1150x200-modo-header2-kopiera.webp

MoDo Hockey

507750 inlägg · 4105 ämnen

Trubbel i paradiset?

« · 981303 · » Till forumet

Sv: Trubbel i paradiset?
knaskamilla: Men hur stor möjlighet har vi som medlemmar i föreningen egentligen att kunna "bli av med" personer i föreningen? Vad krävs egentligen för att under demokratiska former kunna förmå en VD att ge upp sin nersuttna kontorsstol? Krävs det i princip inte att personen ifråga finner situationen så ohållbar att han frivilligt ger upp sin plats.
Kommentera

knaskamilla: Jomenvisst, om han accepterar att få lönen i surströmming.
Kommentera

Paddan:

Ah. Det låter ju som en perfekt utväg. Betalar de tillräckligt bra då, tror du?
Kommentera

knaskamilla: Kan vi inte se till att han anställs som sportchef i Timrå?
Kommentera

Paddan:

Ingen aning, jag har inte läst några stadgar.

Salle:

Bra idé. Foppa borde kunna gå in med lite bidrag till hans lön för att få honom att acceptera jobbet.
Kommentera

knaskamilla: Bra ide ang JH. Han borde ju kunna bli byggchef för Fopellet i inre hamnen.
Även om jag egentligen inte vill ha det där så börja påla imorrn för böfelen... :-/
Kommentera

knaskamilla: Brukar inte sista datum vara senast två veckor innan årsmötet, eller minns jag fel?
Kommentera

hellge:

Jag tycker också att möjligheten är värd att undersökas. Men jag tror att du har lite väl optimistiska tankegångar. Skriver man en motion till detta årsmöte kan beslutet möjligtvis tas i juni 2008 (fast förmodligen inte på Brux, va?) och en "vanlig supporter" väljas in i styrelsen först 2009.

Tar du reda på vad sista datum för motionsinlämning är?

En annan idé: Kan vi inte lura i något stort företag att JH är jättebra så att de värvar över honom och just det problemet blir löst?
Kommentera

Paddan:

Normalt är det inget problem att vara VD i det lokala mediaföretaget och ordförande i en idrottsklubb. Men i Ö-vik är detta ett problem då MODO har en så dominerande ställning.

Visst har det blivit bättre i MODO, idag förstår man supportrarnas betydelse. Men det är inte tillräckligt bra ännu.

Lumber:

Det kan också vara en framkomlig väg och en bra ide. Det viktiga är, tror jag, att visa att detta arbete som styrelsen gör betyder mycket för alla, inklusive supportrar. Att ha starka ledare är bra, men att ha allt för stor dominans från en person är obra.

Shinzawai:

Jag ser det inte som en kupp, utan ett sätt att skapa insyn så att dåliga beslut kan undvikas i tid. Men det är klart, om en sådan motion kommer in skapar det någ lite oreda och spänning.
Kommentera

Lumber Jack: Någonting i stil med, "ni har rätt att närvara på våra möten och höra vad vi diskuterar, men ni har ingen möjlighet att direkt kunna påverka vårt beslutsfattande annat än vid årsmötet"?
Kommentera

shinzawai: Rätt länk här.
Kommentera

hellge: Ett annat alternativ är att den officiella supporterklubben får en nån slags form av observationsstatus, alltså inte en styrelseplats utan rätt att delta vid styrelsemöten och insyn i verksamheten. Lite som när storpôjka ska diskutera ekonomi i EU och Anders Borg får sitta brevid och titta på med stora öron.
Kommentera

hellge: Nu känns det iofs som att klubben blivit mer lyhörda för supportrarnas önskemål och synpunkter, men jag tycker att om man bara backar en fem-tio år bakåt i tiden så var tongångarna inom klubben (enligt min åsikt) sådan att såna där supportrar de är väl inte så viktiga att lyssna till... så länge som de inte säger just de saker som vi vill höra.

Inte någon som sitter på de pressetiska reglerna mm, då pressombudsmannens hemsida verkar vara helt omöjlig att komma in på... för mig. Detta alltså apropå lämpligheten att Källström sitter både som ordförande för MoDo Hockey samtidigt som han innehar den högsta positionen för den lokala mediakoncernen.
Kommentera

hellge: en coup d’état? :)
Kommentera

Paddan och alla andra MODO-iter:

Att vara medlem i MODO Hockey borde vara ett krav. Utöver detta har inte jag några andra synpunkter. Man behöver enligt mig inte vara medlem i supporterklubb eller liknande, inte heller borde det finnas några krav på om man sitter eller står.

