Mora IK

45275 inlägg · 1668 ämnen

Forum

« · 319017 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Rögle
Ang Rögle så anser jag att deras sk spelsystem som orsakat deras "kräftgång".

För att spela Torpedhockey så behövs det mycket ork och kraft. Detta funkar mycket bra i elitserien där dom kör fys på ett annat sätt och inte har matcher lika ofta som i allsvenskan. Borde även komma ihåg att spelarna i Elitserien inte behöver kombinera Jobb och Ishockey, som många allsvenska spelare behöver. I allsvenskan så spelar för det första de "sämre lagen" en helt annan hockey. Där dom backar hem och endast väljer kontra tex lag som Örebro, Arboga.. Där funkar inte den snabba Torped hockeyn lika bra. När det gäller matchningen i allsvenskan så har den på senaste tid varit Onsdag, Fredag, Söndag.. Och i längden tar det på krafterna att spela så tätt schema och spelarna "orkar" inte med den fysiska styrkan som Torped Hockeyn kräver..

Någon annan som har en förklaring på Rögles kräftgång ? Är det pga spelsystemet eller är det motivationen hos spelarna eller något annat som är fel ? Tvivlar på att många i denna gästbok har sett Rögle spela, men det behöver ju oftast inte sk "experter" göra.. :)
Kommentera

Sv: artikel i aftonbladet
skaegg:
Helt otroligt..
Minns hur det var säsongen 98-99 med.. Då var det väl hel tyst om MIK i media med. Tills vi "överraskade" och då dök det upp färgbilder och stora mitt uppslag med "Den lilla röda maskinen från landet" rubriker.
Kommentera

artikel i aftonbladet
www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,383561,00.html

Mora är som vanligt bortglömt och underskattad.
Kommentera

match på söndag
hoppas det blir vinst nu på söndag mot oskarshamn
jag tycker det är en rätt viktig match eftersom det är sån jämn serie

Forza Mora
Kommentera

Bafucin: Det kan man undra.... :-)
Völ mött i Smidjegrav nästa gång...
Kommentera

mw: Förresten...hur hamnade denna diskussion under ämnet Rögle?
Kommentera

Bafucin: Förmodligen inte. En sak är dock säker. Det kommer att bli extra jobbigt att just möta Bofors i SA. Det har blivit lite av derbykarraktär eller tungviktsmöte de senaste åren kring dessa matcher..
Kommentera

mw: Det är ingen ursäkt. Bofors var inte bra ikväll och gav bort tre mål. Mora däremot var bra och det förnekar jag inte. Och om ni skall spöa oss eller inte det får väl lagen spela om. Jag har ju min uppfattning klar men du håller säkert inte med mig:-)
Kommentera

Bafucin: Vad du än kommer med för ursäkter så skall vi spöa er igen. Även om ni spelar citat "normalt" eller har bästa manskap. ;-)

Fast det är klart, vinner Mora så har ni väl inte spelat bra. Däremot kan jag ju passa på och säga att MIK gjorde en bra insats hemma mot er trots förlusten.

Slutligen är det skönt att ha Patrik Ross !!!
Kommentera

mw: Det kan nog bli svårt...så givmilt som Bofors var ikväll blir vi aldrig mer.
Kommentera

Sv: Bofors - Mora
DomarenOne: Sug på karamellen så läge du kan......
Ärligt talat så var Mora bättre än Bofors just ikväll så ni behöver inte be om ursäkt för att ni vann. Bofors gav ju bort tre mål till er och då skall det mycket till om man skall förlora.

Trist att se men vi kommer igen...var så säkra.

Och det där om serieledning får vi väl återkomma till.
Kommentera

metal guru: Fint med lite medkänsla.
För er i Mora verkar det iaf se ljust ut, ni har inte så långt upp tll förstaplatsen..
Kommentera

mw:
Nej, visst lider man med dem.
Torpedhockey ända in i kaklet.
Kommentera

metal guru: Det kan inte vara lätt för de stackars pågarna, man minns ju hur hemskt det var när MIK gjorde en bedrövlig säsong 200/2001.

