Mora IK

45275 inlägg · 1668 ämnen

Forum

« · 1095984 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Övrigt
mattias - 74:
jo, jag tycker att Växjö är ett roligt lag. det är fart och fläkt hela tiden.
och jag är inte överraskad av att dom ligger högt upp i tabellen.
Malmö däremot är ett hat objekt, och ännu ett storstadslag i mängden.
hockeyn mår bäst på landsbygden!
Kommentera

Barbapappa:

Ser intressant ut med Växjö istället för Malmö men tyvärr kommer nog Malmö knipa 1 plats till kvalserien.
Kommentera

Barbapappa: Vi får lägga på nått kol också, men vi har fortfarande 1-2 matcher mindre spelade än många.

Här kommer min önskelista:
1-2. Mora
6. läxan och skansen

Man kan väl dela sista platsen?;)
Resten var inte så noga, men jag vill häldre ha med Växjö upp än något av de fyra STHLM-lagen.
Kommentera

Barbapappa:

Man kan alltid hoppas :)
Kommentera

alltså, visst skulle det bli en härlig kvalserie med alla dessa kombattanter!
alla lagen är ordnade i den ordning, som jag skulle vilja se att kvalserien slutar.

1. Mora
2. Växjö
3. Djurgården
4. AIK
5. Södertälje
6. Leksand

jag vet att det är långt dit och att det bara är drömmar, men ändå.

men vi måste lägga på eller lägga till några kilo först innan detta kan bli verklighet :)
Kommentera

Sv: Oskarshamn - Mora
Kapp:

känns bekant.
Mora har svårt att föra matcherna.
Kommentera

Det vekar konstigt att när vi vinner skotten förlorar vi.
När vi förlorar skotten vinner vi?
Kommentera

Metal Guru:

Var du där ?? Hur var matchen :-)
Kommentera

Barbapappa:
Ja du har så rätt mycket viktigt läge.
Jag tror att dom nämaste veckorna kan ge lite sken av var Mora hamnar.
kan vi börja få upp vinnar känslan ska det nog bli bra det här.
Kommentera

mattias - 74:

Ja, de kommer plötsligare än vad man kan ana. Det var en nyss i Medelpad, hörde jag.

Kommentera

Metal Guru:

Sov gott nu för snart kommer det en förlust igen :-)
Kommentera

Metal Guru:

tre jävligt sköna poäng, mycket viktigt läge av serien just nu.
Kommentera

Hakan Olsen:

det är som du säger en riktig skithockey.
hafsigt och dåliga passningar. men det är även ett spelförstörande spel som många lag spelar, bland annat kvällens motståndare. det handlar om att få en klubbspets i vägen för pucken så den börjar studsa, då blir det svårare att ta emot den. och lättare att hinna ikapp och börja buffla och trängas. renodlade tacklingar är det inte mycket av. men det jag menar med att det är kraft ödande att vara mindre är just sådana situationer när men blir trängd mot sargen och vill komma loss. det tar på krafterna, då är det lättare att vara stor.

Spelaren jag pratade om är Marko Kauppinen, 29 år 89 kilo defensivt duktig back som är orädd. går gärna in i närkamper och är inte rädd att ge just renodlade tacklingar.
gör inte många poäng, men det har mindre betydelse, för får vi ordning på försvars spelet så kommer anfallsspelet att förbättras avsevärt.
målskyttar har vi redan.
sedan behöver vi en martin jansson typ som värkligen gillar att göra skitjobbet.
Kommentera

Hakan Olsen:
Nej, det blev till slut ganska 'enkla' tre poäng, även om den andra perioden var ett svart hål sett med MIK-ögon.
Kommentera

Barbapappa:

Vad jag förstår av radiosändningen är det mycket tuta och köra, men väldigt lite tufft spel (mycket bra andra period enligt matchkommentatorer, tydligen gillar de hafshockey), precis tvärt emot vad jag vill att MIK skall spela. För fan finns det inte någon som kan ta tag i det hela och spela smart och visa var skåpet skall stå. Det går inte att göra succé med raggarhockey, det är för många tillfälligheter som avgör en match när det spelas på detta vis. Det riktigt kryper i kropper att höra detta.

