Mora IK

45275 inlägg · 1668 ämnen

Kalle Kerman till Luleå

« · 696671 Till forumet

Kalle Kerman till Luleå

Eftersom originalrubriken gav en smak i munnen som moderatorerna i denna gästbok inte vill ha, är den tidigare tråden i detta ämne raderad, men inläggen finns kvar nedan: 

så var det klart att kerman går till lule...
Säger bara fy fan.....
marshall @ MoraIdag kl. 11:53

marshall:
Money talks som man brukar säga ....
Men kan man verkligen kalla en "anställd" för judas bara för att han får bättre betalt hos en annan arbetsgivare ?

Frasse @ StockholmIdag kl. 12:10

Frasse: inte helt oväntat att han drog dit..... helt klart är det pengarna som styr i detta fall... men Simons hittar nog en fullgod ersättare

Nr19 @ StorstanIdag kl. 12:13

marshall:
Enligt din definition torde samtliga spelare som byter klubb vara Judas, med tanke på att Kerman bara spelat i Mora en säsong.
Jag menar, vi pratar inte Martin Jansson eller Håkan Bogg (som också har spelat i andra klubbar) - och om de valde att gå vidare skulle jag önska dem lycka till, även om jag skulle sakna dem.
Är de spelare som flyttar TILL Mora också Judas? (Ja, inte i Mora förstås, men därifrån de kommer.)

insu @ StockholmIdag kl. 12:17

insu: håller med i ditt resonemang....hade t.ex Martin Jansson lr Bogg eller Micke Simons gått te t.ex Leksand hade dom antagligen blitt judasstämplade.
Martin Jansson har iof gått till Leksand en gång i tiden men det var andra tider då

Nr19 @ StorstanIdag kl. 12:20

Nr19:
var Janssons övergång innan judas-begreppet infördes i svensk hockey, och hur kategoriserades hans övergång tillbaks till Mora? 

Metal Guru @ 127.0.0.1Idag kl. 13:17

insu:
Man kan nog se det på två olika sätt: Att Kerman lämnar Mora för Luleå efter en säsong är väl inte mycket att orda om. Det är absolut inget man ska behöva tillskansas en Judas-stämpel för.
Däremot verkar det ju trots allt ligga en hel del bakom de rykten Piteåtidningen läckte ut strax innan slutspelet. Och det må vara ett vanligt förekommande fenomen inom svensk ishockey att man snackar med andra klubbar mitt under pågående säsong, men för mig är det bara ett bevis för att man är ruskigt oprofessionell, och minst lika egotrippad. Jag tror definitivt att Kerman stärkt sina aktier på spelarmarknaden så pass att han inte ska ha några problem med att hitta en ny klubbadress med tillhörande lönehöjning även efter säsongen. Därför borde han, som professionell idrottsman, kunnat svara de dregglande norrlänningarna att de vackert får vänta till säsongen är slut.

Knogen @ OrsaIdag kl. 13:33

Metal Guru: ne ja vet inte men tror de skulle va mer känsligt nu när båda klubbarna är i elitserien (även om leksand snart ligger i allsvenskan).
När Jansson gick till Leksand så hade väll inte mora vart nära elitserien på länge ?(har inte kollat upp detta nå vidare bra ska sägas)
När Jansson gick tillbaks var nog inte Leksandsfansen jättelessna precis... Tränaren gav inte Martin någon vidare framträdande roll i Leksand så han märktes inte så mycke.

Nr19 @ StorstanIdag kl. 13:44

Nr19:
Martin Jansson gick till Leksand 1999. Några månader tidigare var Mora mycket nära att gå upp i elitserien. Tredje plats i kvalserien efter Linköping och Västerås.

Ola @ TäbyIdag kl. 15:00

Kommentera

Sv: Kalle Kerman till Luleå
Metal Guru: Rent krasst så var han väl en "judas" redan när han kom, för han har ju spelat i andra klubbar. Hade han gått till Leksand så hade jag med lite god vilja kunnat hålla med... Men att kalla killen Judas efter att MORA valt att inte ge honom den lön han tycker att han är värd...

