Mora IK

45275 inlägg · 1668 ämnen

Övrigt

« · 1146265 · » Till forumet

Sv: Övrigt
Knogen:
Hm, jag antar det. Hoppades att det fanns ett lättare sätt. Men det får bli den hårda vägen. :)
Kommentera

Mike Skinner:

Du köper en fågelbok och tar sedan en ordentlig kik på pippisarna i trädet. Sedan letar du fram den bild i boken som matchar ;-)

När du sedan fått upp ångan och börjar tycka det är riktigt kul med fåglar går du med i SOF, och bidrar därmed också till välgörande naturvård ;-)
Kommentera

Mike Skinner: Vilka vår tecken lärkorna börjar sjunga snön försvinner sakta men säkert å Leksand sist i kvalserien. Sommarn e snart här =D
Kommentera

Hakan Olsen:
Jag är fullt medveten om det. Det var nödvändigtvis inte ämnen här inne heller, så det kan vi släppa.

Jag vet inte om det är ju lärkor, men det har kommit någon fågeltyp som sjunger hela nätterna iaf. Det är riktigt mysigt, bor ett litet gäng i ett träd precis utanför mitt fönster. Hur tar jag reda på om det är lärkor eller inte?
Kommentera

Mike Skinner:

Glömde en sak, du får finna dig i att det är pre-Silly-season vilket gör att det är lite tomgång i systemet, även om det har hänt en del på kansliet. Dessutom behöver vi inte vara allvarliga 100% av tiden, det är ju bara ett spel.

Förresten, har lärkorna kommit till Lund?
Kommentera

Metal Guru:
Men då var det lite märkligt. Nu är det väldigt märkligt.
Kommentera

Hakan Olsen:

Det jag har sett hitills är elitserielagen helt klart bättre än de allsvenska lagen i år. De är mera distinkta i sitt agerande. Jag hade även den känslan under föregående års kvalserie, men ni vet hur det gick. MIK tog inte vara på sin elitserie-erfarenhet och den pondus de hade då.
Kommentera

Mike Skinner:
Du är inte intresserad av kakburks/syltburksfrågan?

Om vi skall gå över till hockey, så har Leksand gjort sitt i årets kvalserie. åtminstone att ta sig upp till elitserien. Förmodligen klarar sig SSK och Rögle kvar. Rögle - AIK 3-1 inför sista perioden.
Kommentera

Bonäs norra: Men det som är mest märkligt är att tidigare var det Leksingar som tyckte det var märkligt, nu är det Moringar.
Kommentera

Eric Johansson har bott i flera år i Sverige och har svenska föräldrar men kan
ändå inte ge några enkla svar på svenska . ( Märkligt)
Kommentera

Mike Skinner:
Nix, inte vad jag känner till.
Kommentera

Stigsson:
Kan man filtrera bort ämnen, ord och nicks man inte är intresserad av på något sätt? Om så är fallet med HS+ blir jag hemskt sugen på att skaffa det.

Känns som att HockeySnack inte riktigt lever upp till namnet längre, om vi nu ska vara petiga.
Kommentera

Hakan Olsen:

oj oj, ska både du, stigsson, och knogen få plats i kakburken......
då måste jag bygga ut den , så att simons får plats med sina fingrar;)
Kommentera

Hakan Olsen: ?
Kommentera

Barbapappa:
Imponerande att du svarade så tidigt. Kakburksfrågan har blivit en "het potatis" verkar det som. De som hackat på dig avseende kakburken verkar ha sitt ursprung i avundsjuka. Vem vill inte veta vad som finns i kakburken? Om de med "sticky fingers" vill rota någon annan stans är det upp till dem. För oss är det kakburken som gäller, eller nybaakt tunnbröd.
Kommentera

Hakan Olsen:
ååååhhhh, drygt att vakna så här tidigt en lördag morgon.

jag vet inte vilken sort, men vår ordförande sade:
-låt bli kakorna annars ska du få se på andra bullar ;)
Kommentera

Barbapappa:

Vad är det för slags kakor är det egentligen eftersom det är rätt många som verkar intresserade? Stigsson med flera kanske vill ta del av receptet, eller så hamnar även de där.
Kommentera

Stigsson:

ha ha ha ha

jag har nog tappat räkningen, men vi säger väll peta där han inte hör hemma nu då;)
så räknar vi .
1.

