Mora IK

45275 inlägg · 1668 ämnen

Forum

« · 337164 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Rögle.
MrAce: Bygg en skoterparkering och ge alla som anländer till hallen med skoter rabatterad entré. Då kommer säker halva befolkningen :-)

Nej, skämt åsido fortsätta med riktade entrerabatter kanske. Varför är det bara kvinnor som då och då för gå billigare. Nån gång kanske det ska vara nåt annat som gäller. (Matekonomen och volvokort systemen har ju uppenbart fungerat). Testa, alla från Orsa går in till halva priset en gång och nästa gång så gäller samma sak för Älvdalen. Hur mycket annonserar man i dessa kommuner förresten, troligtvis ingenting. Skyltningen i Mora är ju rätt juste nuföriden men hur ser det ut runt affärerna i andra orter/byar i närområdet?

Min idé om att införa bussar från Orsa/Älvdalen föll ju tydligen glömska. Kanske nåt att ta upp igen vid sådana riktade tillfällen för att eventuellt kunna bygga upp en långvarit intresse.
Kommentera

Sv: Poäng kvar till SA
metal guru: Historisk återblick ger att det bör räcka med 59-61p

Eftersom serierna genom dom senaste åren har innehållit olika antal omgångar så kan man istället räknat ut vilket poängsnitt per match som har räckt för att gå vidare.
Märkbart att det dom sensate 4 åren har behövts ett högre snitt för att gå vidare från den norra serien.

99/00 Södra: 1.85 poäng/match Norra: 1.88
00/01 S: 1.72 N: 1.93
01/02 S: 1.82 N: 1.85
02/03 S: 1.86 N: 1.97
03/04 (just nu) S: Halmstad 1.76 och Rögle 1.75 (Mora 2.00) N: AIK 1.92 och Piteå 1.84
Kommentera

Stigsson:
Precis, men hur gör folket uppe i Boden / Skellefteå när snön kommer då ? dom verkar ju inte sluta gå på hockey pga snön.

Hur bör man göra för att få folket att gå även om det kommer snö, bygger underjordiska gångar till ishallen ? ;) Nej men det känns mest pinsamt att skylla på snön. Är man intresserad så bryr man sig knappast om vädret ! Tänk om man skulle resonera så om att "Nej idag kom det snö, då skiter jag i att gå till arbetet" Någon som har något förslag ? Hjälper det med att ta dit bandet "Gubbstuff" eller behövs det nya lockelser i hallen ? Vad är det som behövs egentligen för att få Mora folket att öppna ögonen ?
Kommentera

metal guru: Frågan är väl inte om man kan bemästra snön utan om man vill. Tycker att det var ganska typiskt att vi gick tillbaka till dom "trogna 900" som alltid kommer om det så skulle vara vulkanutbrott.
Kommentera

Rögle.
en handfull reflektioner från Röglebataljen:

Matchen:
Tre faser.
Period ett: Prolog. Två gamla bekanta fribrottare känner på varandra.
Period två: Match. Mora vill längre än till SA.
Period tre. Efteråt. "Va, vänta lite. Har inte matchen tagit slut än..?"

Publik:
Om inte jag gjort hemmapremiär i Röglematchen med min mor och son (tre generationer Guru) hade man inte ens nått 900-strecket i publik. Klent.
Snacket om vädret tror jag inte på - Morabor kan hantera sämre väder än så (annars har man bosatt sig fel). bor man dessutom någorlunda centralt i tätorten behöver man inte ens åka bil till hallen.

Gissning:
Han som sprang runt och försökte få igång "andra sidan", kan det ha varit Ljungberg?

Klacken:
Liten, men förvånansvärt entusiastisk. Höll igång nonstop i första kvarten, trots milt sagt avvaktande spel, och näst intill nada hjälp utifrån. Se'n tog man tidig paus, för att ha god fart och i varje fall märkbar hjälp i andra.
I tredje tror jag att det blev så nervöst på alla håll och kanter att man glömde bort att hålla igång hela tiden.

