Mora IK

45275 inlägg · 1668 ämnen

Forum

« · 316351 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Publik
quaz: Se där, det kanske behövs en buss som åker och hämtar upp folk. Har inte klubben någon egen buss som man kan använda i detta fall?

Sedan kan jag hålla med dig om att när publiken har kommit så har laget presterat dåligt. Hoppas att spelarna börjar tänka på det någon gång. Mot Västerås tyckte jag att det fanns en Moraspelare som verkligen gav 110% på planen och det var Martin Jansson som sedermera blev utsedd till MIK:s bästa spelare. Om fler spelare jobbade som honom så kan MIK göra en riktigt bra säsong i år. Sedan finns det spelare som har olika spelstil. Rossen ser ju lite slö ut ibland men han är bra, och i år tycker jag att han ser bättre ut än ifjol. Men som helhet måste alla spelare höja sig 10-20% procent.

Puliksnittet är ju fortfarande högre än ifjol. Det skall bli spännande och se om vi hamnar över 1000 åskådare/match.
Kommentera

Publik
jag förstår varför vi aldrig har några bra publik siffror..
och när det var på väg..så sumpar mora killarna det..vi anade att något stort var på gång efter matcherna mot v-ås och bofors..publiken kom 950 pers mot arboga och vad får vi se ? ett halv motiverat mora ik åka ut som inte är ett dugg intresserade av att bjuda på bra hockey visst arboga spelar defensivt och tråkigt..men mora killarna kan ju åtminstone KÄMPA! inte glida om kring och tro att det här ordnar sig hur många gånger har vi inte fått se det den här säsongen? hade killarna bara kämpat och varit motiverade hade vi haft publiken.
ibland funderar man ju om det inte vore bättre att sätta in j20 på isen eller iaf en hel del juniorer..dom är iaf motiverade och kämpar!

och så behöver vi bussar! blir så iriterad att jag inte ibland kan ta mig in till hockeyn ibland..detta måste fixas jag är säker på att mer folk hade kommit om bussarna hade letat sig ut i byarna före och efter matcher..
Kommentera

FUNKTIONÄRER
Jag var på matchen igår och jag försvarar ingen och anklagar ingen heller förutom dom töntiga sk. vakterna som inte kastade ut den provocerande VIK supportern som startade allt trubbel och var direkt orsak till att MIK supportern blev omhändertagen.Hur kan man låta såna få stå så nära en bortaklack är för mig en stor gåta. Själv körde jag bil ner och hade sittplats och bevittnade allt. En stor skam för VIK s klubbledning att ha såna funktionärer. PS. spik nykter DS.
Kommentera

Sv: Mora Klacken patetisk...
RedBull: Arboga, Örebro eller Karlskoga menade jag förstås...
Kommentera

RedBull: Då får du väl försöka vara lite mer vänlig och saklig i din kritik nästa gång. Har du lust att hänga på till Arboga eller Västerås någon gång senare i höst?
Kommentera

RedBull:
Om inte jag är helt ute och cyklar, så har jag för mig att om man plockar in någon för fylla, så brukar man ta ett promille prov för att uppmäta hur mycket den intagna personen druckit ?

Detta prov kan ske genom urin, blod eller vanligt blås ?
Rätt eller fel ?

Kan tillägga att ingen av de som togs in, fick göra ett sådant test.
Nu ska jag inte säga att jag försvarar dem som togs in, däremot så ska dom tas in på rätt grunder. Inte för att man köper korv på fel sätt eller för att man viftar med en flagga på fel sätt !
Kommentera

mw:
Tack för ditt medhåll, du skriver precis som jag tycker och känner.
Kommentera

J0cke:
Hej Jocke.
Jo visst har jag med gjort fel men visa lär sig och vissa gör det inte, tydligen...eller??

Det fanns unga i VIK klacken med och inte uppförde dom sig likt Er måste jag påstå, förstår att du inte tycker att jag har konstruktiv kritik..du är ju ung och upprorisk mot "vuxna" som ser er ragla omkring och har en synpunkt om det

Visst kan man dricka lite men du kan väl inte påstå att ni eller dom som blev omhändertagna hade kul efter det?
Kommentera

Sv: Gestapo ?
mw:
Anledningen till att vakterna plockade ut honom var inte pga att han var överförfriskad, utan det var pga att denna grabb kom åt vaktens jacka med en trummpinne. När han stod och trummade. Våldmot tjänsteman + orsak, stod det i rapporten när han fick lämna polishuset.