;)
Kommentera

Stigsson:
"För övrigt undrar jag hur många gånger Barbapappa har skrivit "kakburken" under dom senste veckorna?"

Har ingen aning. Det är svårt nog ändå att se annat mellan raderna i den grådassiga floden av tröttsamt "Jag tycker Simons ska avgå"-tjatter.
Kommentera

mattias - 74: Vi får ställa dit en syltburk istället så att det tydligt syns om någon har varit där och kladdat med fingrarna. ;-)
Kommentera

Stigsson:

Jag tycker det är roligt och gnabbas lite men frågan är om inte Simons kommer låta fingrarna vara kvar i den där burken. Vem är lämpad att ta över hans jobb? Ingen som jag ser det.

barbapappa kanske menade kaffeburken ?
Kommentera

mattias - 74: Skulle du inte tycka att det vore jävligt tråkigt om vi skulle försvinna? Vem ska du då klaga på och retas med?

För övrigt undrar jag hur många gånger Barbapappa har skrivit "kakburken" under dom senste veckorna?
Kommentera

horcoff:

mitt tidigare resonemang om svensk hockey värkar stämma.

spelarflykten till utlandet var större inför den här säsongen än tidigare.
men det har inte nämnvärt påverkat bottenlagen i es. det har däremot kapat topparna av topplagen. och elitserien har därför varit den jämnaste på många många år, kanske till och med den jämnaste någonsin.
allsvenskan är jämnare och tightare, men det verkar ha blivit en lite större klyfta mellan serierna i år än tidigare.
och det kanske kan bero på att när topplagen i elitserien inte är så där hysteriskt bra som de brukar vara, så hänger bottenlagen med bättre och kommer till kvalserien med bättre självförtroende.
och vad kan vara mer värt i en kvalserie än ett självförtroende som det finns belägg för?
Kommentera

Jag tycker att det är otroligt kul att Mattias Ekholm testas i landslaget på träningslägret i Visby.
första träningslägret inför VM, tänk om han skulle ta en plats:)

även om jag i förra inlägget skrev hur skeptisk jag är, så välkomnar jag alla förändringar just nu.
viktigt att klubben hittar tillbaka till den glädjen som fanns i och runt klubben förut.
Kommentera

Barbapappa: Just det.
Kommentera

Hakan Olsen:

jag har läst på hemsidan minst 10 ggr nu, och det som slår mej är följande:

"Vi kommer att skapa en Sportutvecklingsgrupp där Göran Tärnlund kommer att få ett större ansvar tillsammans med Jan Simons och Harald Lückner.

Sportutvecklingsgruppen kommer att ha starkt fokus på att utveckla hockeyn i Mora med en stor fokus på vår juniorverksamhet med både bredd och en fortsatt Elitsatsning.

Vi har traditionen, vi har kompetensen, vi har starka värden, det skall vi lyfta fram och det ska vi utveckla framåt.

Jan kommer att dels arbeta med sportfrågorna i den nya Sportutvecklingsgruppen, arbeta med en del marknadsprojekt, men framförallt också ansvara för vårt stora 75-års jubileum 2010. Jan skall också hjälpa till i sökprocessen av en ny klubbdirektör och också vara en behjälplig i arbetet med introduktionen."

Kan ni säga något i ovanstående arbetsuppgifter som Janne Simons gjort förr?
Tänkte väll det, "allt"
han har dock inte ansvarat för något 75 års jubileum ännu, men väl för ett 50 års jubileum.

ju mer jag läser detta så får jag känslan av att han inte kommer att ta fingrarna ur kakburken, utan känns snarare som att han stoppar dit en hand till.

otäcka tanke, hoppas att min magkänsla blev totalfel.

okej att MIK vill satsa på ungdomar, men det håller inte med bara ungdomar, då är det risk att det går riktigt åt skogen istället :-S (div 1)
Det måste finnas en grund att luta sig mot, och junisarna vi har är ingen grund, dom är jättebra om dom har en grund att luta sig mot.

