Mora IK

45275 inlägg · 1668 ämnen

Lite allt möjligt, tråd!

« · 788444 · » Till forumet

Sv: Lite allt möjligt, tråd!
Knogen:
Mer intressant är väl hur det ser ut i många andra lag vars fans ropar 'främlingslegion' varhelst de går.
Kommentera

Albert Hall:

Det var väl ungefär som jag misstänkte. Luleå och MoDo är väl de två lag med flest egna produkter. Luleå har ju varit lite besvärliga på den punkten, eftersom de envisats med att ange pojklagen, som tillhör Luleå HF:s ungdomsverksamhet, som moderklubbar. Inte så lätt för gemene man att veta. Så länge de klubbarna ligger inom LHF:s organisation så borde nog LHF anges som moderklubb, kan jag tycka.

Förvånadsvärt många egna produkter i de båda lagen ändå. Hade inte förväntat mig så många.
Kommentera

Albert Hall:
Jag tycker att vi för kvaliteten på jämförelsens skull exkluderar Luleås tränartrojka från matematiken. Såvida de förståss inte är spelande tränare.
Kommentera

Knogen:

Haha!

Jag kunde inte låta bli att slå in den där straffsparken, men du kontrade fint! ;-)
Kommentera

Plus att två av tre tränare också fostrats i vår ungdomsverksamhet. Sammantaget blev jag faktiskt själv lite överraskad, 18 av 28 namn inklusive tränare.
Kommentera

Metal Guru: Jag kan bara svara för MODO och, beräknat på A-truppen enligt hemsidan ser det ut på följande sätt:

1 av 2 målvakter är fostrad i MODO. Zajkowski har MODO som moderklubb.

7 av 8 backar är fostrad i MODO. 2 har MODO som moderklubb, resterande fem har gått via juniolagen, men har klubbar som Kramfors, Sollefteå och Höga Kusten Hockey som moderklubbar. Den ende som inte är fostrad i MODO är Adam Andersson.

12 av 17 forwards är fostrad i MODO. Endast 2 har MODO som moderklubb men de resterande 10 har spelat med juniorlaget. Hit räknas också Miloslav Horava som gjorde 3 säsonger i J20 för MODO, trots att han har Kladno som moderklubb.

Totalt har alltså 20 av 27 spelare i MODO gått vägen via juniorlagen eller har MODO som moderklubb. 

Kommentera

Albert Hall:
accepted rule!

Kommentera

Metal Guru:

En annan regel kan väl vara att begränsa A-laget till den trupp om anges som sådan på den officiella hemsidan? Annars kan det ju barka iväg med diverse junoirer som suttit på bänken någon enstaka match.

Luleå har 15 killar i A-laget som kommit via juniorverksamheten eller från våra grannkommuner. Av dessa 15 är det endast en (Janne sandström) som nog aldrig spelat någon enda match i Luleås A-jun.
Kommentera

Gidde:

Japp, jag godkände just det. Nämen shit! Vi är ruskigt nära 100% vad gäller spelare från det naturliga upptagningsområdet :-D
Kommentera

Knogen:
Och ert är Europa?! ;-)
Kommentera

Metal Guru:

Jag tycker samtliga ES-klubbar får skicka in en ansökan till oss, på vilket de anser är deras naturliga upptagningsområde. Givetvis med en utförlig motivering :-)
Kommentera

Gidde & Knogen:
Det är nog lite svårt att spika 'lokala upptagningsområdet' för samtliga ES-klubbar - gränsen är väl lite flytande kan jag tänka.

Vad sägs om att definiera som från samma distrikt ELLER i klubben som J18-J20-spelare?

Kommentera

Metal Guru:

Ah, du menar bland oss här på HS? Tänkte du menade på AB eller Expressen :-)
Kommentera

Metal Guru:

Det är väl ungefär lika lätt som att göra en lista på antalet utlänningar?

Gidde:

Om det är en egen produkt så har ju spelaren i fråga fostrats i kubben. Med lokala spelare menar jag spelare som är egna produkter och sådana som kommer från det naturliga upptagningsområdet, d.v.s. för Moras del Orsa, Älvdalen och Rättvik. Med regionala spelare avser jag spelare som kommer från distriktet, d.v.s. Dalarna.
Kommentera

Metal Guru:

Hur pass lokal ska den då vara?
Samma län, landskap, stad, moderklubb?
Kommentera

Knogen:
Har någon nån ork att göra en lista på hur många spelare i varje ES-lag som har lokal anknytning?

Som motvikt till den gällande normen "antal utländska spelare", menar jag.

Kommentera

mok:

Jopp, tyvärr är vi ju det. Vad media sällan lyfter fram är dock hur många egna produkter och/eller andra lokala eller regionala förmågor det finns i trupperna. Där ligger Mora rätt bra till. Jag tror faktiskt inte det finns många lag som slår oss på fingrarna där. Jämför t.ex. med Linköping som inte har särskilt mycket av den varan. Rätt bra jobbat av en liten klubb från en liten ort tycker jag. Tyvärr har ju det iget intresse alls i kvällspressen. De är förmodligen helt omedvetna om det. Själv tycker jag dock att just den fördelningen är den viktigaste. Därmed inte sagt att jag inte skulle vilja se fler inhemska spelare i MIK, för det vill jag.
Kommentera

Anders i Budum: Men är ni inte det då? Sen att dom fortfarande ältar detta är ju en helt annan sak,.
Kommentera

..å Wennerholm gnager vidare om att vi är en främlingslegion..när ska media sluta dalta detta? Suck.
Kommentera

horcoff: Okej,det var ju logiskt,missade den.
Kommentera

horcoff: Svar; Ja. Den ligger allra längst ner för den som skulle vara intresserad..man får bästa svaren av sig själv.
Kommentera

horcoff: Kvällens match sänds inte på webben.

