Mora IK

45275 inlägg · 1668 ämnen

Övrigt

« · 1145020 · » Till forumet

Sv: Övrigt
Saxat från DT.se ang. Leksands uteblivna 4-2:
"Leksand hade till och med en puck inne, men detta uppmärksammades inte av någon ur domartrion."

De påpekar inte att det inte uppmärksammades av någon av spelarna på isen heller. Visst vore det väl fint med målkameror, men spelet avbröts inte vid situationen. Det hade inte ens blivit bedömt även om det funnits målkameror. Snöpligt, faktiskt.
Kommentera

Slinger:

Gullepluttlaget verkar ha påverkat dig också !
Kommentera

Det är rätt trevligt att titta på kvalserietabellen just nu och Dalarnas tidningar samt Expr+Aftonbl. går i spinn när gullepluttlaget har kräftor i maskineriet...
Det måste ha kännts gött i Westerlings sinne efter ha fått sätta en puck, moring som han är!
Kommentera

Metal Guru:
Man fick ju lite hopp när Åke Nilsson reducerade till 1-3 i början på 2:a perioden. Men inför sista och underläge 1-6, hade i alla fall jag gett upp hoppet om SM-guld. Starkt gjort att gå till SM-final med tanke på att vi spelade i division 2 den säsongen.
Kommentera

Metal Guru:

Ja, men det var var på håret.
Kommentera

Hakan Olsen:
Någon gång måste man släppa den olycksaliga säsongsavslutningen 2008. Om du är långsint skulle du lika gärna kunna skriva så här:

MIK kunde ha varit i SAIKs ställe om pucken gått "deras" väg innan kvalserien 2004, och SAIK gått upp istället. Istället blev det vi som fick kliva upp i Elitserien och hamna mitt i NHL-strejken.

Under en livstid blir alla plus och minus ungefär noll. Själva grejen är att ha kul på vägen. Samtidig känns det för jävligt att vi inte kunde hålla DIF stången den där matchen 1950, när vi ändå var sååå näääära.

Kommentera

Barbapappa:
MIK kunde ha varit i SIKs ställe om pucken gått "vår" väg innan kvalserien under föregående säsong, och Luleå fått deltaga i kvalserien. Istället förlorade vi hela laget och fick ett inte speciellt välkomponerat ihopplock i sista stund. Någon spelare kom in efter hand, men det blir inte en samspelt trupp på det viset. Jag hoppas att de som har något att säga till om tar sig samman och tar de beslut som behövs utan att dra ut på tiden igen. Är det spelare som skall vara kvar se till att det ordnas kontrakt, det är bra för alla parter och det ge arbetsro. Av vilken anledning skjuter man på besluten?
Kommentera

Metal Guru:
Jo, så kändes faktiskt i går. Jag lutade ett tag mer åt att jag ville se SAIK ur för att sedan hoppas att cluuuuben - slitna och trötta efter holmgången mot SAIK - skulle få ett illa kvickt respass i semin. Efter att ha sett slutet (visste faktiskt inte ens om att det var hockey på tv igår) och när jag hörde den där fjantorgeln spela "klappa händerna"-musik i allra sämsta NHL-stil i Cloetta center, och såg att folk faktiskt knallade ut från arenan innan det var klart. I sudden! I sjunde avgörande! Ja, då blev det faktiskt hugget som stucket.

horcoff>
Återigen - inte clubben! (Det låter alldeles för svenskt för Linköpingsborna)

CLUBEN! CLUUUUUUBEN!
Kommentera

Stigsson:
För att citera en Orch på ett annat forum i en annan tid - och då var det Mora och någon annan antagonist som var inblandade:

"Jag kan inte glädjas åt antingen eller. Det bästa hade varit om matchen slutat 0-0, och alla bara hade dött."

Kommentera

Barbapappa: I valet mellan pest eller kolera var det mig likgiltigt vilket av lagen som skulle sätta den sista pucken.
Kommentera

Barbapappa: Alla gånger bättre än Clubben, se vad Koskenkorva kan ställa till med ;0)
Kommentera

Skellefteå till semi, fy fan vilken jävla parodi:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(:(
Kommentera

Mike Skinner:

Nästa år skulle jag gärna se Växjös Robert Rosen byta klubb till mora, vilken taknik och vilket spelsinne. jag blev imponerad av honom i går.
Kommentera

Metal Guru:
Absolut, där finns det inga tvivel, med facit i hand. Men som sagt, innan säsongen ville jag inte byta spelare med Växjö. Och där ser man hur mycket ett lag är värt på papperet.
Kommentera

Hakan Olsen: Utan att vara den... Om mitt kära Brynäs skulle åka ur så skulle vi hamna i samma sits som er. Släpper alla som kostar kosing.
Klubbkassan sjunker drastiskt när man åker ur ES och man blir som en cementklump i utloppet.

