Mora IK

45275 inlägg · 1668 ämnen

Forum

« · 336084 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Mora IK-Rögle BK
*suck* jämt när vi spelar på resultatet blir det såhär i slutet.. kanske inte jämt då men ofta..
Kommentera

mw:

Tror det var vädret som gjorde att publiksiffran var som den var... är ju inte precis drömväglag ute...

Usch... alldeles för onödigt slut måste jag säga... med tanke på utspelningen i 2a så borde det stått kanske 6-0 till Mora med istället får Rögle in några skitpuckar och man är med i matchen igen...
Skönt med 3 poäng i varje fall!
Kommentera

902 åskådare det var säsongens missräkning det. Väntar folk på löning eller vad berodde det på? Hur som helst var det skönt att det blev seger. Det stodd 4-4 enligt swehockey ett tag vad berodde det på. Mänskliga faktor eller att swehockey har ett dåligt system?
Kommentera

902 åskådare det var säsongens missräkning det. Väntar folk på löning eller vad berodde det på? Hur som helst var det skönt att det blev seger. Det stodd 4-4 enligt swehockey ett tag vad berodde det på. Mänskliga faktor eller att swehockey har ett dåligt system?
Kommentera

Sv: Adam Andersson!
Jobo: Du har väl någon poäng i den här debatten. Räknar man dock på helheten är jag säker på att Bofors har lånat fler spelare från Färjestad än vad MIK gjort av Brynäs och då pratar vi om spelare som inte fostrats i Mora eller Bofors. Herr Petré är väl den enda icke-fostrade spelare som vi har lånat av Brynäs.
Kommentera

Joinzzon: Mot Rögle i Södra allsvenskan är väl en bra publiksiffra någonstans mellan 1200-1500. Det låter blygsamt i er öron, men när MIK spelar i SA och gör det bra så handlar det om betydligt högre siffror.
Kommentera

Åttan: Och Messa värvades sedan till BIK. För att sedan inför årets säsong gå till Södertälje.

Ett mönster går att skönja. Först Troja - sedan går man till en bättre och finare förening (Bofors) för att sedan ta steget till elitserien och vidare ut i världen.

MrAce: Jo han är kanske född i Örebro, men det är ju å andra sidan min ena dotter också. Hon har ändå ingen koppling dit. Bara för att regionssjukhuset ligger där så betyder ju inte det att man är Örebroare för det.
Kommentera

Joinzzon: han va utlånad till oss tre matcher till oss. På dem gjorde han tre mål och en för övrigt bra insats. Färjestad valde sedan att plocka hem honom och då tog vi superdivan Peter Messa från AIK.
Kommentera

mw:
Vad är en bra publiksiffra 1000 pers. eller?
Själv så hoppas man på 3-4 men jag vet att vi kommer att förlora med typ 5-2 5-3. Det var några år sedan vi vann i Mora o det lär inte hända idag heller tyvärr :-(
Kommentera

MrAce:
Det stämmer att han spelade några matcher i Bofors men jag har för mig att han även var utlånad till tomtarna från Ljungby säsongen innan.
Kommentera

Jobo:

Är inte Christian Berglund född i Örebro ?
Sen var det väl bara ett par matcher han spelade med er, typ 5-6 st vad jag kan minnas under säsongen 99-00. Rätta mig om jag har helt fel.

Visst är det så att spelarna utvecklas bättre i ett allsvenskt lag än att vara bänkad i ett elitserielag eller att spela i J20 laget.
Kommentera

MrAce: Nej det är ju sant, även om vissa vill skänka Värmland till Norge så är han ju likväl inte från Karlskoga.

