Mora IK

45275 inlägg · 1668 ämnen

Forum

« · 327419 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Klackens placering
MrAce:

Bah!
Kommentera

jo1:

Jo men det är väl en klack som ska få mig att lockas tillbaka till ståplats då möjligen :]
Kommentera

MrAce:

Var konservatuiv och stå kvar där den är! Du sitter ju bara ändå ;-)
Kommentera

Sv: Henrik Petré
Stigsson: Ni kanske inte skall vänta er för mycket av honom, då han ju varit skadad en längre tid. Ingen bländande tekniker direkt, men har härlig inställning och smäller på när han får chansen. Bra fysik. Har en tendens att gå bort sig ibland i ivern att röja bland motståndarforwards.
Har tidigare spelat forward men är omskolad till back. Kom till Brynäs från Djurgården för ett par år sedan.
Kan inte komma på ngt mer så här på rak arm.
Hoppas ni får glädje av vår P3...
Kommentera

För er som undrar kommer Petré att spela med #29.
Kommentera

J0cke:

Visst är det möjligt att det är så. Men om man ser det ur marknadsförings perspektiv så måste det vara lättare att folk till klacken om man står nära entrén, än att stå på en läktare som ligger på andra sidan hallen där man får klättra upp för X-antal "miljoner" trappsteg och sedan gå en bra bit för att komma till ?

Det är vad jag tror, fler som har åsikter ?
Kommentera

MrAce: Den andra ståplats läktarn känns helt offside, men är ju näst intill ute på parkeringen o huserar. Av gamal vana så blir det bara piss av flyttar hitt o ditt hela tiden.
Kommentera

Stigsson:

Hur blev det med klackflytten ?!
Blir den kvar på västra på fredag med eller flyttas den till den andra ståplats läktaren på samma sida, vid supporterkiosken ?
Som sagt det måste ju vara betydligt roligare att se laget anfalla i två perioder, än att se laget försvara sig. För det är ju inte så många av våra motståndare som kommer hit och vill spela en offensvi hockey heller ;)
Kommentera

Stigsson:

P3 är ett lån..
Kommentera

Henrik Petré
Någon som vet något om honom som spelare?

MrAce; Är han ett lån eller är han vår för resten av säsongen?
Kommentera

Sv: Arboga - Mora
MrAce:

Gammla citat håller sig alltid... Om jag får citera mig själv! men jag kanske blir en legendar i Smidjegrav!
Kommentera

jo1:

Ehehe jo, det är tur det finns gamla trevliga citat som man kan luta sig tillbaka på ;)

Som sagt en tuff match på onsdag, IFKA avslutade serien innan uppehållet verkligen starkt med fyra raka vinster mot "top konkurrenter" och dessutom ska vi komma ihåg att det är alltid tufft att spela i Arboga ishall.. Tänker inte då på det "massiva" hemma publikstödet utan mer att deras rink är betydligt mindre än en genomsnittlig allsvensk hockeyrink. Men ska vi gå vidare till SA så är detta en match som vi bör vinna, eller få med oss iaf en pinne ifrån !
Kommentera

Sv: Superallsvenskan 2005
DomarenOne: Nja, det som diskuteras här är väl ända seriernas utveckling för hockeyns bästa. Ser ingenstans i inläggen att någon har pratat om något lag och var dom spelar/kommer att spela.
Kommentera

Kenny:

Kör ett gammalt klassiskt citat "Det är iika lätt att spöa Arbogs som att kasta in en fårhund i väggen"
Kommentera

Pessimister, snackar redan nästa års allsvenska =P
Vi ska ju upp!
Kommentera

Stigsson:

Det stod ju rak serie så man antar ju att även derbygrupperna slopas!
Om det nya förslaget går igenom tycker jag fortfarande att Elitserielagen 13-14 åker ner automatiskt... lag 11-12 får kvala...
1-2 i superallsvenskan går direkt upp och lag 3-4 får kvala!

