Mora IK

45275 inlägg · 1668 ämnen

BRYNÄS - MORA 4/4

« · 1024447 · » Till forumet

Sv: BRYNÄS - MORA 4/4
henrikj:
BIF utan Brendl, det hade vart skillnaden idag, samt att det skapat en jäkla oreda i BIF. Nu är jag ingen förespråkare av "fult" spel men man måste ju uttnyttja motståndarnas svagheter och det bästa att göra då är att " fighta" bort Pavel.
Kommentera

Tubest: Det är lätt att vara ödmjuk just nu. Men så här är det, jag har lämnat Mora med svidande förluster denna säsong. Förlusten senast var inte kul.

Att Pavel målar är extra kul, kanske extra kul eftersom vissa har dömt ut latmasken Pavel. Rent o slätt utan kaffe i supen så hade vi Brynäsare inte ens tänkt tanken på att att försöka tänka på en plats till ES. Det är fortfarande jämt i KS.

Pavel hittills i KS
RkNoNameTeamPosGPGATPPIM+/-
1 28 Brendl, Pavel BIFCE 7 8 9 172 9:5
Pavel i ES
3   28 Brendl, Pavel BIF     CE 54 31 24 55110 32:43
Kommentera

henrikj: Visst finns möjligheten fortfarande.
Malmö kommer nog att få äta upp vad Söderberg sa i intervjun på TV tidigare att de skulle åka upp till Mora och avgöra ES platsen.
Kommentera

65selander: Man kan ju undra vad Brynäs hade varit utan Brändäl ;-).
Så skulle han få en svacka nu så lär ni åka ner i AS.
Kommentera

Bissett19: Och så fantastiskt bra det har gått för er i år med honom i laget.
Kommentera

Brendl är en god plattform för ändlösa diskussioner, och särskilt Brynäsare tycker att det är roligt att kommentera att jag såg fram emot kombinationen Boork och Brendl - vilket faktiskt inte höll så länge, men på ett helt annat sätt än vad någon av oss trott.

Med facit i hand är det alltid lätt att tycka hit och dit, men som situationen var i fjol kan jag inte tycka annat än att Simons gjorde rätt som släppte den gode Pavel.

Efter pilsnerkvällen gjorde tjecken absolut ingenting på isen (trots bland den absolut mesta speltiden) under de sista tio omgångarna, när MIK reste sig i en osannolik spurt och gick uträknad från KS till slutspel. Gjorde han en passningspoäng totalt? Under slutspelsmatcherna fortsatte han i samma stil, men gjorde av misstag ett mål.

I detta läge ville han ha ett treårskontrakt.
Simons ville ge honom ett ettårsdito.
Thats it.

Med facit i hand kan man tycka att det var fel beslut, men inte då.

Kommentera

horcoff: Problemet är ju att de ar Brendl. Vi har inte en enda en som är målgörare. Hur fan kunde Simons släppa honom? Det kommer jag aldrig att fatta. Nä, jag håller med Dino. Ny frisk fläkt i ledningen och bort med Simons. NU!
Kommentera

..och en annan sak jag glömde:

Tänk vad mycket bra spelare vi haft som försvunnit av olika orsaker. Mest då tack vare att de vart för dyra.

Eric Johansson. En lirare med handleder
Pavel Brend. Målskytt av rang
Kalle Kerman. Målskytt av rang
Smerek. Fantastisk back.
Ross Lupachuck. Fantastisk back.
m.m

Hade vi haft en enda en av dessa kvar tror jag inte vi vart där vi är idag. Hur fan kan man släppa dessa herrar??
Kommentera

Anders i Budum:

Jag tror Metal Guru just besvarade frågan om varför Simons släppte honom. Och efterklokhet är som bekant den enda säkra kunskapen.

När vi klagar över att vi kom näst sist i elitserien på grund av att vi saknade målskytten Brendl kan vi samtidigt fundera på hur det gick för det lag som HADE målskytten Brendl. Visst ja, de kom SIST - trots hans 31 mål.

Han stjäl mycket kraft från övriga laget, är slö i defensiven, skänker ofta bort pucken till motståndarna och ligger på minus trots alla poängen.