Där kan vi istället ta Cristian Berglund som exempel. När han var utlånad till Bofors från FBK, lät det ju "farmarlag" men han är ju född i Karlskoga, har spelat i Karlskoga och lånades ut till Karlskogas bästa klubb Bofors (han har Karlskoga HC som moderklubb) efter att han inte tog plats i FBK, nu spelar han på andra sidan atlanten. Jag är helt inne på den linjen att det inte är fel att låna/hyra spelare från andra lag.(Kanske är färgad av åren med FBK lån) Se bara på Kristian Gahn, han sänkte sin gamla klubb direkt efter att han hyrts ut till Timrå!

Precis som Loob sa på SF-sidan, i rätt miljö utvecklas kanske spelarna i rätt riktning.
Kommentera

Jobo:

Visst, men Holtet har väl knappast gått på hockeygymnasium i Karlskoga eller har någon annan koppling till Bofors ? utan är väl en sån där sk "Vi lånar honom från FBK, för dom vill inte ha honom ännu" Tillskillnad från Adam som gått i Mora och spelat i Mora tidigare..
Kommentera

MrAce: Hur är det NI brukar säga: "farmarlag"
Jag minns stora, feta bokstäver i Bofors forumen de senaste åren, men nu går det tydligen för sig att låna spelare!

Vad bra då kanske diskusionen om detta kan få en stor och slutlig punkt. :)

BIK, med Holtet och enbart Holtet, lånad från FBK!

SE LÄNK.
Kommentera

jo1:
I det läget som rådde då när bla Lind, Molin var skadade fanns det inget att låna, det är Gunnar Perssons egna ord.

Skönt dock att Adam är tillbaka även om det bara är ett par matcher..
Kommentera

MrAce:

Bah då hade jag ju rätt.. De fanns en spelare för utlåning! Säger som Gunde "ingenting är omöjligt"
Kommentera

Nu är det bekräftat av Mr Simons iaf att Adam återvänder ett par matcher..
Kommentera

Steff: Vi får hoppas att MIK skärper sig och att "Rossen" kan spela. Tycker ändå att MIK spelar efter kalkylen att nå 60 poäng. Hoppas att det åter igen blir en bra publiksiffra.
Kommentera

Verkar som vi får låna Adam ett tag till, dock inget som varken Brynäs eller Mora IK bekräftat ännu. Se länktips !
Kommentera

Mora IK-Rögle BK
Vi tar nya tag imorr mor Rögle,Då får vi tillbaka några viktiga kuggar.Då ska Rögle få sota för förlusten igår.Då får vi se ett taggat Mora.Rögle övertygar inte på bortaplan,hoppas set håller i sig.....GO MIK GO
Kommentera

Sv: sampa
Knogen:
En oerhört viktig spelare i laget som gör sitt jobb utmärkt och ger alltid 100%. Passar in brevid en offensiv Patrik Ross på ett utmärkt sätt.
Tvivlar på att jag behöver berätta mer som hur han är som spelare, då du säkert sett honom spela någongång.

Ny tag på söndag, 3 poäng mot Rögle är nog ett måste..
Kommentera

Sv: sampa
chrill:
"..en liten kalmar bo här" ? Va fan ! Har hela Kalmar bosatt sig på sportsnacks morasida ?? :o)

Mja, nog med språkpolisfasoner nu. Jag har i vanlig ordning inte sett MIK så mycket i höst, av förklarliga skäl. Senast såg jag MIK- IKO, och där tycker jag definitivt inte den gode Magnus behövde skämmas för sig. Tillsammans med Boggen, Martin Jansson och Back tillhörde han, i mitt tycke, topparna på forwardsidan den kvällen ( glömde jag nån ? ). Hoppas han bjuder upp till lika tjusigt spel på söndag, för då ska jag dit.