Trummor:
Mitt grundtycke är "inte trummor" i en klack. Behöver jag dock välja mellan klassiskt "Mora-tyst" och en liten klack som behöver trummans hjälp, väljer jag utan att tveka trumman.

Matchens behållning:
Det som försigick inne i huvudet på Martin Jansson då han hade pucken bakom mål inför 4-0:
"...och vem ska jag passa nu då..? tar ett skär framåt så kan jag se bättre... va fan, inte finns det några backar här heller..? ruggigt ödsligt..." Och så vänder han sig om, fintar lite och lägger upp den i nättaket från någon meters håll. Se'n kommer försvaret pinnande.

Kommentaren efteråt:
Lückner i MT: "Man får inte sluta spela i tredje, man måste ända in i kaklet, man får inte göra en Brink."
Kommentera

Kenny:
I worst case sceniario (sett från vår horisint, och sett idag inför omg. 25) stannar följande lag så här:

Bofors 66
Oskarshamn 65
Halmstad 64
Rögle 64

Det betyder att serieledande Mora behöver vinst i sex av åtta kvarvarande matcher (varav högst en som tvåpoängare, dvs sd-vinst) för att nå erforderliga 65 pinnar.
Är serien jämn eller..?
Förmodligen räcker det dock med färre poäng.
Kommentera

Sv: Att få bättre drag i Mora Ishall
Publikrekord mot Troja? Hmms!
Kommentera

Ljungberg:

För att behålla den goda nivån som råder i gästboken, så vill jag helst inte se ett medelande som bara innehåller stora bokstäver, sk. Versaler.
Låter det ligga kvar pga du är ny här, ok ?
Kommentera

Ähm....vilken svenska !!
Kommentera

Kenny: ALLA NER TILL HALLEN KL 16.00

NYTT PUBLIKREKORD, HJÄLP OSS....KOM I TID Å VA ME Å UPPLEV DEN UNDERBARA STÄMNINGEN DU OXÅ...16.00
Kommentera

Kenny: jo d kankse e sant å jag tror att vi kan få de svårt att sjunga ut dom på hemmaplan å med tanke på hur mycke folk d kan vara där...oskarshamn då..de rasar nu i slutet lr..
Kommentera

Ljungberg:

Håller inte med dig, själv hoppas jag att Bofors, Västerås och Rögle följer oss till SA!
Varför ska ett lag som Växjö vara i SA... blir bara dryga resor! Roligare att se klassiska lag än "popcorn-lag"!
Kommentera

Kenny: de säger du...men jag trodde att de låg högre upp *asg*...
seriöst så blir de tufft..vore kul om vi vinner gruppen å får med oss växjö, bofors å västerås....

Lr vad säger ni andra om d...
Kommentera

Sv: HEJA MORA
MrAce: Japps d e ju d å de känns bra, men jag e lite arg på moratidning att de inte skriver nå om d..d borde de ju göra så att de händer nå mer..Expressen var ju inte snälla idag heller...

Men hoppas på att de skriver nå bra efter lördag om de blir mycke folk...

Sammlas å snacka snart igen kanske..

ha d
Kommentera

Ljungberg:

*haha* faktum är dock att om så Mörrum vinner alla matcher nu så har de ingen chans att gå om oss...
Kommentera

Ljungberg: Behöver den frågan ett svar. Om man så bor i Japan håller man väl på MIK. ;-)
Kommentera

Kenny:
tippar på 8 :=) vi kommer 2a efter mörrum :=)
Kommentera

Poäng kvar till SA
Frågan är nu... hur många poäng till behöver vi ta för att ta oss till SA?
Kommentera

Ljungberg:

Keep up the good work !

