Forum

« · 369241 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Bajens målvaktsbyten
Kikade just in på swehockeys statistik och kan konstatera att Olow Sundström för närvarande ståtar med föga smickrande 10,43 insläppta per match efter sina 23 minuter ikväll mot MIK.

Det är inte ofta man får se en målvakt bytas in för att sedan tas bort från isen igen. Har nog bara hänt att jag sett nåt sådant vid skador tidigare.
Kommentera

Johan Lindström
Någon som vet varför inte Lindström fanns med på isen ikväll?
Kommentera

Sv: Ännu en gång...TACK MORA!!
Mattias - 74: Menar du matchen eller presenten? För presenten log han och tackade vänligt. Han log inte lika mycket när han summerade matchen.
Kommentera

Stigsson:

Vad sa boorken om torsken då?
Kommentera

jo1: Mycket har väl redan sagts om kvällen och det fantastiska resultatet. Storseger - fantastiskt. Rossens fyra mål - fantastiskt. Serieledning - fantastiskt.
Kvällen stora jubel missade dock många av er, det kom på presskonferensen när pressansvarige Olle Matsson vänligen överräckte ett paket "torsk" till Leif Boork. Det är humor det.

Nu firar vi i kväll men sen gäller det att glöma gamla framgångar och jobba stenhårt i nästa match. Rock on MIK.
Kommentera

Kan ju alltid hoppas på att Leinonen´s ljumskar krånglar på Onsdag också,.. Sist andrekeepern SVenssom stog imål mot Mora så släppte han väl in 7 pcukar om jag inte minns fel...
Kommentera

metal guru:

Ja den är ju det, men ni måste ju surfa på vinnarvågen nu efter en sådan här genomkörare....
Kommentera

Mattias - 74:
Idrottsklybben Oskarshamn.
Det blir en skräcktillställning. Enligt tabellen ska vi göra tvåssiffrigt på dem, men pucken är som bekant platt.
Kommentera

metal guru:

Nej vi leksingar SKALL ALdrig sätta pengar på Mora men jag är ett undantag :)

Vilka har ni nästa match?
Kommentera

Mattias - 74:
Kaffet är klart då, m.a.o?
Du ska lyssna på storebror. Han säger: "Du ska aldrig sätta pengar på AIK."
Kommentera

metal guru:

Tofflorna får du f*n hämta själv :)

Trodde på er idag tyvärr vann inte Aik i ordinarie tid för att mitt tips skulle gå in!!
Kommentera

Mattias - 74:

Med all respekt så känns väl inte den kommentaren sådär klockren efter helgens resultat... :-)
Kommentera

Mattias - 74:
Eftersom vi är äldre än er (se länk) är det ni som är lillebror. Det är enkel genitik. Du kan sätta på kaffe, och hämta tofflorna åt mig.
Kommentera

metal guru:

Ja vi leksingar vill gärna spela mot er så vi kan lära lillebror hur man spelar Ishockey :)
Kommentera

Härligt Mora!!! det va en rolig match att titta på hoppas ni fortsätter med detta underbara spel.. då kan ni då komma långt!!!!
ÄLSKAR MIK!!!!!
Kommentera

Då är det väl bara Skellefteå kvar, se'n är vi i elitserien..?
Kommentera

Kul att se. Tackar Mora, forsätt spöa etablissemanget!
Kommentera

jo1:

"Hammarby trots allt får betraktas som knappa favoriter. Med tanke på Bamsingarnas uppvisning i första perioden mot Sundsvall tror jag att de grönvita lever upp till favoritskapet och bärgar tre nya poäng."

Haha ja det var ju väldigt nära iallafall ;-)

[f]Så Jävla Underbart ![/f]
Kommentera

metal guru:

Skratt.. det var ingen man ville bråka med.. Han var väl själv som slogs.. sen hade han väl någon SThlms fjolla med sig...
Kommentera

jo1:
Var han i majoritet, eller kunde ni "jaga ner honom i kulverten, och slå på'n med käpp"?
Kommentera

metal guru:

Jadu, instämmer med nedan... Norrlagen är upphausade av några sturska journalister!