Men jag är väl kanske inte rätt man att uttala mig, "kruskall" som jag är nuförtiden. Några fler som vill tycka till om Sandberg ?
Kommentera

sampa
hej hej en liten kalmar bo här.. tänkte bara kolla hur det går gör min border Magnus Sandberg? man ser ju inte för många poäng av den lilla gubben heh =P men hur gå detför honnom gör han någon nytta eller e han bara ivägen? ville bara veta ha d // Kalmar Chrille =)
Kommentera

Sv: Spåkärringar
MrAce:

Så sant. 0-4 är ju inte mycket att skryta med. :)
Kommentera

Sv: Spåkärringar
storfoppa:

Troligtvis någon leksing som ville ha en liten ljusglimt i vardagen, som skickat in resultatet ? ;)

Ska säga att Dalaradion dementerat resultatet nu med.
Kommentera

Spåkärringar
Har dom kristallkula på dalaradion eftersom de sa imorse att Halmstad slagit MIK med 4-3?

Storfoppa
Kommentera

Hammers - MIK
Vad tror vi om kvällensmatch då ?

Kommer säkerligen bli en mkt tuff match ikväll, Ross, Westäng på skadelistan och Ringen hemma också han. Hoppas på en upprepning från förra årets möte nere i "Valhall", där vi vann med 4-2 !
Men nu när vi bara har 16 spelare med oss ner till Halmstad, gör att jag är glad om vi får en poäng med oss iaf.
Kommentera

Sv: Mora-Växjö 7/12
Stigsson:

Går nog knappast att få en bättre beskrivning än så där :)
Kommentera

På samma sida som Mr Ace länkar till så hittar du en karta över centrala Mora.

Det som grabbarna nämner är erat troliga boende eftersom det endast finns ett vandrarhem i centrum. Följ min länk till kartan.

-Wasastugan är belägen vid bokstaven S i ordet Målkullann´s.
-Vill ni ha mera disco istället för raggarfest så går ni till Jernet som ligger alldeles under bokstaven å i samma namn.
-Hotell Siljan som också nämns ligger vid bokstaven B i ordet Busstation.
-Ishallen ligger 400 m väster om Zornmuseet.
-Suverän pizzeria bara 150m från där ni bor ligger precis norr om bokstaven A i ordet kyrka.
-Moras bästa restaurang Claras (men också den dyraste) ligger precis väster om Zornmuseet, alltså på väg till ishallen.
-Dom flesta butiker, fik och restauranger som ni kan behöva finns efter Kyrkogatan som också är med på kartan.

Sådär, nu kan ni inte komma fel.
Kommentera

Putte-LL:

Skulle tänka mig att det är det här då, se länk tips

Ser okej ut iaf, dock inget som jag har större koll på faktiskt, ligger precis vid vasaloppsmålet och centrum iaf. :)
Kommentera

MrAce: Nä, tyvärr. Tror det finns typ 60 bäddar...
Kommentera

Putte-LL:

Har för mig det ligger två st vandrarhem precis brevid vasaloppsmålet, så har du något namn på stället ?
Kommentera

MrAce: Låter ju skitbra... är det nått bra sovställe tro?
Kommentera

Putte-LL:

Då så ingen fara att ni blir utan röj :)

Är väl ca 150 m mellan ert boende och det bästa utestället skulle jag tänka mig.
Kommentera

jo1: Ett vandrarhem mitt i centrum, nära till allt ska det va.... Vi är bra på att festa :)
Kommentera

Putte-LL:

IKO/Moore support kan inte festa...
Bara ett gäng knepiga människor som man inte förstår sig på!
Dumjävlar helt enkelt...

Växjöfans har jag aldrg råkas med så det kan ju bli en ny erfarenhet!!!

I Mora är alla trevliga och gästvänliga... är ni myndiga så gå på Wasastugan, där är det väl mest röj för en 20-25 åring! Söker ni nostalgi och lite raggare så kan ni kika in på siljan!!! Vart ska ni bo då?
Kommentera

MrAce: På vilket vis röjde dom??