Klart som f*n att det vart bättre stämning nu de senaste tre (?) matcherna än det vart tidigare. Hoppas att det kan börja komma ner lite mer folk till hallen nu, f*n grabbarna förtjänar verkligen det !

Så Keep up the good work !
Kommentera

HEJA MORA
Lr vadå.... de e ju de vi gör... visst gnäller vi på dommaren ibland men nin som påstår att vi hatar och att de inte är nå drag i hallen kan ju då ta å komma ner å kolla hur de har blivit de senaste matcherna...

VÅGA skrika du med..inte pinsamnt..

16.00 på lördag mot Troja/ljungby.....KOM DU MED
Kommentera

mw: tack du.... hur kan de komma sig att du håller på mora men bor i uppsala då...klart att jag står på mig... folk klappar ju mer å de har personligen ringt från mora ik å tackat mig för de jag gör å då vill man ju bara öka farten på sig själv å göra mer å mer om du förstår mig...
Kommentera

Ljungberg: Du har då mitt fulla stöd. Stå på dig och skrik på bara. Många andra lag har ju en 6:e spelare då skall väl MIK ha det också. :-)
Kommentera

I mina ögon är det inte ett dugg pinsamt att stå i klacken... förstår inte varför folk måste bry sig så mycket om vad andra tycker... herre gud! Vi gör ju något bra när vi skriker... vi stöttar vårat lag!!

Jag begär inte att alla ska stå där men ni som sitter... klappa med i alla fall, istället för att sitt med armarna i kors och gnälla...

Alla ner till hallen på lördag nu!!!
Kommentera

PeO:

Bra att du kommer med förslag, de behövs verkligen... jag å resten av gänget spånar å försöker hela tiden å vi har kommit en bit på vär, Jag själv springer runt i hallen å gör mitt bästa för att få med publiken å de har funkat än så länge..

VIK var inget om man tänker på hur d lät mot Bofors..

Hoppas du kommer ner på lördag kl 16 mot troja...

mvh Dan Ljungberg
Kommentera

wallin:
Jag vet inte i vilket århundrade du lever i, men jag kan säga att supporterkulturen har utvecklats en hel del sen den gamla goda(?) tiden, då ramsor som "Heja Mora frsikt humör..." osv var vanliga..
Idag måste man i så stora drag som möjligt påverka både domare och spelare till det possitiva från läktaren. Och om domaren gör en tabbe så ska han ha sig en känga för det, precis som spelarna ska ha beröm när dom gör bra saker! Folket på läktaren är faktist den 6 spelaren och jag anser iallafall att det är bättre att vi på läktaren gnäller på domaren än att spelarna gör det, för det resulterar i väldigt onödiga utvisningar, något som i sin tur förmodligen i värsta fall kan leda till onödiga baklängesmål och förluster.
Kommentera

wallin: Hej du, hur ofta e du i hallen då om jag får fråga för nu de senaste 3 hemma så har JAG ofrat de mästa för att d ska bli nå drag å då har även en del av sittplats rest sig å klappat, hoppas du då inte har missat att de även sjöng, ANDRA SIDAN ÄR NI KLARA å hur ofta brukar de hända då...
Har du sett spelarna åkt å tackat sittplats nån gång å, för de har å hänt nu...
Och vadå hata, lyssna på hur d kan låta i hela hallen när dommaren gör nå fel... folk buar å dommaren ska f*n få höra från oss att han ibland gör ett dåligt jjobb...

Så om du nu e 100% trogen ´MIK supp så vill jag se dig springa runt å få fart på publiken...