Enligt Kommentator: "Det väger efter två perioder". Oskarshamn 17-8 i skott i andra perioden, "Oskarhamns juniorer tar för sig"
Min reflektion: Skall MIK bli utspelade av juniorer?
Kommentera

Hakan Olsen:

Han kanske hoppar över b och går direkt på SE :)
Kommentera

Barbapappa:

Komplicerat verkar det vara enligt din text
Kommentera

Barbapappa:
Hart du sagt A skall du säga B!
Kommentera

Sv: Mora - Leksand
Barbapappa:

Intressanta data! Jag har haft en känsla av att MIK har varit lite lättviktiga i år. Det behövs mera pondus i bakre leden.
Kommentera

mattias - 74:

ha ha, ja inte vet jag, men mora är definitivt i större behov av att stärka back besättningen.

men nog tror jag att leksand kommer att spetsa till truppen lite när det börjar dra ihop sej.
Kommentera

Barbapappa:

Mycket snack i dessa tider. I Leksand snackas det om en back med Landslagsmeriter men det ger jag inte mycket för. Vem skall det kunna vara ??? eldebrink :-)
Kommentera

mattias - 74:

inga kommentarer:)

en vänn till mej hörde ett samtal mellan sirviö och en spelare. sedan ringde spelaren upp den spelaren dom talade om och gav telefonen till sirviö.
vad som sades därefter vet jag inte.
men det verkade lovande enligt min kontakt.
Kommentera

Barbapappa:

Står att han är finne men jag har hört att han skall vara Estländare från början hur nu det går ihop ?? :-)

Jaså är det Kurvinen som är på g tillbaks eller är det Lupaschuk :)
Kommentera

mattias - 74:

värkar som att mora kommer att knyta till sig en nygammal back snart. ska dock inte gå ut med något namn. men om han kommer blir jag riktigt glad.

det skulle höja klassen på vårt boxplay avsevärt.
Kommentera

Barbapappa:

Japp han är en av deras bättre spelare och dessutom har han ett roligt namn. Han är estländare
Kommentera

mattias - 74:

e han bra?
Kommentera

Barbapappa:

Min och Alisandalis favoritspelare i Oskarshamn :-)
Kommentera

mattias - 74:

89 kilo då har han mycket stora chanser till det;)
Kommentera

Barbapappa:

Akta så inte Eetu Qvist gör mål på er.
Kommentera

Oskarshamn - Mora
det blir tufft att vinna ikväll. men motivation och klass avgör trots att vikten är emot oss:P

2-3 och tre friska:)
Kommentera

Stigsson:

Sundsvall har spelat fler matcher än oss.
Men vi har ju tyngre lag bakom oss också.

jag skrev ju att det inte behöver betyda något, men det tror jag att det gör.
en tung spelare som orkar rensa framför eget mål är alltid nyttig. det kanske inte är så lätt för en kille som väger 74/75 kilo att flytta på en best som väger 95/105 kilo.
även bara 10 kilo kan vara mycket. lägg upp 10 kilo fransyska på bordet så får du se vilken muskel mängd det blir. naturligt vis så spelar erfarenhet och skicklighet in mycket, det är greger 78 kilo ett bevis på.

Linköping toppar elitserien och är även det tyngsta laget i den serien.
Växjö, Leksand, AIK och Malmö är de tyngsta lagen i allsvenskan.

så visst kan det ha en viss betydelse!!!
Kommentera

mattias - 74: Ja en hel del. Själv har jag sagt det sedan han vägra ge brendl långtids kontrakt.
Kommentera

mattias - 74:

" Finns ju moringar som anser att han gort sitt i MIK "

Simons menar jag naturligtvis. Ber om ursäkt för min klantiga formulering.
Kommentera

Metal Guru:

Så det har ingenting med att Simons är missnöjd med Artos jobb att han känner att han måste göra det åt honom ?

Finns ju moringar som anser att han gort sitt i MIK
Kommentera

Barbapappa: Och det enda laget som har lättare backuppsättning än oss ligger högt upp i tabellen så det om något borde väl visa att det inte betyder ett smack.
Kommentera

Kapp:

men skulle vi inte kunna byta ut Torsten Kellgrens i alla fall, han vill att moraiterna ska va mer som leksingarna.

med andra ord om det går dåligt ska vi gå och gömma oss bakom en läktare eller så ska vi kasta in skorna på isen.

sedan kan vi ju alltid titta på storbild i fmm arena istället för att åka på matcherna och stötta vårat lag.
dessutom kan vi ju börja leva på gamla meriter, och tala om att det var bättre förr.

kasta ut han ur klubben innan han ställer till med något dumt nu.
om han håller på med såna där kommentarer så ger han morasupportrarna ett dåligt rykte, supportrar kopplas nästan alltid ihop med supporterklubben. det drabbar drakarna, som i sin tur får svårare att värva nya medlemmar. vidare så leder det till att mora får sämre publkistöd (mindre klack).

snacka om att bita sig själv i svansen om han fortsätter på det sättet.

men å andra sidan: varför blir jag inte förvånad?.
Kommentera

Barbapappa:

jag ska tillägga att dessa uppgifter kommer från eliteprospects och det är inte hundra säkert att dom alla gånger har de korrekta siffrorna.
Kommentera

Kapp:

från det ena till det andra jag kollade snittvikten på backarna i allsvenskan (klubbvis).
att ett lag har tunga backar gör dom inte automatiskt bättre, men det kan hjälpa en hel del om man möter lag som spelar väldigt fysiskt, vilket jag tycker att de flesta allsvenska lagen gör.