Om någon vill missförstå mej nu, så missförstå mig rätt.
Kommentera

Barbapappa:
Nu är det offentligt vad klubben vill med framtiden. Jag tycker att det kan bli en riktig intressant nystart, men fortfarande behövs publik och sponsorpengar för att det hela skall gå ihop. Helt klart behövs en nystart för MIK och ett bra juniorlag. Lycka till!
Kommentera

Hakan Olsen:

Harald är en karismatisk tränare med en enormt stor kunskap och lika stor känsla för spelet. ska mora sadla om så är det absolut rätt tidpunkt att göra det nu när Harald finns kvar i klubben.

Jag är inte orolig, det ser spännande ut.
Nu kan vi börja från skratch utan en massa upp målade fantasibilder.
minimikravet vi kan ställa är väll dock som sämst en topp 7 placering.

men som sagt, en mycket spännande framtid står för dörren.
och jag välkomnar den.
Kommentera

Barbapappa:

Ja, det vore kanske bra att Harald har något att säga till om, han antydde något om efter att MIK inte kom med i kvalserien som om han ville något annat. För min del tycker jag att Harald har varit rätt avvaktande och passiv, men det kan bero på att han varit kringskuren när det gäller möjligheten att agera.
Kommentera

Barbapappa:

kanske något för supporterklubben att ta itu med :)
Kommentera

Hakan Olsen:

när en kultspelare slutar så är det förekommande att hissa upp tröjan i taket.

I fallet Janne så kanske vi skulle hissa en topé;) nä då men i alla fall en stor inramad tavla, som hängs upp väldigt synligt.
jag menar, han har ju i alla fall en 35 årig historia med klubben.
Kommentera

mattias - 74:

jag har stora förhoppningar nu, en vd ska vara en vd, inte hålla på och stoppa fingrarna i kakburken för ofta. vilket Janne gjorde dagligen.
inget ont om Janne, det är ju inte länge sedan som han tog oss till elitserien.
och han har åstadkommit mycket för mora, men nån gång är det dags att gå vidare, och jag tror Janne har gjort sitt. (min tro, baserad på de senaste 2 årens resultat).
det finns fullgoda ersättare, hoppas att man hittar rätt direkt.
Harald kommer nog att få stort ansvar gällande spelarvärvningar och scouting av desamma. de ska ju trots allt passa in i hans filosofi.
Kommentera

mattias - 74:

Det är viktigt att få in en ny person som brinner lika mycket för MIK som Simons gjort. Hur blir det med de som sitter i styrelsen? Kommer de att sitta kvar? Frågan är vad var och en av dessa bidragit med kreativt när det gäller MIK. Ni som går på årsmöten kanske kan ge information om detta.

Det vore även intressant att få info. om MIKs ekonomi. Är den på rätt köl och finns det utrymme för att få in "spetskompetens" i truppen? (observera att jag satt spetskompetens inom citationstecken, dvs det finns olika meningar om vad spetskompetens är)

Slutligen Antikrundan visar en del intressanta saker frå Mora i kväll!
Kommentera

Barbapappa:

Hoppas att det går bättre för er än det gjorde när Doverskog gick bort. Då dog Leksands IF som förening enligt mig. Man vet ju inte hur MIK som förening blir om inte Simons är vid rodret.
Kommentera

mattias - 74:

det är nu vi får möjlighet att lyfta mot högre höjder på allvar :)
förutsatt att janne kan hålla fingrarna borta ifrån kakburken.
Kommentera

Mike Skinner:

R.I.P Mora eller ?
Kommentera

Har ni förresten sett min senaste bild i filarkivet? En liten plojgrej som blev en återkommande sensation på nationen. Lite blygsam reklam bara. Egentligen borde jag väl skriva detta i Modoboken, men jag känner att Tuokko har mer status hos oss Moringar.
Kommentera

Knogen:
Ja, det är ju det den måste vara va? För det blir som en liten snurr på den. Jag höll verkligen med kommentatorerna igår, och idag med. Kändes mest som någon slags stolt förnekelse från leksingarna, men jag börjar nästan erkänna att jag har fel.

