1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

508193 inlägg · 4106 ämnen

Tidig silly season...

« · 226117 Till forumet

Sv: Tidig silly season...
Wewillwintoday: Lewerström är en ganska stor och stabil back som har haft svårt att ta plats i Fika Bröds Klubben. Bra scoutat! Skryter gärna och ofta med hur jag var med och scoutade fram Niklas Nordgren till MIF för 3 år sedan ungefär. Inget napp då, men landslagsman för Timrå nu. Häpp!
Kommentera

Björn VII: Apropå att peka finger... kanske denne man kunde hänga med Macke vid den stora återföreningen om några år och bli lag- och fiskekamrat med Werner? :)
Kommentera

Björn VII: Spårvägens FK (Friidrottsklubb) klingar inte bra. Bara SPÅRVÄGEN låter bättre. Gonattpåre.
Kommentera

Maratonlöpare, var det ju.

Z #3

(Froza knas-rally!)
Kommentera

Frisco:

Gott så, för vi ska väl iaf inte sätta in den där svenske medeldistanslöparen redan på lördag förmiddag?

Z #2
Kommentera

Studentaj*vlar, skulle man också kunna kalla det för...

ZZZzzzZZZzzzZZZ
Kommentera

Björn VII: Rödvin, undrar om man ska ladda lite imorgon kväll inför lördagens match med en vintetra. Kanske lite finskt lantvin eftersom jag tror att Riksman ska stå på lördag?
Kommentera

Frisco:

Heh...nu ska vi sluta peka finger här, tänk på att de är bra på att dricka rödvin och argumentera i den där stan. :-)
Kommentera

Björn VII: Jag glömde skriva innan slutspelet är över i mitt förra inlägg.
Kommentera

Frisco:

Jag tror trots allt att dessa saker är viktigare faktorer för lagbyggandet än vad intelligensmaffian på modohockey.se tycker om Bengt Hedin som person.
Kommentera

poffa: Byggandet av laget är väl en sak, skatteskulder och annat skit en annan som inte jag bryr mig i det minsta. Men att andra har det som stor hobby och stort intresse respekterar jag.
Kommentera

Wewillwintoday & poffa:

Ni får ursäkta men jag tror att det är undertecknad som mattat ut Frisco på pengaområdet, men han kommer i alla fall aldrig att kunna säga att han blev överraskad när domedagen kom. :-)

Vi säger så här, en talesman för ett numera f.d. allsvenskt hockeylag sa att det troligen kommer att bli en allsvenska inom en nära framtid.

Jag säger: det hoppas jag verkligen.
Kommentera

Frisco: Det är bara rolig spekulation. Som poffa säger, man kan väl göra båda samtidigt, även om slutspelet är viktigast just nu.

Hoppas du inte tar det som ett tecken på att man gett upp för i år. För det handlar det verkligen inte om...

Jag tror ju dock att MODO kommer få en ny storhetsperiod inom en snar framtid, och då är det ju alltid roligt att spekulera om den kommer redan nästa säsong.
Kommentera

Frisco:

Man klarar av att göra båda två. Slutspelet är viktigast just nu men strax efter kommer byggandet av nästa säsong. Något som MODO tydligen greppat då man verkligen visat sitt intresse för spelarna i NHL och även fiskat lite i andra elitserieklubbars dammar med fisk.
Kommentera

Frisco:

Det är hockey numera, tack vare att alltför många "hockey"-människor trodde att de bara behövde bry sig om hockey.

Never more...
Kommentera

Wewillwintoday:

Nä, det är knappast troligt. Men det är också den enda chansen för MIF att kunna slå MODO på fingrarna om Kim Staal. Sen är frågan hur långt MODO är beredda att gå för att behålla honom. Man har ju tidigare sagt att man inte skall vara med i den pågående karusellen som trissar upp lönerna. Detta var väl en av anledningarna att man släppte Micke P till Leksand. Man ville gärna behålla honom men inte till vilket pris som helst.
Kommentera

Björn VII: Aldrig. Sånt får ni hålla på med under det sportsliga slutspelet. Jag koncentrerar mig på hockeyn spelsäsongen ut.
Kommentera

poffa: Visst. Det är sant. Jag har endast spekulerat utan att veta vilken ekonomisk sits som de befinner sig i. Jag har bara hört något i ryktesvägen om att en storsatsning är i gungning.

