Mora IK

45275 inlägg · 1668 ämnen

Forum

« · 304898 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: VIK - MIK -99
Lite klassiska radiorefferat :), se länktips.

DEL 2
Kommentera

VIK - MIK -99
Lite klassiska radiorefferat :), se länktips.

DEL 1
Kommentera

Sv: Bussresa
jo1:
Verkligen, helst när det är både löning och en fredagsmatch !
Kommentera

Väntar mig en stor uppslutning från övresiljan!
Att få ner en buss till Västerås är oerhört viktigt!
Ni som var i V-ås sist, kvalserien med Patrik Ross & Jyrki Poikolainen... återuppliva gamla minnen...
Kommentera

MrAce: Vi från 08-området kommer i alla fall åka dit.
Kommentera

Bussresa
Finns det något intresse av att åka buss ner till Västerås, fredagen den 24/10 ? Kostnaden skulle bli ca 150:- exkl entré i Rocklunda.
Kommentera

Sv: Mora IK - VIK
Stigsson:

Verkligen sköt att se Sampa igen, de uppgifter jag fick så skulle han vila även denna match, verkar ha blivit ändrat under dagen. Skönt att se honom tillbaka igen, han är välbehövlig !

Nilsson saknas väl i en till match va ?
Kommentera

MrAce: Skönt att se Sandberg tillbaka så fort också.
Kommentera

MrAce: Härligt att få igång Rossen ordentligt. Lindström som banar väg och Simons som styr in Rossens passningar verkar vara en bra kedja. Iofs så missade Simons igår men med en het Ross så stänker ju han in returerna också.
Kommentera

jo1:

Instämmer på det där om en j-vligt bra match igår, sköt o se att vi kunde hålla uppe skridskoåkningen och inte började backa hem och bara bevaka ledningen.

Danne Back - Stridsfordon 90 är en bra jämnförelse :)
Kommentera

Sv: Milstolpar att hålla koll på
När Marcus Eriksson passade fram till Håkan Boggs 3-0 18.17 in på första perioden i fredag mot Mörrum så var det Marcus 200:e poäng i MIK tröjan.

Tomas Ring har 1 kvar till 100 poäng.
Håkan Bogg 3 kvar till 200 poäng.
Patrik Ross 6 kvar till 100 mål.
Patrik Ross 11 kvar till 200 poäng.
Mikael Simons 12 kvar till 100 mål.
Kommentera

Sv: Enskilda Prestationer
Knogen: Jag vill gärna minnas när Örjan Nilsson sänkte Hammarby i en play-off match för ett antal år sedan. Var det i sjätte perioden !?! eller något sådant?
Kommentera

Mora IK - VIK
Helt underbart! Vilken härlig match.. Såg mycket lovande ut på alla håll & kanter... Hoppas man får se lite bättre publik på onsdag.. .mitti alla dessa älgjaktstide!

Lika som bär:
Danne Back - Stridsfordon 90
Kommentera

MIK - IKO!
Detta verkar vara en ologisk och konstig match. Kan någon berätta hur det såg ut!
Kommentera

Sv: publik och klack
mw: jajamän, full och otrevlig ska jag vara också.

Men mw, fyrsiffrigt blir nog svårt, då måste MIK göra mål oftare än var fjärde sekund!

Om du händelsevis syftade på publiksiffran tror jag att vi kommer en liten bit över 1000.

En brynäskännare i min bekantskapskrets var mycket nöjd med nyförvärvet, "en hård kille som inte backar för en fajt" var ett av alla bra omdömen.
Kommentera

PeO: Du går väl på matchen ikväll PeO!
Är det inte dags för fyrsiffrigt i afton!?
Kommentera

Sv: Johan Lindström
Grattis till en strålande värvning.
Vi saknar Johan i Brynäs han hatar att förlora ger allt i alla matcher,
Och är en pådrivare som vi inte har i dag.
Vi hoppas att han gör en strålande säsong hos er och kommer hem till Brynäs sedan.

MED BRYNÄS MOT NYA SM-GULD
Kommentera

mw: Håller med.
Kommentera

Stigsson: Hur som helst tycker jag att det var en mycket bra värvning. Spelskicklighet finns redan i laget, men köttspelare har vi inte så många av. Att han dessutom gör lite poäng skadar inte. Om Johan till och med kan bli ett centeralternativ under hösten då har MIK fått en ritktigt bra trupp.
Kommentera

MrAce: Som han berättat själv i dagens MT så lär han behöva lite lugn matchning först eftersom matchtempot inte finns där ännu. Tre matcher för att varva upp den här veckan och sen kan vi kanske börja ställa krav mot Bofors nästa onsdag.
Ace, du får ha koll på värmning och träningar för att se vilka han spelar med.
Kommentera

Stigsson:
Jag tror att Johan kommer att starta i fjärde kedjan och sedan vandra runt i olika femmor, men det kan även vara så att han kliver in i Rossens femma där både Sampa och Nilsson saknas. Däremot brukar Simme kliva in på den center platsen när det saknas någon.