MVH Dan Ljungberg som brinner för d han gör..
Kommentera

wallin: Vet inte om du menar att alla som fyllt 45år ska gå o mata ankor
eller om alla som hatar ska göra det. Om du menar att alla över 45 ska hålla sig ifrån att gå o titta på hockey då blir jag rädd, då blir det en drastisk sänkning av åskådarantalet i landets ishallar o en snar död för hockeyn! Drar man det ännu längre så kanske fjortisarna om 10 år vill sätta åldergränsen för hockeyåskådare till max 20, då ligger DU risigt till
.......då;P
Kommentera

svara gärna på mitt inlägg..
Kommentera

mw: det är ju inge drag i mora alls ju..det är precis som i expressen som dom säger.tänk om man skulle kunna våga ställa sig i klacken och heja fram vårt lag istället för att bua ut dommaren så fort det händer nåt.Gamla gubbar som sitter på 100-klubben som bara hatar(tänk om en 10-åring skulle skrika hata då skulle det bli kallabalik ut av allt ihop.som färjestad...senaste matchen dom sände så stod det vuxna män i 45 år åldern i klacken!! det är sant!! tänk om en sån skulle stå i mora klacken och heja på sitt lag då skulle man ju vara dum i huvudet..men om alla skulle göra det så skulle ingen behöva skjämmas!! om jag nån gång ser fullt med röda tröjor vid heja klacken och skrika heja MIK!! så skulle jag tycka det var underbart att vara MIK supporter.................det ska ni veta!!! ni gamla gubbar som bara hatar kan åka och titta på konståkning eller mata ankor vid saxviken!!
//MIK-supporter 100%
Kommentera

Kenny: Det har i alla fall blivit bättre drag i den här gästboken. Fler och fler som skriver än vad fallet var för två månader sedan.
Kommentera

Måste ändå påpeka att trotts den dåliga publiksiffran så var det ju ändå godkännt drag i matchen... i alla fall från klacken som fortsätter sitt sjungande! Synd att sittplatspubliken gått tillbaka till att vara heldöd med en del undantag naturligtvis... Var alla bakfulla tro?
Frågan kvarstår... Hur lockar man mer folk till hallen? Ingen kan väl längre gnälla på att det är dåliga matcher!
Slut upp nu Morabor... killarna förtjänar stöd... vänta inte till SA eller högre serier som vi kanske inte ens kommer till utan stöd!
KOM NU!!! Troja på lördag 16:00!

Vi slår dock inte Hammarbys rekord... 425 eller något liknande i seriefinalen mot Piteå för någon månad sen... Skrev Expressen något om det tro? Skulle bli förvånad om de gjorde det, för de vill väl inte hacka ner på Stockholmslagen?
Kommentera

Knogen: Jodå, visst har du rätt med diafragman, men jag tror att det är det mest naturliga sättet att sjunga när man är engagerad. Rent spontant alltså.
Däremot spänner man sig gärna i halsen om man skall sjunga "på riktigt".
Visst är det bra med en körledare, men sättet att sjunga är helt väsenfrämmande från att sjunga Bach eller Otto Olsson...
Kommentera

Sv: Latmasar ?
Stigsson:
man får nog gå ner på stan å kolla helt enkelt...vem e du då..bor i mora lr
Kommentera

Ljungberg: Har inte lyckats hitta nåt på hemsidan. Det får nog bli den analoga varianten till eftermiddagen då.
Kommentera

MrAce:

D måste man ju kolla upp då ju.... finns den på expressens hemsida å kankse...
Kommentera

mw:
Hockeylaget i topp- inför tomma läktare.
[f]MORA VINNER[/f]
men vart håller ni hus,
[f]LATMASAR[/f]

följs upp med en helsida i sportdelen.
Kommentera

MrAce: Berätta vad som stod?
Kommentera

Latmasar ?
Vad tycker ni om dagens löpsedel i Expressen då ? (För er i Mora området) ..
Kommentera

Sv: Spännande serieavslutning
Stigsson:
Intressant statistik. Vi skall ha en poäng till, tror jag. Du har rätt om halmstad. Speciellt eftersom dom vunnit över både mik, oik och det näst formstarkaste laget (poängmässigt) nybro de tre senaste matcherna. Tittar man på de senaste sju så är har halmstad, mik och rögle 14 pinnar. bofors har 11 och oik har 12. Den enda matchen vi har kvar mot någon av dessa är borta mot oik. halmstad skall möta både rögle och bofors. bofors och rögle skall även möta varandra en gång. När dessa skall ta poäng mot varandra har mik ganska beskedligt motstånd vilket borde kunna utnyttjas.
Kommentera