Nödvändigt att fyra poliser bär ut en 17-årig grabb för detta ?
Kommentera

Sv: Gestapo ?
MrAce: Det kan jag hålla med dig om. Hade det inte räckt att leda ut den överförfriske supporten. Det såg verkligen ut som det var övervåld.
Kommentera

Gestapo ?
Lite kommentarer från Gulsvarta Supportrar ang "vakt" frågan, efter matchen igår.

*När är det dags att vi får normala publikvärdar och vakter. Dem ända normala är fan dom som står vid klacken... som idag när dom BAR! ut en mora supporter vad kunde grabben väga? typ 50kg och det kommer vakter från alla håll när han är på väg att bli utkastad och det står säkert 1TON vakter där som alla vill vara en del av utkastningen.. fattar inte hur vik kan ha dessa på sina matcher!

*Tråkigt att vakterna måste utöva sitt maktmissbruk en trevlig kväll som denna.
Vill man provocera fram läktarbråk eller vad är det med er?!
Kritik till inte namnvärd vakt.. Som gillar att veva med batongen.. Duvet garanterat vem du är!

*Ja, "vissa" vakter lär ta och tagga ner. Hur många gånger ska man få dömas för misshandel innan nån tar brickan ifrån en!?
Kommentera

Hmmm. Jag håller delvis med Conny, men alla har vi varit små. Helt klart skulle klacken kunnat vara betydligt effektivare än vad den var igår. Lite mindre alkoholintag och LYSSNA på klackledaren, två enkla sätt att bli effektivare. Klacken kom långt igår på ren entusiasm, men ju längre matchen led desto mer splittrad och ineffektiv blev klacken.
Kanske kom baksmällan i 3:e ;-)
Vi vill väl inte bli förknippade med:
- Ni bara sjunger när ni leder, ni bara sjunger när ni leder.
Omgjord till:
- Ni bara sjunger när ni super, ni bara sjunger när ni super.

Jag tror att problemet är att klacken inte har rutin och har för dålig organisation. Jag tror att alla vill att klacken skall bli bättre. Det behövs ett möte med alla inblandade i nyktert tillstånd där man lovar att följa alla punkter som man kommit överens om. Var och en måste fråga sig vad man själv kunde ha gjort bättre för att klacken skulle ha hörts bättre. Som det var igår kändes det mer som det gick ut på att supa och röja än att gå på hockey. I och för sig kan det vara svår balansgång mellan ishockey/alkoholintag. :-)

Jag tror att alla kan bättre än vad som visades upp igår, inklusive vi som var passiva och hejade sporadiskt. Hade klacken varit effektivare kanske vi passiva rykts med och då hade totalvolymen blivit bättre. Nåja nu skall jag inte gnälla mer...

P.s Tack för kaffet & bullen igår. Hoppas man får chansen att bjuda igen nästa gång.
Kommentera

RedBull:
Ja alltid har det funnits gnällbubbar, så tydligen även nu.. patetiskt..
Kommentera

Tycker Mora klacken skötte sig fint och gav ett enormt stöd till spelarna... Överöstade Västeråsklacken i de 2 första perioden, sen blev det dock lite för medgångsaktigt!

Det finns alltid folk som dricker för mycket då det anordnas supporterresor, ska hela klacken lastas då? Nej sköt dig själv!
Förövrigt, det här med omhändetagandet av fulla personer av polisen, det fanns bra många personer både i och utanför Mora klacken som var mycket fullare...
Som sagt var... underbart drag i dag!

//En som hade plats på pressläktaren
Kommentera

RedBull: Kan både hålla med dig men ändå inte. Vissa av oss drack för mycket o andra ingenting, that´s it. Det händer överallt. Eller är du en "perfekt" vuxen som aldrig gjort fel? Sen angående att folk inte kan ramsorna så verkar ju du perfekt för att lära ut, eller va tycker du? Sen så tycker jag att gillar du inte folket i klacken så ställ/sätt dig nån annan stans istället då.

