I helgen var jag ju, som många säkert vet, på Dansmaran. Där dansar man man ju med folk från när och fjärran och man pratar om ämnen mellan himmel och jord. Dock så blir ju ämnet MoDo berört några gånger extra då det ligger mig rätt varmt om hjärtat.
Ett sånt tillfälle var med en fd övikstjej som numer bor i Sollefteå-trakten. Hon hade yrkesmässigt träffat Mia Karlsson och undrade lite om vad som sagts och skett angående den "affären".
Efter att jag kortfattat berättat vad hon redan visste så berättade hon att det tydligen var fler som hade problem på MoDos kansli.
Hon sa att det var flera långa sjukskrivningar, bla nån som tom hade gått in i väggen. Även dessa skulle ha mycket att göra med VD:n Jerry Häggström och hans ledarstil.
Den enda jag hört varit sjukskriven en längre tid är väl Magnus Svensson som bla är ansvarig för hemsidan. Men vet nån nåt mer om detta?
Varför jag undrar är bla det Susse och Svarten nämner i sina uttalanden efter ha plitat ner sina signaturer på nya kontrakt. Båda talar nämligen om framtiden.
Susse "- Som jag förstått det kommer man att satsa riktigt hårt för att vara med i topp och bli ännu bättre."
Svarten "- Jag inte bara tror eller hoppas utan v e t att allt blir bra och mycket bättre hela tiden om alla hjälps åt!"
Jag minns även häromåret när de forna NHL-spelarna med Svarten i spetsen "dängde tasken i bordet" och krävde att MoDo proffsade till sig på alla plan annars skulle dom inte skriva nya kontrakt.
Efter det så har vi fått se mycket positivt hända med våran klubb. Inte minst den nya arenan och SM-guldet.
Om man nu skall fortsätta ha framgång i framtiden så måste man bla få organisationen runt laget och arenan att funka bättre än vad den gör idag.
Tex har Mias plats som Marknadschef stått vakant i snart 3 månader och jag tycker att det borde vara en extremt viktig position speciellt nu när man sakta börjar närma sig säsongsuppehåll.
Och om det dessutom är flera personer borta, i en ganska liten organisation som MoDo är, så måste ju saker falla mellan stolarna.
Det borde vara hög tid för styrelsen att agera i detta för att få ihop fullt lag även på sidan av isen.
Om det är "nyförvärv", omskolning av nån gammal back eller att sparka "lagledaren" som krävs är inte jag rätt person att säga.
Detta är ingen "krigsförklaring" emot Jerry Häggström och/eller Styrelsen (läs Anders Källström) utan mest lite grubblerier från min sida.
Men med tanke på allt som hänt och ryktats om och kring Jerry Häggström så är min åsikt den att han borde bli av med sin VD-plats.
Annars kommer MoDo inte kunna utvecklas på det sätt som krävs. Speciellt med tanke på om ECC, Victory Cup och dylikt blir verklighet.
Normalt är det inget problem att vara VD i det lokala mediaföretaget och ordförande i en idrottsklubb. Men i Ö-vik är detta ett problem då MODO har en så dominerande ställning.
Visst har det blivit bättre i MODO, idag förstår man supportrarnas betydelse. Men det är inte tillräckligt bra ännu.
Lumber:
Det kan också vara en framkomlig väg och en bra ide. Det viktiga är, tror jag, att visa att detta arbete som styrelsen gör betyder mycket för alla, inklusive supportrar. Att ha starka ledare är bra, men att ha allt för stor dominans från en person är obra.
Shinzawai:
Jag ser det inte som en kupp, utan ett sätt att skapa insyn så att dåliga beslut kan undvikas i tid. Men det är klart, om en sådan motion kommer in skapar det någ lite oreda och spänning.