Systemet bör vara som fotbollens... då tror jag intresset för hockeyn skulle öka!
Kommentera

metal guru: Äntligen börjar vi närma oss en permanent superallsvenska som jag personligen tror är helt rätt väg att gå.
Oroande är dock att ingen säger något om hur det blir med derbygruppernas vara eller icke vara.
Kommentera

Superallsvenskan 2005
Smålandsposten skriver om ett liv efter elitlicensens införande. Det har visst varit ett möte om det i helgen mellan allsvenske-klubbarna.
Kommentera

Arboga - Mora
Svår bortamatch... Håller Arbogas form i sig tro?
Vad tror ni andra?
Kommentera

Sv: Patrik Ross i MT
mw: Håller med 100%
Kommentera

Sv: Patrik Ross i MT
Stigsson: Vinnarskalle säger jag. SKönt med folk som vågar sticka ut hakan lite. Jag är t ex trött på alla fotbollsspelare som säger
- Naaaeeejj

Lyssna noga nästa gång ni hör en intervju. Är det ja eller nej?

Att ha Patrik Ross i laget betyder inte bara en fantastisk spelare på planen. Karln kan ju det här med marknadsföring. Han lär definitvt göra så att fler blir nyfikna på MIK. Fortsätter "Rossen" att producera poäng och gör fler säsonger i MIK kommer han att bli legend om man inte redan är det! Än en gång fxn va gött det är att ha honom i laget.
Kommentera

Sv: Vad har ni för tankar...
oddset: ¨

Det var typ K Näslund eller nått.. skrev något om att Moraspelarna var otrevliga och fanns ingen stämmning i laget!
Kommentera

Patrik Ross i MT
Vad sägs om Patriks uttalande i dagens MT, "Jag är hellre oärlig och vinner än ärlig och förlorar". I samma artikel avslöjar han också att han gärna fuskar när han spelar sällskapsspel med fru och barn. Kommentarer är överflödiga.
Kommentera

jo1: Vilken boforsspelare va de som utryckte sig o vad sa han?
Kommentera

MrAce: Angående spelare som lyft sig så är det märkligt att du inte sagt Micke Simons, personligen tycker jag han blivit riktigt grym igen. Han har fart på rören träffar nätet i målet och ger sig inte i första taget.
Kommentera

Tycker att glädjen i laget är på toktopp! Oerhört viktigt att stämmningen är på topp... Och det verkar den ju vara! Inte som en viss boforsspelare utryckte sig i Karlskogapressen innan seriepremiären!
Bara att se synen av sampas avgörande mål och hana underbara glädjevrål nere i Oskarshamn sist gav mig rysningar utav högsta rang!
Såg ut som han hade dragit hem 7 rätt som ensam vinnare och det säger det mesta!
Kommentera

mikfan:

Säsongen hittills tycker jag har vart rätt bra faktiskt, riktigt underhållande hockey stundtals med faktiskt. Publiken har väl vart på plats den med, vi snittar just nu 1018 st personer. Man tycker att det borde vara det dubbla antalet om man jämnför med klubbar som håller samma klass som vi gör, men faktum är att det var decennier sedan (?) vi snittade så här pass mycket folk och folktrenden tycker jag ökar för varje match som går. Dessutom så försöker ju klubben locka mer folk till hallen genom annonser, radioreklam etc och det måste också ses som positivt. Hockey intresset är i allra högsta grad levande i Mora, man snackar om hockey på jobbet, i skolorna och i folkhemmet. Men man måste leta sig ner i hallen och kika på grabbarna med ! Men kort sagt så är utvecklingen positiv enl min åsikt.

Tränarna är en annan positiv sak, att stämningen i truppen är på topp märks verkligen ute på isen, och det är mycket Harald och Mickes förtjänst. Så alla ”creds” till tränarparet och man känner nästan en inre glädje i sig själv när man ser att man har ett så kunnigt tränarpar som styr över laget som man känner för.