MIK har hamnat i ett perfekt läge. På radiosporten pratar Boork om att det finns 4-5 lag som chansen att nå Elitserien, men inte nämner han Mora därmot Rögle. L-G Jansson vill inte uttala sig men tycker bara att det finns två kandidater, Hammarby och Skellefteå.
Och kommentatorn i Nobellhallen tycker att Bofors är hur klara som helst för SA, medan alla andra lag svävar i ovisshet. Vakna upp säger jag det skiljer 3 poäng mellan Mora och Bofors. *fniss*
Matchen var ingen tempostark match, detta pga att Bofors saknade bl .a Kåberg, sa han vidare. Kanske har han rätt. Nåja vi skall slå Bofors fler gånger i år oavsett vilka vi har i laget.
Kommentera

Bofors - Mora
Skönt å sätta blåbären på plats för en gång skull!
Snart är vi i serieledning också!
Kommentera

Rögle
Nu är det en kollektiv nära-döden-upplevelse på SS/Rögle-sidan. Jag lider med dom, trots att en kollaps i Ängelholm skulle betyda väldigt fast SA-mark under hockeyrören.

Snygg överlämning på Sportradion:
"...släpp loss..."
"...Patrik Ross!" 1-3 i inledningen på tredje.
Kommentera

kvällens matcher/periodpaus:
Halmstad 3 mål på 3 minuter på Rögle. Knyt nu ihop säcken också...
5 mål av Arboga på Örebro i något som derbygrupperna till trots faktiskt är ett - derby! Närmare än så kan man väl inte komma epitetet [tilt, game over, insert coin]?

Och sportradion beskriver Bofors-Mora som en på gränsen till löjligt snäll tillställning, där kroppskontakt näst intill inte förekommer. Siktar Mora på Fair Play Trophy, månntro?
Kommentera

Sv: Elitlicensen
metal guru: Det skall jag inte missa. Tack för tipset...
Kommentera

Elitlicensen
Hörde på sporten 16:05 att ikväll kommer de göra en djupdykning i allsvenskorna, och specialbehandla ämnet Elitlicensen - samt hur allsvenskan/allsvenskorna väntas se ut nästa år.

En eller två allsvenskor är beroende av hur många lag som går genom nålsögat enligt påannonsören. Låter som ett givet komplement till Swehockey's onlinerapportering, när man inte kommer finnas i Karlskoga.
Kommentera

Sv: Statistik
oddset: Intressanta fakta! Kan du inte göra en liknande analys på fjolårshösten resultat. Om det såg lika illa ut mot topplagen den gången blir det tufft om MIK tar sig till SA. Det vore ju inte kul om MIK blev sist på en gång i SA.
Kommentera

Statistik
Roade mig med att plocka fram lite statistik.Gjorde först en tabell av topplagen i våran derbygrupp:

Bofors 6 3 2 1 17-15 12
Västerås 6 3 1 2 18-21 10
Oskarshamn 6 2 1 3 14-15 7
Mora 6 2 0 4 14-12 6

här har vi nog lite mer att önska av Mora,man måste plocka fler poäng mot dessa lag,tvivlar på att alla fyra dessa lag kommer nå superallsvenskan eftersom dom plockar poäng av varandra.
Sedan gjorde jag en tabell av derbygruppen i helhet,där såg det någorlunda bättre ut:

Bofors 10 6 2 2 30-24 21
Mora 10 5 1 4 33-22 19
Västerås 10 4 3 3 31-28 17
Oskarshamn 10 4 2 4 26-21 15
Örebro 10 3 2 5 25-35 11
Arboga 10 2 2 6 21-32 8

Här har både Bofors och Oskarshamn tagit stryk av Arboga.Så hoppas Mora kan vinna lite fler "derbyn" mot topplagen i gruppen i fortsättning.Hoppas de börjar redan ikväll!
Kommentera

Sv: Skogs som forward, genidrag?
jo1: Det låter ju rätt intressant. Kul att det är fler energiska spelare på banan. Alla kan inte vara Patrik Ross. Om MIK kan få till en bra mix av olika spelartyper kan laget gå långt.
Kommentera

Sv: Derbygrupper
Kan bara hålla med och konstatera fakta, Rögles styrelse har med sitt förflutna som storklubb lyckats skramla i hockeyförbundets korridorer och skrämma upp förbundet för att kunna glida på en räkmacka genom serien.

Luktar lite pyrt tycker jag.