Förövrigt så skämmde väl delar ut av Bajenfansen ut sig rejält! Gå över till våran sida och gå fram som väderkvarn! Mordisk blick, likt påtänd börja sparka och ge ut knytnäveslag! PAJAS!
Kommentera

Ja en helt fantastisk insatts av Mora! bajen var mycket bleka idag.och jag hoppas de fortsätter på den inslagna vägen med vinst nere i oskarshmn på onsdag!
Bra jobbat Mora!!!
Kommentera

anders1972:

Det är som jag har hävdat hela tiden: norra serien är överskattad, framför allt av slöa stockholmsbaserade sportjournalister.

(OK - två omgångar är spelade och om SAIK och HIF mot förmodan kommer att ta de två tippade direktplatserna i kvalserien lär jag få äta upp det här...)
Kommentera

Instämmer bara,Helt fantastiskt.Tack Mora IK,Tack klacken för ett underbart stöd.....Tack hela hallen,Roligt att läsa tabellen nu.Nu är nog hela hockeysverige varnade.....ÄLSKA MIK
Kommentera

Förslag på tvåpinnare: 13-1
Kommentera

jo1:
Är inte norrlagen bättre än så här? Det måste slirat till nånstans i Bajen-kopplingen ikväll...
Kommentera

Nu är man STOLT... känns helt underbart!!!
Kommentera

anders1972:

Kan bara instämma!
Helt underbart, 0-5 och 8-1 hade man inte ens vågat drömma om.
En dag som denna är man mycket stolt över att bo i Mora.
Tack MIK, tack Ross!
Kommentera

Ännu en gång...TACK MORA!!
Tack Mora för en kanon match mot Boorkens lärjungar..! Han fick nog lite att fundra över, kvällstidningarnas s.k hockey experter åxå!
Man e stolt att vara Mora bo!! Go Mora, Go!
Kommentera

Sv: Patrik Ross
Mycket bra !

imponerad !!, fortsätt såhär så blir det kul framöver !

grattis!
Kommentera

Vill oxå vara med och grattulera till två matcher med otroligt fina resultat. Grattis från Ängelholm och bara visa att södra allsvenskan inte är så dålig som så många tycks tro
Kommentera

Marcus_E: Helt sjukt, MIK 13-1 i målskillnad. Patrik Ross 4 mål. Många på chatten var glada. En del andra mindre glada. Trots det god stämning.
Kommentera

Patrik Ross
8-1 nu mot Hammarby, det är bara att gratulera.
Patrik Ross 4 mål så här långt. Har sett han ganska mycket uppe i Sundsvall på SCA-Cupen, han har varit duktig men det ser ut som att han är bättre än nånsin nu?

Lycka till väntar på Machen Mellan Sundsvall Och Mora nu. Lycka till!
Kommentera

Sv: Inför Bajenmatchen
Okey nu kör vi så det ryker... hoppas på en hel del folk... och framförallt en vinst! :)
Kommentera

Sv: Mobil
MrAce:
"På begäran: Kung Kåberg"
haha
Kommentera

Mobil
För er som letar efter Mora IK loggos till Mobilen kan kika här ! Se länk.
Kommentera

Sv: Inför Bajenmatchen
Hoppas att laget är rejält taggade nu. Detsamma gäller publiken också. Vore otroligt skoj med en publiksiffra över 2000 idag. Ser med spänning fram mot klockslaget 16:00. Att tippa matchens utgång vågar jag inte. Tror dock på en målsnål historia även om matcherna i Mora mellan MIK och Bajen alltid brukar bjuda på många mål
Kommentera

Sv: Moras turnummer
Knogen:

Ja och faktum är att Färjestad vann första matchen med 0-5 också!!

