-skribent och några MoDoiter? De kanske t.o.m. börjar undra hur du orkade registrera en användare på deras forum bara för det?

Själv tänker jag stjäla Ernie Eagle.
Kommentera

TIKbiff: Hoppas din sommar blir en Sisyfossommar.
Kommentera

Lumber Jack:
har just visat den för bajenfans.. dom lär höra av sig.

Ha en trevlig sommar ;-)
Kommentera

bisterfinnen: Du har väl mejlat över den till TIKBiff?
Kommentera

Poffa: Och de gjorde de! Om o om o om o omigen. I omkl-rum, före , under , efter matcher, på torget, överallt. Måns e ju Lundabo, håller han på MIF Månntro?
Kommentera

En liten bild i all välmening...
Kommentera

Lumber Jack: Den är bättre då Timmy och Salle kör den. :-)
Kommentera

zigge: Jaha då har man hört den låten för första gången. Till och med sämre än vad jag befarade. Skitlåt.
Kommentera

Hellge:

Jo jag känner till Kenta. Han är en ikon. Tröjan är svårslagen.
Kommentera

hellge: För mig, o många fler, kommer detta Guldet mest höra ihop med låten "Cara Mia" , MoDO får väl bjuda upp 'den där Måns nånting' att komma upp o spela o festa med dem! Är det månne Marknadschefen han sjunger om?
Kommentera

bisterfinnen:

Han ställde upp i svenska uttagningen till melodifestivalen och slutade 6:a. Artister som Eva Dahlgren, Paul Paljett och Lasse lindbom kom efter Kenta.
Kommentera

bisterfinnen:

Nu vill jag inte vara den som kallar Kenta för gnagare.

Här är en skön video. Bedrup försöker projicera sitt supande på Kenta men han svarar blixtsnabbt.

www.youtube.com/watch?v=gbogqscBlQ4 (korta)

www.youtube.com/watch?v=XfO0j6v6PSc (långa)
Kommentera

hellge:

Åhåå, så bajen har inte bara snott en supporter från gnagarna. Dom har snott hans sång också. Det är lågt.

Lågt också att vänta tills han lämnat in tofflorna, så att inte har en mänsklig chans att fördöma detta grymma beteende.

För att vara allvarlig så tror jag inte att idrottsliga prestationer var det som prioriterades högst och uppmärksammades mest av Kenta.

Han verkar ha varit en cool dude dock, som de flesta jag träffat i hans klientel. Gränsen mellan nedvärderad missbrukare och uppskattat geni är ofta trådsmal.
Kommentera

TIKbiff:

Kenta är från Jakan och bodde länge och hängde ofta med a-lagarna kring Brommaplan. Han höll i sina tidigare år på AIK. Detta enligt en brommasuput som jag känner.
Kommentera

TIKbiff: Jag tycker heller inte att MODO ska använda den officiellt eller ta den som någon klubblåt. Men de som vill förknippa den med MODO:s SM-guld 2007 borde ju få göra det också.

Själv förknippar jag SM-guldet med en helt annan låt, den går ungefär så här:

"SM-guld, SM-guld, SM-guld, SM-guld, SM-guld, SM-guld, SM-guld..."

:-)
Kommentera

knaskamilla:
Har var en riktig hammarbyare och jag tvivlar starkt att han skulle vilja att den förknippas med andra lag än bajen.

Men å andra sidan lär ni aldrig officiellt använda den får man hoppas :-)
Kommentera

TIKbiff:

Vad skulle få Kenta att vrida sig i sin grav, menar du?
Kommentera

Poffa:
Nejdu, för en gångsskull är jag seriös här på HS :-).

Frisco, du som är ett bajenfans, tycker inte du att det är att kliva på ömma tår?

Kenta skulle vrida sig i sin grav...
Kommentera

knaskamilla:

Då klubbar vi det. Vi lånar den. Kenta blir säkert glad att den kommer till användning.

Jag menar, de här grabbarna skulle ju må bättre av att ha "Know your enemy" med Rage Against The Machine som "sin" låt.
Kommentera

TIKbiff: Äh, skynda dig hem och spela din egen favorit:

"Vad tar ni för valpen där i fönstret".

Vovv, vovv...:-)
Kommentera

TIKbiff:

För mig kommer den för alltid att förknippas med ett SM-guld, och inte för Bajen då. Inte mycket man kan göra åt den saken i efterhand. Vadå "användas"? Näru, TIKbiff, nu låter du lite bitter.
Kommentera

TIKbiff: Word.
Kommentera

« · 875167 · »