Mora IK

45275 inlägg · 1668 ämnen

Forum

« · 1119005 · »

Sidan uppdateras nu automatiskt med de nya inlägg som skrivs.

Sv: Silly Season 08/09
Hakan Olsen: Jag gillar Juha men man blir inte särskilt imponerad när man ser detta klippet!
Kommentera

Tubest:

Zacke blev behandlad på samma sätt de säsonger som Harald tränade MoDo.
Krizan var uttalad förstemålvakt, så oavsett om Zacke gjorde två bra matcher i rad (vilket iofs hände ytterst sällan!), så stod sedan Krizan 7-8 matcher innan det blev Zackes tur igen.

Knappast så utvecklande, helt otroligt att han stannat kvar så länge som han gjort. Nu tror jag inte att han kommer att växa ut till en stabil förstemålvakt i ES i vilket fall, men helt klart har det hämmat hans utveckling.

Så jag tror det där är Haralds filosofi bara, kör med en målvakt i 80-90% av matcherna....
Kommentera

MIK 7-1:

Klubbkänsla har han säkert, det tvivlar ja inte en sekund på.
Men ja anser att han blivit helt sidsteppad av Harald som "vägrat" att spela honom. 6 av 37 matcher betraktar jag som ett hån mot Lasse.
Han är en riktigt bra målis, det bevisade han inte minst ifjol när Juha sviktade.
Kommentera

Gillar svars alternativen på hockeysverige.se:)
läxingarna måste ha att välja på pest eller kolera...
Kommentera

Tubest: Syftade till...
"...lite förvånad att han är kvar överhuvudtaget"
Kommentera

Tubest:

Perfekt att Juha var ledig. Förhoppningsvis är han lite mera jämn än tidigare (minst 92% vill jag se).

Detta är kanske början på återtåget, med fler före detta MIKare?
Kommentera

zeb: Sak samma om han var billig.
Just nu är vi i stort behov av en stabil målvakt.
Bättre två än en. Juha, Juha.
Hade vi tillräckligt starkt lag 2004?

Tubest: Nått så sällsynt som klubbkänsla?
Kommentera

maztro:

Det får Juha att lyfta sig......garanterat!!:-)
Kommentera

Tubest: Everybody sing this song JUHA JUHA!
Kommentera

zeb:

Billigare än Kristan är han nog, sen antar ja att de bara skrivit säsongen ut nu. Lasse har ett gyllene läge nu att visa hur bra han är, plus att Juha vet att han måste spela på topp för att få stå.
I en ev KS kan allt hända, tror att vi grejar en plats dit. Känns som att Almtuna snart kommer att kurka.
Växjö skall vi bara ha bakom oss oxå.
Kommentera

zeb:
Juha är nog inte billig, men det är inte heller Kristan.
Och jag kan inte tänka mig att Mora fortsätter att betala Kristans lön om han själv väljer att lämna klubben.

Kommentera

Tubest: Frågan är väl om det inte hade varit bättre,Juha är nog inte billig,Tror laget är för svagt att gå upp i år,Tyvär
Kommentera

morahockey:
Det har ja tyckt länge.........lite förvånad att han är kvar överhuvudtaget ja.
Kommentera

Tubest: Tycker ändå att Lasse ska få stå.
Kommentera

Stigsson:
Ja, och det blev ju succe så vem vet.....:-)
Kommentera

Massebros: Juha Pitkämäki tillbaka i Moradressen är ingen dålig värvning till ett allsvenskt lag, if you ask me. Han torde hålla hög allsvensk klass. Hörde att han hade tröttnat på att vara andrekeeper i HIFK.
Kommentera

Tubest: Dom kör den nya taktiken med en back som "har nåt där bak" istället.
Kommentera

Bissett19:
Nog tycker ja Juha är bättre, iallafall mycket jämnare än Kristan.
Så jag ser det som ett uppköp ja.

LIF har väl ingen därbak nu som är nåt att luta sig mot när det blåser till och kraven börjar komma på laget. Lyckas de inte i år så är det nog nära på slut där nere.
Kommentera

Tubest:

Blev ju knappast till det sämre,Pitten är väl i klass med Kristan om inte bättre...