Men det är bara att bryta ihop och komma igen :)
Kommentera

Knogen:

Otack är världens lön!
Kommentera

kinsulander:
Jösses ! Den delen av publiken hade vi kunnat undvara, det är då ett som är säkert. Det ni "ställde till med" det året var ju bara av positiv art. Det blev plötsligt hipt att stå i klacken ( skriver man hipt ? ), och man kunde ju se människor, som säkert aldrig ens kommit på tanken att stå i en klack innan, stå sida vid sida med de värst taggade av supportrar. Klacken växte det året, från att ha varit i det närmaste obefintlig ( om jag minns rätt ), till att bli den största MIK- klack jag någonsin upplevt. Jag vill även minnas att det svängde rätt rejält vid sittplats också, där jag på den tiden befann mig. Min erfarenhet är att de som är positiva oftast ändå är i majoritet, men det är gnällspikarna som hörs. Vi har samma problem med våran "riktiga" sambagrupp. På onsdagsyrorna fick vi i början ofta skäll, framförallt från musiker, och företrädelsevis då äldre diton som lirade dragspel och liknande. Trots det var samban något som bröt av mot det relativt homogena utbud som då bjöds. När vi då, efter klagomålen lät instrumenten vila kom desto mer klagomål från folk som ville ha mer. På senare år har vi, för att undvika att störa andra musikanter ställt oss i väldigt perifera lägen. På något sätt har vi ändå dragit mest folk. Jag tror att samma fenomen drabbade er, för nog har väl folk undrat vart ni blev av ? Det har jag ialla fall. Och jösses så skrytigt det blev häruppe nu......
Kommentera

Knogen:

Det är säkert riktigt som du skriver, att Putte spelade bas. Rent logiskt bör det stämma eftersom jag själv trakterade elgitarr (Fender Telecaster 62 + en liten Yamahaförstärkare). Jag hade även fel om Boström har jag fått erfara - det var Sören Boström som spelade trumpet samt att Rolf Boström lirade tenorsax. Och Läsken är synonym med Glädje-Per.

Jag har även - från säker källa - fått förklaringen till att sambaorkestern försvann. Enligt utsago klagade sittplatspubliken, det skrevs arga insändare i MT från folk som skulle sluta gå på hockey om det inte blev tyst i hallen, och musikanterna blev till och med utskällda på stan av främmande personer.
Men svängde gjorde det.

Det gjorde det också i Västerås, även om jag själv satt på sittplats. Nästa gång är det Hovet som ska lyfta, men vi ska fixa det också. Och då j-r blir det ståplats.
Kommentera

kinsulander:
Jag kommer ihåg att du berättade om detta för något år sedan på FF. Tror t.o.m. det var jag som drog igång den tråden, genom att tårögt minnas eran stora gärning. Vilka som var med minns jag dock inte att du berättade, men jag kan förvisso ha missat det.
Måste dock lägga in mitt veto på en punkt; Eftersom Putte var basspelande ledare för Orsa musikskolas storband på den tiden, där undertecknad ingick i trumpetsektionen, så vet jag hur Puttes bas ser/ såg ut, och därför vet jag att det inte var någon gitarr Putte funkade loss med därinne i Smidjegrav. Skäms ! :-) "Läsken" !?! Det måste ju vara Glädje- Per väl ? Han har ju spelat med oss också i flera år !!! Men vad trakterade du själv för instrument ?