Varför inte använda de normala beslutsgångarna? Har någon ett bra förslag på en supporter ska detta anmälas till valberedningen. Har valberedningen fått in flera namn så ges möjlighet till omröstning vid årsmöte. På så sätt gör man också årsmötet till en mer spännande tillställning.

Anta att diverse olika människor som håller på MODO hittat flera personer som skulle kunna tänkas ingå i en styrelse. Låt säga dessa namn är Kamilla, Martin Palm, Matilda, Poffa och Shinzawai. Alla namnen kan enligt valberedningen uppfattas som lämpliga. Därför sker en omröstning på MODO Hockeys årsmöte 18/6 2008 kl. 18.30 på Brux. Den som medlemmarna väljer kommer att ingå i MODOs styrelse i ett eller två år, beroende på vad stadgarna säger.

Och Paddan, jag tror inte att vi behöver vara oroliga för att övriga styrelsemedlemmar ska behandla denne person ett nedvärderande sätt. Står det i stadgarna att det i MODOs styrelse ska ingå en representant för supportrarna kommer de säkerligen respektera denne. Jag utgår ifrån att MODOs styrelse är så pass proffsig att de inte sitter och nervärderar sin kollega.

Detta skulle kunna vara en väg att gå för att få mer transparens och att få klubben mindre stängd. Självklart kommer denne inte att kunna berätta allt som sägs i styrelsen, men det skulle definitivt minska risken för extrem toppstyrning.

Jag säger inte att det SKA vara så här. Jag säger att vi bör undersöka möjligheten och om det kan vara en framkomlig väg.. Jag känner mig lite orolig för att allt inte riktigt står rätt till
Kommentera

Det var en gång en skribent som hette Hasse A.
På svenska var han inte bra.
Han kan rätt mycket om Canucks.
Men snälla MODO, skicka honom till Komvux.
Dåliga texter vill vi hur som helst inte ha.
Kommentera

Gusse: Haha, jag själv har absolut inga aspirationer på någon sådan position, men Stadtler eller Waldorf kanske har...
Kommentera

Är man förresten diskvalificerad från benämningen "supporter" om man inte har medlemskap i MoDo Support eller inte är hangaround till MTS?
Hur är det tänkt att denne supporter i styrelsen ska gå till väga för att fånga upp eventuella synpunkter och/eller motionsförslag från övriga supportrar och kunna föra fram dessa till den övriga styrelsen och på årsmöten?

Tyvärr får jag en liten känsla av att en sån styrelseposition skulle ses ner på av de övriga ledamöterna och att eventuella förslag skulle bemötas med en lätt klapp på huvudet a la Benny Hill och ordalydelser som "Gosse lilla/flicka lilla, så där kan man inte göra. Du vet inte hur det fungerar i den riktiga världen"
Kommentera

Paddan: Rätt igen paddis...
Kommentera

hellge: Märkligt, när man googlar på pressetiska regler så hamnar Allehandas undersida som fjärde sökresultat.

Lät intressant det där med din frus förslag om en supporter i styrelsen. Frågan är dock bara hur förfarandet skulle bli för att se till att "rätt" supporter nomineras till styrelseposten. Förmodligen så blir väl bara ståplatspubliken möjlig att nominera, då de stora debattörerna på modohockey.se anser att sittplatspubliken inte är vatten värd.
Kommentera

Lumber Jack:

Du menar om Jerry har hetat Schicklgruber förr?

www.google.se/search?hl=sv&q=Schicklgruber&btnG=S%C3%B6k&meta=lr%3D
Kommentera

hellge: Han har nog fått tillräckligt redan... :-)
Kommentera

Lumber Jack:

Vill du lukta på glöggen, pojk?
Kommentera

Lumber Jack: VA?
Kommentera

hellge: Schicklgruber?
Kommentera

hellge: Så illa hoppas vi inte det går va... :-)
Kommentera

Salle:

"up the shitcreek" Vivstavarv?
Kommentera

hellge: Du har helt och fullt fattat min grundtanke.

Med fel personer vid rodret så kommer vi att segla "up the shitcreek". Och med för lite besättningsmän så kommer vi inte ens fram dit.

