Mora IK

45275 inlägg · 1668 ämnen

Forum

« · 333305 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Skador
Tomas Ring: Åker inte med ner till Halmstad pga tillskottet.
Patrik Ross: Ögoninflammation och magont, Åker inte med ner.
Johan Lindström: Åker med ner och är "fit for fight" igen.
Johan Westäng: Oklart med axeln vilar hela helgen iaf.
Kommentera

Sv: Starkt !
Stigsson
Har inte så stor koll på skadorna, det var oklart igår på presskonferensen. Så jag väljer att avvakta med att säga något tills värmningen ägt rum vid lunchtid.

Helt rätt har du i att Martin inte bör ta hand om uppspelen utan bör hellre lämna pucken till någon av medspelarna i kedjan typ Mackan, Wesslan Jr eller Boggen. Bra att han får börja komma in i hetluften iaf.

Visst är Jens en bra hockeyspelare som kommer bli mycket bättre, men han måste lära sig att passa pucken med och inte bara åka runt och leka Peter Forsberg. Det går bra på junior nivå men inte på senior nivå !

Noterbart var att Calle Bergström var inne på alla på alla baklängesmål. Hmm !

Över 60 min så var det även i mina ögon rättvist med ett kryss, en jämn match lagen emellan. Precis som vanligt
Kommentera

Sv: Starkt !
MrAce: Kul att man fick se en hockeymatch med två lag som ville spela. Sett över hela matchen så var X rättvist i mina ögon.

Hur är det med spelarna som fick kliva av, Ross, Lindström, Westäng. Har du nån lägesrapport att komma med MrAce.

Bofors tredjemål får Back ta på sig. När han fick en avvaktande utvisning emot sig så väljer han att tjafsa med domaren om det istället för att jaga efter kontringen. Jobba klart bytet först Daniel och sen kan du snacka med domaren efter avblåsning (Om du nu ska lägga kraft på sånt tjafs overhuvudtaget).

Visst var Westberg riktigt bra. En detalj bara, han ska inte vara den som startat upp anfallen från burskydd. Dom uppspelen som började med Westberg var oftast långsamma och utan tajming, vilket resulterade i att Bofors kunde bryta redan vid våran blålinje eller tidigt i mittzon. Annars gör han en lysande match.

Jens Jakobs var också pigg att se när han väl fick chansen. Synd att inte han matchas lite bättre. Där finns mycket att hämta tror jag. Möjligtvis att han togs bort igår eftersom det var en tät, fysisk match och hans kroppsstorlek är väl inte så skräckinjagande.
Kommentera

Starkt !
Mycket starkt av grabbarna att komma igen efter 1-3 underläget, helst med tanke på att Ross och Ring saknades redan innan matchen och under matchensgång så skadade sig Johan Westäng och Johan Lindström med. Mycket starkt !

Ett stort plus till Martin Westberg som gjorde en riktigt riktigt bra match !
Nu tar vi 3p av Halmstad och förhoppningsvis kommer publiken tillbaka på söndag när vi sänker Rögle.
Kommentera

Sv: Att få bättre drag i Mora Ishall
Återigen så va det bra stämning i hallen! mycket trevligt! det var bara lite i andra perioden när spelet ute på banan blev ett ställningskrig som publiken fick lite svacka.Men annars bra!
På söndag så vänter rögle..ny publikmatch då?
Blev mycket imponerad av Martin Westberg oxå,tyckte han hörde till en av dom bästa i vårat lag!
Kommentera

PeO: Några av punkterna kan jag som oberoende hålla med om
2. Land of hope är en melodi som alla i klacken kan. Däremot är sånger som "Askungen" och "Bananer i pyjamas" eller "Växeln hallå" melodier som tillhör den högre skolan - dessa mästerverk i rögletappning kan avnjutas vid ett studiebesök i Ängelholms ishall.
4. Meeen man kan ju sjunga konsonanter på vokaler. T.ex. R-B-K blir Aaar-Beee-Keeeååå på skånska. Kanske ert tungomäl är mindre vokalrikt?
5. Som högskoleutbildad körledare kan jag intyga att det inte är mycket av det som man lär sig där som är tillämpbart på en hockeyklack.
Lycka till! och skönt att ni inte tänker er fuskattiraljer som trummor och tutor för att få drag i ladan :)
Kommentera

Sv: Inför Mora - Bofors
Kenny: Jag tror inte att varken publiken eller spelarna är gnälligare än andra.
Nog om det. Hoppas på en bra match imorgon som Bofors går segrande ur. Varför inte med 4-2?
Och skulle det nu bli så så har ni ju ursäkterna klara redan:-)
Kommentera

Sv: P3
DomarenOne:
Hoppas att Mora klarar av att ta sej till ES.