Lika glädjande som det var att befinna sig i Smidjegrav då, lika glädjande är rapporterna om vår klack nu, som enligt utsago gjort storverk i Västerås. Även fast jag själv aldrig varit något "hejarklacksämne" så gläds jag mycket åt detta. All heder till MIK- klacken !! Keep up the good work ! :-) Sjåssum i mörrgo !
Kommentera

Knogen:

Jag tror jag har berättat historien i FFs gästbok för något år sedan, men hur som helst:
I sambaorkestern (som ärligt talat var mer rock än samba) lirade - förutom jag själv - Putte Snitt (gitarr), Pekka Ernlund (gitarr), Per-Olov "Läsken" Olsson (trumma), Sten Boström (trumpet) och några till, jag minns inte vilka.
Det var ett sju helvetes drag i Smidjegrav och det året vann MIK samtliga hemmamatcher i allsvenskan (dvs motsvarande Superallsvenskan idag) utom en oavgjord (mot Timrå). Tyvärr förlorade vi samtliga bortamatcher utom en ovagjord (mot Timrå även denna gång), så någon nytta måste vi ha gjort uppe i musikhörnan uppe på ståplats.
Efter varje match kom tränaren Christer Abrahamsson upp och tog samtliga musikanter i hand som tack för stödet, vilket jag fortfarande tycker var en snygg gest.
Ryktet om rocksamban i Mora spred sig så till den grad att vi faktiskt fick en officiell bokning. Det var när Ore kvalade till ettan och hade en avgörande hemmamatch, jag tror det var mot Bollnäs. Vi fick ett blygsamt gage samt resepengar för att ta våra instrument upp till Furudal och spela. Vi gick in för uppgiften såpass mycket att domaren vid flera tillfällen fick be speakern att (motvilligt) säga till oss. De var inte riktigt vana vid sådant i de lägre divisionerna.
Jag minns inte hur matchen i Furudal slutade och kommer inte heller ihåg varför inte samban överlevde i Mora ishall. Sett till både draget på läktarna och de idrottsliga resultaten borde det hela förstås ha permanentats.
Kommentera

kinsulander:
Hahaha, ja kanske det, men då är det ju inget turnummer längre.

Vad gäller "Peta in en pinne i Brasar" så blir det nog svårt att utföra medelst enbart batteria, men vi skulle gärna prova :-) Det ser dock ut att bli nån annan gång, eftersom det dels blir svårt att övertyga alla i samban att pröjsa in sig på hockey ( speciellt de nya medlemmarna som inte har något förflutet i Mora ), dels för att intresset verkar svalt härifrån. Synd, för jag vet som sagt hur det var på det tidiga 80- talet, med den "sambaorkestern". Då fick man "ståpäls" så fort man kom in i Smidjegrav. Du var alltså med där ? Vilka fler, förutom Putte Snitt, var med och spelade ? Vill minnas att ni hade en trumpetare med ( är själv gammal lurtutare ) som man säkert känner igen.
Kommentera

Knogen:

Nej, men nr 5 Johan Westäng får fem stycken 5-minutersutvisningar. Samtliga i den femte matchminuten (hur nu det ska gå till).
Kommentera

Moras turnummer
MIK vinner premiären med 0- 5

Leksand torskar hemma mot FBK med 0- 5

Är detta ett tecken ? och i så fall om vad ? 5000 i Smidjegrav i morgon ? Kommer vi att vinna med 5 mål kanske ?
Kommentera

Sv: Hammarby-MIK på Hovet
jo1:

En Y1a? Var ju i trafik så sent som i sommras sträckan Borlänge - Malung som inte är en elektrifierad sträcka. Va nu de har med Mora att göra ?

Ni får chatra en gammal rälsbuss å åka ner med. Eller köpa loss en gammal från SJ och lackera i MIK´s färger. =)
Kommentera

Ola:

Minns en sådan rälsbuss... åkte med en sådan på någon historisk resa till älvdalen för många herrans år sedan...
Kommentera

Ola:

Kan ju alltid hoppas att dom är utrustade med luftkonditionering, för de som "planerar" att åka med dem ner till Hovet ;)
Kommentera

MrAce:
Kommer gå sådana i sommar. Dock i diverse olika färger. Men det finns ännu kultigare rälsbussar (länk). Man skulle kunna köra ända fram till Hovet!
Kommentera

« · 369241 · »