Kommer det några Moraiter till nobel i kväll. Alltid kul med motståndare även på läktaren.
Kommentera

Det var ju ypperligt roligt att se Skogs Adrenalinkicksbyte förra matchen! När han kom in från bänken och skrinnade runt som en arg tjur!
Sådanna byten vill man ju se, med han som forward så hade det kunnat bli lyckat drag!
Kommentera

MrAce: Kanske inte vassare än Martin med definitivt likvärdig.
Kommentera

Stigsson:
Tror Tomas kan lyckas riktigt bra på Forward positionen. Med den offensiva styrkan och skickligheten i skridskoåkningen som han har, så vore det konstigt att inte ens prova honom som forward.

Är han strået vassare än Martin i skridskoåkningen ?
Kommentera

Skogs som forward, genidrag?
Uppmärksammade senast att Tomas Skogs gjorde vissa inhopp som forward i fjärd linen. Kan detta möjligtvis vara ett genidrag från Lückner?
Faktum är att Tomas är ganska liten och lätt för att spela back och att detta kan vara bra för honom. Kom ihåg hur bra det har gått för Magnus Hedlund i Modo som numera spelar forward i Elitserien.

Synpunkter.
Kommentera

Verkligen intressant ! Då är halva serien spelad och vi har inbringat hälften av de 60 poängen. 31 poäng för att vara exakt. De matcher som vi förlorat mot nämnda "topplag" så är det väl så gott som bara uddamåls förluster ? (Utom mot Rögle) Förhoppningsvis nu när serien vänder så är det förhoppnings vår tur att ha marginalerna på vår sida, och kunna vinna med uddamålet. Med start ikväll ! Dock ska man komma ihåg att Bofors endast tappat en poäng hittills i år på hemma plan, verkligen tufft.
Kommentera

mw:
Ja, där har man inte riktigt rosat marknaden än. Mot de övriga topplagen (Bofors/VIK/Oskarshamn/Rögle) har man hittills spelat sju matcher, och lyckats inkassera hela fem nollpoängare. Här måste vi bli bättre.
Vilket i.o.f.s är de enda fem förluster vi har.
Kommentera

metal guru: Inressant och talande statistik må jag säga. Men det hade man ju på känn redan innan säsongen. Jag skulle gissa att 60 poäng eller mer räcker för avancemang till SA. Nu gäller det för MIK att vinna lite toppmatcher som idag! :-)
Kommentera

Sv: Mora Klacken patetisk...
RedBull skämdes för Moraklacken i Västerås:

Hörru - det gör inte jag.
Kan inte annat än älska en klack som istället för könsord, rasistiska påhopp eller ännu värre, skanderar fullständigt oförargliga (utanför den egna kommungränsen) "Domar'n e Leksing! Domar'n e Leksing!" när domartrions armviftande inte faller den på läppen.
Kommentera

Derbygrupper
Vi är mitt inne i en passage av derbygruppande, och jag passar på att notera att av de sex lagen i den norra derbygruppen ligger på fyra av fyra möjliga på superallsvenske-plats.

I de hittills 36 matcher som lagen i den norra gruppen spelat mot de södra har 108 poäng delats ut - 76 har hamnat i norr, 32 har hamnat söderut. Det ger en fördelning på 70.4% mot 29.6%.

Vem tjänar på detta då?
Gissningsvis Rögle, topplag i södra derbygruppen, som får en handfull fler chanser att hämta "gratispoäng" mot bottenlagen.

Sportsligt? Sure.
Kommentera

mw:
Tack för inbjudan, jag har varit i både Arboga och Örebro och kollat på Smidjegrabbarna förut och jag åker nog dit om det passar med familj och arbete.
Kommentera

MrAce:
Nej Esset...
promilleprov tas inte om man tas in för fylla, men däremot om man misstänks för tex rattonykterhet så tas blodprov eller nödvändigt test.
Kommentera

Sv: Domare?
Tur det. Jag anser att domare Erikson i senaste hemmamatchen mot Bofors bokstavligt talat stal poäng från oss.
Kommentera

Hoppas på en jämn nivå hos herr Ryhed o inte nån horribel insats som Eriksson gör match efter match....
Kommentera

DomarenOne: RYHED, Lars Johan
ELGH, Johan FREDRIKSSON, Conny
enligt Swehockey så är denna trio bokad till matchen i Nobel på onsdag (29/10)
Kommentera

DomarenOne:

Bofors IK - Mora IK

HD: Lars Johan RYHED
LD: Johan ELGH
LD: Conny FREDRIKSSON
Kommentera

Domare?
Nån som vet vem som kommer dömma matchen Bofors- Mora?
Hoppas verkligen inte att det är vår käre vän(?) Herr Eriksson!
Kommentera

Derbygrupper
Fler som är irriterade på de idiotiska derbygrupperna, se länk.

