Mora IK

45275 inlägg · 1668 ämnen

Forum

« · 321560 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Mora-Oskarshamn
metal guru: Oskarshamn är verkligen ett snålspelande gäng, hoppas MIK kan ta sig samman nu...
Kommentera

Mora-Oskarshamn
19-2 i skott i första - är det samma skotträknare som i Arboga-matchen, eller är det riktigt?
och i så fall är det lama avslut från vår sida, eller en het Timo i IKO-kassen?
Kommentera

Sv: Adam Andersson!
70 Rodrigues:
Helt rätt! Adam åkte nu ikväll tillbaks till Gävle. Enligt min utsago har han varit en av dom bättre backarna och jag önskar honom lycka till i Gävleklubben och hoppas han får speltid där.
Kommentera

Sv: Musiken i hallen
Stigsson: Nästa gång du ser filmkrönikan tänk extra på att lyssna till vinjettmusiken eller i slutet av programmet, så förstår du vad jag menar.

Låten som spelas är "The Witch"(1965) med The Sonics. The Sonics var lite föregångare till Black Sabbath skulle man kunna säga, i alla fall rent textmässigt eller "låtitelmässigt". De har/hade fler undergroundhits som "Psycho" och "Strychnine". The Sonics har förekommit flitigt i TV4:as Tipslördag. Jag tänker då på inslag före matchen.

Jag tror att den äldre publiken kan ha svårt att ta till sig ny musik, varför då inte köra gammal musik som åtminstone är fräscht för alla åskådare. Tar man The Monks som exempel så är det definitivt så att de yngre popnördarna går igång på det också.

Visst en gammal dragspelstruddelutt kan vara ett exempel på musik som accepteras av alla åskådare. Det finns mycket att göra där...
Kommentera

Adam Andersson!
Pga Casselståhls svåra skada så lär väl brynäs plocka hem Andersson, hur har han sett ut i Mora??
Kommentera

Stigsson:
Du har helt rätt Stigsson. Musiken under en hockeymatch är ju en betydande del av arrangemanget. Får man höra musik som man känner igen och tycker om tror jag att man trivs lite extra bra. Med tanke på publikens medelålder kanske man kunde välja lite mera svenskt? Det gäller ju att få så många som möjligt att trivas med helheten.
Kommentera

MrAce: Jag har redan mailat samma text som jag startade tråden med till dom och hänvisat dom till att läsa supportrarnas synpunkter här på SpS.
Kommentera

Stigsson:
Kanske att maila förslag till förbättringar till Stefan & Lars vore på sin plats ? Tror dom bara blir glada, när dom får förslag på förbättringar.
Dom är ju ändå här för att få publiken att trivas.
Kommentera

mw: "Om du tänker dig all tv-reklam du ser, så händer det säkert dig att du snappar upp att: "Wow det där var en skön låt" Det jag är ute efter är att man skall överraskas när man går på ishockeyn."

Där sätter du ord på mycket av det som jag har tänkt på i ämnet.
Kommentera

mw:
Ja om man spelar "Eddie Meduza - Mera brännvin" i en ishall så kan man ta sig en tankeställare ;)

Ang. musikvalet så borde man ta bort all j*vla techno och "cirkusmusik" ! Det hör inte hemma i en ishall.
Kommentera

Stigsson: Jo då jag är inte rädd för en gammal hambo eller polska.
Kommentera

Stigsson: Om du tänker dig all tv-reklam du ser, så händer det säkert dig att du snappar upp att: "Wow det där var en skön låt" Det jag är ute efter är att man skall överraskas när man går på ishockeyn. Nere i Västerås var det helt bedrövligt musikval...Känns som det stått stilla sedan 1990.
Kommentera

mw: "Gubbigt" kanske är grejen som vi behöver för att få igång just "gubbarna".
Släng gärna in något med lokal känsla också, dragspel och fiol. Det är alltid någon som går igång på det.
Var inte rätta för att vara töntiga. Kom ihåg att flera miljoner människor älskar dansbandsmusik men inte en jävel erkänner att dom köper sånna plattor.
Kommentera

jo1: Creedence är ett bra. Vilket också är exempel på ett band som man inte skall spelai ishallen. Blir ju mossigt och gubbigt. Kör istället t ex kultbandet The Monks som skapade en helt egen trend. Att raka en kallott uppe på huvudet. Dessutom har de hockeytakter i grunden vilket är en del av deras musik. Leta reda på plattan "Black Monk Time(1966)" Hur stenhårt som helst.
Kommentera

mw: Självklart att man ska blanda. Det håller jag fullt med om. Min teori bygger på att man ska ha tyngdpunkten på den sortens musik men krydda den med en stor del andra inslag.
Kommentera