MED BRYNÄS MOT NYA SM-GULD
Kommentera

DomarenOne:
Brynäs är dom BÄSTA

Kommentera

Lundström 6:
nu va de mycket tjat här om brynäs
Kommentera

Kenny:
Vill ni inte låna Anger?
Vi vill få lite fart på hans målproduktion.

Kommentera

PeO:
Låter som en lysande analys!
Förutsatt att ingen dunka-dunka musik spelas så man inte hör vad man tänker!
Kommentera

Att få bättre drag i Mora Ishall
Det var kul att läsa om hur bra stämning det var i ishallen mot VIK (kunde inte närvara själv då mina hårdrocksgener tvingade mig att åka till Globen och kolla Iron Maiden). Jag tror säkert det går att få ännu bättre stämning, ännu oftare. Själv har jag aldrig hjälp till med praktiska grejer i klacken och jag är knappast nåt klackdjur, så det är med en ödmjuk bugning jag skriver det här inlägget. Ursäkta den uppsatslika längden.

Nyckeln till att få med hela hallen ligger i att göra det så enkelt som möjligt för det blyga folket i Ovansiljan. Att stå i Järnkaminerna och tjoa är ganska riskfritt då du inte behöver trängas med din chef, din granne och din svärmor. Superstars har samma fördel då folk kommer från Borlänge/Falun för att ställa sig i klacken. Ingen risk att det blir pinsamt att sjunga inför arbetskaraterna alltså. Kravet är enkla men effektiva ramsor/handklapp som man kan haka på utan att generas.

1. För att locka resten av hallen behövs en enkel ramsa som endast kräver handklapp för att man ska kunna hänga med. När folk blir uppvarvade kan man komplettera handklappet med sång. Handklappet ska vara av typen masshypnos, det ska vara så medryckande att man inte kan låta bli att hänga på. Välj därför en smart rytm som riktar sig direkt till det primitiva flockdjuret inom oss (eeh, motsägelse?)

2. Till sånger är melodin lika viktig som orden. Välj en lätt melodi som alla kan och som inte kräver stämband som en näktergal. En pompös dänga som Land of Hope and Glory eller Black Sabbath:s Iron Man?

3. Ta med många fanor och veva med dom. En klack på 20 ser ut som 40 om den är inbäddad i fanor. Fler fanor=fest, fart, fläkt, folkligt!

4. Tänk på att vokaler hörs bättre än konsonanter. Skräddarsy ramsorna/sångerna för att undvika konsonanter.

5. Det låter fånigt men kanske skulle klacken kontakta en körledare för att få tips? Klacken är egentligen bara en ovanligt stökig talkör.

6. En ramsa på moramål kanske kan vara nåt?

7. Tålamod. Förr eller senare kommer varje hemmamatch att vara ett party...

Fler idéer någon?
Kommentera

Lundström 6:

Vi kan gärna låna P3 några matcher till! =)
Kommentera

Ja både gnälliga spelare och publik...
Imorgon tar vi Bofors... tror dock det bli tufft... Mora vinner med 3-2 i sudden... (men hoppas självklart på 3p)
Kommentera

metal guru:

Tack fär att ni fick fart på P3.
Vill ni låna någon annan?

Kommentera

Bafucin: Det var inte länge sedan Fagervall tyckte att det var horribelt att Oskarshamn kunde ha så många fler utvisningsminuter än Bofors.
Jag upplevde att hemmapubliken var oerhört gnälliga när jag var på besök i Nobellhallen ifjol.
Kan det vara så att ni är gnällkärringar?
Kommentera

Bafucin:
Du kanske inte såg förra Mora - bofors mötet här i Mora, va vet jag men det var VÄLDIGT mycket gull med lilla bofors från domaren´s sida!
Kommentera

Bafucin:

Förlust finns inte ens att tänka på! Fast & andra sidan så möter vi Allsvenskans mest hatade lag så det blir ju en het drabbninig!
Kommentera

