Mora IK

45275 inlägg · 1668 ämnen

Forum

« · 275607 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Bogg
Stigsson: Boggen skrev på för ett år!
Kommentera

Kanadensaren
Var tar kanadensaren som var i Mora under en kort tid i våras vägen? kommer inte ens ihåg vad han hette..
Kommentera

Nån som vet hur långt kontrakt Boggen har skrivit.
Kommentera

lex1: Yes, äntligen. Så som jag har väntat på det. Nu börjar det se riktigt bra ut. Dom som jag ville förlänga med har gjort det. Bara att krydda anrättningen med något riktigt bra nu också.

Emil har jag glömt hur blir det med han. Han vill jag också ha.
Kommentera

Bogg
Det var nog enligt mitt tycke den mest glädjande nyheten under avdelningen förlängda kontrakt.
Kommentera

Sv: Nolander stannar
ajajaj Simons och Sandvik klara bla. inför nästa säsong,väldigt tveksamt tycker jag! skicka dem till Np å ta upp 2 junisar istället.inga tunga namn att ersätta direkt!
Kommentera

Sv: Nolander stannar
Bra sammanställning av kontraktsläget i dagens DD, se länk.

I helgen ska jag göra ett till ryck med det tänkta supportermötet. Responsen från kansliet har hittills varit positiv. Återkommer med förslag på dagordning.

Stigsson och ni andra som hört av er till mig om detta, ta en funderare på dagordning samt gör listor på personer som vi bör bjuda in.
Kommentera

Sv: Norra / Södra
Stigsson:

NHA Nora: Björklöven, Boden, Piteå, Skellefteå, Sundsvall, Teg.

NHA Södra: AIK, Almtuna, Hammarby, Huddinge, Nyköping, Vallentuna.

Två sexlagsgrupper ser det ut som i NHA. Tror att man inte ändrar så Nyköping kommer i södra.
Kommentera

Liam Buse.
ser att Liam har blivit en buse som nu ligger tvåa i utvisningsligan i P85-vm. fick matchstraff mot vitryssland, i en match där inget lag hamnade under 60min i båset...
hur det slutade? 9-3, och grabben hann näta innan han fick gå och duscha.
Kommentera

Nolander stannar
Peter Nolander har enligt officiella bestämmt sig för att stanna i MIK. Jippiiiiiii. Nu kan man vara lycklig över det hela påsken.

Saknar fortfarande Boggens signatur på ett nytt kontrakt och Melins tröja upp i taket.
Kommentera

Då är alla 24 lagen för SHA 2003/2004 klara efter att det den senaste veckan blivit klart med att Skellefteå, Almtuna och Teg tar dom sista platserna.

Trolig fördelning är,
Norra: Björklöven, Sundsvall, Piteå, Boden, Skellefteå och Teg.
Södra: Oskarshamn, Mörrum, Nybro, Halmstad, Troja, Växjö, Rögle.

Av de övriga kan vi sen räkna in fem stockholm/uppsala lag till norra serien (Huddinge, Vallentuna, AIK, Hammarby och Almtuna)
Då saknas ett lag i norr och av Mora , Bofors, Västerås, Arboga, Örebro och Nyköping så brukar det stå mellan Nyköping som räknas in i Stockholmsregionen och Mora som egentligen är det mest nordliga laget av dessa.

Mitt tips är att vi nästa år får spela i norra serien eftersom det blev en sådan storm förra året om att Nyköping blev flyttade uppåt. Därför väljer förbundet att gå en medelväg och byta plats mellan Mora och Nyköping inför nästa säsong.
Kommentera

Sv: Ismo
AlCapone:Enligt ryktessidan på svenskafans talar allt för att SM Liiga- och elitseriemeriterade Ismo Kouppala lämnar Mora.
Kommentera

Sv: Ismo
AlCapone:
Enligt en vanligtvis säker källa trivdes han inte så bra i Mora under gångna säsong, så det ser inte ut som om han kommer att stanna. Men vi kan alltid hoppas.
Kommentera

Ismo
Nån som vet nått om Ismo Koupala?? drar han vidare eller??
Kommentera

Sidan uppdaterad
Har uppfaterat sidan om vilka spelare som är klara 2003/2004
goto.glocalnet.net/moraik
Kommentera

Nyförvärv
Fredrik Westberg från Arboga ska enligt länken vara på gång till MIK. En forward som lyckats göra noll poäng under allsvenskan södra efter jul, och en poäng under play off. Har svårt att se honom som en tillgång.
Kommentera

Sv: Bra jobbat!
Kul att vi fick behålla Mackan. Jag tyckte att han hittade tillbaka till gammal god form på slutet av säsongen.
Kommentera