Jag respekterar dina åsikter när du kommer med konstruktiv kritik å inte en massa bladder om va som var fel hitt o ditt o du ska va så "perfekt"...
Detta skriv under alkohol påverkade stunder!!!
Kommentera

Mora Klacken patetisk...
Fy f_an vad man får skämmas för Mora klacken fredag 24/10 i Västerås, asfulla skitungar som knappt kan stå på benen och är stöddiga. Jag kommer själv från Mora men bor i Västerås och tyckte att det skulle vara kul att gå och titta på Mora....men så ser man klacken, det värsta jag sett ( två omhändertogs av polisen )

Satsa på en riktig klack som kan hejaremsor och hålla takten på trumman, synd att Mora förlorade matchen som dom annars hade övertag i.
Hoppas på en bättre föreställning nästa gång i Rocklunda av klacken.

Conny
Kommentera

Sv: publik och klack
Kenny: det här med bussar är intressant. publikmagneten Masarna i Avesta kör (eller körde) runt med gratisbussar och hämtade folk.

Arkivråttan Markus i Uppsala har sett artiklar som tyder på att Leksand i viss mån grundlade sin popularitet genom att fixa gratisbussar från Borlänge/Falun på 40-talet.

Huruvida bussbolagen tycker det är värt pengarna att sponsra med gratisbussar från Orsa och Älvdalen kan vara tveksamt. Möjligen kan MIK få bolagen att ställa upp till självkostnadspris, dvs resenären pröjsar typ 100 pix för resa och ståplats.

Även om man kommer så långt med busarrangemanget måste folk föredra bussen framför bilen. En anledning till att lämna bilen är att man kan ta en bärs eller två före matchen eller i en paus. Detta är dock omöjligt i Mora Ishall. Att starta bussresan så att man har en tidsmässig "bärsmarginal" framme i Mora är nog att betrakta som alkoholpolitiskt omöjligt, inget bussbolag eller ishockeyklubb vill arrangera ölresor.

Kostnaden för resan, restiden, antal hållplatser och argumenten för att ta buss istället för bil är saker att fundera på...
Kommentera

Sv: Troja lånar
Varit bra inget annat!!!
Kommentera

J0cke: En mycket svår fråga att svara på men har Bosse Ahl någonsin var bra och då menar jag inte någon enstaka match utan en längre period. Han var grym 1995 då Hv 71 vann guld. Tog han helt slut efter den säsongen?
Kommentera

MrAce: "Ut me liket, in me Bosse Ahl" Redan en klassiker...
Kommentera

Sv: härligt med Borta match
Okej nu är det 5 platser kvar i bussen, så om du inte anmält dig ännu, så är det hög tid att boka de sista återstående platserna ner till Västerås ! Ring mig på 0250-178 30 och BOKA ögonblickligen !
Kommentera

Troja lånar
..Boo Ahl i tre matcher, Bosse kommer spela mot Halmstad, Nybro och Mörrum.
Kommentera

MrAce: Någon form av inbjudan från föreningen är ett rimligt scenario. Något i stil med "Kom igen nu! Nu fyller vi Smidjegrav. Nu har du som företagare chansen att utmana övriga företag i och omkring Mora."

Spinna vidare på upplägget i sig, och locka med något form av pris till det vinnande företaget. I och för sig är det svårt att mäta engagemanget eftersom arbetsplatserna skiftar så i antal anställda. Men det går säkert att hitta en lösning på det också.

Vinsten skulle kunna bestå av den signerade Leksandströjan som hänger på väggen på mitt kontor. ;o)
Nähä...
Kommentera

IKO Förstärker..
även dom med en spelare med elitserierutin, se länk.
Kommentera

260kg kärlek:

Det är verkligen en intressant idé du nämner med "företagsjakten" tror faktiskt att det skulle kunna fungera riktigt bra om man spann lite på idén. Tror just det är en grej som skulle kunna öka intresset kring hockeyn stort i Mora. Men då är frågan är detta något som Företagen ska göra upp företagen emellan eller är det Mora IK som bör ta första steget för att en sån här grej bör kunna fungera ?