Stigsson: Kan man inte kombinera detta. Det finns ju otroligt mycket bra musik från 60-talet men som inte känns omodernt. Det är bara att kolla på vad dagens popband hämtar inspiration ifrån. Tänker på band som The Strokes, The Hives och många många andra. Alltså skippa Rockabillyn och ersätt det med underground och psychedellia så blir det bra...
Kommentera

Stigsson:

Helt rätt!
Precis vad jag funderat över...
En man myntade begreppet "ishallsmusik" med det menade han "love shine a light" & Creedence... precis sådan musik som du beskriver! Nu spelas det bara klassisk struntmusik som shania twain (?) & popidoler...

Otroligt..
Kommentera

Musiken i hallen
Musiken som spelas är till stor del modern pop alternativt hårdrock. Är det verkligen rätt med tanke på vad för målgrupp som sitter på läktarna.
Spontant känns det som om merparten av publiken i Smidjegrav är medelålders män. Rockabilly, 60-tals eller liknande kanske skulle få en större plats i högtaleriet. Själv tycker jag inte riktigt om den sortens musik men merparten på läktarna kanske föredrar den.

En marknadsundersökning kanske skulle vara på sin plats. Sätt några på att stå vid insläppen under ett par matcher och uppskatta kön och ålder på dom som passerar grindarna för att se vad man har får målgrupp och vilken genre som kanske skulle passa bättre för att få med publiken i hallen.

Synpunkter.
Kommentera

Sv: Daniel Casselståhl
MrAce: Skit.
Kommentera

mw:
Måste få det bekräftat bara innan jag kan lägga upp det på officiella ..
Så länge kan ni läsa det här..
Kommentera

mw: Enligt den artikeln verkar det ju som om Adam redan är förlorad. Vet du nåt om detta MrAce.
Kommentera

MrAce: De står lite om det i GD. Fråga Kebs:
www.gd.se/brynas/bif_grund/kebsfraga_article.jsp?article=29090

Här är Brynäs ekonomiska situation i övrigt. Gick back ifjol med 5,5 mille. Det egna kapitalet räddade en del av skutan 5,5-2,3. Så just nu har man negativt eget kapital på 3,2 plus att man behöver få balans i år, dvs gå från -5,5 mille till 0 kr. Man behöver alltså gå plus 8,7 mille denna säsong.

www.bifsupport.nu/qocha.htm
Kommentera

MrAce: Hoppas att Adam blir kvar, han har ju precis börjat att hitta rätt i laget.
Kommentera

Sv: Ny ishall
DomarenOne: Iden är säkert bra men kostnaden för en ny a-hall är nog tyväär astronomiskt mycket högre än för en träningshall som kan inredas mer spartanskt.
Kommentera

Sv: Mora IK - Inte klassiska?
orion:
Jo Patrik Ulin spelar fortfarande, men han spelar i Västerås IK nuförtiden. Har gjort det bra där nere enl. rapporterna, poängmässigt har han skrapat ihop 10 poäng. 6mål 4 ass och ligger trea i VIKs interna skytteliga.

Lycka Till !
Kommentera

Sv: BingoNille
Besservisser:
Om Nille vill ha det så, så är det möjligt..
Kommentera

Daniel Casselståhl
Brynäs fick igår en skada på Daniel Casselståhl, han förväntas vara borta framtill juluppehållet om inte längre. Kan detta göra att Adam får lov att lämna oss ? Förhoppningsvis inte...
Kommentera

Sv: artikel i aftonbladet
Kan inte annat än hålla med de flesta om att det nog bara är bra att vi inte är favoriter... Vi har alltid varit bra i underlägen!
Det är tyvärr på tok för mycket gulli-gullande med de nya "pop-lagen" som Halmstad och Växjö... och så klart 08-lagen!