Sv: Bra jobbat!
peo mattson: Viktigt att vi får Boggens kråka på papper också!
Kommentera

Bra jobbat!
Ross och Mackan har sajnat, bra jobbat av klubbledningen.
Kommentera

Sv: magnusson
Quaz:
Tycker man kan ta det uttalandet med en nypa salt.
Kommentera

magnusson
tänkte på en sak Christian Magnusson sa till falu kuriren som talade emot mora..
"Att det ligger mitt ute i ödemarken, säger Christian till BLT"
vill vi verkligen ha spelare som tycker och tänker så om mora? ´jag bor nu på annan ort tyvär men inget fel på mora å absolut inte öde!
christian visar fint mora hjärta direkt...sånna spelare vill vi inte ha
=(
Kommentera

MetalGuru: Jag tror precis som du att det blir den fördelningen som du skriver. Vår chans att hamna i norra serien hade väl hängt på att Linköping hade bytts ut mot Skellefteå och det är väl tyvärr inte längre så troligt även om chansen finns kvar.
Jag hade hellre sett oss i norra serien eftersom jag tycker det finns flera lag där som spelar en roligare hockey att titta på, men å andra sidan så kanske södra även nästa år får räknas som lite lättare.
Kommentera

Nu var jag lite snabb att förklara Almtuna klara. Missade en släpande match mellan Teg och Uppsalalaget - vilket i.o.f.s betyder att Umegossarna får en tuff avslutning med tre matcher på fyra dagar...
Tipset kvarstår dock - Almtuna/Botkyrka till allsvenskan.
Kommentera

...så är också Almtuna från Uppsala klara för allsvenskan. Förmodligen avgörs sistalaget (andraplatsen) i slutomgången i en direkt avgörande match mellan Botkyrka och Teg.
Förra matchen vann ståkk'olmarna med 5-2 borta.
Kommentera

Stigsson:
Av tradition kommer lagen från region väst att hamna i södra allsvenskan, medan stockholmslagen från region öst hamnar i norra. (Det var så man bildade de fasta allsvenskorna en gång i tiden) Se'n stämmer inte alltid matematiken när man kommer till lag 23 och 24 - men om nu (tyvärr) också AIK från Skellefte hamnar i norra ser 2003/2004 ut att bli en säsong då mallen faktiskt passar.

Glöm inte heller bort kvalet till norra allsvenskan, som förmodligen avgörs i sista omgången 13/4. Almtuna ser hetast ut, och, tja varför inte Botkyrka.
Gissar därför följande:

Norra: Björklöven, Sundsvall, Piteå, Boden, SAIK, Nyköping, Huddinge, Vallentuna, SoAIK, Hammarby, Almtuna, Botkyrka.

Södra: Oskarshamn, Mörrum, Nybro, Halmstad, Troja, Växjö, Rögle, Mora, Bofors, Västerås, Arboga, Örebro.
Sätter nå'n emot?
Kommentera

Då kan vi konstatera att ytterligare 5 lag har blivit klara för allsvenskan 2003/2004. I helgen blev Troja, Växjö, Rögle, AIK och Hammarby klara. Svårt dock att säga något ännu om fördelningen norra/södra eftersom mycket hänger på om det blir LHC eller SkAIK som går upp i eliten.

Norra: Björklöven, Sundsvall, Piteå, Boden.
Södra: Oskarshamn, Mörrum, Nybro, Halmstad, Troja, Växjö, Rögle.
Övriga: Mora, Bofors, Västerås, Arboga, Örebro, Nyköping, Huddinge, Vallntuna, AIK, Hammarby.
Kommentera

Sv: Samarbete
Jag har fått klartecken från MIK att vi får låna VIP-rummet (kapacitet 100 pers). I helgen ska jag fila på en dagordning. Antagligen är jag inte den ende med en idé om hur mötet bör se ut så jobba på med egna idéer så samordnar vi hela rasket innan mötet.

En viktig del är att vi får fatt i nyckelpersoner dvs de som är engagagerade i dagens olika grupper men även de som har erfarenhet från tidigare supportergrupper. Gör en lista på namn så samordnar vi ett utskick när det drar ihop sig.

Nu låter det här med möte och nystart radikalt men kanske nöjer vi oss med samma organisationer som nu, med samma namn, fast vi verkar under en och samma paraplyorganisation. Eller så lägger vi ner allt och börjar om. Så, börja fundera...
Kommentera

Helt klart ska man kunna få till en supporter klubb i mora till nästa säsong.och det låter vettigt o hålla ett intressemöte.Vi måste väl försöka samarbeta ellerhur?
Kommentera

Red Dragons är mer eller mindre laggt på is tills vidare.
Jag tror att enda sättet för att en RIKTIG supporterklubb ska kunna existera i Mora är att man startar en helt ny orginisation, nytt namn mm.... precis som ni säger här nedan är sammarbeten mycket viktiga, och att det finns "starka" personer som vill arbeta för detta, hellst med mycket erfarenhet!