Nånting måste dock göras och det är VD:n som måste styra. Men om skutan inte går i rätt riktning, oavsett orsak, så måste styrelesen agera. Tyvärr så seglar man ju i en dimridå så det är svårt för utomstående granskare att få en bra bild av det hela.
Kommentera

hellge: Bra skrivet!

Den där marknadschefen med det tyskklingarndde var väl inte Lückner? :)
Kommentera

hellge:

Hmm. Jag skulle verkligen vilja kunna tro på att styrelsen gör vad som är rätt för klubben, men jag är inte så säker på den saken. Det oroar mig. Och det är nog så att vi som supporters är jävligt maktlösa. Vi kan ju inte gärna rota så djupt i saken och förvänta oss få fram något. Och vi kan inte få VD:n sparkad.

Men jag fastnade för en sak du skrev. Jag tycker att din fru verkar ganska klok. Det är faktiskt helskumt att det inte sitter någon "vanlig" supporter i styrelsen. Jag tror att det skulle vara nyttigt för MoDo. Fast sitta och skriva inlägg på HS om styrelsens jobb ska nog inte den personen göra. Och inte bete sig som en känd f.d. styrelsemedlem i Lule gjorde under sin tid på HS heller. En släkting till ÅE, inte så himla hockeyintresserad men väldigt kunnig om demokratiska processer, lobbade för övrigt på honom om just det här - att det borde sitta någon vanlig supporter i styrelsen. Han fick nog inget gensvar.

När jag tänker på saken: undrar vad de egentligen gör i styrelsen...? Borde man inte som medlem få lite mer insikt i det?
Kommentera

Salle:

Vilken snygg rubrik, den andas ”På spåret”, sen är den även poetiskt dubbelexponerad, paradiset MODO och staden med Paradisbadet. Jag antar att det var många som tog Jönköping på 10 ”där Liv har återuppstått” i kvällens På spåret.

Jerry sa du Salle. Jag tror som Poffa, att allt ska inte diskutera offentligt men man kan väl diskutera principen, antar jag.

Jag var som bekant tidigare kritisk till hur detta med Mias avhopp sköttes och även de andra sjukskrivningarna och in-i-väggengångarna. Nu har ilskan och besvikelsen över att Mia slutat lagt sig och klubben tycks ju funka hjälpligt ändå.

Det jag är mest orolig över är att vi ska missa denna straffspark som vi fått. Vi har landets största kassako i Swedbank Arena och om vi bara sköter oss hyfsat resultatmässigt är vi en av landets två tre ekonomiskt största klubbar, räknat i omsättning och vinst. Årets säsong ser ut att bli lika bra som förra. Det är i sportbarerna, restauranger, evenemangen och logerna som de stora pengarna görs, om jag förstår det hela rätt. Det är därför vi kan göra större pengar än t ex HV och Frölunda.

Vad jag menar är att vi har gjort den svåra biten med att få till denna kassako och då vore det själva fan om vi skulle stypa på tröskeln för att vi inte kunde hantera organisationen. Exakt vad Jerry gör och inte vet jag ej. Vad jag vet är att många inte gillar hans auktoritära ledarstil. I vissa företag passar denna ledarstil, i andra passar dem sämre. Utvecklingen i Sverige går mot att ha en mer platt organisation med inflytande för de anställda. Jämför man med vårt grannland Finland så är de mer förtjusta i en stark ledare som bestämmer det mesta. Går man ändå längre österut till Ryssland så kan de inte tänka sig något annat än en person som bestämmer allt. Kanske bör man ha det i åtanke när man väljer coach till nästa år.

Vad jag förstår är det i majoritet kvinnor som har fått smaka på Jerrys hårda … stil, men även andra. När jag höll på att greja mest med det här kom det fram två olika personer och sa att de uppskattade det vi skrev på forumet, att just detta med den despotiska ledarstilen med härskarteknik var problemet. Min erfarenhet är att när man är dålig på lyssna får man problem, speciellt i relationen man kvinna, oavsett det är en kärleksrelation eller arbete.

Jag ids inte rota mer i det här och jag tror att man stängt eventuella informationsläckor. Och Kamilla, den där reportern som skulle kunna skriva om detta heter Pär Eurenius och han sägs ha stor integritet.