Du som företagare vad tror du, hur hade du viljat att en grej som denna ordnats ?
Kommentera

Kenny: Du kanske kan referera innifrån klacken.
Kommentera

Kenny:
hoppas vi kommer höras ända där du kommenterar matchen
Kommentera

bårlänge:

Hoppas jag också på! Skrik utav bara f-n nu!!
Tyvärr måste jag hålla mig mer passiv när jag ska kommentera ut matchen i radio...
Vi ses i Rocklunda!
Kommentera

härligt med Borta match
Härligt att det blir en buss till västerås och folk vill följa med på matchen. så jag hoppas Mora kämpar lika mycket som dom gjorde i oskarshamn sist alla kämpade för alla
Kommentera

Sv: 08-resa mot Västerås
metal guru:
Givetvis! Vi är bara två dit och tre hem. Jag som bor längst bort tvingas dock till ett något udda ressätt (men vad gör man inte för MIK :-)

Sthlm-Uppsala med Uppsalapendeln 16:40. MIK-bilen avgår därefter från Uppsala 17:25 via Enköping till Västerås. Hör av dig på något av numren eller mailen under länken nedan:

www.mik.se/redaktionen.htm

Välkommen!

...eeh, den tredje resenären är PeO och alltså inget planerat ragg från Rocklunda :-)
Kommentera

rcw: Finns det plats i den bilen?
Bor mellan 08 och Rocklunda.
Kommentera

Sv: Klackens placering
mw: Fram till och med det glada 80-talet.
Kommentera

team: När var det?
Kommentera

Kenny:
Helt rätt att flytta klacken dit, där har har den ju varit förr på P.Wellerts tid.
Kommentera

metal guru:
Det gamla (nåja) MIK08 är starkt decimerat efter ett några flitiga resenärers flytt tillbaka till norra Dalarna. En bil blir nog allt tyvärr...

Hör av er 08!

www.MIK.se
Kommentera

Klackens placering
Funderade en hel del under matchen igår...
Borde inte klacken stå på den sida där Mora ska göra mål under 2 perioder... Det är väl där folk hellst vill stå?
Så en lösning vore kanske att flytta till den andra ståplatsläktaren på samma sida. Dock är den nog den minsta av alla men det skulle i så fall innebära bättre tryck när folk står sammlade!

Någon som har tänkt på detta eller har något bättre förslag?
Kommentera

Stigsson:

Håller med dig helt! Dock är jag en aning osäker på om folk skulle lockas av detta i Vansbro / Malung där de flesta säkert har Leksand som favoritlag... Men följande turer borde gå...

Älvdalen - Evertsberg - Oxberg - Smidjegrav.
Orsa - Våmus - Smidjegrav.
Rättvik - Garsås- Nusnäs - Smidjegrav.
Venjan - Kättbo - Smidjegrav

Över följande turer finns även en hel del småorter där folk kan kliva på!
Det skulle inte behöva kosta så mycket med lite sponsring från Dalabuss?
Kommentera

Har man utrett vad det skulle kosta att ställa upp med bussar från ex. Älvdalen, Orsa, Rättvik, Malung, Vansbro. Det kanske finns flera framför allt yngre från dessa orrter som skulle vilja gå på hockey men har svårt att ta sig dit.

Älvdalen - Evertsberg - Oxberg - Smidjegrav.
Orsa - Våmus - Smidjegrav.
Rättvik - Garsås- Nusnäs - Smidjegrav.
Malung - Lima - Venjan - Smidjegrav.
Vansbro - Gävunda - Kättbo - Smidjegrav.

Eftersom vi har relativt litet publikunderlag i Mora kommun så skulle kanske en satsning inom närområdet löna sig.
Kommentera

Efter att gjort klart med sponsringen till Mora IK under gårdagen så slog det mig när Janne och jag talade om publiksiffror, varför inte försöka locka företagen med medarbetare till Smidjegrav?

Vi konstaterade båda att publiksiffran "älgjaktsveckan" var rätt skaplig eller bra till och med.
Även om jag inte har Mora IK som förstaval till favoritlag så föredrar jag som alla andra att det är mycket folk på matcherna. Det trissar upp såväl publik som spelare. Sedan gör det säkert inte ont i klubbens kassakista eller :).