LIF har det hyfsat ett tag till med tanke de köpte campingen men Ejendal och Tällberg kommer nog inte hosta upp så mycket till om de misslyckas ännu en gång, eller som sanningen är åter en gåmg på em gång.

De borde förstå att deras lok har totalhaverat. Ser fortfarande folk sedan något år tillbaka som försöker få hjulen på rälen.

ps/Är det någon som har koll på kostnaden per lag i AS, tror några spöar vårat postorderlag. Fast En kvart är ju bättre än...
Kommentera

Barbapappa:

Jag håller med att ha ett bra försvar är mycket viktigt, och speciellt en bra målvakt som kan vara skillnaden mellan vinst och förlust. Det har vi diskuterat här i detta forum sedan i somras, men vad har det för betydelse vad vi diskuterar när MIKs ledning tänker i en helt annan riktning?

Hur blir det med de nya kontrakten för ungtupparna? Kan inte MIK gå ut och meddela att nu är det klart med .... Att bara få höra att det sägs på byn är inte acceptabelt. De borde vara bra för alla parter och redan nu se till att lagbygget börjar.
Kommentera

Mike Skinner:

Det har inte bara med storlek att göra (BMI är något som det pratas om en del), som du kanske vet finns det en individuell variation mellan människor, när det gäller psyke, fysiolog, hur mycket personen i fråga kan tåla smärta. När det gäller laget tycker jag att de har varit för veka, men förhoppningsvis kan det förbättras då de flesta är unga. Om Kempe är max tränad och har den hårdhet som behövs måste det vara något annat som inte stämmer. Kanske är det på det psykologisk planet. Som sagt varje person är en individ och måste behandlas därefter, och därmed byggas upp efter dess förutsättningar. Jag tor att flera i MIKs lag har förutsättning till att bli bra och kanske kan förvärva den spetskompetens som MIK så väl behöver och förhoppningsvis kan ta del av, om de blir kvar. för min del tror jag att det är viktigt att bygga upp varje spelare utifrån/inifrån den individ det är.
Kommentera

Mike Skinner:
Däremot tror jag vi kan vara överens om att Växjö förvaltat sin kompetens bättre än Mora.
Kommentera

Mike Skinner:

Jag tror du börjar tugga om saker, du får nöja dig med mitt svar.
Kommentera

Hakan Olsen:
Så Växjö har råd med bättre gym? Kempe är för övrigt ingen liten kille, 5 kg större än Växjös poängkung. Det låter inte riktigt rimligt. Jag förstår fortfarande inte hur Växjös budget kan vara intressant i avseendet spetskompetens, eftersom Växjö inte har större spetskompetens än Mora.
Kommentera

Mike Skinner:

En spelare som har spetskompetens kan, som jag ser det, göra något extra och mål/poäng när det gäller, dvs i avgörande situationer/matcher. Att göra 10 mål mot en underlägsen motståndare är inte samma sak som att ha förmågan att göra matchavgörande mål i täta matcher. Så ser jag på det hela. Detta har att göra med psyke, fokus, vilja och "bollsinne". Jag hade en viss förhoppning för Kempe, men av någon anledning föll han i från när det gällde. Det kan bero på att ha behöver växa till sig för att få styrkan och den hårdhet som behövs. Det var därför jag nämnde att de behöver fortsätta att träna på gymmet, "lyfta skrot".
Kommentera

Hakan Olsen:
Läste du mitt svar nedan? Jag skulle gärna vilja bumpa det. För att, om du som sagt, jämför Moras interna poängliga med Växjös, så finns det just ingen skillnad i det du kallar spetskompetens.
Kommentera

Metal Guru:

jag är inne lite på den linjen som diskuterades för ett antal år sedan av :Leif Boork, Lasse Falk och Timo Lahtinen.
för det värkar stämma ganska bra.

