Mora IK

45275 inlägg · 1668 ämnen

Övrigt

« · 1140504 · » Till forumet

Sv: Övrigt

Hakan Olsen:

Spetskompetens???
Nu får du förtydliga dig. Vilken av spelarna i Växjös laguppställning ville du ha till Mora innan säsongen började?

Kommentera

Metal Guru:

Väldigt snurrigt och dumt, vad vinner man på detta? Inte jäkla dugg. Det blir bara ett problem med kommunikationen om det är pesoner som säger en sak men mera något helt annat.
Kommentera

Metal Guru:
Det vore intressant att få en jämförelse mellan MIKs och Växjös ekonomi. Växjö har råd med spetskompetens.
Kommentera

Metal Guru: Teemu elemo får gärna vara kvar men då får han gå ner
till vanlig Fm mattsson lön.
Kommentera

Mike Skinner:
Jag skulle vilja säga att jag tror att Genoway inte kommer spela med oss nästa år, eftersom hans kostnad/kompetens är för hög.

OM han spelar med oss, har lönekraven justerats ned en aning.

Kommentera

Metal Guru:
Jag skulle inte sätta pengar på det. Jag skulle inte heller sätta pengar på att anledningen till att man väljer att inte erbjuda Colby Genoway nytt kontrakt är för att han har ett amerikanskt pass eller för att klubben har en inkompetent styrelse. Däremot vågar jag gissa att Genoways lönekrav inte går hand i hand med budgeten för nästa säsong.
Kommentera

Hakan Olsen:
Återigen. Lika ofta som ett Simons-uttalande i tidningen stämmer, lika ofta stämmer det inte - utan är istället en krumbukt av Janne av någon anledning som vi inte förstår i skrivande stund.

Vad är det som gör att just detta uttalande är 100% riktigt tolkat, och i sanning överenstämmande med verkligheten?

Kategoriskt inga utlänningar i Mora IK..?
Vill du slå vad med mig om motsatsen?

Kommentera

Barbapappa:

Förbannat illa om sponsorerna sviker. Det går inte att få ihop ett lag på bara publikintekter när antalet inte kommer upp till 3000.

I dagens Upsala Nya Tidning utalar sig Almtunas sportchef Martin Öhrstedt i mycket positiva ordalag. "Det gäller att jobba vidare med det vi har och sedan "krydda"" Kommentar: Det visar att det inte finns någon defensiv hållning i frågan när det gäller Almtuna.

"Finns det möligheter till det ekonomiskt?" Öhrstedt: Ja det finns det bara jag sköter mitt jobb så"

En helt annan intällning till det hela. Skall MIK som har en lång hockeytradtion, inte vara offensiv i denna situation utan vika ner sig. MIK gick inte till kvalserien, men för det kan man inte deppa och kasta in handduken. Hade Greger varit med kanske det gått vägen. Det är små marginaler.

Det vore bra att få personer utbytta mot sådana som har ork och motivation att starta om, och dessutom max. entusiasm. Några trötta personer och sådan som inte engagerar sig helhjärat finns det inte plats för nu framöver. Någon trög trojka har MIK inte råd med.

Slutligen, jag har ingen förståelse för att Genoway inte får förlängt kontrakt. Att säga att det inte blir några utlänningar är rent ut sagt idioteri. Det ungefär som Simons utalande sig om att MIK skulle gå upp direkt igen, vilket även det var dumheter eftersom de flesta bra spelarna lämnat laget och att få tag på nya var hur svårt som helst. Dumheter får mig att gå i taket.

Det är viktigt att det sker förändringar snabbt nu och inte väntar till hösten då det åter igen är för sent.
Kommentera

zeb:
Och som vanligt frågar man sig vad just DU zeb gör, om du ser något som du inte tycker om i Mora IK? Mer än som vanligt vara konstruktiv och gråta ut på ett forum på Internet, menar jag.

Du samlar dig för årsmötet, letar upp möjliga styrelsemedlemmar som kommer göra ett bättre jobb än nuvarande, laddar sponsorer för the New Zeb Deal, osv...
Eller..?