Lag snitt/kg antal spelare 90 kg eller mer.

växjö - 90,5 5 spelare 90 +
nybro - 89,5 4 spelare 90 +
leksand - 89,1 4 spelare 90 +
västerås - 89,0 3 spelare 90 +
aik - 88,7 5 spelare 90 +
malmö - 88,6 4 spelare 90 +
mariestad - 88,5 4 spelare 90 +
troja - 87,3 3 spelare 90 +
bofors - 87,1 2 spelare 90 +
oskarshamn - 87,0 2 spelare 90 +
borås - 86,2 2 spelare 90 +
huddinge - 86.2 2 spelare 90 +
almtuna - 86,2 3 spelare 90 +
björklöven - 83,8 2 spelare 90 +
mora - 82,8 1 spelare 90 +
sundsvall - 82,6 0 spelare 90 +

bara ett lag som har en lägre snittvikt än mora och färre 90 + spelare.
Kommentera

mattias - 74:
eller som signaturen lex1 säger så träffsäkert på mik.se:

"Janne Simons besitter givetsvis - efter många år som spindeln i nätet - ett stort personligt kontaknät både bland spelare som bland sportchefer. I vissa fall gagnar det säkert Mora IK bäst att Janne tar kontakten.
I dagens läge ligger det givetsvis mer än än vanligt i Redhawks intresse att få fokus ifrån skåningarnas egna interna problem.
"

Kommentera

Barbapappa:

Jag håller med om städning, men det är inte läge nu under säsongen.
Nu ska det arbetas för att få en bra atmosfär så alla trivs då kommer resultaten också.
Kommentera

mattias - 74:

själv skulle jag vilja se en storstädning uppifrån och ner.
jag tror mora som klubb skulle må bra av lite nytt blod.
och jag hade gärna sett en kreativ styrelse som sucktar efter framgångar.

inte som nu, knägrisar på simons.
Kommentera

mattias - 74:

jag har inte hört det förut, men jag skulle inte bli förvånad.
han är lite av en buffel som alltid går sina egna vägar.
och det är nog både på gott och ont, mest ont skulle jag tro.
Kommentera

Hakan Olsen:

kanske fel tråd för detta men är detta nånting som ni Moringar känner till
Kommentera

MIK 7-1:

Förvånande om jag har hävdat det, då är det en del av mig som jag inte känner till. Mitt rätta jag har hävdat något annat.

Jag syftar inte på någon artikel alls, och då äv väl inte kvällstidningarna någon bra källa.
Kommentera

MIK 7-1:

kan hända att det var den artikeln, jag vet inte. men jag tolkade den som att han sagt det till dt.
men jag kan mycket väl ha fel i det.

av de spelare som du nämner ovan så gillade jag lupaschuk, liten stenhård totalt orädd och sköt på allt som var litet och svart. men någon arbetshäst var han inte.

de spelartyper jag vill se är typ martin jansson eller anders nilsson, två stycken som är beredda att göra skitjobbet som ingen annan törs eller vill. det är sådana spelare som ger energi till övriga laget. vill man att alla spelarna ska gå till jobbet varje dag så behövs det en eller två stycken som går i brächen.
Kommentera

Barbapappa:

Hyvönen ryktas till Ryssland.
Kommentera

Barbapappa: Redan den första matchen jag såg med Healey tänkte jag...
Antingen blir han succé eller så får han tidigt sparken.

En del höjer spelare som Hossa, Lupaschuk, Brendl och Healey till skyarna, andra inte. Med det menar jag humör-spelare som "bara" gör mål. Ibland finns det utrymme för sånna och ibland inte. Känns som MIK har försökt sig på det konceptet förr.

Saxat från DT:
"Tränaren Harald Lückner säger till en kvällstidning att det var av ekonomiska skäl."
Ser ut som även de hänvisar till AB.
Motbevis mig gärna men jag hittar inget annat.
Kommentera

Barbapappa: Onsdagen den 10:e september såg jag min första match live den här säsongen. Tyvärr så hade man blivit lite för bortskämd med ES fart och fläkt. Stod där och funderade hur man skulle stå ut med den här sk$t$n en hel säsong. Matchen var inte ens nära den sämsta av matcher på alla ES-säsonger, ett riktigt sömnpiller. I periodpaus funderade jag allvarligt på att göra nått roligare, som att klippa gräs t.ex.
Matchen var Mora-Leksand och den slutade 2-5.

Om man jämnför de matcherna så är det ljusårs-skillnad kvalitetsmässigt.
Hur många år sen var det då?... Lite mer än två månader.
Mycket kan hända på två månader.
Kommentera

Mike Skinner:

Hyvönen vet även hur man missar en målvakt :)
Kommentera

Mike Skinner:

Hyvönen är ledig, kanske skulle kunna få fart på Elomo.
Kommentera

« · 1095984 · »