Befeängt är ordet!
Kommentera

GävleLasse:
Var han, eller snarare hans agent, ens intresserad att diskutera med Mora när Luleå kom med sitt bud?
Kommentera

GävleLasse: Och det vet du
Kommentera

GävleLasse: Du vet nog inte så mycket du.....
Kommentera

GävleLasse:

Jag tycker att det är befängt att kalla någon 'judas' överhuvudtaget, undantaget någon förvirrad mor som vill döpa sitt barn.

Vidare tar Kermans kontrakt slut 2006.03.31, och han vore lätt korkad om han inte ville ha en försörjning klar även efter det datumet.

Vi vet inte vad som försegått kontakterna med Luleå. Ponera att han pratat med Don Simons, som då gjort klart för Kalle att sett från Jannes point of view så har inte hans marknadsvärde ökat nämnvärt (osannolikt? inte gentemot Jannes rykte ivarjefall) och kan därför inte förvänta sig någon större löneförhöjning nästa säsong. Kalle blir inte nöjd med det samtalet, och låter därefter sin agent 'sondera terängen'.

Judas? Up my ass!
Tack Kalle för den tid du gett oss - och tack för de härliga mål i slutspelet mot HV, som verkligen visade att vi inte var där för att be om ursäkt.

Kommentera

Ola: Undrar var Luleå får alla pengar ifrån,var inte länge sen dom hade problem med ekonomin,verkar betala vad som helst
Kommentera

zeb:

En sedelpress har tinat fram ur permafrosten där uppe i norr. Ännu ett exempel på att klimatet är alldeles upp-och-nedvänt.

Kommentera

zeb: Kerman får ingen jättelön. Snarare en rätt normal ES-spelarlön. Alltså är det inga problem att få in honom i budgeten.

När det gäller Bartecko är det sponsorerna som betalar honom. Vi har endel sponsorer, och sådana som tidigare förklarat sig vilja vara sponsorer om satsningen känns rätt, som är mäktiga rent ekonomiskt. Bartecko är något alla anser vara värd att satsa på, och de är beredda att satsa mycket för att under flera år framöver få njuta av en spelare som honom. Utan tillskott från sponsorerna, i detta fall avsedda särskilt för Bartecko, skulle LHF inte erbjuda någon spelare den lönen. Vi skulle helt enkelt inte ha råd. Trots allt tillhör vi fortfarande den fattigare hälften av ES-klubbarna, även om vi går stadigt framåt. Till exempel har årets trupp inte alls varit så jättedyr. Med tanke på att vi har haft så många juniorer i A-laget har vi kunnat satsa lite mer på spetsen. Bredden kommer med tiden - än så länge är vi ju inte i närheten av t ex Frölunda och HV i det avseendet. Vi är sårbara, just för att vi inte har obegränsat med pengar. Därför hoppas jag på fler lyckade nyförvärv som de mäktiga sponsorerna anser att vi till varje pris MÅSTE knyta till oss för ett par år framöver. Då kan de närmaste åren bli väldans roliga.

Vi lulingar har haft en del svåra år sedan slutet på 90-talet då en gammal styrelse höll på att driva föreningen i konkurs. Framgången under 90-talet gav dem storhetsvansinne så till den grad att de trodde att allt de rörde vid blev till guld, vilket inte var fallet. Fast de betalade spelarna som vore de av guld, om än de var gråstenar som skulle så förbli. Under 2000-talet har sittande styrelser jobbat hårt för att sanera ekonomin, och lyckats. LHF har under flera år haft ett positivt eget kapital och bygger nu upp det stegvis. Vi skall tillbaka till det toppskikt vi tillhörde under 90-talet, och vi har förtjänat det genom hårt arbete och ett antal svåra år.

Av någon underlig anledning lyckas LHF-spelarna, vilka de än är, alltid uppbåda en sådan lagmoral att vi trots "experternas" tips om att vi skall tvingas kvala (så har de tippat under alla saneringsår, och gjorde det väl inför kommande säsong också) alltid spelar slutspel. Det är stort!

Jag är uppriktigt ledsen att vi värvar från just er. Ni är de sista jag vill skada på något sätt. Däremot hade jag gärna sett att det var FBK eller LHC som drabbades. Eller Pölsan förstås, så mycket ont som de orsakat oss genom åren (i slutspel när guldet egentligen var vårt).
Kommentera

Är det klart att Kerman ska till Luleå?
Kommentera

« · 696671