Mora IK

45275 inlägg · 1668 ämnen

"Ny" (evenemangs)arena?

« · 294666 Till forumet

"Ny" (evenemangs)arena?
Stockholm var först ut med Globen 1989, därefter fick i tur och ordning HV71, Färjestad, AIK & Hammarby, Luleå, Nyköping och Timrå ny eller helt uppfräschad arena. Näst på tur ser Linköping, Malmö, Brynäs och Leksand ut att vara.

Tydligen (jag har inte hunnit kontrollera med förbundet än) så kommer elitlicensen förutom de ekonomiska kraven i framtiden även att innehålla specifika krav på publikkapacitet (4000?), antal sittplatser (2000?), vip-utrymmen, utrymme för media och plats för OH-bussar utanför etc.

Hur står Mora och Smidjegrav rustade inför dessa krav? Vad innebär kraven mer specifikt?

Om båda långsidorna förses med stolar kan man möjligen nå 2000 sittplatser, men då saknas fortfarande 2000 ståplatser. Finns det möjlighet att expandera genom att riva bortre kortsidan och förse denna med en ny ståplatsläktare? Vad finns utanför/bakom hallen? Vad skulle det kosta? Kan andra kortsidan förses med en permanent läktare och restaurangen flyttas något högre?

Räcker detta? Hur står sig hallen i övrigt? Är övriga krav lättare att uppfylla? Är det realistiskt att hitta en sponsor som kan tänka sig att namnge nybygget mot att låna ut sitt namn?

Det behöver inte kosta en halv miljard. Nya Sydkraft Arena stannade enligt uppgift på 45 milj(?); www.timraik.nu/ombyggnaden/

Slutligen:
Förutom elitlicensens krav, vad är era egna önskemål för en rejält nyrenoverad arena? Vad är viktigt? Hur kan man inreda för både teknik och gemyt? Är taket för lågt för storbildsskärmar i mitten? Var kan det finnas utrymme för barer med sittplatser och rejäla "mingelytor" där man slipper riskera lunginflammation? Behövs fler entréer runt hela arenan för respektive läktare. Finns det överhuvudtaget möjlighet att bygga på det vi har, eller kan vi bara behålla "bottenplattan" som i Karlstad och Jönköping?
Kommentera

Sv: "Ny" (evenemangs)arena?
För en som var med redan när MIK spelade på månskensrink, och de arrangerade "taknatta" någon gång på sextiotalet för att få ihop pengar tlll taket på ishallen, är det förstås lätt att bli nostalgisk. Smidjegravshallen - som under ett antal år mest var känd som "Dosan" utanför länets gränser då Morafansen gärna kastade in snus på isen om de var missnöjda med domarens insats - väcker många minnen. Den ligger dessutom både centralt och naturligt på sin plats i svackan intill ån.

Men försköningar, tillbyggnader och ansiktslyftningar har sina fysiska begränsningar. Till sist kommer man till ett stadium där det inte längre går och där det antagligen skulle bli billigare att bygga nytt. Och jag tror vi har kommit dit nu. Det finns flera fördelar med att bygga en helt ny ishall:
- Den kan byggas efter dagens förutsättningar och hockeyförbundets krav. Vi slipper med andra ord trolla med tumstock och skohorn.
- Den kan läggas på en trafikpolitiskt bättre plats (dvs någonstans där parkeringsmöjligheterna är bättre).
- Smidjegravshallen kan finnas kvar, vilket ökar istiden för träningar, juniorhockey, övriga klubbar och allmänhetens åkning.
- Hockeykulturen i Mora skulle få ett stort lyft, vilket på sikt skulle öka lagets möjligheter att nå elitserien.

Det finns säkert ytterligare argument. Så det är väl bara att gå ut och ragga sponsorer. För nån jävel måste ju betala kalaset...
Kommentera

Umeå Arena var ett intressant projekt, man lyfte taket och byggde till läktarna. Att anpassa Smidjegrav för konserter etc tror jag är lönlöst, där kommer ändå Leksands arena tillsammans med Kupolen få alla evenemangsuppdrag.

Däremot kunde hallen specialanpassas för mässor och utställningar. Vasaloppet skulle kanske vara intresserade som delfinansiärer om dom kan få igenom vissa krav (duschar, sovplatser etc).

Inlinehockey på sommaren?