Så varför inte anordna typ "företagsjakten" eller något liknande? Är det testat tidigare måntro?
Utmana företagen i Mora. "Vem får med sig flest medarbetare på matchen?" eller nåt i den stilen. Det finns säkert massor av upplägg som skulle fungera.
Det gäller att hitta ideér som skjuter salut i baken på de som tvekar. Då kanske företag kan vara ett sätt?
Kommentera

08-resa mot Västerås
Planeras det någon 08-resa till fredagsmatchen?
Kommentera

Sv: Rossen-Tuppen Lönn 1-0
mw:
Äldre ? han har väl vart så de senaste decenniet jag gått på hockey iaf..
Nej, den där kommer aldrig bli en glad tupp, höna eller vad det nu nu var du kallade honom ;)
Kommentera

MrAce: Jaså Lönn har blivit en surtupp på äldre dar. Jag tycker ändå inte att vi skall nacka honom för det. Låt oss istället försöka locka honom till flocken av glada höns istället för att göra honom till hackkyckling.
Kommentera

team:
Tyckte också det var helt underbart ! folk som Tuppen Lönn borde vara portade från idrottsevenemang.

Stigsson:
Som du säkert vet så är Tuppen en j*vla "gnällkärring", som endast går på hockey för att gnälla och tycka illa om allt och alla..
Därför så åker Rossen (Vid 1-0 målet) till plexit nedan för "TL" och håller handen vid örat, i en gest som kan uppfattas som "Låt höra vad du säger nu då".. Och då väljer "TL" att sitta och titta ner i träplankorna på sittplats bara.

Den andra målgesten var väl en gamalklassiker det ? när han kastar upp handsken i luften och prickskjuter med klubban.
Kommentera

team: Vad hände? Det har jag missat.
Kommentera

Rossen-Tuppen Lönn 1-0
Jag tyckte att det Rossen gjorde mot Tuppen var hel underbart hoppas det får tyst på den sopan,sedan beröm till klacken när den väl kom igång fortsätt så varje match!!
Kommentera

Sv: Mora - Arboga
DomarenOne:
Visst kan det vara så, men igår mötte vi ett lag som har en taktik som går ut på att bara krypa hem och sedan kontra, och dom gör det bra.
Visst lyckades även vi med att stoppa några av deras uppspel och vända spelet snabbt tex Rossens 2-0 mål, Johan L. ribbskott, så visst kan även vi bryta deras uppspel och kontra till oss farliga målchanser.

Däremot så tycker jag vi gör det svårare än vi egentligen behöver, precis som du nämner "Motståndarna behöver bara lobba i pucken mot mål från ett av hörnen och det kan lätt resultera i mål" Lägg hellre en icing än bara göra en halv rensning som resulterar i baklänges mål. Men tycker faktiskt detta blivit bättre i år än det var förra året då tex Ismo gillade att åka ut pucken och sedan tappa den på egen blålinje.
Kommentera

Sv: Mora - Arboga
Det känns som att allt som händer i egen zon kan bli till en otrolig farlighet. Motståndarna behöver bara lobba i pucken mot mål från ett av hörnen och det kan lätt resultera i mål. Det syntes igår. Även snabba kontringar för motståndarna känns väldigt obekväma. Med det menar jag att Mora kan ha en otrolig press i offensiv zon, för att sedan sulla lite med pucken och vips så kommer motståndarana fria. Detta måste sättas stop för! Att man sedan inte lyckas sätta dom chanser man får är en helt annan sak.
Kommentera

Sv: Milstolpar att hålla koll på
Rossen närmar sig två milstolpar med stormsteg.

Tomas Ring har 1 kvar till 100 poäng.
Håkan Bogg 3 kvar till 200 poäng.
Patrik Ross 4 kvar till 100 mål.
Patrik Ross 7 kvar till 200 poäng.
Mikael Simons 10 kvar till 100 mål.
Kommentera

Sv: Västerås
Stigsson:
Just nu är det 41 i bussen..
Sedan ryktas det om att det tillkommit en minibuss "någongång" under veckan, och många som verkar kunna ta bilen ner med..

Det kommer inte bli lika många som 99, men nog kommer det bli några. Förhoppningsvis så kommer alla från Mora att samla sig på ett och samma ställe istället för att sprida ut sig.. *uppmana alla*
Kommentera

Sv: Västerås
MrAce: Hur många blir det som åker? Fan vad less jag är att jag inte kan följa!
Kommentera

« · 316351 · »