Barnsetets färger
Eftersom jag har syskonbarn som bor i Mora tänkte jag att det nu snart kunde bli dags att invagga dem till rätt klubb. Därför hade jag tänkt förära dem med någon slags souvenir till julen, som de sedan skulle kunna stoltsera med. Jag kikade in på souvenirshoppen på nätet, och såg då att de passande nog hade ett barnset bestående av en mössa och halsduk. Däremot blev jag mindre förtjust när jag såg bilden på pryttlarna. Vad är detta för konstiga färger ? Röd- och vitrutigt, och dessutom en rödfärg som inte alls stämmer överens med den rödfärg som jag vill ska återfinnas på Moras souvenirer. Ser ju mer ut som Timrå souvenirer, eller nåt sånt. Aldrig att jag införskaffar något dylikt till mina syskonbarn. Varför har man inte samma färger för barn som för vuxna ?
Kommentera

Sv: Daniel Back
Stigsson:
Lårkaka stämmer, han blir förmodligen borta denna vecka ut. Troligtvis alltså..
Kommentera

Daniel Back
Hur gick det med Daniel Back som fick utgå i gårdagens match.

Lårkaka enligt Dala-Demokraten, hur allvarlig är den? Är det nån som vet mera?
Kommentera

Sv: Spännande serieavslutning
AH: Formsvaga Bofors och IKO skriver du, jag vet inte det jag. Dom har precis som vi och Rögle tagit 8 p på dom senaste 5 matcherna. Den som för tillfäller ser ut att vara stark är dock Halmstad.

Tabell 5 senaste omg.

1. Halmstad 12p +7
2. Nybro 9p +0
3. Oskarshamn 8p +4
4. Rögle 8p +4
5. Mora 8p +2
6. Bofors 8p +0
7. Växjö 7p +0
8. Troja 7p -4
9. Västerås 7p -5
10. Arboga 6p -4
11. Mörrum 5p -1
12. Örebro 4p -3

Detta visar väl inget annat än att serien är precis så jämn som den har varit hela tiden och att den kommer att fortsätta att vara det ända till 14 december.
Kommentera

Spännande serieavslutning
Vi har nu gått upp i serieledning. Jag har inte koll på när det hände sist men det känns naturligtvis skoj. Dock, för att vara realistisk så krymper ända avståndet till femteplatsen. Med andra ord så kommer det att bli en tuff avslutning där jag tror bofors och oskarshamn har den största pressen på sig eftersom det är deras försprång som snabbt hämtats in. Ingen av dom har väl spelat så bra på slutet och frågan är vad som händer om trenden från dom senaste 7-8 matcherna håller i sig. Är det rent av så att det är mik, halmstad och rögle som har den bästa kurvan och att bofors eller oik måste ge sig. Du mw! som har koll på statistiken vad tror du?
Kommentera

Sv: Mora IK-Rögle BK
Stigsson:
Jag svarade på knogen, men jag såg nu att han hade , tecken mellan 4-1 o 4-2.
Jag tyckte bara att det var trist att ni hade börjat använda trumma. Ni har ju klart er bra utan trumma tidigare.
Kommentera

Joinzzon: Vem har hävdat att erat andra var ett skitmål? Det skitmålet som jag såg igår var erat första.