Spelar mässigt så anser jag att det är många killar i laget som har tagit ett extra steg framåt i utvecklingen. Peter Nolander stannade ett år till i klubben och har utvecklats i år på ett positivtsätt, även yngre förmågor typ Tomas Skogs, Pierre Johnsson har fortsatt att utvecklas och har fått mer speltid i år. Bengt i målet känns som han har tagit ett kliv framåt och tar de där extra puckarna som han släppte in förra säsongen. Magnus Sandberg som kompliterar ”Rossens kedja” oerhört bra med sitt starkt defensiva spel.

Negativa saker väljer jag dock inte att ta upp i gästboken här…
Kommentera

Vad har ni för tankar...
Vad säger ni om MIK:s säsong så här långt? Positiv och negativ kritik gällande laget, enskilda spelare, tränare, publik mm....?
Kommentera

Sv: Gnäll
Stigsson:

OK, låter som en vettig förklaring =))

tackar
Kommentera

skaegg: Mailade och frågade samma sak till förbundet förra året och fick förklarat för mig att +/- statistiken endast inefattar spelet 5 mot 5. Därför haltar poängligan och +/- statistiken.
Kommentera

hmm... borde inte rossen ha varit inne på mer än 16 mål framåt? han har ju 23 poäng. Då har han ju varit inne på minst 23 mål också.
skumm statistik på swehockey. =(
Kommentera

Kenny:

Bara fakta...
Han verkar få oerhört mycket speltid... box som pp!
Svacka? Ni har spec Jocke letar ju bara fel... hmpf!!! ;-)
Kommentera

jo1:

Imponerande statistik du tagit fram! ;) Dock får jag rätta dig lite genom att tala om att han ligger på en 4e plats.
Peter är helt okey, dock tycker jag han är nere i en svacka just nu men det måste ju alla spelare få vara någon gång!

Förövrigt ser vi att våran Patrik Ross leder +/- ligan... när hände det senast?
Kommentera

Gnäll
Jocke, Kenny...

Efter erat outhärdliga tjat om min favorit Nolander så fick jag lov att checka +- ligan.., av 59 gjorde inne på 17 och delad trea i alls södra! Det här bevisar ju det mesta...
Kommentera

Sv: Ryktas..
Kenny:

Micke Boman for president!
Kommentera

Kenny:

Micke Boman for president!
Kommentera

Mr Ace: *hehe* ;)
Kommentera

MrAce: Riktigt bra!
Kommentera

Sv: BingoNille
Intressant artikel i dagens FK om finansieringen av hallbygget i Edsbyn. Något för MIK och B-hallen samt en ny entré till Smidjegrav?
Kommentera

Ryktas..
Om att IFK Arboga ligger i stenhård träning nu när det är uppehåll..
Se länk tips ;)
Kommentera

Sv: MIK 2003/2004
mw: Med tanke på hur MIK spelat på bortaplan bör det väl bli en hel del poäng även i fortsättningen. Så det ska väl bara inte kunna gå sämre än sådär. Det ser absolut ljust ut.
Kommentera

Sv: MIK 2003/2004
Då är det 14 matcher kvar och sammanlagt 42 poäng att försöka skrapa ihop. MIK har 7 hemmamatcher och 7 bortamatcher kvar. Som jag ser det blir nyckelmatcherna Örebro och Arboga där MIK skall möta dessa båda lag 2 ggr på bortaplan. Fixar MIK 9 av 12 poäng där så tror jag att det är klart för SA. Skulle det inte bli mer än 3 poäng på dessa matcher, ja då kan det bli tufft. Sämsta utfall på de matcher som är kvar:

Hemma:
Bofors 0p
Rögle 0p
Västerås 0p
Växjö 3p
Nybro 3p
Troja/Ljungby 3p
Mörrum 3p

Borta:
Arboga(2) 0p
Örebro(2) 3p
Oskarshamn 0p
Halmstad 0p
Västerås 0p

Kan det gå sämre än detta scenario?
Skulle det slå in så har ändå MIK 51 poäng. Laget behöver alltså bara göra lite bättre ifrån sig än nämnda utfall. Det ser ändå ganska bra ut inför uppehållet...eller vad tror ni andra?
Kommentera

Sv: Mora-Oskarshamn
Tycker det är tråkigt att vi ska behöva ha lag i serien som bara är ute efter att spela fegt... grishockey, ställa upp hela laget på blå linjen och bara kontra... Visst det är en spelstil det också, men ack så tråkig!
Kommentera

Ur DD: "Intrycket efter Oskarhamns förra besök i Mora, var att de är det bästa laget som spelat i Smidjegrav den här säsongen. Det intrycket förstärktes igår, om man bortser från den första perioden."