Det är ju när den tar i stolpen som det ser ut som den tar mitt i mål, i den där lilla böjen där nere. Jag tänker iallafall inte säga ordet "solklart" igen, eftersom det uppenbarligen inte är fallet :)
Kommentera

Mike Skinner:

Japp, jag såg tv-bilderna i går, och jag blev väldigt fundersam över hur kommentatorerna kunde vara så säkra. Jag blev väldigt osäker på bilderna. När jag sedan traskade in här såg jag att det var väldigt många som reagerat som jag.

Var på bilden ser du att pucken är inne? Jag tycker den är mer solklart i stolpen 2-3 decimeter över isen.
Kommentera

Mike Skinner:
Nu ser jag på SVT's bilder, och ja, jag tycker fortfarande det ser ut som mål, men alla andra verkar säkra på att det inte var det :) Det ser ut som att den går stenhårt mitt i och studsar ut... Men, det kanske är en synvilla.
Kommentera

Knogen:
Såg du matchen på TV4 sport? Där rullade de ju reprisen hundratals gånger, jag tycker det var helt solklart. På bilden jag länkar till är det väl solklart att den är i mål? Eller ser jag så himla fel?
Kommentera

Knogen:
Det är snarare så att till och med de förfördelade börjar tycka att det var stolpträff.
Kommentera

Mike Skinner:

Eh? Var den? Var har du i så fall hittat det? Jag har då i alla fall inte sett någon bild på att den var inne. När jag tittade på tv i går tyckte jag också först att den var inne, men när reprisbilderna vevades så kunde jag faktiskt inte förstå varför kommentatorerna var så säkra.

Nu har jag varit lite frånvarande i dag så det kanske har kommit fram nya fakta i fallet?
Kommentera

Ola:
Igår var det ingen som trodde att pucken var inne, varken spelare, ledare eller domare. I en intervju efteråt sa ju till och med "målskytten" att nej, det var solklart i stolpen, det var därför ingen reagerade. Men pucken var ju i mål.
Kommentera

Metal Guru:
Minns en liknande situation som den i Timrå i ett hockey-VM för några år sedan. Skillnaden var att första avblåsning den gången, var när motståndarna gjorde mål. Så videogranskningen den gången gällde om lag 1 eller lag 2 gjort mål.

Jag såg inte matchen igår, så jag vet inte hur reaktionerna blev vid det eventuella mål som ingen såg just då. Hade domare eller spelare ens någon fundering på att pucken kan ha varit inne? Om så inte var fallet, så finns det ju ingen anledning till videogranskning.
Kommentera

Metal Guru:
I det fallet gjorde domaren det där löjliga tecknet för att han ska ringa och kolla på en gång, men utan att avbryta spelet. Jag satt och kollade på matchen, och blev rätt förundrad. Men så gick det till!
Kommentera

Stigsson:
Det som var märkligast var att TV4 körde repris från en och samma vinkel hela tiden. VARFÖR använde de inte nån annan kamera? Den bakom mål användes ju annars i matchen...
Kommentera

Metal Guru: Om någon kräver granskning ja kan det göras innan pucken släpps för nästa nedsläpp. I gårdagens exempel reagerade ingen som var på plan, varken domartrio, hemma- eller bortalag.
Kommentera

Mike Skinner:
Jo, faktiskt så bedöms det i efterhand. I den sista avgörande SM-kvarten gjorde (tror jag, satt i bil och lyssnade på radio - och såg alltså inte på tv) HV mål på Timrå. Spelet fortsatte, och vid nästa avbrott gjorde man en videokoll. Det konstaterades mål, och klockan backades tillbaka till målögonblicket.

Kommentera

mattias - 74: Japp, bara glädjen att få se er misslyckas är riktigt trevligt!
Så här går det när odmjukheten saknas och det skall ni bl.a tacka Kempe för! Maken till osympatisk/störig person med taskig utstrålning i intervjuer får man leta länge efter!
Kommentera

« · 1146265 · »