Men visst: ingen kan ta ifrån honom att han öser in poäng i kvalserien, och just nu hade jag inte haft något emot att ha en Pavel Brendl i laget. Men hockey är ett lagspel - något som Brynäs, en av SM-favoriterna, visade i grundserien. Och jag säger som Laban Arnesson en gång i tiden: "bevare mig för skyttekungar".
Kommentera

Bissett19: Det är han väl värd,
Kommentera

insu: I brynäs fall kan man knappast lasta Brendl för att vi befinner oss i den situation som nu råder. Otydligt ledarskap med en massa dribbel med tränare i kombination med två målvakter som kastat in puckar hela säsongen är de två främsta anledningarna.

Visst lämnar han mycket att önska i defensiven men jag tycker att han har förbättrat sig där. Och ska man gnälla på honom för det? Han roll är som målskytt i defensiven, gnäller man på honom för det defensiva är som att gnälla på en utpräglad defensiv back att han inte gör några mål.

Lycka till mot Miffona!
Kommentera

GävleLasse: *edit* Bort: "Han roll är som målskytt i defensiven"

Hans roll är som målskytt i offensiven
Kommentera

insu: Brendl i alla ära, men en sak som många glömmer bort är att ni har ju haft ett jävla oflyt med skador och sjukdomar också i den här kvalserien. Yared Hagos har väl inte spelat alls om jag minns rätt, Marco Tuokko har missat flera matcher och var inte Beaduoin borta någon match också?

Vad gäller Brendl är ju också frågan vad han krävde i lön. Även om han hade varit kvar och gjort 30 mål så är det inte särskilt osannolikt att ni i gengäld inte hade haft råd med en del andra viktiga spelare så totalen kanske inte hade blivit bättre för det. Och som andra har sagt - det är lätt att gissa rätt när man redan har svaret. Jag kan ärligt säga att efter Brendls avslutning förra säsongen och den attityd han då visade upp trodde jag inte att han skulle bli någon större succé i Brynäs.
Kommentera

Lönen var inte problemet, LL:
Problemet var att han ville ha tre år på kontraktet, men inte visat i avslutningen att han ville spela alls.
Kommentera

Metal Guru: jorå, jag känner till treårsskälet - men det är knappast en vild gissning att Brendl ensam antagligen hade kostat lika mycket som tex Hagos och Bastiansen tillsammans. Tanken var ju att sprida målskyttet på fler spelare, en i mitt tycke sund grundtanke.
Kommentera

Metal Guru: du vet du!
Kommentera

LL:
Brendl på tre år hade - tyvärr - varit en relativt billig lösning för Mora.
Kommentera

GävleLasse:

Well, jag - som moring - ska väl inte skriva dig på näsan om Brendls betydelse för Brynäs. Det bedömer ni bättre själva ;-) Och igår kväll gjorde han definitivt mer nytta än skada (ja, för Brynäs alltså).

Däremot försöker jag skapa lite perspektiv, eftersom en del Morasupportrar är rätt onyanserade i sitt tjat om Brendl. Det är en och annan som verkar ha svalt ett karbonpapper, som man säger så.
Kommentera

GävleLasse:
För övrigt, så måste Gävlepubliken vara den trevligaste i landet gentemot oss bortasupportrar. Iklädd Moratröja och trots att det var fredagsmatch,(alkoholintag) så möttes jag inte av en enda hånfull kommentar.
Kul att dessutom se en sådan passion från Ystadspolisen. I övrigt var gårdagens afton osedvanligt bitter. Men, men....man vänjer sig.
Kommentera

Bukefalos: Är man trevlig så blir man trevligt bemött, underbar gosig stämning igår...leksandsramsan var mäktig :)
Kommentera

Gusten:
Och gosig stämning i bilen hem också :-D Kan du den där sången om pigen som låg på en järnebaneräls nudå? ;-)

Bukefalos:

De ska dessutom ha en stor eloge för att hela Brynäsklacken mangrannt applåderade Mätää när han bars av planen med bruten fot. Snyggt! Stort!