Det är ju knappast dock troligt att det skulle gå tillväga så som du menar att det heller inte kommer att göra.
Kommentera

Frisco:

Det är lika bra du vänjer dig...:-)

poffa:

Exaktamundo, ett av kriterierna för elitlicensen är f.ö. "god skötsel" i stort. Ett elitserielag som gång efter annan överlever enbart pga av en persons privata förmögenhet kan knappast sägas leva upp till det kriteriet...och se på tusan, jag tror faktiskt Percy har förstått det själv, om man ser på hur klubben har hanterat värvandet under de senaste åren.
Kommentera

Björn VII:

Sen är det väl också så att Percy inte kan ösa in pengar i klubben hur som helst. Även om han skulle vilja kan han inte missköta sina andra företag (tex PNB) genom att ge MIF Redhawks 20 miljoner att betala skulder och köpa spelare för. Även om han är ansvarig så skulle en sån handling göra att PNB skulle dala som ett höstlöv hos aktieägare, medarbetare och kunder.
Kommentera

Björn VII: Frisco tycker det är härligt att det snart är slutspel och snart är kvalserie. Ekonomi? Nej inte nu.
Kommentera

Wewillwintoday:

Vad det handlar om för MIF är att hitta en modell för att bedriva elitseriehockey i staden Malmö på lång sikt, för något år sedan drogs de med skatteskulder på en bit över 10 miljoner kronor, situationen löstes av att en snäll farbror betalade in ett belopp i liknande storlek till klubben i höstas.

Nu är skillnaden den att om laget ifråga, som balanserar på plus/minus-nollstrecket har röda siffror i slutet av Mars nästa år resulterar det i att Skånes sportsligt största lag heter Rögle BK. Jag tror inte på någon storsatsning förrän tidigast ett år innan den nya arenan är klar, men det klart: drift av idrottsklubbar i Sverige följer ju sällan någon form av logik.
Kommentera

Björn VII: Nja. Vill Percy slå nån på fingrarna så gör han det. Han har cash den gubben. Om Leksand kan bjuda över MODO för Micke Pettersson, så kan nog MIf bjuda över MODO för Högardh.

Visst, det behöver inte rimligtvis handla om pengar alltid... men visst är det spontana tanken gällande MIF?
Kommentera

Frisco:

Exakt, jag gillar bara inte att bilden av Percy som en stor mörkerman med pickadoller i samma storlek som de var 1989, skulle få fäste i hockeysverige igen :-)
Kommentera

Björn VII: >>>Går någon söderut är det andra faktorer som (också) spelar in.
Tillägg: Det kan även vara andra saker som spelar in om man flyttar nordväst, sydsydöst osv.
Kommentera

Wewillwintoday:

En kommentar om MIF och pengarna bara: MIF kommer inte att kunna, rakt av, slå MoDo på fingrarna om spelare på löneområdet innan den nya arenan är klar. (Och sedan gäller det att fylla den i en stad som är måttligt hockeyintresserad).

Går någon söderut är det andra faktorer som (också) spelar in.
Kommentera

Wewillwintoday:

Själv ser jag knappast att Hedin får kontrakt med någon NHL-klubb. Det vill säga om han inte gör ett kanonslutspel. Han har varit alldeles för osäker i år och inte alls kommit upp i samma klass som ifjol.

Wilde kommer säkert att få åka. Den spelare som jag helst vill se i MODO (förutom NHL-proffsen) är Johan Agu. Gillar hans spelstil skarpt och anser att MODO verkligen är i behov av honom. Han har ett bra skott och han är rightare. Han gillar att spela fysiskt och står alltid upp för sina medspelare.