Det jag såg som det stora problemet var att Ordförande Källström satt på dubbla stolar, dels som ordförande i MODO och dels som VD för Allehanda media som innehåller två radiokanaler och två tidningar. Som jag kan se det är det omöjligt för media i Ö-vik att riktigt kritiskt granska MODOs organisation, vilket opinionschefen på ÖA höll med om. Vi kan alltså inte vänta oss något gensvar från media vad det gäller MODOs organisation. Möjligen från Radio Västernorrland men de känns som allt för trötta och loja.

Det verkar rätt orimligt att avsätta en VD som supporter, sån makt är nog inte nyttig för en ledande idrottsklubb. Se på Hammarby där supportrarna bestämmer allt, från nyförvärv till styrelse. Sen blir det ju en jävla soppa av klubben också, 107 år av knepiga beslut. Vi får nog vara tillfreds med att skriva anonyma inlägg på olika forum eller knalla upp och prata med vederbörande.

Däremot har jag sett en förändring hos Jerry och de övriga centrala personerna hos MODO Hockey. Jag tror att debatten som var kring Mias avhopp har påverkat dem till det bättre, det har tillkommit en förändring i deras sätt att vara och kommunicera med media och supportrar. Jag tycker mig se en mjukare och mer öppen inställning. Jag hör i tonläget och uttalanden från Jerry med flera att de är mera lyhörda och inte lika kantiga. Jag tror faktiskt diskussionerna som förts på forum och i webbtidningars kommenteringsfunktioner har gjort viss nytta. Som Jerry själv sa i intervjun i ÖA: ”Jag är ju bara människa, det är klart att jag påverkas”. Därför är det viktigt att diskussioner och samtal fortsätter bland supportrar och vanligt folk.

Frugan sa att jag skulle skriva en motion med förslaget om att en supporter ska sitta med i MODOs styrelse. Detta skulle kunna skapa insyn och transparens om klubbens förehavanden. Exakt hur det skulle utformas vet jag inte och vad händer när denne person väl är i styrelsen. Ska den sitta och skriva inlägg på Hockeysnack om styrelsens jobb? Nja, det kommer kanske inte funka så bra. Men frågan borde tas upp för diskussion tycker jag. Det finns några personer som hänger här som skulle kunna ha en sådan uppgift.

Det viktiga är, att klubben som står på randen till att bli en verklig gigant i hockeysverige tar rätt steg. Gör vi fel nu kanske vi inte får tillbaka den här chansen. Se på Brynäs som sitter på en stor arena, liten kräsen publik och dålig organisation. Det ser ohyggligt svårt ut att ta sig ur en sådan situation. Vi har redan slarvat bort en stor chans till framgång när ledning och spelare struntade i Europacupspelet. Vi hade vår chans men tog den inte. Personligen upplevde jag det som nonchalant och arrogant mot oss som följer MODO dagligen.

Jag tror att en av anledningarna till att man inte anställt någon ny marknadschef efter Mia till viss del beror på att man inte vågat. Man kände till hennes popularitet har därför avsiktligt avstått från att anställa någon som skulle kunna jämföras med Mia. Jo, jag vet att Mia inte var någon ängel, men hon var rysligt populär i många kretsar. Det nämndes ett namn i samband med hennes avhopp, ett namn som flera ansåg skulle var perfekt för denna befattning. Jag kommer inte ihåg hans namn men tror att det var ett tysk-klingande efternamn.

Som jag förstår Salles avsikter med denna tråd är det för att MODO ska ta rätt väg in i framtiden. Jag chauffören väljer rätt rikting…
Kommentera

knaskamilla:
Här kommer ett lästips, här kan ni hitta förklaringar på många arbetsplatsproblem....
Kommentera

shinzawai:

Jag vet inte exakt hur Jerrys ledarstil är (jag vet faktiskt väldigt lite om den), men faktum är att något uppenbart är fel. Folk mår dåligt, sjukskriver sig, säger upp sig... Och styrelsen (eller om det nu var Anders Källström) gör ingenting. Jag har känslan av att A och J verkligen håller varandra om ryggen och att ingen annan vågar göra något. Fortsätter det som det varit hittills kommer förmodligen halva kontoret att behöva säga upp sig för att de inte klarar av det längre.

Något måste göras. Men vad? Jag känner helt plötsligt väldigt starkt för (eller emot?) detta och kan tänka mig att stå bakom insändare, motioner till årsmötet eller något annat bra.

