Mora IK

45275 inlägg · 1668 ämnen

En femtedel av serien spelad för MIK

« · 768530 Till forumet

En femtedel av serien spelad för MIK
Nu har MIK spelat en femtedel av sina grundseriematcher och man kanske börjar våga sig på en diskussion om insatserna hittills.

Om man börjar med Moras tabellplacering så tycker jag att man måste vara nöjd. En sjätte plats, även om vissa lag bakom i tabellen spelat färre matcher, är bättre än jag vågat hoppas på och långt bättre än de så kallade "experterna" trott.

Tittar man på truppen så finns det ett par spelare som jag tycker stuckit ut från mängden och gjort det extra bra så här långt:

~Thomas Skogs - som han spelat hittills är han en av elitseriens bästa backar (delat bäst plusminus i elitserien) och när det börjar pratas om landslagsuttagningar borde hans namn komma upp.

~Juha Pitkämäki - har varit väldig stabil och kan bli en nyckelspelare i ett eventuellt slutspel (om man ska titta så långt). Trea i räddningsprocent.

~Miroslav Blatak - klart bäst av de nya backarna och borde bara bli bättre för varje match han får spela eftersom han är ny i både laget och serien.

~Anders Nilsson - väldigt underskattad men enormt nyttig, borde få mer cred för sitt hårda jobb.

~Pavel Brendl - är en mycket stor del av Moras powerplay och han jobbar på bra även defensivt.

Ett par hade man också förväntat sig lite mer av men när det gäller de nya som inte riktigt övertygat ännu så tror jag det har en del att göra med att det tar ett tag att komma in i ett nytt lag i en serie man inte spelat i förut.

Av de gamla gänget är det väl egentligen bara Teemu Elomo jag tycker man kan kräva mer av. I powerplay har han fått en del assist till Brendl men i spel fem-mot-fem har han inte fått till det riktigt ännu.

Vad tycker ni andra?
Kommentera

Sv: En femtedel av serien spelad för MIK
LA Kings: Den tidigare kalkylen har ju sett ut som följande: På den tiden när alla matcher avgjordes och tre poäng alltid delades ut, så räckte det med 56-60 poäng för att undvika kvalserien.
Ifjol när matcherna också fick sluta oavgjort räckte det med 60 poäng för att gå till slutspel. Det delades alltså ut färre poäng.
Eftersom det spelas fler matcher iår, så har jag valt att i mina kalkyler återgå till att det kommer att krävas c:a 60 poäng (i snitt 1,1 poäng/omgång) för att slippa kvalet.
Kanske man bör hamna någonstans runt 65 poäng för att ta sig till slutspel, med det nya matchantalet. Det skulle innebära ett poängsnitt på c:a 1,2 poäng per omgång. Idag har vi ett poängsnitt som ligger på 1,45 per match. Det känns ändå som vi fått lite dålig utdelning i för hållande till hur spelet sett ut, framförallt hemma i Smidjegrav entertainment arena....Och, ja jag vet att vi kanske fått poäng på bortaplan när vi kanske inte förtjänat det......Men med det poängsnittet är det äl bara dumt att sikta på nåt annat än slutspel!
Jag vet att vi inte på något sätt siktar på att "bara" undvika kvalet, men det ligger lite och gnager i bakhuvudet ändå.

På ämnet spelarkritik vill jag framföra ett par kandidater som jag vill se mer av, förutom Elomo. När ska #41 börja producera? Jag vet att många här inne gillar #78, men kom igen! Lite mer måste man väl kräva av en "förstacenter", eller?
Kommentera

Dino:
Så länge serien är så pass jämn som den är så törs inte jag titta ovanför kvalseriestrecket. Inte än i alla fall.

Håller annars med dig. Det har varit lite krampaktigt på slutet, och det har närmast sett ut som en del spelare varit rädda att ha puck. Att #78 kan bättre än så här vet vi. Det såg vi inte minst ifjol. Tycker dock det såg bättre ut än tidigare från både #41 och #78 igår, efter den krampaktiga inledningen.

Förhoppningsvis släppte en del press på spelarna nu, och förhoppningsvis kommer de att våga spela ut lite mer. Mitt tips är att Simme står för minst en poäng i Karlstad på torsdag.
Kommentera

Knogen: Så länge "vi" ligger ovanför väljer jag iallafall att titta ovanför..... :)
Kommentera

Dino:
Hm, jo, det kan ju förefalla lite korkat att sträva nedåt om man ändå ligger däruppe :-)

Äh, du förstår vad jag menar :-)
Kommentera

Skogs namn har dykt upp i landslagsdiskussion nu (även om det ännu bara är media som nämnt hans namn)...(se länk)
Kommentera

« · 768530