Det är ju ofta så att det laget som har den bästa målvakten tar steget upp i ES,det är bara Leksingarna som missat det.

Det blir en stenhård KS i år igen,får väl se om BIF är där,förmodligen:(
Kommentera

Massebros:

Blev ju bra ändå till slut då.......alla vet ju vad Juha kan.
Kommentera

Massebros: Ja då var det konfirmerat....
Kommentera

Sv: Slutspurten
Barbapappa: Inspirerad av dina förutspåelser över avslutningen på serien så ger jag dig och er andra min syn på avslutningen med tanke på vilket motstånd respektive lag har kvar att möta.

Jag förutsätter att Leksand och AIK är klara för KS och att Nybro, Huddinge och Mariestad är avsågade för kval nedåt i seriesystemet. Bland de övriga kan det komma att sluta på följande sätt.

3. Almtuna 83p
----------
4. Mora 82p
5. Växjö 80p
6. Västerås 76p
7. Troja 73p
----------
8. Björklöven 69p
9. Malmö 67p
10. Sundsvall 61p
11. Oskarshamn 61p
12. Bofors 60p
13. Borås 56p

Nyckelmatchen för Mora kan bli "skräckmotståndaren" Mariestad i sista omg. Borås och Sundsvall räknar jag med att vi tar. Sen återstår Västerås, Björklöven, Växjö, Oskarshamn och Troja där vi kommer vinna mer än vi förlorar men räkna ändå med en del poängförluster mot dessa lag. Jag räknar in 9p av 15 möjliga mot de lagen. Som sagt sista omg kommer att avgöra 0/1p mot BoIS så blir vi fyra och 2/3p där så blir vi 3:a så jämnt kommer det att bli till slut.

I P-O sen om mina gissningar blir sanna så slår vi Troja i tre matcher med övertag av att vi får avgörande match hemma samtidigt som VIK tar Växjö då dom har ett övertag i inbördes möten under säsongen mot dessa.
I P-O 2 tar vi sen VIK i två raka (om än jämna) matcher.

Stor varningsflagg hissas fortfarande för Malmö. Kommer dom till slut att vakna? Och om dom gör det och lyckas nå en play-off plats så blir dom ytterst farliga. Då kommer dom att ta sista KS-platsen genom segrar i P-O 1 mot oss och i P-O 2 mot VIK.
Kommentera

Mr Walker: Tjaa vet inte om det är en önskedröm men om man säger så mycket då att mina sior den senaste tiden har slagit in rätt bra, så inom de närmaste dagarna bör det väl synas på en rink nära dig ;-).
Kommentera

Massebros: Din lilla teaser om namnet på MIK:s nästa målis, är det en ren önskedröm eller finns det något som ligger bakom?

Har hört lite tissel-tassel på byn som pekade emot att den gamle Morakeepern skulle visat intresse för att komma tillbaka från HIFK.
Kommentera

MIK 7-1: Jag tror att backarna offrar sig och jobbar lite hårdare med Lasse i målet. Jag tycker att jag har sett det i andra matcher som Lasse har vaktat.
Kör hårt nu Lasse!
Kommentera

MIK 7-1: Lycka till nu Lasse, här kommer din chans.
Kanske är det just det här som laget behöver för att hitta motivation och gå hela vägen...
Kommentera

Sven123: Vi kan lika gärna sluta spekulera i vad saken gäller och istället hoppas på att Kristan snabbt är tillbaka.

"Hans plötsliga uppbrott från Mora är betingat av privata och personliga omständigheter, som Mora IK inte kan eller vill kommentera."

- Arto Sirviö, sportchef, officiellt uttalande i frågan.

Allt annat är bara spekulationer.
Kommentera

Barbapappa:

Svårt att förstå. Han fick ju väldigt mkt bra PR i matchen mot Leksand. Utsatt läge som målvakt naturligtvis.

