Mora IK

45275 inlägg · 1668 ämnen

Lite allt möjligt, tråd!

« · 785486 · » Till forumet

Sv: Lite allt möjligt, tråd!
horcoff: Okej,det var ju logiskt,missade den.
Kommentera

..å Wennerholm gnager vidare om att vi är en främlingslegion..när ska media sluta dalta detta? Suck.
Kommentera

Anders i Budum: Men är ni inte det då? Sen att dom fortfarande ältar detta är ju en helt annan sak,.
Kommentera

mok:

Jopp, tyvärr är vi ju det. Vad media sällan lyfter fram är dock hur många egna produkter och/eller andra lokala eller regionala förmågor det finns i trupperna. Där ligger Mora rätt bra till. Jag tror faktiskt inte det finns många lag som slår oss på fingrarna där. Jämför t.ex. med Linköping som inte har särskilt mycket av den varan. Rätt bra jobbat av en liten klubb från en liten ort tycker jag. Tyvärr har ju det iget intresse alls i kvällspressen. De är förmodligen helt omedvetna om det. Själv tycker jag dock att just den fördelningen är den viktigaste. Därmed inte sagt att jag inte skulle vilja se fler inhemska spelare i MIK, för det vill jag.
Kommentera

Knogen:
Har någon nån ork att göra en lista på hur många spelare i varje ES-lag som har lokal anknytning?

Som motvikt till den gällande normen "antal utländska spelare", menar jag.

Kommentera

Metal Guru:

Hur pass lokal ska den då vara?
Samma län, landskap, stad, moderklubb?
Kommentera

Metal Guru:

Det är väl ungefär lika lätt som att göra en lista på antalet utlänningar?

Gidde:

Om det är en egen produkt så har ju spelaren i fråga fostrats i kubben. Med lokala spelare menar jag spelare som är egna produkter och sådana som kommer från det naturliga upptagningsområdet, d.v.s. för Moras del Orsa, Älvdalen och Rättvik. Med regionala spelare avser jag spelare som kommer från distriktet, d.v.s. Dalarna.
Kommentera

Metal Guru:

Ah, du menar bland oss här på HS? Tänkte du menade på AB eller Expressen :-)
Kommentera

Gidde & Knogen:
Det är nog lite svårt att spika 'lokala upptagningsområdet' för samtliga ES-klubbar - gränsen är väl lite flytande kan jag tänka.

Vad sägs om att definiera som från samma distrikt ELLER i klubben som J18-J20-spelare?

Kommentera

Metal Guru:

Jag tycker samtliga ES-klubbar får skicka in en ansökan till oss, på vilket de anser är deras naturliga upptagningsområde. Givetvis med en utförlig motivering :-)
Kommentera

Knogen:
Och ert är Europa?! ;-)
Kommentera

Gidde:

Japp, jag godkände just det. Nämen shit! Vi är ruskigt nära 100% vad gäller spelare från det naturliga upptagningsområdet :-D
Kommentera

Metal Guru:

En annan regel kan väl vara att begränsa A-laget till den trupp om anges som sådan på den officiella hemsidan? Annars kan det ju barka iväg med diverse junoirer som suttit på bänken någon enstaka match.

Luleå har 15 killar i A-laget som kommit via juniorverksamheten eller från våra grannkommuner. Av dessa 15 är det endast en (Janne sandström) som nog aldrig spelat någon enda match i Luleås A-jun.
Kommentera

Albert Hall:
accepted rule!

Kommentera

Metal Guru: Jag kan bara svara för MODO och, beräknat på A-truppen enligt hemsidan ser det ut på följande sätt:

1 av 2 målvakter är fostrad i MODO. Zajkowski har MODO som moderklubb.

7 av 8 backar är fostrad i MODO. 2 har MODO som moderklubb, resterande fem har gått via juniolagen, men har klubbar som Kramfors, Sollefteå och Höga Kusten Hockey som moderklubbar. Den ende som inte är fostrad i MODO är Adam Andersson.

12 av 17 forwards är fostrad i MODO. Endast 2 har MODO som moderklubb men de resterande 10 har spelat med juniorlaget. Hit räknas också Miloslav Horava som gjorde 3 säsonger i J20 för MODO, trots att han har Kladno som moderklubb.

Totalt har alltså 20 av 27 spelare i MODO gått vägen via juniorlagen eller har MODO som moderklubb. 

Kommentera

Plus att två av tre tränare också fostrats i vår ungdomsverksamhet. Sammantaget blev jag faktiskt själv lite överraskad, 18 av 28 namn inklusive tränare.
Kommentera

Knogen:

Haha!

Jag kunde inte låta bli att slå in den där straffsparken, men du kontrade fint! ;-)
Kommentera

Albert Hall:
Jag tycker att vi för kvaliteten på jämförelsens skull exkluderar Luleås tränartrojka från matematiken. Såvida de förståss inte är spelande tränare.
Kommentera

Albert Hall:

Det var väl ungefär som jag misstänkte. Luleå och MoDo är väl de två lag med flest egna produkter. Luleå har ju varit lite besvärliga på den punkten, eftersom de envisats med att ange pojklagen, som tillhör Luleå HF:s ungdomsverksamhet, som moderklubbar. Inte så lätt för gemene man att veta. Så länge de klubbarna ligger inom LHF:s organisation så borde nog LHF anges som moderklubb, kan jag tycka.