Jag tror det är som det sägs, orginisationen måste vara stor, annars vågar inte folk att ansluta sig till den.
Vad det gäller annons i MT tror jag mycket väl att Mora Tidning kanske vill sponsra, altenativt också Mora IK. Har för mig att det var på tal inför förra säsongen.
Kommentera

peo mattson:

Självklart är jag intresserad för en riktig sattsning för något organiserat. Jag kan kolla upp hur lokalerna är bokad den närmsta tiden framöver.. kollar upp det under morgondagen.

Hur är det egentligen med Red Dragons är det ner lagt helt eller ? någon ansvarig som skulle kunna ge ett svar kanske..
Kommentera

Stigsson:
Hmmm, bra fråga Stigsson.

Så här kanske: Vi kollar med MIK om lokal. Vi väljer ett datum och en tid som man kan anta passar så många människor som möjligt. För att informera allmänheten finns alltid MT och masen (vem pröjsar annonsen?)

För att snoka reda på de namn som man vet är engagerade i nuläget får man helt enkelt slå på djungeltelegrafen. En mailinglista och en lite mer gammaldags telefonkedja vore nog bra. Det är ju helt avgörande för resultatet att man verkligen når ut till alla som är engagerade men även folk som tidigare har varit med och ordnat resor mm. Ju fler personer med erfarenhet desto bättre.

Fler idéer?
Kommentera

peo mattson: Jag kan lova så pass myckat att jag kommer på mötet för att kolla om det finns någon grund för att fortsätta.
Idén är bra men hur genomförs den i praktiken? Ska vi börja med en mailing lista för att dra upp vissa riklinjer eller ska det skötas publikt hör i gästboken?
Kommentera

Samarbete
En lista över oss som arbetar för MIK utanför organisationen:

Red Dragons-resor, läktararrangemang
Okej klubben-?
moraik.com-nyhetsrapportering
MIKmusik-halvofficiell nyhetsrapportering, matcharrangemang
Svenska Fans-artiklar, debatt
Red Dragonettes-pausunderhållning
faleijfinest.net-organiserar utsocknes MIKare

(Har jag glömt någon/några?)

MIK är en relativt liten klubb som verkar i en liten kommun omgiven av "Leksandland" och vi MIKare är ganska få i absoluta tal mätt. Därför är det extra viktigt att varje arbetstimme vi lägger ner ska göra så mycket nytta som möjligt. Med detta i åtanke ser ovanstående lista knappast optimal ut.

Jag tror det behövs en stor organisation med en stark ordförande. Alla ovanstående behöver kanske inte slås ihop. Under organisationen behövs ett antal sektioner med engagerade ledare som utför själva grovjobbet. Ta organisationsmodellen från näringslivet, då får vi mycket gjort snabbt.

En stor suporterförening får mer inflytande än en liten, det är ett argument som ensamt borde få till stånd en sammanslagning. Dessutom skulle vi få enklare att ragga medlemmar om vi är många, ingen behöver vara rädd att ansluta sig till en liten konstig grupp nördar.

Vad jag försöker åstadkomma är en debatt, och helst vill jag se ett stormöte i frågan. Jag är säker på att MIK lånar ut en konferenssal eller restaurangen. Vad säger ni?
Kommentera

Sv: Ekonomin, suck
250kg kärlek:
Marknadsdomstolens dom i ärendet Wasabröd-Leksandsbröd är försenad och hinner därmed inte meddelas den 2/4 vilket tidigare utlovats. "Någon gång under April" lyder det nya beskedet. Personligen har jag inga större förhoppningar om en för MIK positiv lösning.
Kommentera

MIKaelovic: Mycket bra sagt. Det är ett jäkla gnäll från många på Herr Simons mest hela tiden.
Kommentera

arboga:
Simons är en bra förhandlare. Vilka som hamnar var beror som sagt på hur kvalserien slutar. Om Skellefteå eller AIK går upp på Linköpings bekostnad, kommer säkerligen ett lag från södra flyttas till norra. Vilka det blir återstår att se. Och som sagt, Simons brukar lyckas bra när det gäller serieindelningar och spelprogram. Och han tjurar sig inte till bra lösningar.
Kommentera