"spela äckligt disciplinerat"

dom lagen som tar Elitserie platserna i kvalserien är de som fått ihop försvaret på bästa sätt.

har man ett starkt försvar så släpper man in få mål.

titta på leksand, dom har alltid offensiva lag, vinner nästan alltid allsvenskan men floppar i kvalet, på grund av ett darrigt försvarsspel.

det lag som släpper in minst mål går upp i elitserien.
på de nio senaste säsongerna finns det 3 undantag, och det är:
Rögle 2008
Mora 2004
Linköping 2001

så, logiskt sett så borde det vara AIK som går upp i år, tillsammans med Södertälje.
Varför SSK? jo Leif Strömberg e tillbaka, då blir det gnethockey och spela tätt.

i kvalserien är det, det ända som gäller, att spela ett tajt försvarsspel och minimera misstagen.

spetskompetens är viktigt, ja visst. men om man inte släpper in något mål så kan man inte förlora.
och släpper man in få, då behöver man inte göra så många.

allting handlar om var man lägger krutet.
och det här tror i alla fall jag är det viktigaste.
Kommentera

Hakan Olsen:
Jag tror inte att det var så våldsamt mycket mer scouting än vad Mora presterade. Däremot kan man haft lite tur, och framför allt lyckats med lagkompositionen.

Det där du vet med att få alla att dra åt ett och samma håll, det som gjorde att vi gick upp i ES en gång i tiden, det som man inte behöver överbetalda stjärnor för.

Kommentera

Metal Guru:

Det var något provokativt från min sida, men det vore intressant att veta vilka belopp lagen har att röra sig med. Kanske Växjös spelare är lågbudget, och då är det väldigt bra scouting från deras sida. Men jag skulle tro att det behövs en slant för att ha McNevin och någon till i laget, och då behövs det en del i kassan och det kommer från företagssponsring skulle jag tro. Har MIK lagt ut en väldigt stor summa pengar på spelare som visat sig ej hållit måttet, då är frågan om det inte behövs bättre scouting, men den informationen kostar pengar, och desto bättre scouting desto mer får man förmodligen betala antar jag ("marknadskrafterna").

Förövrigt tycker jag det är trist att se att Genoway redan är på väg till Finland.
Kommentera

Hakan Olsen:
Det jag triggade på var detta inlägg:

-----------------------------------------------------------------------
Det vore intressant att få en jämförelse mellan MIKs och Växjös ekonomi. Växjö har råd med spetskompetens.

Hakan Olsen
Igår kl. 19:56
-----------------------------------------------------------------------

Jag förstår fortfarande inte vad du menar att Växjö har 'spetskompetens', framför allt inte spetskompetens som Mora skulle kunna ha scoutat innan säsong, och på så sätt sno dem framför ögonen på Växjö.

Kommentera

Metal Guru:

Du ville ha ett svar angående spetskompetens, och du fick det. Jag har inte sagt något om vilka spelare som skulle värvats. Jag antar att man handlat utifrån att få bra spelare på basis av scouting, och på det viset antagit att det var spelare på en viss nivå och kanske på uppgång och därmed kunde blomma ut i MIK. Nu blev det av någon anledning inte på det viset. Sammansättningen av spelare kanske inte var dett rätta, eller att tränare/ledarna vs spelare inte fungerade. Vem vet? Kanske fanns inte den information som behövdes för att göra rätt val av spelare. Vad kostar kvalitativ info?
Kommentera

Metal Guru: ja, jag tror att vi måste vara mer positiva. Detta är ingen
teater som man kan diktera i förväg men vi kan se möjligheterna med mik ändå.

Jag funderar över vad vi kan göra på det ekonomiska planet.

Det ska vara roligt och festligt kring mik och det är det ju bitvis
men det kan bli ännu bättre.

jag har tänkt fyra fem säsonger i rad att nu ska jag sluta att engegera
mig till nästa säsong men det är bara att inse att man är ett obotligt
mora fan.
Kommentera

Hakan Olsen:

om vi nu ska prata spetskompetens, så kan jag säga att jag alla dar i veckan hade bytt elomo mot ahlbrandt.

där snackar vi spetskompetens.

och det hoppades jag på redan i sommras att mora skulle värva honom, men vad fick vi.

pecura, lövdahl.

jag e besviken.
Kommentera

Hakan Olsen:
Problemet med vad du säger är att du beskriver hur man skulle ha gjort. Att agera efter facit är världens enklaste sak - tänk bara om man kunde få lämna in stryktipset efter att matchena redan var färdigspelade!

Respekt får du om du har tretton rätt på en rad inlämnad innan matchstart. Alternativt om du talar om vilken spetskompetens vi skulle värvat av Växjö innan serien hade startat.