Johansson är verkligen en lindansare just nu. Det är 50-50 att han blir kvar.
Kommentera

Tidig silly season...
Angående tidig silly season.
De här spelarna har kontrakt även nästa säsong:
Jan Öberg, Jesper Damgaard, Dusan Milo, Tobias Enström, Peter Öberg, Morten Green, Mattias Wennerberg, Tommy Pettersson, Magnus Wernblom, Mattias Karlin, Anders Söderberg, Magnus Hedlund, Mika Lehtinen och Erik Leverström.

Spelare utan kontrakt:
Jocke Lindström
Peter Högardh
Fredrik Warg
Kim Staal
Miroslav Hlinka
Jonas Almtorp?
Martin Johansson
Pierre Hedin
Martin Wilde
Stefan Öhman

Vilka bör vi förlänga med? Vilka försvinner?

Jocke Lindström - tror jag enormt mycket på, han kan bli hur bra som helst. Måtte han bara få vara skadefri nästa säsong.
Måste bara förlänga med honom. Visst stannar han?

Jonas Almtorp - tror också mycket på honom. Han kan utvecklas till något stort. Nog måste han känna att MODO tror på honom eftersom han varit ordinarie i så många matcher?

Stefan Öhman - Inga kommentarer, vi vet hur grym han är. Måste bara förlänga, men det finns rykten att han skall gå till TPS-Åbo nästa säsong(finsk flickvän).

Peter Högardh - Inga kommentarer nödvändiga. Långtidskontrakt snälla! Blir enormt besviken om han går till MIF för pengarna...

Fredrik Warg - Jag är lite ambivalent inställd till honom. Första halvan av säsongen var han inte bra, dålig skulle många säga. Nu plötsligt pånytt född som center och verkar ha stor kapacitet. Förlänger han med MODO??

Kim Staal - Jag har en mycket stark känsla av att han går till MIF. Tyvärr. Drömspelare som skulle kunna vinna poängligan i elitserien om det inte vore för skadorna.

Miroslav Hlinka - Tar alltid sitt defensiva jobb och var poängkung ifjol i slutspelet. Hoppas verkligen vi förlänger med elitseriens bästa slovak eller tjeck.

Martin Johansson - Jag är tyvärr ingen fan av kung Martin som vissa här inne kallar honom. Jag tycker han känns osäker defensivt. Förlänga? Nja, låt oss hellre ta upp en junior.

Pierre Hedin - Inga kommentarer nödvändiga. Vi tappar nog bäste backen - kaptenen till Toronto Maple Leafs nästa säsong. Svårt att fylla hans plats...

Martin Wilde - Imponerande på försäsongen. Helt ok back, men jag tror inte på förlängning. Har väl inte direkt dominerat.

-----

Rykten nyförvärv just nu:

Micke Pettersson aka Duracell. Hoppas verkligen att han kommer hem efter sin sejour i Leksand. Han hör hemma i MODO.

Per Svartvadet. Dags att svarten kommer hem från NHL. Ge han megakontrakt och kaptensbindeln.

Samuel Påhlsson. Det verkar onekligen gå bättre för honom. Jag tror inte det är så stor chans att han kommer hem i år.

Andreas Salomonsson. Långtidskontrakt snälla.

Jens Karlsson. Nja. Jag tror att han mest ville sätta press på Frölundas ledning om att ge honom ett bra kontrakt. Inte så troligt att han kommer hit.

Micke Wahlberg - Assistkungen. Finns kanske en liten chans. Speciellt eftersom Brynäs spelar kvalserien...

--
Sparkapital:
Mattias Karlin. Poängkung nästa säsong.

Erik Leverström. Stabil och stark back defensivt som kanske får sitt genombrott?

Johan Agu. Har stor kapacitet. Genombrott ala Enström nästa säsong?

Daniell Sondell. Slog Agus backrekord i J-20 superelite.
Inhopp känns inte långt borta.

Kristofer Persson. Kommer ta en ordinarie plats nästa säsong, och kommer spela Junior-Vm garanterat.

Sen finns det ju drömscenarion med en viss strejk i NHL och att grabbarna kommer hem...
Kommentera

« · 226117