Undrar vem som hittat på det idiotska förslaget med derbygrupper ? måste iaf vara det mest idiotiska som någonsin beslutats inom svenskhockey ! eller ja, kanske det och den sk "Hjälmregeln"..
Vilka lag är det egentligen som tjänar på detta ? måste iaf vara ännu fler lag som förlorar på detta förslag, än som vinner på det.
Kommentera

Halva serien
Halva serien är nu spelad. Det possitiva intrycket som jag hade efter 8 matcher håller i sig. Mora spelar bra utan att få en riktig formtopp och så här långt räcker det för att ha en plats i SA.

*Bofors ser ut att segla ifrån och det spelar väl egentligen ingen roll för våran del.
*Örebro är det laget som tidigare var med och fajtades om SA strecket men som nu har ramlat ner betydligt i tabellen, så deras äventyr i toppen är nog slut för den här gången.
*Arboga har nu slutligen börjat att få marginalerna med sig och har fällt två topplag under de senaste två omgångarna. Tänk på det ni som gnäller över Moras match mot Arboga i onsdags. När något går trögt så är det väldigt sällan det egna lagets oförmåga som fansen alltid vill tro utan det kan bero på bra motstånd också.
*Vad kommer att hända med Rögle? Får man kontroll över sitt försvarsspel i tid eller kommer man att få det tufft hela vägen fram till jul?

Patrik Ross toppar poängligan, tjalalalala!!!
Kommentera

Sv: Mora - Örebro!
DomarenOne:
Det är nog mycket möjligt att det gör, det brukar då alltid "gå" bilar till bortamatcher :)
Kommentera

Sv: Publik
kinsulander:
jag surmas?
nej..jag har vart på varenda hemma match hitills har dessutom säsongskort..lika förra säsongen..men jag förstår dom andra som ställer upp å för en gångs skull visar sig i hallen å vad blir dom bjudna på? inte är det underhållning iaf, ett halvmotiverat mora ik glider runt och tror att det ordnar sig..
nu mot örebro var det faktist bra för en gångs skull kämpa dom mot ett sämre lag för att göra mål och vinna.
annars är det hitills bara mot dom bättre lagen mora har visat klass och då kom ju faktist lite mer publik än vanligt 950 mot arboga..som säkert hade fortsatt om mora hade bjudit på bättre hockey..
men jag är definitivt ingen medgångssuporter.
Kommentera

Stabilt att ha 700 pers på en hemmamatch.

Rögle BK-Elitserien
Kommentera

quaz: Typiskt surmasattityd. "Vi kommer om ni spelar bra men stannar hemma om ni inte gör det".
Självklart är det roligare att se ett jag som kämpar, underhåller och vinner än att se att sitt lag åka på torsk. Men lojala fans följer sitt lag även i motgång - och jag tror inte att varje tappad poäng beror på att MIK inte kämpar.
Jag såg dem ikväll på hemmaplan för första gången i år (har sett dem spela i Stockholm ett par gånger under försäsongen) och tycker att de släppte in motståndarna i onödan i andra perioden men att de totalt sett var en klass bättre än Örebro. Och att ligga trea i en jämn serie som Södra Allsvenskan efter ungefär halva serien är inte kattpiss.
Så jag köper inte riktigt argumentet att "skyll er själva att ingen vill komma och titta på er".
Eller rättare sagt: jag köper det inte alls.
Kommentera

Viktiga poäng!

Går det nån bil till Bofors på onsdag föressten?
Kommentera

Känns bra iaf, tråkigt med Örebros sk. vedhuggar hockey bara ! Nej nu börjar andra perioden..
Kommentera

mw: Det verkar ju gå bra just nu.
Kommentera

Mora - Örebro!
Mycket viktig match idag. Det krävs absolut seger idag. MIK har ett tufft spelprogram framför sig. Medan Rögle och Halmstad kan plocka gratispoäng...
Kommentera

Sv: publik och klack
PeO: Angående bussar. Kunde man inte ha en annons på MIK:s websida där man efterlyser resenärer som vill åka på MIK:s matcher. Kanske slänga ut en annons i MT också. Sedan får man ta in intresseanmälningar och kanske prova ett tag och se om det är någon vits att hämta upp folk inför match. Självkostnadsalternativet låter rimligt i mina öron. Åsikter?
Kommentera

« · 319017 · »