Kommentera

Ola: Har inte varit , men blir när man ser vad som händer i klubben
Kommentera

horcoff:

Klart det spelar roll vad du har för inställning. Ju fler som går omkring och inbillar sig själv och andra att vi aldrig kommer att gå upp igen, desto större risk att det blir en generell uppfattning och i förlängningen en uppfylld domedagsprofetia. Klubben behöver vinnarskallar och inte folk som redan gett upp. Jag är fullkomligt övertygad om att vi KAN gå upp igen. Varför skulle vi inte kunna göra det? Det måste vara målet för alla i och runt klubben. Sedan kanske det inte sker nästa säsong, eller nästa efter det, eller ens om tio år. Målet måste dock alltid finnas där. Och framförallt viljan och tron.

Personligen förstår jag faktiskt inte ens hur man kan mobilisera energi att vara supporter om man är övertygad om att klubben inte kan ta sig längre.

Jag vet sedan inte riktigt om jag håller med dig om klyftorna mellan allsvenskan och elitserien. Tycker du det ser tvärkört ut för de bästa AS-lagen i kvalserien? Det tycker inte jag. Och även om elitserielagen ofta på papperet ser ut att ha bättre lag så har vi ju tydligt sett genom åren att det inte behöver betyda ett smack. Det är jätteviktigt att kunna vara i allsvenska toppen, för att sedan i en kvalserie dyka ned på ett nervklent elitserielag för att roffa åt sig deras plats i finrummet.

Jag tror visst Mora IK har stora möjligheter att kunna vara där. Varför skulle vi inte kunna det?
Kommentera

Knogen:

Spelar ingen roll vad jag har för inställning för det ser onekligen dystert ut ekonomiskt för klubben att inom en åskådlig tid kunna bygga ett lag för ES när det inte fanns tillräckligt med ekonomiska muskler till den här säsongen när det fanns pengar från ES-serien.
Klart att man ska ha som mål att komma till ES, men realistiskt i dagens läge..nej.
Och tyvärr så blir ju klyftorna bara större mellan fattiga och rika klubbar.

Man lortade bort ES-platsen genom en inkompetent tränare.

Kanske jag har lite svårare för AS när jag kom till ett ES-lag och inte varit van något annat än ES-spel.

Men hur det än är så är ju Mora laget i ens hjärta och vi får hoppas på det bästa.
Kommentera

Metal Guru:

det är sant det du säger, men jag har en del källor vid sidan av som styrker detta, och tyvärr så verkar den artikeln stämma.

och det gick att till för några år sedan att vara både sportchef och vd.
men kvalitén på både elitserien och allsvenskan har de senare åren ökat.
med det också de ekonomiska kraven, och därför håller det inte längre att sköta båda posterna.

janne gjorde ett kanonjobb de tre första säsongerna i elitserien, men sista året blev en djupdykning, och den här första säsongen i as, lika usel den.

tyvärr, jag tror inte på honom som ledare längre.
hoppas dock att jag har fel i allt detta och får äta upp mina egna ord med råge.
Kommentera

Hakan Olsen:

almtuna hade varit kanonbra om dom haft råd att låta alla sina spelare vara heltidsproffs.
när det gäller pengar till klubben så tror jag att alla runt om kring har fått sig en törn, inte bara den ordinära publiken utan även sponsorer.

hade mora ik haft ett lag med ett par tre publikmagneter, och ett på papperet starkare lag, där folk fått tron att vi skulle kunna utmana leksand om seriesegern, ja: då hade vi haft mer publik också.

det är kilometer stor klasskillnad på det lag vi hade när vi åkte ur, och det lag vi hade i år.

nu fick vi starta med Sergejs Pecura som snurrade ett helt varv när han drog iväg ett dragskott, Anders Lövdahl som inte alls hängde med och som var på fel sida av banan emellanåt.
+ en massa juniorer i laget som då, inte hade nåt upp till den nivån dom håller nu.

spetsa det med tidigare uttalanden om att vi ska tillbaka direkt och vi ska hårdsatsa.
sponsorer som öste in pengar för att återigen kunna se sitt kära mora ik som ett elitserielag..
sponsorerna känner sig lurade helt enkelt.

jag vet 3 sponsorer som känner sig lurade och står och väger på om dom ska sponsra nästa säsong eller inte.
Kommentera

Knogen:

det jag syftar på med Simons är att han tramsar runt för mycket.
han är VD och ska sköta det jobbet, arto är sportchef och ska sköta det jobbet.
men säg mej då varför vår ärade vd sitter och scoutar spelare?
det är inte vd:ns sysselsättning.