Om det är psyke är det väl en sak. Går väl i och för sig att förbättra med lite släkt och vänner och bättre miljö i stort.

Vi har ju inte Ejendal i Mora, men det skulle ju vara värt en hel del.

Egentligen borde det väl bara att komma med ett erbjudande som inte bra sluta på pengar. Fria hemresor!
Kommentera

insu:

låt honom stanna i hemlandet då...
men han får ändå inte spela.

bättre för honom att satsa sin tid på en psykolog så att stackarn börjar må bra igen.
Kommentera

insu:

det tror jag inte för om mora inte säger ifrån så kommer det att försvinna fler spelare på detta sätt. om inte i år så i nästa säsong. och då blir vi ganska snart det u-lag vi en gång var i 35 år.
och det vill inte jag uppleva...
Kommentera

Barbapappa:
Det blir en ganska dyrköpt läxa i så fall: att betala en snubbe dyra pengar för att han ska sitta på läktaren och sprida dåliga vibbar. Det vore väl att göra alla felen i boken samtidigt?
Kommentera

MIK 7-1:

släpp inte kontraktet på kristan, så länge han har kontrakt med mora så får han inte spela någon annan stans.
han stack ifrån brynäs på samma sätt, och man kan inte acceptera att en spelare ska bete sig på detta vis så fört hemlandet piper om hjälp.

hur skulle det se ut om bröderna sedin och näslund skulle sticka från nhl för att modo pep lite?

visa var skåpet ska stå. låt honom sitta på läktaren och sura över att han inte får spela i hemlandet.

lär honom en läxa!!!!!!

heja lasse!
hoppas att du är redo att ta chansen.

ta upp en junis som reservkeeper.......
Kommentera

Stigsson: Jodå, nog är det Almtuna som drar nitlotten, Troja är betydligt starkare på hemmaplan än borta.
Hoppas mest på att det finns derby stämning i Småland.

Björklöven lär också trampa på för att försvara sin Play-off plats mot Troja och Malmö. De torskade på udda målet både i Mora och V-ås samt vann med 3-0 hemma mot Växjö senast, även andra topplag har gått på pumpen där.

En annan nyckelmatch är Almtunas mot hemma svaga Malmö.
Då vann Malmö säker med 4-0 men det var i oktober.
Då var Malmö det 5:e bästa hemmalaget men nu i januari finns det hittills ingen klubb som är sämre på dess egen hemmaplan.

Och våra 6-poängsmatcher förstås.
Fördel i Växjö och ack så knapp fördel mot V-ås.

Mycket intressant kommer det att bli.
Kommentera

MIK 7-1:

Mora - Västerås 3po mik
Växjö - Mora 3po mik
Mora - Troja/Ljungby 3po mik
Mora - Björklöven 3po mik

Växjö - Troja/Ljungby 3 po vlhc
Björklöven - Växjö 0 po vlhc
Växjö - Mora 0 po vlhc

AIK - Almtuna 0 po almt
Troja/Ljungby - Almtuna 2 po almt
Malmö - Almtuna 0 po almt
Almtuna - Leksand 2 po almt

Västerås - Björklöven 3 po vik
Västerås - Troja/Ljungby 3 po vik
Mora - Västerås 0 po vik
Västerås - AIK 0 po vik

mora till kvalserien.
Kommentera

MIK 7-1: Kom ihåg att Troja hemma är en helt annan sak än Troja borta så i det fallet verkar Almtuna dra en nitlott gentemot de andra lagen.
Kommentera

Metal Guru: Nu börjar det bli spännande:)
Vet inte vilket lag som har svårast resp. lättast mather,
men så här ser de "svåra" ut.