Förvånadsvärt många egna produkter i de båda lagen ändå. Hade inte förväntat mig så många.
Kommentera

Knogen:
Mer intressant är väl hur det ser ut i många andra lag vars fans ropar 'främlingslegion' varhelst de går.
Kommentera

Metal Guru:

Japp, jag håller med.
DIF har ju varit ett sådant lag i många år, men nu har ju dom faktiskt börjat fåt till en någorlunda fungerande ungdomsverksamhet/samarbete med andra Stockholmsklubbar.

Förut plockade dom ju hej vilt från hela Sverige...

HV 71 & LHC skulle vara intressanta att se, samt MIF...
Kommentera

Metal Guru, Gidde:

Jag kollade LHC för inte allt för länge sedan. Då hade de två egna produkter i truppen. Hur mycket speltid de har vet jag dock inte, mer än att jag vet att Magnus Johansson är ruskigt ordinarie :-)

Annars har LHC plockat folk från framförallt Stockholms-/Mälardalsområdet verkar det som.
Kommentera

Gidde:
Jurgårn ska ha all credit för nitt nyuppfunna ungdomsarbete. Dock ska vi ha i gott minne att

1) deras upptagningsområde är jämförelsevis väl befolkat, samt
2) i och med AIK's degenerering blev de ensamma herre på täppan i Sthlm.

Kommentera

Kom och kika när Leksand blir nummer 3 i Dalarna :)

20/12 klockan 19:00 Borlänge Ishall Borlänge HF - Leksands IF
Kommentera

Metal Guru:

Japp, så sant det, på alla punkter!

En aningens fler som bor där än för oss andra småortsklubbar....
Kommentera

Metal Guru:

I Leksands fall är det

4 EliasGranath
5 Magnus ÖSterby
16 Petter Ullman
26.Herman Hultgren
11 Mattia Ritola
14 Jesper Ollas
19 Magnus Hedlund
29 Niklas Bröms
32 Jens Bergenström
49 Gabbe Karlsson

Samt matrialförvaltaren Johan Bonde :)
Kommentera

mattias - 74:

Nu gällde ju den här frågan Elitserie-lag!

Sorry, kunde inte låta bli att hugga... ;-)
Kommentera

Gidde:

Nää men jag skrev iaf =)
Kommentera

mattias - 74: Kul att Hedlund och Österby är fostrade i Mora. Alltid kul att man kan hjälpa till =)
Kommentera

m o r a: Hedlund ser ändå ja som fostrad i Borlänge med lite förädling i Mora :)
Kommentera

Db_04: Grunden lades i Blg. På samma sätt som Österbys grund lades i Vansbro. Men det var sen det började hända saker på riktigt =)
Kommentera

m o r a: mmm sant , Borlänge hade en bra 82 kull (kom 2a i U16 SM efter finaltorsk mot Hammarby)

Sen tog Mora Magnus Hedlund & Göran Söderberg och Leksand tog Lars Jonsson & Daniel Hermansson.

i den truppen ingick även ett par yngre killar som hamnade på hockeygymn.
Kommentera

Db_04:Herman Hultgren grundlade sin vid Kvaråkers skola i Dala-Järna ;-)
Kommentera

Mjaha, Junland lånas ut till Oskarshamn. Då var det bara en ursprungs-Linköpare... -Linköpingare... -Lin.. VAD HETER DET?! Bara en sån kvar i alla fall. Apropå snacket igår :-)
Kommentera

Knogen: Kalle Kermans svit hitintills:06/07 grundserie 16 1 1 2 8 33 0 0 1 4 6 -2
Kommentera

Knogen: "Linköpare... -Linköpingare... -Lin.. VAD HETER DET?!"

Slättbönder tycks vara gångbart. Med ett "jävla" framför när de går och slår det egna laget.
Kommentera

vad hand emed mik.se?!?!
Kommentera

robin:

Ähum... jag misstänker att du frågar om vad som hände med MIK.se? ;-)

Ja, det undrar jag med...
Kommentera

Kom att tänka på en sak. När en hockey spelare t.ex. i elitserien gör sitt första mål så tar dom pucken åt han. Sitter nu och tittar på fotboll, varför får inte fotbolls spelaren bollen när dom gör sitt första mål? ;-)
Kommentera

Challe B håller med Boorken. Jag håller med dom båda. Varför skall dessa randiga vara några heliga kor?
Kritisera i media och du riskerar böter. Man måste väl få säga vad man tycker. Tydligen så är Boorken anmäld till disciplinnämnden för sina uttalande efter matchen mot Mora. Han riskerar nu böter för att han tyckte att dommarens agerande var felaktigt.
Snart så får väl inte tränarna kritisera sitt eget lag, då kommer sico och anklagar dom för kränkning av spelare.
Jag börjar bli riktigt trött på det här nu. Intresset har svalnat lite faktiskt, matcher som man inte blir klok på, ena sekunden är det tillåtet andra sekunden så åker man för något som var lindrigare än första förseelsen. Första perioden åker man för allt, andra perioden är det tillåtet med lite mer och i sista så är rätt mycket tillåtet av det som var förbjudet i första.
Jag tror f-n i mig att det är tuffare på innebandy.
Kommentera