Janne Simons har gjort mycket bra för klubben, det ska jag inte sticka under stolen med.

men det behövs ett nytänkande. för några år sedan var inte Simons nöjd med att nå målsättningarna han sökte alltid lite mer.
men nu känns det som att han är nöjd med att vi när nästan ända fram.

och vi vet alla vad gäller spelare, att om vi har taskig ekonomi och unga utvecklingsbara spelare, så blir vi inte något annat än ett farmarlag till elitserieklubbarna.

När dom unga blir bra så finns det alltid någon med större plånbok.
och ett lag med bara ungdomar tar oss inte till elitserien.
Kommentera

Tubest:
länkfel.......läs notisen daterad 9/3-09
Kommentera

Barbapappa:

Håller med. väldigt trist, men kassan är väl slut och inget nya resurser är att förväntas. Det behövs spetskompetens och det kan en del utlänska spelare bidra med om det värvas rätt, se t.ex. Växjö. Det går inte att få ett riktigt bra lag utan att krydda med något extra. Almtuna har kommit en bit på vägen med sitt spelarmaterial men kommer inte längre än de gjort. Det är max med det spelarmaterialet.
Kommentera

horcoff:

Jag känner mig tveksam till Luckner, men vad jag förstår har inte truppen varit speciellt välkomponerad för att kunna göra någoting bra.
Kommentera

Bonäs norra:

Referat från DD:

" Lågkonjunkturen gör att vi måste vara smarta, vi ska förbättra våra möjligheter att producera egna spelare, och se till att fortsätta som vi gjorde den gångna säsongen, att ge unga spelare chansen i A-laget. Dessutom ska vi satsa på att utbilda våra ledare, plus att marknadsföra vårt hockeygymnasium, så att vi är attraktiva att komma till, säger Sirviö."

Kommentar: Det har varit väldigt dålig satsning på juniorlagen, det är inte
bra att de för det mesta förlorar. Att göra reklam för hockeygymansiet, det antog jag att det gjordes kontinuerligt. Jag blir sur på att tillväxten har glömts bort, det verkar inte funnits någon framförhållning alls när det gäller juniorlagen. Jag har efterlyst satsning på juniorerna för åtskilliga månader sedan.

När det gäller de utländska spelarna har Genoway spelat bra och lagt in energi det han gjort. Det vore bra om han är kvar. De övriga utlänningarna är inte mycket att hänga i julgran. Synd att det blev en flopp avseende supporterliraren. Genom detta förlorarades en del av förtroendet för de som bestämde om vart den stora summan pengar skulle gå. Det blir väldigt svårt att genomföra en sådan insamling igen, då man har brännt sina skepp.

Jag var även tveksam till att Almtuna valdes som motståndare då MIK hade sådant besvär med deras spel. De borde klarat resan ner till Småland om de åkt dagen innan. Då skulle risken varit mindre att de satt kvar i bussen i början av matchen.
Kommentera

zeb:
Är du alltid negativ?
Kommentera

Barbapappa, zeb:

Det står var och en fritt att göra som de vill beträffande sitt supporterskap. Jag vet i alla fall vad jag tycker om folk som slutar stötta sitt lag bara på grund av en person.

"Lukas den jäkeln trampade mig på stortån, så jag tog och spöade upp hela klassen", typ.

Snyggt jobbat! Ni antistöttar Janne Simons genom att stanna hemma. Vi andra går på matcherna och stöttar laget Mora IK.

Barbapappa:

Jag har mycket svårt att tro att Janne skulle tycka allsvenskan är ett bra alternativ till elitserien. Med tanke på vad elitserieåren betytt, såväl för Mora som ort, som för klubben, så skulle jag vilja påstå att det är kvalificerat trams. Även om du uppenbarligen har jätteproblem med herr Simons så får du väl ändå hålla dig något nyanserad.
Kommentera

Barbapappa:
Som vanligt gäller att man ska inte tro på allt som står i tidningarna, när det gäller J. Simons uttalanden. Men det har ni väl lärt er vid det här laget..?
Kommentera

Barbapappa: Samma här ,ska dom ha Simons kvar så undrar man vad dom håller på med,Inte en spänn mer kommer från mej
Kommentera

Sven123:

ser ut som om mora går en dyster och mörk framtid till mötes.
har man inte råd att behålla dessa spelare så har vi inte råd med en satsning heller.

låt sirviö stanna.

kicka simons istället, plocka in en vd som inte ser 35 år i allsvenskan som ett bra alternativ till elitserien.

jag tänker inte sätta min fot i fm-mattsson arena förräns simons har blivit sparkad eller avgått.

fy faan säger jag.
Kommentera

Bonäs norra:

Håller med. Är väl ett sätt att få ned kostnaderna. De hade väl samma löner som i elitserien. Skapar väl inte något större intresse utifrån dock.
Kommentera

Mike Skinner: Ja man får hoppas att det inte bara är ekonomiska panik åtgärder.