I samband med det är det väl på sin plats att hylla de våra i klacken också. Trots att spelarna på isen hade en inställning som skulle få vilken lagledare som helst att gråta, hördes inga burop eller busvisslingar. Det enda jag hörde var ett besviket "Visa hjärta!", vilket i sammanhanget var fullt befogat.
Kommentera

Bukefalos: Man kan nog dra slutsatsen att de flesta Brynäsare insett att man inte är i position att vara annat än ödmjuk. Det är så jäkla lite som skiljer mellan succé och debacle. Speciellt i ett sammanhang som kvalserien innebär.
Kommentera

GävleLasse: Varför skulle biffarna hata oss som förser dem med spelare?
Ni har ju värvat ur MIK nästan sedan tidernas begynnelse.
En biff som hatar någon från Mora måste vara lite som att hata sin egen bror.
Varför finns det då ingen från Mora som hatar Brynäs?
Vi har iallafall anledning att inte tycka om er.
Jo för vi hatar läxan! Allt annat är på nått sätt ok.

Hur som så var det helt rätt att släppa Brändl, även med facit i hand.
Det ända som är tråkigt är att han, liksom andra, väljer att gå till andra ES-klubbar.
Vad är Brynäs med Brändl?
Jag är då inte direkt förvånad.
Kommentera

MIK 7-1: åja, ni har nog haft en del spelare från Bryäs. Adam Andersson var ju utlånad till er säsongen när ni tog er upp och som fortsatte att spela i Mora följande säsong. Sen har vi Kenneth Bergqvist och Peter Nylander som även de kommit från Brynäs.
Kommentera

Metal Guru: Fel beslut! Skojar du? :-D))
Kommentera

Tången:
Angående Tomas Skogs eventuella påskrift för Timrå, så hörde jag att detta var klart redan innan elitserien var färdigspelad - och då syftar jag inte på våran vän Ros på Aftonbladet. Mycket rykten hör man ju, men med tanke på dagens artiklar, finns det anledning att tro att det där ryktet var med sanningen överensstämmande.

Nu kan man som vanligt inte veta den exakta orsaken till varför en spelare lämnar. Det kan ju faktiskt vara spelaren själv, som känner att han behöver ett miljöombyte för att ta ett ytterligare kliv i sin karriär.
Åndå vill jag påskina - om detta stämmer - att det väl illustrerar, varför MIK i högsta serien, har förblivit ett lindansargäng.

Och visst svider det extra mycket när en egen produkt, innan det är klart i vilken serie MIK spelar, lämnar.
I detta fall (om det stämmer) finns verkligen anledning till kritik av våran klubbledning.
Kommentera

MIK 7-1:

Som GävleLasse skriver så har det knappast varit någon enkelriktad transport av spelare från Mora till Gävle. Vi har ju bl.a. fått tjommar som Stig Östling, Stefan Pöllä, Stefan Lundqvist och Johan Lindström från öst, utöver de tidigare nämnda. Tror nog det är ganska lika där vad gäller in- och utförsel mellan lagen.

Finns det fler exempel än de nämnda exemplen?
Kommentera

Knogen:
petre.
Kommentera

Wennerholm har tänkt till, ur expressen;

"Men jag är inte odelat positiv till

tjecken.

Han stjäl mycket kraft från övriga laget och är rent ut sagt slö i defensiven.

Brynäs utan Brendl gick till SM-slutspel i fjol.

Brynäs med Brendl kom sist i elitserien den här säsongen – trots hans 31 mål.

Det borde locka till lite eftertanke."
Kommentera

horcoff: Brynäs utan Brendl spelade ett helt annat spel än Brynäs MED Brendl.
Det begriper vilken hockeynovis som helst, men inte Wennerholm.
Att dessutom påstå att Brendl är slö i defensiven och att han stjäl mkt kraft från övriga laget är oerhört överdrivet.
Den bilden har följt Brendl sen Moratiden och Wennerholm har bara bestämt sig för att det fortfarande ligger till på det viset.

Boorks ord om Wennerholm på Brynäs hemsida är klockrena:

"Han är en person och hans uppgift är att tycka. Han har sett mycket ishockey, men är också en av det mest opportuna sportjournalisterna i Sverige. Han sätter upp fingret och känner hur det blåser. Hans åsikter ser ut som vederhäftiga synpunkter, men är inte särskilt förankrade i någon djupare analys."
Kommentera

Huge: Måste säga att Boorks analys av Wennerholm är klockren.
Wennerholm hör knappast till den kategori av sportjournalister som man normalt, som MIK-supporter, brukar hänvisa till.
Men den här gången påpekar han nått som även en blind kan se.