Att tala om det i efterhand, ackompanjerat av Zeb-gnäll, ser ju inte så framsynt ut - om jag ska uttala mig åt det snälla hållet.

Kommentera

Metal Guru och Barbapappa:

Tack, ni verkar har taggat igång ordentligt. Det näst omöjligt att få en syl i vädret. När det gäller spetskomepetens handlar det om vad personen i fråga kan och gör just nu inte vad man förväntas av denna person eller vad den har gjort tidigare och inte kan visa det längre. Det är lite av färskvara, men en del kan hålla sig i topp längre än andra. Kan spelaren gör någonting extra och oväntat utanför det gängse rörelsemönstret, och dessutom gör något extra i flera matcher och resulterar i farligheter och mål, anser jag att det finns spetskomeptens. Ser vi tillbaka på MIKs trupp har det inte funnits någon med spetskompetens i år. Den som skulle kunna gjort något oväntat var Elomo, men han verkar ha gått igenom någon slags psykisk kollaps och reducerat själförtroende. Kanske var trycket för hårt då det kanske fanns en önskan att han skulle leda laget.

Växjö har några spelare som jag skulle vilja se i MIK, Josh MacNevin och David Lundbohm är ett par. Jag anser att MacNevin har höjt sig över mängden i allsvenskan i år. En mycket positiv bekantskap för min del.
Kommentera

Metal Guru:

jag håller med du!
Kommentera

Barbapappa:
Då får vi lämna över frågan till Hakan Olsen.
Kommentera

Metal Guru:

jag kan inte säga nån heller, jag flaggade bara för vad jag tänkte om den egna truppen innan serien startade.
Kommentera

Metal Guru:

ja, det du säger låter ju logiskt.
med tanke på att nhl klubbar och landslagen fungerar.
Kommentera

Bonäs norra:
Jag menar att om du har många stjärnor, men misslyckas ändå - då har du problem med både ledarskap och spelar-motivation.
Typ Leksand några år sedan. Malmö 2008/09.
Kommentera

Metal Guru: Ja till en viss gräns. Jag tror inte att det skulle gå
så väldigt bra om vi skulle spela trots en väldig motivation
Kommentera

Barbapappa:
Det där med vågskål hur många stjärnor man ska ha är inte riktigt sant. Det är endast en fråga om ledarskap och motivation.
Kommentera

Knogen:

han hade redan stuckit.

Stigsson:

det är ingen efterkonstruktion.

knogen:

jag rankade också malmö som topplag.
att dom floppade i år kan bero på att dom bara värvade en massa stjärnor där alla ville bestämma och ingen jobbade för varandra.

och visst det är en vågskål i det där med hur många stjärnor man ska ha.
Kommentera

Barbapappa: Dina analyser av spelarna känns väldigt efterhandskonstruerade. För mig var det osäkra kortet Greger FÖRE säsongen. En för gammal spelare som varvat ner i sämre ligor och dessutom varit mycket skadebenägen, det kändes som en rejäl chansning då.
Kommentera

Barbapappa:

Hm. Tänkte du innan säsongen att Toni Dahlman skulle fly till Finland och vägra vara här?

Jag hävdar fortfarande att de namn du räknar upp borde gjort de flesta lag i allsvenska toppen ganska gröna av avund inför säsongen. Jag ser inget konstigt i att vi faktiskt räknades som en toppkandidat. Jag hade tyckt det vore konstigare om vi inte varit det, med tanke på de namnen och den erfarenhet och bakgrund våra spelare hade.

Jag tyckte också många av nyförvärven inför den här säsongen såg intressanta ut. Även där fanns det erfarenhet från spel på högsta nivå, och borde ingett respekt hos våra allsvenska konkurrenter.

Jag tror också många glömmer att vi faktiskt huserade i en lägre division i år. Hade vi varit kvar i elitserien kan jag hålla med om att laget inte såg särskilt vasst ut. Nu var vi inte kvar där, och även om jag inte tror skillnaden är sådär jätteenorm mellan toppen i AS och botten i ES så är det ändå en väsentlig skillnad mellan divisionerna.

Märk väl att vi pratar inför säsongen nu. Inte vad som faktiskt hände. Jag hade till exempel, med de givna förutsättningarna, knappast placerat Malmö sämre än fyra om det varit inför säsong nu, och Malmö haft samma laguppställning som i säsongsstarten.
Kommentera

Barbapappa:
Håller med dig om att vårt lag inte kändes så där våldsamt märkvärdigt innan seriestart. Men jag har samtidigt väldigt svårt att komma ihåg vilka Växjö-spelare med spetskompetens vi ville byta ut våra spelare mot.
Kommentera

zeb:
Jag gör inte mycket jag, förutom att inte gråta som ett barn med borttappad snaske-påse på ett forum på Internet.