Det känns ändå lite sorgligt att se så många Mora spelare på
transferlistan. (bla Mann och Colby)
Kommentera

mattias - 74: Enligt dom själva ALLLA!
Kommentera

Knogen:

Hur många av era junisar räknar du med att ni får behålla ? Sandström ?
Kommentera

horcoff:

Härlig inställning!

Precis samma inställning som jag hörde från en något överförfriskad f.d. tränare i klubben en sen sommarkväll i Orsa i mitten av 90-talet.

"Mora kommer aaaaldrig att gå upp"

Som tur var slutade karln som tränare. Att ha någon med den inställningen som tränare är som att anställa en vegan som marknadsansvarig på Scan. Det är direkt fel inställning att ha som tränare, och det är direkt tjänstefel av klubben att anställa en person med den inställningen.

Vi behöver någon med större visioner än så. Det gäller nog oss supportrar också.
Kommentera

Bonäs norra: Kanske något för Håkan Bogg att läsa det..........
Kommentera

horcoff:

De viktigaste de har att göra nu är väl att få klart med våra yngre killar så det blir kvar.Det är väl ES klausuler i vartenda kontrakt kan ja tänka mig. så de har nog att göra på kansliet.
Kommentera

Tubest:
Håller med och det är nästan så att tränarna skulle följa med.
Men jag vet att Lückner är helig i Mora men han har då inte fått till laget som har varit väldigt ojämnt.
Det är bara att komma igen och bygga ett bra lag för Allsvenskan för någon mera ES-sväng lär det aldrig mera bli.
Kommentera

Bonäs norra:
Håller med om att det är fel att inte erbjuda de med utländska pass något nytt kontrakt, men att det är samma sak som att inte satsa håller jag med om. Förhoppningsvis är det en ny approach på hur pengarna ska spenderas, de utländska spelarna har varit de som lyft i särklass högst löner, men inte direkt stuckit ut lika mycket på isen. Har inga siffror, men jag gissar på att Elomo lyfte en betydligt större lön för 12+30 under säsongen än vad Viksten gjorde för 20+18. Att däremot släppa utländska spelare bara för att de är utländska är bara skrämmande.
Kommentera

ps knogen barba med flera.
De de säger med detta är väl egentligen att det inte blir någon sattsning
nästa säsong ds
Kommentera

Märkligt resonemang! Man kan väl inte generalisera så väldigt som att bara kicka alla med andra pass.
Man ska väl ha kvar de spelare som har morahjärta oavsett pass.

Sedan tycker jag det är rätt att tex Elemo inte får nytt kontrakt med tanke
på hans insatts.

Det är väl oxå en prisfråga en sk utlänning som inte är dyrare och tillför mycket
ska men väl ha kvar!? (vet inte vad Mann tjänar men han var väldigt bra tycker jag)
Kommentera

Knogen:

Inga utlänningar kommer att erbjudas förlängt kontrakt enligt dagens DD.
Även Arto ska visst sitta löst till..........det anser ju ja vara skandal i så fall.
Om det nu ska omorganiseras så mycke så måste det vara ett utmärkt tillfälle för Simons att abdikera oxå. Bygg nytt ända från toppen och ner till laget, det är då min åsikt.
Kommentera

maztro:

skulle vara riktigt intressant att se de matcherna:)
Kommentera

Bonäs norra: Blir kanske 2 st träningsmatcher mot kinas och japans landslag innan semestern
Kommentera

Barbapappa: jag visste inte att det var avdragsgillt. Det låter ju bra
Kommentera

Bonäs norra:

klart att det går att ragga pengar!

Nästan all sponsring till idrottsliga verksamheter är avdragsgill i deklarationen, så de företag som sponsrar förlorar egentligen inte särskilt mycket.
en viss del får företaget stå för själva, men det mesta får de tillbaks på skatten.
Kommentera

Bonäs norra: Ja jag skänker då inte en krona till nån mer supporterlirare det var att kasta pengar i sjön.
Hoppas verkligen alla företag ställer upp och fortsätter att stödja mik.
Kommentera

Barba Vad tror du om möjligheterna att "ragga" pengar i
kristider som vi nu befinner oss i?