Jag håller för övrigt med Salle. Ska MoDo bli bra på alla plan, eller bara på isen?
Kommentera

shinzawai: It's Jerrys way or the highway. Ifrågasätter du något blir du mer eller mindre idiotförklarad. Kommer du med bra förslag kommer de inte genomföras. Eller, möjligtvis kommer de genomföras, men då om något år och utan att du får cred för idéen.

Det finns mycket konkret, men det kanske inte alltid är bäst att dra upp allt här.
Kommentera

shinzawai: Det är nog en bra beskrivning om allmänhetens kunskap i ämnet.

Själv tror jag att röken kommer från Jerrys brasa.
Kommentera

Alla snackar om Häggströms ledarstil, "samma sak i FV" osv. VAD är Häggströms grej? Pekar han med hela armen, kör macho-ledarskap och skäller för att få som han vill eller vad? Det är så djäävulskt mycket antydningar men inget konkret.
Kommentera

Salle: Väldigt sällsynt att någon har olika ledarstilar på olika ordf stolar.

Men det är ju uppenbart märkligt att han tillåter jerry hålla på som han sägs göra.
Kommentera

spud: Jo men Allehanda Media och MoDo Hockey är två väldigt skilda företag på de flesta sätt. Bara för att han funkar på ena stället behöver ju inte betyda att han gör det på det andra.
Kommentera

Salle: Vad jag hört från de på administrativa på AM är de nöjd med källström.
Kommentera

Poffa: Dessutom verkar det som om han och Källström är av samma skrot och korn när det kommer till MoDos verksamhet åtminstone.
Kommentera

Lumber Jack: Jo, men det finns hundra sätt som hade gjort mig mer skrämd, t.ex valfri öldrickare på torget till tjänsten.

Men det finns inget positivt att ingen sitter på stolen som är lämplig nog.
Kommentera

Ja, här finns det ju en del att säga, om man vill.

Folk är sjukskrivna, många andra mår direkt dåligt och styrelsen har stora sammarbetssvårigheter. Orsaken stavas Jerry Häggström. Inte oväntat, med tanke på att han körde samma stil när han var "högsta hönset" inom FV.
Kommentera

spud: Optimistiskt eller inte, jag hade varit mer orolig om man på kommunalt vis hade kört med internrekrytering. Men givetvis vill jag se det löst så fort som möjligt.
Kommentera

Lumber Jack:

Fast det finns andra tecken som är negativa. Sjukskrivningar, t.ex.
Kommentera

Lumber Jack: Man är optimistiskt lagd om man får något positivt ur att ingen bra nog har sökt jobbet ännu efter 3 månader.

Jag tror knappast att någon journalist tänker på att det är AMs ordförande som även är ordf i modo. är det något som hindrar dem är det nog enbart att de inte vill svärta ner modo för mycket. De är ju i regel lika fanatiska som oss.
Kommentera

knaskamilla: Janne Josefsson eller kanske Trond Sefastsson?

Samtidigt kan det vara ett positivt tecken att ingen marknadschef har anställts. Det lär ju finnas en hel del intresserade av jobbet, men man nöjer sig inte med något sämre än Mia.
Kommentera

Gidde:

Precis. Hopplös situation. Jag fick namnet på någon journalist som möjligtvis skulle kunna göra det av en kompis som jobbat åt ÖA, men jag har glömt vem det var. Kan vara värt att kolla upp.
Kommentera

knaskamilla:

Och om det nu är så att Källström har den rollen, kommer då ÖA att gräva i det?!

Det kan man ju verkligen fråga sig....
Kommentera

Salle:

Jag har massor av åsikter, men jag har tyvärr inte tid att skriva ned dem nu. Det känns i alla fall som att något behöver göras, men vad?! Jag skulle önska att ÖA grävde lite mer i det hela. Och frågan är om vi som är medlemmar i MODO Hockey har någon sorts makt överhuvudtaget? Egentligen ska vi ju faktiskt ha det.

Jag har förresten hört samma sak som du skriver, att styrelsen egentligen bara består av Anders Källström. Det är ju helt sjukt om han sitter på all makt.
Kommentera

Salle: Det där med andra sjukskrivningar har luftats tidgare, tror det kom fram i samband med någon intervju med MK.

Men som du säger är det väldigt illa att man inte hittat någon marknadschef.
Kommentera

« · 981303 · »