Sv: Sveriges mest klassiska lag
QP: Var man inte ner och vände i lägre divisioner under några år då?
Vad jag har läst mig till så spelade Rögle div 2 (andraligan) säsongerna 64/65 och 65/66 för att gå upp till div 1 (förstaligan) 66/67-68/69. Efter detta rasade man ner och kom tillbaka till andraligan inför 82/83 som nämns i artikeln som starten för Rögles nuvarande svit i topp hockeyn. Observera att det som nämns i artikeln är hur länge man har varit med i de två högsta serierna i nu gällande obruten svit.
Kommentera

Sv: Sveriges mest klassiska lag
Stigsson: Det finns ju lite fel i den tyvärr, Rögle ska ju ligga mellan
Färjestad o Luleå, då krönikören glömt bort "Pollenkungs-eran" på 60-talet (tror det var 62-65). Annars var den rolig att läsa!
Kommentera

Stigsson: Jo det borde väl va Nyköpings tur att byta serie,men jag tror mer på att det blir Västerås el Arboga som kommer hamna i norr eftersom dom har nära till sthlm.Men om det blir Brynäs och LHC som håller sig kvar i elitserien så borde väl serierna bli som förra säsongen oavsett vilka lag som går upp från ettan?

Och Peter Nolander måste stanna kvar!
Kommentera

Sveriges mest klassiska lag
En intressant artikel finns på svenskafans.com (skrivet av ett Huddinge fan) som handlar om vilka lag i sverige som är dom mest klassiska. Man inleder med följande text: "Med modern terminologi räknas lagen i de två högsta divisionerna som elitlag. Hur länge har då varje elitlag varit elitlag just nu - dvs hur länge har man, just nu, spelat i någon av de två högsta divisionerna?"

Toppen ser ut enligt följande: 1.Hammarby, 2.Södertälje, 3.AIK, 4.Brynäs, 5.Djurgården, 6.Mora, 7.Leksand, 8.Timrå, 9.Skellefteå och 10.Björklöven.

Följ länken för att läsa hela listan.
Kommentera

tejp: Jo kanske man resonerar så men då borde det väl bli Nyköping istället för Arboga.
Mitt resonemang bygger på att vi brukar bli laget som åker jojo mellan serierna och efter dom kraftiga protester från Nyköping som kom förra året så kanske det är dags för oss att göra en sväng i norra.
Kommentera

tejp:
Tror du inet att det blir så att Nyköping får fortsätta i norra då de har nära till bra flygförbindelser?
Kommentera

sportspel.nu - Spel för Kvalserien
Neeej, här man utvecklat ett spel som man ska köra kvalserien på och så kommer inte ens Mora IK dit.... Som utflyttad Mora-bo hade det ju varit drömmen.

jaja... spelet finns ju iallafall på sportspel.nu

/Lars
Kommentera

Stigsson: Det borde väl bli så att dom skickar över Arboga till norra igen istället om Skellefteå går upp.Dom går ju efter vilka lag som har närmast till sthlm och flyglinjer norrut.
Kommentera

MrAce82: Som svar på det du egentligen ville veta så publicerade Falu-Kuriren förbundets förslag den 24/4 förra året.
Kommentera

MrAce82: Vi kan väl börja gissa redan nu. I dagsläget så är 16 lag klara för allsvenskan 2003/2004. Av dessa så är 4 solklara söderlag (Oskarshamn, Mörrum, Nybro och Halmstad) och 4 lika klara norrlag (Björklöven, Sundsvall, Piteå och Boden). Utöver dessa så finns det 8 svealandslag som man kan bolla med i slutänden (Mora, Bofors, Västerås, Arboga, Örebro, Nyköping, Huddinge och Vallentuna).

Om kvalserierna slutar som dom står idag så blir det ytterligare 3 i söder (Växjö, Troja och Rögle) och 5 svealandslag (Almtuna, Botkyrka, Hammarby, AIK och Linköping).

Det troliga blir väl då att vi och Västerås hamnar med stockholmslagen i norra serien. Bofors, Nyköping, Arboga, Örebro och Linköping till södra och Mora, Västerås, Huddinge, Vallentuna, Hammarby, AIK, Almtuna och Botkyrka till norra.

OM kvalserierna slutar som idag men det kan ju vända fort.
Kommentera

Super-Mora:

Nej självklart så lär serierna bli klara först :)..
Tänkte mer om det kommer i typ april eller om det kommer i slutet av juli, kommer inte ihåg när det blivit klart de senaste åren..
Kommentera

MrAce82:
Det blir väl inte klart förrän man vet vilka lag som kommer att gå upp i elitserien.
Kommentera

Norra / Södra
Någon som vet när det blir klart i vilken serie vi kommer att spela i ?
Kommentera

« · 275607 · »