Jag tror att det är svårt men kanske inte omöjligt.
Kommentera

Hakan Olsen:

det här med publikstöd och bra spelare går hand i hand. har man mycket publik så har vi råd med bra spelare.
sant, "men" det kan vara tvärt om också.

för allting e ju relativt, likväl som att det behövs publik för att ha råd med bra spelare så behövs det bra spelare för att få publik.

sedan tror jag att om det funnits en presstalesman i mora ik, en med smort munläder som kan konsten att marknadsföra klubben i media på ett bra sätt, så skulle det kunna hjälpa till en hel del med både sponsorintresse och publik.

om vi hade haft ett lag som på papperet kunnat utmana leksand om seriesegern, tror du att vi kunde ha snittat 4000 per match då?
det tror då i alla fall jag.

planeringen av laget är redan i full gång, och rykten gör sig hörda nere på byn att nästan alla ungdomarna vill stanna.
och då finns det ju en ruggigt bra grund att bygga vidare på.

men det räcker inte med att greger ska bära ett ungt lag ensam, vi behöver ett par till av hans kaliber om det ska hålla hela vägen.
hoppas att klubben fixar det nu.
med framgång kommer mer framgång, satsa offensivt.

heja mora ik
Kommentera

zeb:

Ja, det vore bra med nya grepp. Jag tycker för min del att det är ett stort glapp mellan de i ledningen och supportrarna. Väldigt lite information kommer ut. Vad är det som bestäms under styrelsemötena? Det borde finnas någon kontakt mellan ledning och de som är medlemmar. Det känns väldigt ålderdomligt, inte speciellt nydanande. Är dert möjligt att lägga ut protokoll till medlemmarna?

För att det skall vara möjligt att gå upp till elitserien igen behövs "cash" vilket inkluderar att ortsbefolkningen tycker att det är viktigt att det finns ett elitserierlag, vilket inkluderar att de går på matcherna. Det behövs ca. 3000 personer till varje match (det vi kan förvänta oss baserat på folkmängd), som kan heja på laget och få upp stämningen. Det var allt för få under senaste matchen mot Almtuna.

När det gäller spalerna är det flera som underpresterat. Elomo har inte gjort någon glad, och supporterliraren har varit en riktig säkerhetsrisk, liksom några andra. Det måste dessutom finnas rollspelare i ett lag. Som det var nu, hade alla ungefär samma roll.

Vi får hoppas att planeringen av laget börjar redan nu, och att Greger och de som är på gång stannar. Det beror naturligtvis på vad de får för ersättning vilket i sin tur beror på MIKs inkomster, dvs sponsring, vilket har med varumärket att göra. Vad gör ett varumärke? Vad vill vi, ledingen, skall vara varumärket?

Slutligen vill jag grattulera Almtuna till framgången, som har koppling till MIKs gamla recept att jobba som fan och inte ge motståndarna ro och ett mycket bra försvarsspel. Mycker imponerande, vilket kräver mycket god fysik, vilket inte erhålls om spelare tas in långt in på säsongen. Detta har jag poängterat tidigare. Se nu till att få ihop ett lag tidigt och arbeta med fysiken!
Kommentera

Bonäs norra: Det står om Karl Söderberg .
Det är en som har hjärta för sin klubb! Det är inte så vanligt i dag
Kommentera

zeb: Det behövs säkerligen föryngring även i toppen även
om simons har gjort ett väldigt bra jobb för mik genom åren.
Det är dock en svår tid att satsa i dagsläget. Europa står i en lågkonjungtur
som inte skådats sedan 30 talet.

Hockey blir en lyx i sådana tider som inte ligger högst upp på
prioriteringslistan.
Kommentera

Stigsson: Ja många går nog i väntans tider ,Ska det hända något? Ska klubben förnya sig eller inte , Det krävs nog en hel del förändringar
Kommentera

Bonäs norra: ps men jag tror ändå på en rolig säsong till hösten ds

Shalom Israel
Kommentera

Knogen: brynäs hade en väldig inställning i går.
Hade de inte haft det skulle matchen ha slutat 0-6 istället för 0-1-

Att vara hockeyfan är ibland som en Franz Kafka roman
man hoppas och hoppas....
Kommentera

« · 1140504 · »