Hade jag varit i erat läge så skulle jag koncentrera mig mer på min egen instats och att stötta laget istället för att gnälla på vad andra supportrar kan/inte kan eller använder sig av för utrustning. Det här trum tjatet i alla gästböcker landet över börjar bli smått patetiskt vid det här laget.
Kommentera

Knogen:
Jag åkte själv 35 mil för att se matchen, har man ett intresse så kommer man ändå. Kanske var Moraborna insnöade ;-)
Annars har vi samma "problem" i Ängelholm med för lite folk på matcherna.
Jaha 4-2 var ett skitmål ........ då undrar jag vad 2-0 o 3-0 var för typ av mål?
Att ni sedan har sjunkigt så lågt att ni har börjat att använda trumma är ju bara för trist.
Tidigare hade ni någon 08 (eller var han nu var ifrån) som sprang runt som en hejarklacksledare (precis som i Globen) o nu en trumma *suck*

Tack till metal guru du verkar vara en sund typ ;-)
Kommentera

Stigsson:
Klarade vi av att ta oss till matchen från Orsa utan problem så tycker jag nog åtminstone Moraborna skulle kunnat sluta upp i större skara, med tanke på att det var viktiga poäng som stod på spel, och att det var en toppmatch. Kvällens publiksiffra är och förblir en stor SKANDAL !!

Så till matchen. Mora ska, som någon var inne på här nedan, inte spela på resultat. Det funkade bra för några år sedan, men tydligen inte nu. Det spel som MIK presterade i 2: a var mycket bra. Man åkte mer skridsko, var mer aggresiva. Troligen hade de fått en skopa ovett i pausen. Skillnaden var i alla fall tydlig. I sista syntes det direkt vad intentionen var. Man spelade "säkert", lade ner puckarna djupt i anfallszonen men jagade inte efter, utan försökte säkra hemåt. Man spelade sarg ut, ofta till icing, med resultatet att det allt för ofta blev tekning i Moras försvarszon. M.a.o. man slutade spela hockey, som man trots allt är bäst på. Efter skitmålet till 1- 4, och 2- 4 målet kom så nerverna.

Tyckte Ross, trots frilägesmissen mm, var mycket bra idag. Framförallt i powerplay. Martin Jansson och Markus Eriksson var också mycket bra tycker jag. Bakåt tyckte jag det var glädjande att se att "farsan" Ring såg mycket säker ut, vilket inte var fallet när jag sist var hem och såg matchen mot IKO. Adam Anderssons utnämning till matchens lirare tycker jag var lite tveksam. Adam varvade klockrent spel med riktiga dundertabbar, bl a en indianare som gav en Röglespelare fritt fram, som gudskelov inte resulterade i mål.

Oroväckande att Back blev skadad. Jag vet inte hur det gått för honom sedan jag såg honom sist, men mot IKO vann han väl nästan varje tekning, och det är nog så viktigt det. Tyckte vi ändå hade bra centrar idag, som tur var.

3 mycket viktiga poäng i alla fall, och med tanke på vårat kära lags färger, "islossningen" i 2:a och våran nya tabellplacering är det väl verkligen på sin plats med Abrahamssons gamla floskel; "....ketchupflaskan i topp" :oD
Kommentera

mw: Definitivt så spelade väglaget en mycket stor roll i att publiksiffran stannade vid 902. Utan snöstormen så tror jag att vi hade fortsatt att byggt på dom 1500 som vi har lockat på slutet men som läget blev så föll vi tillbaka till dom trogna 900.

Onödigt spännande idag, heder åt Rögle dock som inte gav upp efter utspelningen i andra. 4 mål, ett bränt friläge och två brända öppna mål säger väl allt om mellanakten. Synd att dom får studspucken med sig till 4-1 som ger Rögle ett halmstrå att gripa efter.

Ser oroväckande rörigt ut ibland i egen zon.
Kommentera

DomarenOne: Inte skall du sucka, vi har ju tagit över serieldeningen. Men det är ju ruskigt jämnt i den här serien. Nu väntar en viktig vecka med matcher mot Arboga och Örebro borta igen. Vinst i båda och MIK är klara för SA anser jag.
Kommentera

« · 337164 · »