Börjar ni redan leta ursäkter för förlusten på onsdag?
Kommentera

Han har väl dömt MIK förut men minns inte hans betyg.. Men det är väl en domare som gjort sina bra & dåliga matcher tillskillnad från den andre Eriksson!
Kommentera

Örebro 16/11
Kollade matchen mot örebro i går. Det var en rätt tråkig match med helt olika utseenden för varje period. 1:a var fylld av ställningskrig, felpass och skott som missade målramen. I 2:a tog mik tag i taktpinnen och det syntes på grabbarna i båset att dom försökte elda upp farten. Örebro kontrade in en men det kändes ändå inte som någon fara. Dock fortsatte man att missa målramen med skotten och många passningar gick en halvmeter bakom den spelare som hade fått upp farten. I 3:e trodde nog alla i hallen att mik skulle fixa det här men man kom undan med blotta förskräckelsen och lyckades avgjöra på en perfekt straff av Marcus samtidigt som Bengt inte hade några problem med att rädda örebros straffar. Bergström fick pris för bästa mik-spelare men det borde vara Bengt. Back slog flera helt öppnande långpass. Skogs visade bra inställning. I övrigt godkänt. Det som inte ser riktigt bra ut är att man faller tillbaka när man blir satt under tryck i egen zon. Örebro lyckas man hålla ute i hörnen och borta från riktigt öppna lägen men hur blir det mot tyngre och mer spelskickliga lag som hammarby, skelefteå mfl när dom får tryck. Bofors verkar ha somnat in lite så det borde finnas en fin chans att rycka lite på onsdag. Det var faktiskt bara några matcher tillbaka som vi låg minst 6 pinnar bakom bofors och oik så kan trenden hållas så blir det serieseger och det är väl ett tag sedan.
Kommentera

Kenny: Ni har rätt grabbar. Den vi inte vill ha är Lars E, Peter E kommer jag inte ihåg så då måste han väl ha varit bra om han varit hos oss tidigare.
Kommentera

Drar en suck av lättnad :P
Kommentera

J0cke:

Bra att du är på hugget där ;)
Kommentera

DomarenOne:

Peter Eriksson känner jag inte ens till....
Den domare du tänker på som är kännd "boforsare" heter LARS Eriksson... Vill bara rätta dig där ;)
Kommentera

DomarenOne: Humhum, Den hatade Eriksson heter väl Lars? Eller är jag vilse på krångdalsvejen?
Kommentera

Inför Mora - Bofors
Utrag från swehockey.se:

---------------------------------------------
2003-11-19
Allsvenskan

Mora IK - Bofors IK ERIKSSON, Peter (ö)
CANDELL, Fredrik
WERNSTRÖM, Emil
---------------------------------------------

Märk väl namnet på huvudomaren.. ajaj måtte han ha rykt upp sig sen förra hemmamötet mot Bofors!

För övrigt följ länken, ny interresant artikel om allsvenskan på aftonbladet.se
Kommentera

Sv: MORA TRÖJA TILL SALU?
iffeiffe: Japp jag har en av dom gamla Med Åkerbloms nummer på armen. Och det beror väl på vad du vill ge för den.
Kommentera

MORA TRÖJA TILL SALU?
Hej.
Har ngn en "gammal" Mora match-tröja till salu?
Med hela klubbmärket på bröstet, gärna den äldre modellen med lite bredare vit/gul/gröna band!
Tacksam för svar-Mvh Fredrik Teurnell-Loos.
Kommentera

Ekonomisk doping
Huddinge supportern Anders Pemer har skrivit en artikel om den ekonomiska doping som präglat svensk hockey under de senaste 15 åren.

Följ länken.
Kommentera

Avståndet ökar trots allt
En seger på bortaplan är trots allt en seger även om det bara blev 2 p igår. Summerar man helgen så har vi i alla fall ökat avståndet till 5:e laget. 9 p skiljer nu ner till Västerås.

Skit att vi inte kunde ta serieledningen nu när vi gick förbi Bofors.
Kommentera

Sv: Derbygruppandet slut.
metal guru:

Okey ;) Fel av mig... tänkte lite fel där!