Mitt Tips, han börjar i fjärde och vandrar runt, någon annan som vill ge ett förslag ? :)

Svaret kommer efter värmningen kl 12.
Kommentera

mw: 256 matcher, 33 mål, 29 assit och 354 utvisningsminuter på 6 säsonger i Svensk elitshockey. Känns väl inte som något poängmaskin men som en stabil och stark tillgång, och som du säger kan han säkert bana väg för andra.
Vilka tror ni att han kommer att spela med?
Kommentera

Stigsson: Han är ju ingen poängmaskin direkt. Hoppas han kan röja väg åt en som som Jonas Westerling eller Magnusson. Johan har ju rutin och erfarenhet av spel på hög nivå.

Är det någon som kan berkiva Johan spelstyrka!
Marc, Djurgården ville inte ha honom, varför?
Kommentera

Mycket bra!! Intressant att se imorgon.
Kommentera

Sv: IKO - MIK
Stigsson:
Vi agerade ju lite samhällstjänst sist vi var där så en likte notis i barometern skulle inte vara helt fel!
Kommentera

Det här kan bli riktigt intressant :)
Kommentera

Johan Lindström
Intressant nyförvärv klart :)

se länk tips !
Kommentera

jo1: Dags för en varning i Barometern!!!
Kommentera

jo1: Första bästa tjej, jo ja tackar! Nu står tanterna i kö för ett ragg, så tala inte om vilken väg du tar.( men det är kanske därför du kör med ångbastu;)
Kommentera

mw:
Traditionen är att ta glida in i Oskarshamn ragga upp första bästa tjej och ta med till Corallen (natursköna hotellt med ångbastu)... Oskarshamn är ett måste helt enkelt!
Kommentera

mw:
Haha nejdå tog det inte så =)

I år har det inte blivit så många matcher, har sett sex st matcher på borta plan hittills iår, inkl träningsmatcher ska tilläggas. Får skylla en del på jobb och nu när jag vart mitt uppe i flytten. Bättring snarast :)
Kommentera

MrAce: Okej, det var ju inte meningen att jag skulle hoppa på dig så där. :-)
Hur många matcher av de 8 har du sett?
Kommentera

mw:

Oskarshamn har blivit en tradition. :)
Vad menar du med annat lag ? har väl typ besökt de flesta ställena snart, hade tyvärr inte möjlighet att besöka Växjö/ Nybro i helgen då jag hållt på att flytta för fullt.
Kommentera

MrAce: Jag säger inte att det fel men varför just Oskarshamn och inte Växjö eller Nybro eller något annat lag? :-)
Kommentera

jo1:

Hehe inga kommentarer.. =D
Enda som kan bekräftas är att vi finns på plats på den småländska rivieran ! La Scala here we come !
Kommentera

Sv: Enskilda Prestationer
mw:
Vill nog hellre minnas 3 av de 4 mötena mot Leksand säsongerna 92/ 93 och 93/ 94.
Kommentera

IKO - MIK
Börjar närma sig höstens höjdpunkt IKO - MIK snart bara 1½ vecka kvar! Är det någon som hade tänkt åka ner? vi som var där nere i vintras vet hur skoj det var!
Kommentera

Många intressanta inlägg om läktarkultur, glädje och stolthet.

Några obehagliga sanningar måste dock upp till ytan för att man ska komma någonstans med läktarkulturen, jag tänker i första hand på lynnet hos oss moringar. När jag lyssnade på hockeyradion från Växjö var det tydligt att besökarna hade kul. Folk sjöng "na-na-na" till dagisdisco och klacken skanderade "Läjkesch!". Som sagt, Växjöborna hade kul men personligen rodnade jag nästan för att det hela var lite töntigt.

Det går att nå fram till morabornas hjärtan också, även vi surmasar gillar faktiskt att ha kul utan sprit (fast gärna med). Grabbarna i MIK-musik är inne på ett bra spår som säkert går att finslipa ännu mer för att passa just moringar. I en blandning av skräck och förvåning höjde jag något på ögonbrynen under senaste hemmamatchen. Orsaken var att en gammal dragspelsdänga var den musiksnutt som föreföll rycka med folk bäst. Tja, om det är dragspel som behövs för att få igång moringen så bör han få dragspel...

Visst borde det gå en buss från Orsa som plockar upp folk i Våmhus och Bonäs samt en buss från Sollerön som stannar till i Vinäs.