Knogen: Förstör inte min poäng nu;)
Om vi undviker morderntid, MIK som ES-lag,
så är det alltid en viss typ av spelare som går från en högre division till en lägre.

Gävlelasse: Nja, Adam Andersson räknas väl ändå som egenprodukt,
så i det fallet kom han från oss till er till att börja med.
I övrigt brukar man låna ut spelare som inte riktigt är mogen för en plats.
Att vi har haft gamla Brynäsare i Moratröja säger jag inget om,
möjligen kvaliteten...

Bukefalos: Ser ut som Dagbladet har tänkt på att MIK befinner sig i ett känsligt läge.
Lite lustigt att de går ut med obekräftade nyheter, eller?
Nej jag blir då inte förvånad, bryr mig inte om de här domedagsprofeterna längre.
Kommentera

MIK 7-1: Vad är det som Wennerholm pekar på och som även en blind borde kunna se?
Kommentera

Huge: Syftar till horcoffs tidigare inlägg.
Kommentera

MIK 7-1: Min poäng är att det inte är Brendl som varit "problemet" sas, vilket Wennerholm är inne på.
Boork har denna säsong försökt spela lite mer offensivt och samtidigt försökt få Brendl att delta mer än enbart i offensiven.
Man har helt enkelt försökt att inlemma honom mer som en kugge i laget, sas.
Men tyvärr så funkade inte den offensiva satsningen, men det berodde knappast på Brendl. Han har jobbat hårt även i defensiven och tagit stort ansvar över hela banan i betydligt högre grad än vad han gjorde i Mora.
Problemet har varit att vår spelidé inför säsongen överlag inte har funkat i kombination med att laget/spelarna i övrigt har underpresterat, som det känns.
Kommentera

Vinna eller försvinna i dag...... hoppas ni lyckas klå dom så regionen dalarna har ett elitlag
Kommentera

Db_04:
Tack men vi behöver lite andra ressultat med oss om vi ska fortsätta vara ett Elitserielag.
Det kan ju bli Malmö Rögle som går upp vem vet!
Nääää nu grejjar vi det här KÄMPA MORA
Kommentera

Ryktas förövrigt om ett nyförvärv till MIK om laget åker ur....
Kommentera

SIVASN:

Ja kämpa på, ni grejar detta ;)
Kommentera

Att bedömma av publikintresset verkar ni redan ha kastat in handduken
Kommentera

Per HApps:
Att bedömma av publikintresset borde Leksand ha spelat i ES för länge sedan. Men tyvärr så är det på isen som KS avgörs, och inte med hjälp av publikstatistiken.
Kommentera

Metal Guru:
Nu ser det tunt ut på backsidan för oss.
Kommentera

Metal Guru:

Jag trodde man skulle få en gratisplats i ES för att man har mycket publik jag.
Kommentera

mattias - 74:
Det är väl Leksands chans.
Tyvärr har man missat att skriva in det i regelboken, vilket öppnar för lag som Mora IK - som ändå är procentuellt sett i absolut Sverige-topp, om man räknar med publikunderlag i en femmilsradie kring ishallen.

Det är faktiskt bara ett lag som har bättre siffror än oss, och gissa vilket det är...
Kommentera

Metal Guru:

Häradsbygden ?

Nej allvarligt så skall inte Leksand spela i Es med tanke på röglematchen ! De får ha 300 000 på matcherna de spelar ju som idioter iaf!
Kommentera

mattias - 74:
Nej, det är ett lag i ES eller AS, men uschelt publikunderlag, men högre procenthalt närvarande på sina matcher än vad Mora-publiken kan bjuda på.
Kommentera

Metal Guru:

Tell me
Kommentera

mattias - 74:
Jag begränsar mig till ES då.
Kommentera

Metal Guru:

Den där bollklubben där solen skiner?
Kommentera

mattias - 74:
Nej för faen. Karlstad är ju en metropol.
Kommentera

« · 1024447 · »