Nu intar vi 2a platsen på söndag ;) Alla till hallen!
Kommentera

BingoNille
Jag tycker att det skulle finnas ett stapeldiagram där man kan se hur mycket pengar som kommit in till träningshallen via Nilles Lotter. Är detta genomförbart här på hemsidan?
Kommentera

tegen: ni kan ju inte heta Mora IK, då är ni ju inte klassiska, försök med "Mora International Dalecarlia Tigers" eller nåt...
hä´ä klassiskt hä!

Förlåt, skojade bara! Ni är ju lika klassiska som mitt Timrå IK, fast en del idioter har försökt hänga på amerikanska örnar på namnet. Håller tummarna för er! (fast har ingen koll på er, spelar Putte-vändapåenfemöring-Ulin fortfarande?)
Kommentera

tegen: På radiosporten i går sades i alla fall att Mora var ett "klassiskt lag"....som skulle ta sig till SA.
Nån har rökt på, sanna mina ord.
Kommentera

Mora IK - Inte klassiska?
Läste Aftonbladets sportblad idag och såg att man kallade Björklöven och Boden "klassiska norrlandslag" och att framtiden finns i Växjö och Halmstad! Läste sedan tipsen om vilka lag som de tror ska gå till SA: Mora IK är inte ens nämnt i hela artikeln! Vem är sjuk? Jag eller artikelförfattaren Patrik Thorneus? OK. Det är bra att 08-orna inte tror på oss "lantisar" men skriver man i "Bladet" borde man väl ha nånting klart för sig? eller... Såg förresten matchen SSK- Linköping på TV. Mkt sämre än i smidjegrav. Jag lovar!
Kommentera

jo1:
jo nu när du säger de så..
Kommentera

DomarenOne:

4350!

En stor uppfrächning av Smidjegrav skulle nog vara mer till sin rätt!

ex. ta bort "time out"´, bygga läktare runt om, höja taket osv...
Kommentera

Sv: Patrik Nilsson
MrAce:

Det brukar ju vara så.. Ex Moraiter gör flopp i Mora & succé i andra klubbar!
Johan Olsson, Calle Steen mfl.

Varför?
Kommentera

Stigsson:
Ja men vem har sagt att den nya hallen måste vara fullsatt jämt, och säg 5000 platser då! Vad tar ishallen in idag? är det inte runt 5000?
Och vad jag mer menar är att om vi istället för att frächa upp smidjegrav, lägga dessa pengar + allt jag rablade upp i mitt första inlägg, på kostnaderna för den tänkta träningshallen. Jag vet inte vad det kommer bli för siffror, det var därför jag tog upp diskussionen.
Kommentera

DomarenOne: Tror du att Moras befolkning helt plötsligt kommer att utökas med 300%. Vi har en hall idag som vi inte ens fyller till hälften om det inte är väldigt speciella matcher. Lets face it, vi är ingen stor stad som kommer att öka publiksiffrorna drastiskt. En uppfräschad Smidjegrav kommer att räcka länge.
Kommentera

Ny ishall
Hörde på radion igår att bygget av isträningshallen sakta, sakta börjar närma sig en start. Något som jag tycker är lite onödigt. Jag tycker att man istället för att bygga en liten träningshall ska satsa på att bygga en ny arena, avsedd för matcher. Kanske med runt 6000 platser. Man kan då ha den "gamla" ishallen som en B-hall. Jag vet att detta kan låta som ett overkligt alternativ för en del, men jag menar om man söker alla tänkbara bidrag, sponsorer, insamlingar och bingolotter(som Nille redan sköter som en gud) så kanske, kanske man kan börja tänka i andra banor. Nu är inte jag helt insatt i hur pass gamalt Smidjegrav är, men jag antar att denna hall inte alltid kommer att hålla måttet.

Om vi säger såhär:
Vi bygger en träningshall nu, så har vi inom en ganska snar framtid ha 2 st ishallar i Mora. Men va händer sen? För Smidjegrav är redan idag en ganska omordern arena, och vad händer när man sedan inte längre vill ha smidjegrav som A-Hall. Ska vi då bygga en 3:e (!) ishall i Mora?
För spel av matcher kan ju inte ägra rum i träningshallen?