Annars tycker jag klubben måste välja riktning snart: en rejäl renovering eller ett nybygge. Att lista ut vad som är det bästa kräver dock en ordentlig utredning. Tyvärr tror jag folk snarare upplever Smidjegrav i sitt nuvarande skick som jobbigt omodern än som en cool K-märkt kultarena.
Kommentera

Helt klart är nog att alla verkar vara överrens om att Mora Ishall / Smidjegrav behöver en ansiktslyftning både invändigt och utvändigt. Frågan är väl hur man ska kunna finansiera en eventuell ombyggnad eller en helt ny ishall, kommunen lär väl knappast vara så speciellt intresseerade av att finansiera ett eventuellt nybygge iaf skulle jag tänka mej. Pga dom går -2 miljoner varje månad (inte uppkollad siffra, bara en siffra jag hört) och verkar vara mer intresserade av att planera vart ett eventuellt kulturhus ska finnas i framtiden. hmm ! Det som skulle kunna göra att vi får en ny ishall / renovering är typ om vi skulle fått ett nytt JEM eller arrangera typ TV-Pucken. En annan orsak är väl att vi firar 70år, 2005. Det behövs nog något större arrangemang för att vi ska få kommunens hjälp skulle jag tippa på iaf.

Om man nu ska bygga helt nytt så borde man vänta tills man bestämt vart den nya genomfartsleden genom Mora kommer gå någonstans. Jag tycker att en eventuell Ishall bode ligga väldigt nära denna pga då syns ishallen och man kan locka även nytt folk som åker på vägen och ser att det är match samma kväll och väljer då att ta med familjen ner på matchen. Men även den nya genomfartsleden kommer väl dröja 10-15 år innan de planerna är verkställda, eftersom kommunen har många andra viktiga projekt på gång *ironisk*

Om nu inte kommunen vill finansiera en ombyggnad / ny ishall, vem bör då göra det ? Företagen ? visst det är en jätte bra idé och visst finns det något företag som säkerligen är intresserade av att döpa ishallen till tex "FM Mattsson Arena" men egentligen vem vill döpa en arena som har ett publiksnitt på 850 personer, typ de närmsta sörjande ?! Nej ska inte vara så negativ, men visst hade det säkert vart mer lockande att sponsra ett lag som har ett publiksnitt på iaf 2000-2500 i allsvenskt perspektiv. Så det är väl upp till er (MORA PUBLIKEN) om vi vill ha en framtida ishall för både A-lagshockey och Ungdomshockey och även ha ett lag som slåss om en plats till elitserien..
Kommentera

rcw: Här var det många kloka inlägg i debatten. Frågar ni mig skulle jag lyfta taket på nuvarande hall bygga ut den norra kortsidan, på något sätt se till att ismaskin och vaktmästarutrymme skulle ligga mittemellan en A- rspektive B-hall dvs slå ihop två ishallar ungefär som Gränby Ishall här i Uppsala fast i MIK:s fall på längden. Att bygga en ny arena och lägga den vid någon väg likt ett köpcentrum är jag helt emot. En stadskärna skall andas ishockey och hockeykultur. Titta bara på Leksand som har 5000 på sina matcher och har mycket större parkeringsproblem än vad Mora har. Det finns en rad andra hockeyorter som exempel.

Rent tekniskt går det naturligtvis att lyfta taket slå ut den norra väggen och bygga en ståplatsläktare samt bygga om långsidorna till mestadels sittplatser för att anpassa till det eventuella sittplatskravet. Sedan tillkommer att bygga en b-hall brevid med ismaskinsutrymmen under och mittemellan de båda hallarna, frågan är bara vad det kostar?
Det var mitt önskemål...
Kommentera

Visst vill man att en stadskärna ska andas hockey.
Men speciellt kul är det inte att sitta fast i en bil kö i 25 minuter från tex Leksands Ishall ut till deras Statoil mack, helst inte om du jämnför med att ta dig ut från Tex Rocklunda direkt ut på motorvägen vilket tar betydligt kortare tid.

Sen är det inte speciellt kul att bo nära en idrottsanläggning där det blir bilköer 1-2 ggr / vecka. Hur kul är det att ha avgaser inuti huset ?

Kollar man på de andra lag som bygger nytt så är det väl ingen ishall som placeras så där speciellt centralt, som man kunde önska ?
Kommentera

MrAce: Intensiv biltrafik är relativt beroende på var man, fråga Marc bor MrAce? :-)
Du har i och för sig en poäng i ditt inlägg, men det kan ju vara så att hallarna byggs utanför stadskärnan pga av markbrist och att kommunerna i högre grad prioriterar marken till bostäder.
Kommentera

mw: Jag rättar mig själv:

Intensiv biltrafik är relativt beroende på var man bor, fråga Marc MrAce? :-)
Kommentera

mw:

Visst stämmer det helt klart, däremot tror jag att "storstadsbor" är mer toleranta med avgaser i huset än vi sk "lantortsbor" ;) nej då, kanske inte överrens om hur hallen placeras men alla verkar vara överrens om att det behövs en uppfräschning !