Nja, det bästa laget som spelat i Smidjegrav den här säsongen är väl ändå MIK?
Kommentera

19-2 i första var nog helt rätt räknat. Tyvärr var inte många av skotten av någon högre kvalitet. Förrutom målet så minns jag endast Boggens stolpträff som en riktigt farlig chans. Otroligt spelövertag utan att skapa några riktigt heta målchanser. Men visst skulle vi ha punkterat matchen där.
Sen blir IKO tuffare ju längre matchen lider och man ser att man hänger med. Efter 1-1 målet (som egentligen är en riktig skitchans) så får vi se prov på seriens bästa defensiv från IKO. Våra killar ser ut att vara viljelösa och trötta men det var IKO som stängde igen hela planen effektivt. Tråkigt javisst men tyvärr allt för vanligt från bortalag. Även från oss när vi spelar på bortaplan.
Summa; vi hade första halvan av matchen och IKO hade andra halvan. I mina ögon så var det rättvist med X.

Nu går vi in i uppehållet som 2:a och vi har 6p ner till lagen under strecket. Gott!

Åttan: Rossen var helt osynlig hela matchen men sen dykar han upp från ingenstans och avgör på övertid, precis som den målkung han är.
Kommentera

Hur va Rossen idag? enligt väl initierade källor va han oduglig. Kung ändå !!! =) han kan konsten att avgöra en match.
Kommentera

Det var antagligen det hårda spelschemat som lyste igenom hos moras män ikväll som långa studer var ordentligt virriga. Men, 2-2 målet där Ericsson gnetar ikapp pucken vid sargen, skickar in den framför mål till en framstormande Simons som skojar lite med målisen och sen beslutsamt pangar in pucken tycker jag var symboliskt. Just den glöd, beslutsamhet och jävlaranamma som gav målet är nyckeln till en framgångsrik säsong för MIK. Evertsbergaren var som vanligt en förebild med sin vilt kämpande spelstil.

Kunde inte låta bli att imponeras av icingkungarna IKO:s ekonomiska och listiga spel. Oskarshamn kom inte till Mora för att bjuda på underhållning, man ville bara fega till sig poäng på ett iskallt och taktiskt sätt. MIK ska ha heder av att inte tråkspela, men lite synd att vi verkar ha svårt att anpassa oss och spela snålt när krafterna tryter.

Undrar vad Harald säger när han tar Timeout? Vad det än är så funkade det den här gången också.

Det tråkiga sist: om vi (hela hallen, alltså inte bara klacken) hade gett vårt stöd när matchen stod och vägde är jag säker på att vi hade tagit 3 p. Det var knappast första gången jag kände att laget kunde ha höjt sig med bättre publikstöd som hjälp. Men jag sällar mig inte till gnällspikarna utan återkommer här på sportsnack för att ödmjukast dela med mig av mina idéer runt detta eviga problem...
Kommentera

Vi ägde matchens första period utan tvekan.. Vi kunde mycket väl ha gått in i periodpausen efter första med en 4-5 måls ledning.
Att det sedan inte blir så är nog en kombination av otur och dåliga avslut.
Kommentera

...och ännu ingen förlust efter kryss vid full tid. Riktigt starkt!
Rögle upp på fjärdeplatsen. Förutom Bofors igår blev det bara skvalp-lagen (niondeplatsen och nedåt) som tog fullpottare.
Kommentera

mw:
jäpp, nu är det kryss och 2-2 med tio kvar.
intressant är att de tre närmaste som jagar har just nu noll poäng, VIK, Växjö och Halmstad.
Kommentera

« · 327419 · »