Detta är en långsiktig tanke, och förutsätter naturligtvis att MIK spelar kvar i högsta eller näst högsta serien.
Kommentera

Sv: Derbygrupper
Stigsson: Tänk vilket lyft ishockeyn skulle få om elitserien bestod av 14 lag där 2 lag åkte ur och en superallsvenska med 14 lag där två lag gick direkt upp till elitserien. Det är många som föreslår detta nu...
Kommentera

Sv: Derbygrupper
Nästa inlägg i debatten om Derbygrupperna. Denna gånger från Halmstad Hammers.

Följ länken.
Kommentera

Jag är så trött på slarviga och lata journalister, skrev han ihop smörjan på 10 minuter? "Nästan alltid fullt" skriver han om Hammers och Lakers Publiksiffrorna är fina med allsvenska mått mätt men i Halmstad är det långt från halvfullt, ganska trångt i Växjö men inte utsålt!

Att MIK är iskalla i riksmedia är troligen bra ur sportslig synvinkel (MIK har ibland rasat ihop under favorittryck) men dåligt ur sponsorernas synvinkel. Alltså måste laget lära sig att leva med ett eventuellt framtida favoritskap eftersom publicitet är livsviktigt för en landsortsklubb!
Kommentera

Patrik Nilsson
Verkar gå bra för Patrik i CHL, han ligger nu på en andra plats i den totala skytteligan.

RK PLAYER TEAM POS GP G A PTS +/- PIM PPG SHG SHOTS PCT
1 Manning, Blair OKC C 6 0 8 8 +2 8 0 0 14 .000
2 Nilson, Patrick LAR C 4 5 2 7 +5 2 0 1 13 .385
3 McGrane, Ed CRP F 4 5 2 7 +4 0 1 0 15 .333
Kommentera

skaegg:
Det är lite lustigt; varje år vid den här tiden drar kvällstidningarna alltid samma slutsatser, nämligen:
A) Gapet mellan elitserien och allsvenskan är större än någonsin och inga lag kommer att gå upp,
B) Norra serien (dvs den där Stockholmslagen spelar) är kopiöst mycket bättre än södra serien.
När säsongen sammanfattas har de nästan alltid (med något undantag) haft fel.
Och ett drygt halvår senare har de glömt allt och skriver samma dåligt underbyggda artikel (copy and paste) som ifjol...
Suck.
Kommentera

Sv: Skador
Stigsson:
Även han har haft problem med knät.
Kommentera

MrAce: Vad har varit felet med Timmy?
Kommentera

Stigsson:
[f]Timmy[/f] är på väg tillbaka, spelade med J20 i helgen. Men är inte tillräckligt "fit for fight" för att göra comeback i alaget.
[f]Anders[/f] Har haft problem med knät, har börjat träna med alaget, dock inte aktuell för spel ännu.
[f]Pierre W[/f] Är bara förkyld, spelade därför inte igår.
Kommentera

Skador
Både Anders Broberg och Timmy Hedberg har nu varit skadade en längre tid.
Är det någon som har koll på vad som är felet med dessa båda och hur långt har man kvar till comeback?
Kommentera

Sv: Bofors - Mora
Bafucin:
Iså fall tackar vi för det, men vi får inte glöma vilken pinsam insats domaren gjorde i senaste mötet här i Mora :P
Mora var faktist det bättre laget även i den matchen enligt min mening. Men därimot vill jag påstå att ni var det bättre laget i den första matchen (premiären).
Kommentera

Stigsson: Man kan ju undra om Patrik Thornéus ens kikat på hur resten av spelprogramet ser ut?

Tittar man på Växjö så har jag svårt att se hur dom skall ta mer än 57 p

Rögle har just nu 28 p kan få maximalt 73 p. Dom har inte råd att förlora mer än 4 matcher till, det kan dom i och för sig fixa.

Västerås borde knappast komma upp i mer än 55 p. De har ett tufft spelprogram kvar.

Bofors tar sig lätt till SA skulle bli förvånad om dom tar färre än 63 p.

Oskarshamn bör hamna mellan 58-62 p. Relativt tufft program kvar.

Mora borde som sämst ta minst 53 p, men realistiskt ocvh objektivt
någonstans mellan 58-62 poäng.

Det blir tufft som Harald har sagt. Det gäller att vara medveten om att varje match är viktig nu.
Kommentera

skaegg: Det är vi vana med. Att visa resultat istället för att ligga på någon önskelista från fjollträsk anser jag vara mycket viktigare.
Kommentera

« · 321560 · »