Matchen igår då ? nära att tappa igen, några kommentarer på det ?
Tur att vi fick det där avgörande målet iaf, så det inte sätter sig i spelarnas huvuden och det blir samma sak varje match.
Kommentera

MrAce:
Obeserverade att Mcike Simons hade namsdag idag.. intressant att tillägga till ämnet!
Kommentera

Det är lite av ett moment 22 det här med ishallen. Publiksiffrorna motiverar inte en ombyggnad men samtidigt behövs det en fräschare hall för att locka mer folk...

Farligt dock att sätta alltför hög tilltro till en ny ishall, såg att Nyköping-Hammarby, vilket borde vara en mycket het tillställning, inte drog mer än 1500 pers. Det är ödsligt i en hall för 5000 och ganska dåligt av ett lag med så höga ambitioner.

Umeå arena var inte fullsatt igår trots länsderby.

Ett hallprojekt måste tydligen kombineras med någon form av marknadsföringskampanj också.
Kommentera

PeO:

Egentligen tror jag inte att fler kommer att gå på evenemang i en ny ishall än vad man gör idag. Möjligen i början som ett slags nyhetens behag. Det enda som kan få folk från mora och dess upptagningsområde att komma är att se till att få upp intresset för det lokala laget. D v s känna sig mer delagtiga och se det positiva i att ha en förening att engagera sig i. Jag tycker själv att det är för mycket surmaseri bland de som går på hockey och många av dom sprider den stämningen bland bekanta dan efter matchen till följd av att många inte går på den där matchen för att kompisen säger att det är bortkastade pengar och tråkhockey. Visst kan man väl vara lite sur efter en "onödig" förlust, och gnälla lite, men det är väl det som är tjusningen med sport. Hur roligt hade det varit om ens favoritlag vann varje gång och man visste det redan på förhand. Nej! det handlar om att sakta men säkert lägga resurser för att bygga upp ett stort engagemang för byggdens föreningar (bl a mik). Det är det som är grunden för all idrott i orter där det inte finns någon Percy Nilsson.
Kommentera

AH: Jag tror faktiskt att AH har den bästa förklaringen till varför potentiella åskådarna inte går på matcherna. Hur ändrar man då den där surmasideologin. Tja, det gäller för alla intresserade att kontrollera surmasen i sig själv och kanske hålla inne med ilskan tills den lagt sig. Personligen tycker jag att det blivit mycket bättre på alla MIK-forum. Publiksiffrorna går faktiskt sakta uppåt. Tittar man på årets allsvenska så är det många lag som tappar åskådare, kan MIK tvärtom vända trenden är det otroligt starkt.

AH har också rätt angående att byta plats på ishallen. Om man tittar historiskt på publiksiffrorna finns det inget som tyder på att detta skulle leda till en ökning av antalet åskådare på sikt.

Debatten går vidare...
Kommentera

PeO:
Debatten kring en ny arena börjar glida in på fel fokus nu. Det var inte publiksiffrorna som skulle motivera en ny arena utan de nya kraven som är en del av elitlicensen.

Publiksiffrorna som parameter är bara intressant i en aspekt här, det faktum att en klubb med MIK:s publiksnitt, mediabevakning och måttliga sportsliga framgångar troligen inte kan locka kapital från en/flera huvudsponsor(er) som kan finansiera en helt ny arena.

Det lämnar oss kvar med en (omfattande) renovering som enda alternativ och därmed faller även diskussionen om arenans läge bort då den inte kommer att flytta sig en enda meter.

Jag har ännu inte fått svar från förbundet vilka specifika krav som elitlicensen kommer att omfattas av, men det skulle kännas ologiskt om de kräver en arena för 4000 med 2000 sittplatser när vi snittar under 1000.

Mr Ace>>
Ungefär hur stort utrymme finns att disponera utanför hallen bakom bortre kortsidan?

Fortsättning följer...
Kommentera

rcw:
De krav jag hört från förbundet är att det måste finnas minst 2000 stolar (observera stolar, inte bänkar) och 2000-2500 ståplatser.
Hur var det med dessa bestämmelser, var det så att det skulle införas till det år som klubben skulle visa ett + resultat d v s nästa säsong, eller blev det kanske aldrig något bestämt om när alla klubbar skulle ha detta "krav" uppfyllt ?

Utrymmet bakom ishallen är inte stort, det är så att en buss kan vända med mycket om och men, sen kommer en stor slänt upp till HSB hyreshusen ovanför. Detta område används i dag till Bussparkering och tippning av Ismaskin tex.
Kommentera

« · 294666