Forever MIK: Du har missat poängen.
Föreningarna/tränarna har väl innan seriestart kommit överens med domarna och domarförbundet om att kritik får förekomma, men under vissa premisser och former. Utbrott liknande Boorkens är osaklig och gynnar inte en konstruktiv debatt. Den ska tas "internt", dvs under de möten och andra former av dialog som man har sinsemellan under och före en säsong.
Det handlar alltså inte om att lägga locket på, som ngn var inne på.
Utan om att utbrott och osakligt gnäll eller annan kritik som gått över den gräns man sinsemellan dragit upp, inte ska framföras i media.
För övrigt så har Challe gnällt över exakt allt under säsongen, och skyllt på det ena och det andra när det gått tungt.
Han fortsätter nu i samma stil, vilket knappast gör att hans trovärdighet stiger.
Kommentera

Huge: Så nu skall du försvara domarkåren med...;)
Kommentera

Det går bra för Marcus Eriksson och Magnus Sanberg i Frisk Asker.
Sandberg: 24 GP 9+12 21 6:a internt.
Eriksson: 24 GP 16+16 32, Det ligger han två på i interna poängligan med 1 poäng upp till ledande Aasen och 12:a totalt i hela Norska ligan.
Kommentera

Calle Bergström`s Duisburg går det sämre för och de ligger sist i ligan.
23 GP 3+7 och -20 i +/- statestiken som han leder. Mycket speltid kanske.
Kommentera

Daniel Back i Stavanger; 12 GP 4+10 PIM 32 +9, inte illa då han kom in sent i truppen eller ? Minns inte eller har han varit skadad ?
Kommentera

Huge: När det är så viktiga poäng som står på spel så förstår jag kritiken mot domarna, du skriver att den ska tas internt på möten osv, kan inte riktigt hålla med dig! Att spelare och ledare blir frustrerade och förbannade är inte så konstigt med tanken på den minst sagt vingliga nivån som domarna håller! När konsekvenserna av dåliga domare blir så tydliga så ska dom banne mig ha skäll också! Alla människor kan ha en dålig dag, visst!, men man måste få kritisera en person som man anser gör ett uselt jobb!

Att klaga på ett möte som kanske ligger långt bort i tiden är nog lite svårt för tex Boorken, som lever sig in i alla moment på plan och har åsikter om det mesta..
Kommentera

OK, Thomas W:
Det finns alldeles för många domare som håller en alldeles för låg nivå. Säg att vi kickar på stående fot de 75% av domarna som vi talar om.
Fine.

Så. Hur genomför vi nu torsdagens omgång, när det nu går sex matcher samtidigt. Låt höra, jag är idel öra.

Och låt oss nu reda ut det här problemet innan vi fortsätter att såga män i randigt vid anklarna.

Kommentera

Metal Guru: Ja du, det är inte helt enkelt att lösa problemet, det jag menade med mitt inlägg är att när denna sport som vi alla älskar och omsätter massor med miljoner döms av ett par proffs och resten amatörer med match och rese-ersättning så blir det problem, det går inte att sparka ens 25% av domarna, det jag däremot är kritisk till är nivån på dessa herrar, att vissa är väl petiga måste väl du hålla med om, eller? Att dom som yrkesgrupp ska vara offlimit när det gäller kritik, påminner mig om det gamla östblocket..

Jag vet inte vad du anser, men jag tycker att hockeyn iom det nya regelverket tagit ett kliv mot innebandyn, samtidigt som innebandyn tagit ett steg mot hockeyn som den var förr när det gäller regeltolkningar! Jag kanske har fel, men det är så jag upplever det, jag är inte speciellt intresserad av matcher som blir sönderblåsta och i stort sett går ut på att spela pp i åtminstonde 30 av 60min.. Jag tycker att den nya nivån är alldeles för petig och förstör matcherna, jag menar, när en spelare sträcker ut en arm och hakar i litegrann i en spelare som har både fart och balans och är på väg ur situationen så bör det inte vara 2min hooking, det gör varken till eller från!

Och att alla domarna inte är mer än människor vet jag också, det som jag ifrågasätter är när en match kan innehålla lika många nivåer i tolkningar som det är perioder, så är det klart att både spelare och ledare blir både fundersamma och förbannade!

Och att jämnföra med domare och nivåer i NHL håller inte heller tycker jag, då vi inte har en helt proffessionell domarkår, och vad vi ska göra vete fåglarna Metal Guru, men att det inte funkar som det är idag tycker iallafall jag!
Kommentera

Thomas W: Det finns en ganska enkel lösning och det är att spelarna lär sig att bägge händerna ska vara på klubban och klubbladet i isen. Sen kan man spela tufft och fysiskt ändå utan att använda armar och pinne.
Men det är väl kanske för mycket begärt av spelarna att lära sig?
Kommentera

« · 785486 · »