Lakers Lakejer röjer schysst :)
Kommentera

Putte-LL:

Hehe drag ska nog inte vara något problem att ordna, men jag förutsätter att ni är bättre på att "röja" än era Smålands kollegor från Oskarshamn :) Välkomna upp !
Kommentera

Mora-Växjö 7/12
Vi kommer upp ca 50 Lakejer :) Vi kommer att övernatta i Mora eftersom vi åker upp redan på lördan för att se LIF-Brynäs. Hoppas att det är bra drag i Mora en lördagkväll annars får vi väl ordna det... ni kan väl hjälpa till om inte... vi har INGA bråkstakar så på så vis blir det lugnt.... :)
Kommentera

Sv: Skador
Stigsson:
Positivt är väl att vi ändå har de sk "bottenlagen" hemma sen :).. Även Växjö och Rögle ! Det närmar sig..
Kommentera

Det måste nog till att vi tar poäng mot Halmstad nu på fredag. Växjö, Västerås och Rögle lär ta fullt mot Troja, Mörrum och Nybro. Alla har hemmaplan mot bottenlagen.
Kommentera

Nu får ni ta och vinna mot lagen utanför SA plats. Det är inte bra om lagen bakom knappar in, de fyra som nu ligger i topp är också de som ska gå till SA.
Nu är det VI mot DOM anser jag.
Kommentera

Sv: Att få bättre drag i Mora Ishall
Patrik:
Måste starkt ifrågasätta din s.k. högskoleutbildning när du säger att den kunskapen du förvärvde där inte är tillämpbar i en hejarklack.

När MIK spelade mot Leksand i början/ mitten av 90- talet hade en väl så stor rödklädd supporterskara slutit upp i Smidjegrav. Även Leksand hade en mindre skara på plats, men den var ändå bara en bråkdel så stor som Moras. Problemet var att den lilla Leksandsskaran totalt utklassade Moras dito. Anledningen var att Moras klack sjöng/ ropade/ skrek med halsen, medans Leksandsklacken skötte de övningarna med diafragman. Moras klack höll också inte längre än ca 10 min. in på första perioden, sedan bestod hejarramsorna bara av några hesa rosslingar. Leksandsklackens röster höll däremot hela matchen. Jag kommer ihåg att jag då, och även senare vidhållit att Moraklacken borde ta hjälp av en sångpedagog.

Använder man magstödet får man betydligt mer kraft i rösten och den håller längre. Det borde du som utbildad körledare veta !
Kommentera

Stigsson:

Han spelade som back när serien var redan avgjord förra året (i SA)
Kommentera

MrAce: Boggen spelade väl också back ett tag förra säsongen. Men å andra sidan så är han våran bästa forward för tillfället.

Back som back det minns jag inte, kan inte ha varit många matcher?
Kommentera

MrAce:

Jää vadå! Det är vad ledningen säger ja... Frågan man han Lundström så har han ju ett par kilo spelare som skulle kunna tänkas åka hit och få upp spelglädjen!!! Fast & andra sidan så är det inte Lundström som bestämmer...
Kommentera

jo1:

Tvivlar starkt på att Brynäs har så mycket kvar att låna ut, dom säger själva att dom behöver sju backar pga den täta matchningen och seriens längd. Vilket är fullt förståeligt..

I gårdagens match så provade man Johan Lindström som back, vilket funkade bra innan han blev skadad.. I övrigt val finns väl att man möjligtvis kan plocka in Daniel Back återigen som back. Man provade ju det i slutet på förra säsongen, vilket blev en positiv överraskning.
Kommentera

Sv: P3
Lundström 6:

Har du någe tips på nå mer lån?
Kommentera

Westberg var ju grym igår så han lär inte direkt vara någon svaghet att sätta in!

Annars så börjar det lukta lite surt på backsidan.. kanske dags att ringa Brynäs igen...
Kommentera

MrAce: Ser jobbigt ut med två ordinarie backar lämnade hemma när vi har en så pass viktig match som mot 5:an som vi ska öka avståndet till i tabellen. Vilka blir med ner istället då, Westberg och Mathiesen?
Kommentera

« · 336084 · »