DET är skillnaden mellan mig och dig.

Kommentera

Mike Skinner:

chit vilken smällkaramell om Timrå slår ut Hv71.
hoppas det.
Det alltid kul med skrällar, och när storklubbarna åker på en tjottablängare som får deras grundvalar att skaka.

då mår jag bra.
Kommentera

Hakan Olsen:
Jämför du VLHC's poängtopp med Moras är det inte direkt någon "spetskompetens" som sticker ut. Kvittar vi Josh McNevin med, säg, Elomo eller Genoway, ser namnkunnigheten och spetskompetensen väldigt likvärdig ut i mina ögon. Och innan säsongen skulle man nog vilja påstå att Moras trupp såg betydligt spetsigare ut. Dock inte alls i stil med Malmö Redhawks, och se hur det gick för dem, trots all spetskompetens de hade råd med...
Kommentera

Metal Guru:

jag tycker att det fanns en för dålig grund förra året, alla säger att vi hade ett så bra lag på papperet.
men jag undrar jag?

elomo, greger, simme, Ahlén, adam, kristan, genoway, Pecura.

detta är de namnkunniga spelarna vi hade, de som vi förväntade oss skulle lyfta laget.

men i ärlighetens tacken!
så här tänkte jag innan säsongen!

Juha Ahlén: Jag hade aldrig hört talas om honom innan.

Colby Genoway: Jag hade aldrig hört talas om honom innan.

Teenu Elomo: en dalande stjärna redan förra säsongen.

Adam: går till jobbet varje dag utan att utmärka sig nå nämnvärt.

Kristan: psykiskt svag redan i Brynäs och svek dom när han behövdes som mest. dock otroligt bra målis, men inte ett säkert kort.

Simons: kan när han vill, men vill för sällan.

Greger: gammal men jävligt bra, otroligt rutinerad.

Pecura, lettisk landslagsspelare som var en av de sista som sållades bort i den lettiska vm-truppen, toppspelare i as? stort ?

Toni Dahlman: flydde till Finland och vägrade vara här!

resten av laget var mycket orutinerat och ingen visste egentligen vad spelarna kunde.

Var trodde vi att spetskompetensen i det här laget fanns?
var trodde vi att stabiliteten fanns?

i efterhand så vet vi att det var greger och ungdomarna som stod för allt det där.

men innan var dom bara en drös med oprövade kort, greger undantagen.

säsongens behållning då?
ja det är greger och ungdomarna.

Ekonomi:
JA, det går att höja inkomsten, men då behöver vi fler högkvalitativa sponsorer.
och vi ska definitivt inte glömma dom små, som fått stå i skuggan av de större under de gyllene åren. alla måste få vara med om dom vill.
det kan gå, om var och en i klubben gör sitt jobb.

om vi på vårat jobb under ett helt år bara nästan når målet, då sitter vi löst.
hockeyns värld tyks vara annorlunda.

Arto Sirviö kom in i klubben sent, när lagbygget nästan var klart.
undrar vem som får bära hästhuvudet och bli klubbens syndabock?
jag tippar på att hans namn finns i en av de tre senaste raderna...
Kommentera

Metal Guru: Man kan ju fråga sig vad fan gör du då? snackar en massa som du inte har en susning om,Nej ta och kom på Årsmötet som brukar bli i början på Juni och snacka lika duktigt som d u gör här inne
Kommentera

Du blandar ihop begreppen, Hakan Olsen:

Antingen förtydligar du ditt eget uttalande genom att tala om vilken av spelarna i Växjös laguppställning du ville ha till Mora innan säsongen började - eller så pratar du inte 'spetskompetens', utan menar att Växjö fått ut mer av sina spelare än vad Mora har - och då pratar vi lagmaskin, lagmoral och hockeyhjärta. Då pratar vi inte 'spetskompetens' och 'ekonomi'.

Kommentera

Metal Guru:
Har du inte följt matcherna?
Kommentera

Hakan Olsen:
Väldigt snurrigt och dumt, kan tyckas vid en första anblick. Men det är Simons i ett nötskal, och flera gånger än en har han gjort rätt när man kikat på det snurriga och dumma i backspegeln.

För all del - flera gånger än en har han också rört till det i onödan.

Kommentera

« · 1145020 · »