LÄnk:

Kommentera

Någon som vet om det går att se matchen Timrå-FBK på Webb-TV. Sänds på Canal+ på vanliga TV`n och alla de matcherna brukar ju gå Webb-Tv.
Kommentera

Daniel Wessner såga var klar för er, då får ni en tuff jävel som även kan göra poäng :-)
Kommentera

För sent, Chief:
Kakorna är historia. Och vad Hästbacken anbelangar, så är det varje pensionärstants blöta dröm att få besegra den multipelt. 
Det ska nu bli mitt måndagsförmiddagsnöje.

Jag har några blå över, men de behöver du väl inte denna säsong?

Kommentera

Metal Guru: Du, angående de där kakorna, om du får min adress och skickar dem till mig slipper ju du springa. Och jag får kakor. Alla blir nöjda. Deal?
Kommentera

Stigsson:
Aah, då kan jag fortsätta att leva inkognito ett tag till, trots att ni krympt hemlighetsmakeriet kring M.Guru rejält nu.

Synd på kakorna.
Det blir tjugo gånger upp och ner för Hästbacken för att hålla jämvikt i kaloriintaget. Med ryggsäck.

Kommentera

Metal Guru: Svea, Ida, Margit, Kajsa. Forever MIK är ju omringad av gamla damer så vi vet inte riktigt till vilket hus vi ska gå för att få det där kaffet än.
Kommentera

zeb: Blandannat skulle det redan från början tillkommit en spets istället för Jardine. Vi får se vad som händer om det blir någon ny spelare, skulle nästan tro det.
Brendl hamnade i 4:dje linan och fick inte så mycket speltid vad jag kunde se, däremot var Blatak ute mycket i Karjala cup.
Kommentera

horcoff: Det skulle behövas lite ny energi i laget,Inga juniorer kan lyfta laget Men det måste spelas in yngre killar i laget för framtiden så här går det inte att hålla på varje år byta15 spelare, nästa år är det lika igen då behöver man en ny tränare också,hoppas man börjar tänka till lite om man vill vara kvar i ES
Kommentera

zeb: Mora har att arbeta med att bli enat lag och få tillbaka självförtroendet samtidigt som pressen ökar från lagen bakifrån, känns lite oroligt. Sedan vill inte ledningen ta in nya spelare för att skapa oro i laget ? Simons sa tidigare att det skulle ge dåliga signaler till juniorerna ??
men de får ju ingen chans ändå. Nu kan inga juniorer rädda laget, men jag har tyckt hela tiden att när de ombytta skulle få komma ut lufta sig åt minstonde, det lär väl ge dåliga signaler till juniorerna som aldrig får chansen(förutom Hult 2?). Byte av tränare tror jag inte ett dugg på, men att Rindell kunde vara lite hårdare på de som inte presterar bra för tillfället.
Kommentera

horcoff: Ja det blir bara hårdare och hårdare inget lag vill åka ner i kvalserien,det kommer att bli väldigt tufft
Kommentera

Forever MIK och Stigsson:
Ska ni inte komma över på en kopp kaffe, nu när vi krupit ut ur garderoben allesamman? Det är väl Tantens Dag idag, om jag inte missminner mig.
Jag har sju sorters kakor, i nybakat skick, som bara väntar på att konsumeras.
Kommentera

Stigsson:
Svea? Jag som trodde att det var Ida. Säg inte att jag är omringade av evel people
Kommentera

Metal Guru: Är Metal verkligen egentligen Svea, så som jag har undrat!
Kommentera

Forever MIK:
79, unge man, 79!
Kommentera

Metal Guru:
Säg inte att du är den gamle tanten på närmare 80 bast.
Kommentera

Forever MIK:
Jag kanske bor granne med dig på andra sidan, men har inte ännu gett mig till känna...
Kommentera

Metal Guru:
Då är jag överlycklig över att jag inte bor granne med dig "The evel Metal Guru"
Kommentera

Forever MIK:
Jämförelsevis är han "Stigsson den godhjärtade".
Kommentera

Forever MIK:

Alla moringar är av ondo ;)
Kommentera

Metal Guru:
Stigsson den gode?
Här håller han hela gatan under tuckt och förmaning och går under namnet "Stigsson den förskräcklige"
Kommentera

nyz:
Blanda inte in Stigsson bland de nitiska moderatorerna på den här sidan. Han är den gode. Jag är den onde.
Kommentera

nyz:

Ålrajt, jag citerar mig själv från våran batalj på Leksandsboken:

"Att ha tråddisciplin (vilket jag själv är dålig på ska erkännas), och snällt påtala att man är i fel tråd är en sak."

;-)
Kommentera

Stigsson: Jo, förvisso... Det är inte lätt att vara ödmjuk, när man är perfekt som jag. :)
Kommentera

nyz: Jag slår då inte på dom som gör fel utan försöker guida rätt istället. :-)
Kommentera

citat Stigsson: "Fortsätt gärna "allt möjligt" snacket i den "lite allt möjligt"-tråd som redan finns. Tack." slut citat

Oh, fan... (Knogen) det finns nitiska moderatorer även på den här sidan! :)
Kommentera

Stigsson: 10 av tolv Askermål i PP och ett i BP...... Det verkar ha varit en del utvisningar för Trondheim.......
Kommentera

« · 788444 · »