Vart går jag lämpligast om jag vill ta en bärs innan match på onsdag?
Kommentera

Sv: Första fjärdedelen
Stigsson: Tja Västerås har tagit 3 poäng på de fyra senaste matcherna. Trots att dom har startat serien fantastiskt så ligger dom efter MIK. :-)
Kommentera

Hofnar: Enda sättet att få en lång serie intressant :-)
Kommentera

Stigsson:
Nä, men bjuder du på en straffspark får du skylla dig själv.
Med tanke på vad vi sett hittills, kommer denna series tabell att kastas om många gånger innan den är färdigspelad.
Det är kul med spänning!
Kommentera

Hofnar: Nu var det väl inte så att jag pratade om en enda match. Det är väl helt klart att man kan tända till en match här och där men kommer det att hålla under längre tid? Det är det som är frågan.
Som du säger, med det spelarmaterialet som man har så kan man kräva en tabell placering som är 3-4 steg högre än vad tabellen visar.
Kommentera

Stigsson:
Åja, torpederna räckte åtminstone till att skjuta Moraskutan i sank med sisådär 6-2.
Men visst, med Rögles spelarmaterial borde laget infinna sig betydligt högre upp än en hedrande sjundeplats.
Kommentera

Första fjärdedelen
En fjärdedel av serien är spelad. Laget ligger på SA plats, endast fyra poäng från serieledningen. Och detta trots bitvis knackigt spel.
Så långt får vi väl säga att det har varit en godkänd inledning.

Possitivt intryck: Örebro och Västerås. Har startat serien fantastiskt bra men börjar kanske dala nu?

Negativt intryck: Rögle och Arboga. Rögle kör med det överreklamerade torpedsystemet och det verkar inte fungera. Dags att lägga ner det snart? (Djurgården och Tre kronor är ju sedan länge sönderlästa). Arboga trodde jag personligen mycket på inför seriestarten. Vad har hänt?
Kommentera

Sv: Vuxna Småungar
MrAce: Jag tror att vi menar samma saker men det var jag som tog till ett felaktigt ordval.

Vad jag menar är att det sitter många där med stort hjärta och med mångåriga erfarenheter som numera har funnit en rofylld plats där man kan sitta med armarna i kors istället för att dela med sig av sina kunnskaper och erfarenheter till nya generationer av fans.
Kommentera

löken:

För att undvika missförstånd:
Jag har absolut inte kallat 100-klubben för en "styggelse" !

Däremot frågade jag vem som skulle kunna tänka sig ta tag i att skapa en supporterklubb, det gäller inte bara 100-klubben utan riktar sig till hela ishallen och även de personer som hockeyn berör i Mora. 100-klubben tog jag som ett exempel bara för att jag vet att där sitter det många supportrar med stort Mora IK hjärta, som jag vet mycket väl skulle kunna skapa en bra supporterklubb som många skulle kunna tänka sig ta del i och engagera sig i. Men finns det inget intresse för en supporterklubb så är det svårt att få någon att engagera sig och ta tag i det.
Kommentera

Stigsson: Nu ska vi inte klanka ner på dom som sitter på 100-klubben. Det var inte det MrAce menade med sitt inlägg tror jag, utan han menade nog att dom med hjärta för klubben sitter där.
Kommentera

MrAce: Du har rätt, 100-klubben är en styggelse. Där sitter nu dom med armarna i kors som skulle ha fört kunskapen om en riktig suppertklubb vidare.
Kommentera

Anledningen till att ni reagerar över att dessa "småungar" finns i klacken är väl för att ni själva en gång i tiden blev undanskuffade på det sättet och se vad det har lett till för "fantastisk supporterskara" idag.

Nej, gör istället så att ni låter dom vara med och se till att lära upp och tillrättavisa dom istället till hur man ska uppföra sig så kanske MIK kan få en läktarkultur värd namnet om 5-10 år.

Alla är nybörjare i början, så har även jag och ni varit en gång. Tänk på det.
Kommentera

jo1:

Jo men det finns väl småbarn i alla ishallar, tyvärr så är Mora Ishall inte ett undantag. Men helt klart är att även dessa behövs, de är ju dom som ska förhoppningsvis vara publik i framtiden.. Men visst kan man bli frustrerad över att dom leker med knäckebröd, kastar burkar och viftar med en flagga på fel sätt. Men som sagt det är barn och tror alla ishallar i Sverige har samma sk "problem", alltså inte mycket att göra åt !

Visst vore det bra om någon tog tag i klackfrågan, en person som är intresserad och helhjärtat går inför uppgiften att skapa något. Men frågan är väl vem är det ?! Visst det finns många eldsjälar, och många som har åkt på bortaresor i 20-25 år, många av dem håller dock till på 100-klubben nuförtiden, och jag tvivlar på att så speciellt många skulle byta tillvaro från stolen på "klubben" till ståplats. Eller är jag fel ute ?
Kommentera

« · 304898 · »