Jo1:
Vad snackar du om nu då? :)
Kommentera

Kenny:
Sorry, i derbygruppandet mötte vi bofors i omg. 12 och 17.
Även i en normal serie möter man lag nästgårds. Så derbygruppandet är härmed avslutat för denna gång.
Kommentera

Sv: Få fart på Anger?
Kenny:

Alla får ut positiva saker av att tradea... lovar!
Kommentera

metal guru:

Vi har en match till Fas2 är slut... nämligen toppmötet på onsdag!
Kommentera

Derbygruppandet slut.
Så är då fas två av tre slut i den södra hockeyallsvenskan. Fas 1 är en rak serie alla-möter-alla, Fas 2 dubbelmöte mot lagen i respektive derbygrupp - och nu kommer Fas 3 som är en spegelvänd fas 1.

Mycket snack om det sportsliga i derbygrupperna har det varit, och hur snett det har slagit i SHA, då seriens bästa lag har hamnat i en grupp, medan lag i den andra samlar gratispoäng.

Hur har det nu utfallet blivit frågar sig vän av ordning, och även Metal Guru:

(tabellplacering/lag/[totalpoäng]/derbygrupp-poäng)
Antal derbygrupp-poäng/norra gruppen:
2 .Mora [44] 22
1 .Oskarsh. [45] 19
3 .Bofors [43] 17
5 .Västerås [35] 14
11.Arboga [20] 13
8 .Örebro [25] 5

Antal derbygrupp-poäng/södra gruppen:
4 .Rögle [39] 19
6 .Halmstad [35] 18
7 .Växjö [34] 17
9 .Nybro [24] 15
10.Troja/Lj. [23] 12
12.Mörrum [14] 9

Vad kan man utläsa av det här? Tja, Mora har klarat sig bäst av lagen i serien under denna DG-fas, trots att man spelat sex matcher mot de övriga bästa lagen. Sett ur denna statistiska synvinkel får man också anse att kvällens poängförlust blev en avslutande plump i protokollet.
Men vi ser trots detta väldigt starka ut just nu.
Kommentera

För övrigt är det väl inte speciellt nyttigt att byta spelare med varandra hela tiden eller... Synd att vi inte fick låna P3 längre...

Hoppas vi tar Örebro idag så får vi en seriefinal på onsdag!
Kommentera

Jag tycker vi gör ett byte :-)
Kommentera

Lundström 6:

Om jag ska vara ärlig så vette f*n om jag skulle vilja byta JL mot er Anger. Johan går in med 100% hjärta hela tiden och en sånn spelare byter man inte bort, även om Niklas Anger är landslagspelare !
Kommentera

Sv: A-JUN
löken: Smittar av sig,Går A-Laget bra, Går Juniorerna bra.Både A-Jun,B-jun går bra just nu.Mycket intressant!Eller?
Kommentera

Sv: A-JUN
Steff: Ja det tycker jag! Bra mycket bättre än ifjol, och dom verkar ha bra mycket roligare med i år. Då var det många hängläppar i laget.
Kommentera

A-JUN
Nu verkar A-JUn har kommit igång också,Det smittar väl av sig.Slog Tälje idag. Ser bra ut över lag.ELLER?
Kommentera

henrikj:

Skull vilja byta honom mot JL till JUL.

Kommentera

Lundström 6:

Tror inte något allsvenskt lag skulle tacka nej till att låna en landslagslirare. Så han får gärna komma hit för min del!
Dock lär inte du och jag kunna bestämma sådana saker, tyvärr. ;)
Kommentera

Få fart på Anger?
Vill ni inte "låna" Anger?
För ni verkar få fart på våra spelare!

Kommentera

Ross
en tanke slog mig mot v-ås matchen...varför inte matcha ross i båda pp femorna ? en som forward som han brukar köra nere i hörnet där vi får användning av hans spel inteligens å pass skickligheter och sen nästa pass spela back så vi får användning av hans vassa skott!? som han använder aldeles för lite i pp tycker jag själv.
och sen hur mkt mer förtroende ska 28 bergström få? han är väl den enda som har gått bakåt i utveckligen från förra säsongen och det är inte lite...
någon som tycker lika?
Kommentera

Sv: Såhär bra stämning har jag inte varit med om på länge.
Bra också att man inte drog igång den irriternade musiken under avblåsningarna när vi kom igång!
Kommentera

Stigsson:

Visst var det bra igår ! Men då är frågan hur bevarar man den stämningen som var igår, till framtida matcher ?

Förut så har det varit god stämningen i enskilda matcher, men det vore kul om man hade kunnat spinna på lite och bevara den stämningen som var igår långt fram över..
Kommentera

henrikj: Med Smidjegrav-mått så var det MYCKET bra.
Kommentera

« · 333305 · »