Mora - Västerås
Växjö - Mora
Mora - Troja/Ljungby
Mora - Björklöven

Växjö - Troja/Ljungby
Björklöven - Växjö
Växjö - Mora

AIK - Almtuna
Troja/Ljungby - Almtuna
Malmö - Almtuna
Almtuna - Leksand

Västerås - Björklöven
Västerås - Troja/Ljungby
Mora - Västerås
Västerås - AIK
Kommentera

Hakan Olsen:
Jag har en tid trott på Almtuna och MIK i KS.
Kommentera

Slutspurten
Det verkar som Växjö börjar krokna, men Almtuna blir vi inte av med i första taget. Hur kommer det att gå i slutspurten i kampen om 3:e platsen? MIK, Almtuna, Växjö eller Västerås?
Kommentera

Metal Guru: Han hade en lånad leksandsmössa på anställningsintervjun ... han är slipad den där Jörgen.
Kommentera

Gusten:
Vad gör han då på en dala-tidning..?
Kommentera

Metal Guru: Jörgen är en god vän till mig och han håller främst på Mora och liiite Brynäs. ABSOLUT inte Leksand :)
Kommentera

Nalia:

Från: Wayne Gresky Historik
[Igår kl. 22:45] jo tuokko är skadad, överansträngd ljumske tror jag, men det verkar inte allvarligt. vi spelar ju genomuselt nu, och nytt blod i vår trupp skulle inte skada, ska någon in så måste någon ut och då är det väl inte otänkbart att tuokko får gå. ta Snellman på köpet, han är ännu sämre. ;)
Kommentera

Metal Guru: Mina tankar har gått åt samma håll. Och jag hoppas att packningen inte bestod av mer än de prylar du räknar upp där i slutet. Vi behöver Kristan i en kvalserie. Vi befinner oss ju i helt "rätt" situation för att rykten av den här kalibern skall bli högintressanta.
Kommentera

Nalia:
Insus länkade artikel är ju också initialt baserad på den slovenska sidan. Artikelfrfattaren Jörgen Wåger har pratat med Robert, men jag tolkar texten som om det inte direkt var någon djuplodande intervju, utan mer ett byte av ett fåtal meningar.

Det kan mycket väl vara så att Robert sagt att Jesenice vill ha tillbaks honom, och att han hoppas att det löser sig under helgen - och den gode Jörgen tolkat lite annorlunda.

Jag har ingen större koll på hur mycket vitblått orch-blod han har i ådrorna. Men ju mer, desto större lust att vränga verkligheten till vår nackdel.
Konspirationen, ni vet. Konspirationen.

Nåväl, Wengi skjutsar honom just nu till Arlanda för vidare transport till landslagslägret. Efteråt kan han svara på om hela bohaget följde med, eller om packningen bara bestod av klubb, plock, benskydd och tandborste.

Kommentera

Massebros:
Vågar man fråga vad din källa är för detta tvärsäkra uttalande?

Om det är en Internetsida skrivet på ett språk du inte behärskar, alternativt andra tvärsäkra uttalanden från personer som läst en Internetsida skrivet på ett språk de inte behärskar, så ger jag inte ett vitten för vad du säger.
Så, vad baserar du ditt uttalande på?

Kommentera

Det är sant Inom kort kommer Robert Kristan att lämna MIK, det låter hemskt men det är inte något man kan göra något åt. han trivs helt enkelt inte i Mik och det kanske man man ha föståelse för . En ny målis behövs och vem månne det bli kanske en tidigare krigare från öst vid namn juha,
Kommentera

Barbapappa: Det känns ju inget vidare om han skulle lämna. Angående den länk Insu hänvisade till så hoppas jag att det bara handlar om missförstånd. Men o andra sidan, trivs han inte så finns ju risken att han inte gör sitt bästa heller för den delen. Vi får som sagt se varthän det leder.
Kommentera

Sv: Övrigt
Hakan Olsen:

han kommer att bli bättre, ge honom ett par matcher så han får komma igång.
jag vet vad lupa kan, och det kommer att både smälla i sargerna och i målet.
var så säker.
Kommentera

Sv: Övrigt
Barbapappa:

Från: Gidde Historik
[Idag kl. 21:16] Han är skadad, ljumsken tror jag det är.. Tycker han varit bra det han spelat, men varit lite väl mycket skador. Tror det är tre vändor som han varit skadad totalt...
Kommentera

« · 1119005 · »