Mora IK

HockeyAllsvenskan · 45275 inlägg · 1668 ämnen

Säsongen 07/08

Sv:Säsongen 07/08
Hagos valde bästa laget

Upprörda röster i Stockholm. Hur kan 08:an Hagos välja Mora före Djurgården - och han gör det inte ens för pengar, suckar folk, eftersom DIF erbjöd samma lön.
Pengar är inte allt gott folk.
Hagos hade anbud från Mora, Djurgården, Luleå och Skellefteå.
Varför han valde Mora?
Enkelt.
Moras blir det bästa laget av dessa fyra.

A´la Magnus Nyström

He he he : ))

GävleLasse:

brendl spelade ibland också med lill eric. detta framgår i matchanalyser på swehockey.

GävleLasse: kultanen spelade väldigt mycket. vet inte exakt hur mycket men skulle tippa på 22/23 minuter per match. dessutom så spelade han otroligt mycket i boxplay.

GävleLasse:

brendl spelade även mycket med bogg och elomo

Slitwargen: Hur kan så många spelare få negativ plus/minus om Brendl spelat med Bastiansen och Beaudoin? Jag tivlar starkt på att resten av laget spelade med Kultanen.

Att skylla det negativa på två spelare är att köra strutstaktik, vi får se om det blir bättre den här säsongen.

GävleLasse: Vårat +/- kommer bli betydligt bättre denna säsongen när vi slipper Brendl och Kultanen... Brendl hade också fått betydligt sämre +/- om han inte spelat med Bastiansen och Beaudoin som är grymt bra defensiva forwards.

De är med i topp 3 bp-par i elitserien enligt mig tillsammans med:
Dackell + Hansen
och Jönsson + Nordström

GävleLasse:

okej då håller jag med, jag tänkte inte så. en spelare gör inget lag. och det har du helt rätt i.

Mora71: På tal om oldboys så noterade jag att Harri Rindell spelar i Brynäströja nu mera :)

Barbapappa: Men det är precis det jag har skrivit tidigare. brynäs styrka var inte topp skyttarna utan kolektivet. Det var fler spelare som bidrog till målskyttet. Därför är man mindre beroende av vissa spelare, i ala fall när det gäller målskyttet. Sen finns det ju givetvis andra rollspelare som man är beroende av, t ex i BP.

Ta dig en titt över plusminus på båda lagen så kommer du se en markant skillnad...

GävleLasse:

Till oldboys WM får brynäs 4st
Där slår ni oss med hästlängder

GävleLasse:

Visst han är en grymt bra spelare för sin ålder.. Men sett över samtlga spelare så är han inte speciellt grym längre...

????

hur många spelare har ni som platsar i vm då?

GävleLasse:

sett till toppskyttarna i respektive lag så hade mora fem spelare som gjort tio mål eller fler. brynäs hade fyra. bäckis lämnade er ni vann kampen om brendl istället. så nu har vi fyra kvar av dom och ni har fyra.

bogg 10
elomo10
brendl34 brendl försvann till er
simons11
beaudoin14

spelare som jag tror kommer tillhöra den där 10 skaran i år är ovan nämnda plus:

hagos, lindström, huml, och dahlman.

brendl är inte bara en bonus, han kräver mer plats än så.

men men, den som lever får se.

GävleLasse:

Appropå överskatta. :D
Vi har inte råd med månadslöner på 400’ för slöa spelare.

GävleLasse:

Appropå lexingar. detta är saxat från superstars.nu/forum.

Vad är det som håller på att hända? Sjuka rykten som florerar just nu, helt klart. Vi pratar inte om sk. "NHL stjärnor" som ofta skrivs upp till sådana i kvällstidningarna efter 3 matcher i världens bästa liga. Här pratar vi Joe Sakic, Rob Blake och Ed Belfour.

spelar i allsvenskan och får storhetsvansinne bara kvällspressen fiser:)

Mora71: Skillnaden är ju att vi behåller de spelare som är bra, ni tappar ju era. Inför förra säsongen så tappade ni t ex Kerman och inför den här E.Johanson och Brendl.

Ni har ett helt koppel av ettårskontrakt. Hur många tappar ni till nästa?

Så du är en av de som överskattar Bäckis...

Visst han är en grymt bra spelare för sin ålder.. Men sett över samtlga spelare så är han inte speciellt grym längre...

GävleLasse:

Nej jag grundar min tro på följande fakta

Bif 47+ 67 + 80
Mora 61+ 66 + 78

Dags för kvalspel i år utan undomen?

Mora71: Och VEM var det som stod för en stor del av er målfabrikation?

Vem gör målen i år?

Sen gäller det ju att hålla tätt bakåt. Något våra två "andramålisar" kommer att göra.

Är du säker på att du inte är Leksing, de brukar ju vara kända för att ha en enorm övertro på sitt lag under försäsonge ;)n

GävleLasse:

Men ni gjorde färre (1) mål än MIK ifjol.
och har ingen riktig 1a mv.

Snuva LIf på 42åringen ni har ju gått om gamlingar. :D

Mora71: Nej absolut inte endast Brendl. Ser du på vad Brynäs producerade förra säsongen så kan man lätt konstatera att vi har ganska bra spridning på målskyttet. Ni had ju i princip bara Brendl. Han är en bonus, inget mer.

Mora71: Ja, snittvikten skiljer ju m a r k a n t

Mora: Av Age: 25.92 years | Av Ht: 183.88 cm | Av Wt: 88.96 kg
Brynäs: Av Age: 26.14 years | Av Ht: 182.76 cm | Av Wt: 87.24 kg

fast det är klart, sen beror det ju på vilka vi ställer på isen... ;)

GävleLasse:

Så erat hopp står till Brendl då?
Appropå vikt. Tycker era spelare väger lite lätt ;-)

Mora71: Det skulle förvåna mig mycket om det stämde.

Nej, jag tror att det var ett rekord som Larsson/Bissett/Molin satte där.

Men det är klart, med lika många omgångar förr så hade ju Lundströms och grabbarnas siffror varit mycket högre.

Ni har värvat bra, fast jag tror att Brynäs är storleken större i år. Det är inga poängmaskiner som ni har värvat direkt. Fast det hade ju inte Brynäsförra säsongen och det gick ju rätt bra för dem då.

GävleLasse:

Hänförde inte Tigern någon vassare kedja ;-)

Funderar annars på vad Brynäs har som inte vi kan matcha i år?
Stämmer det att Brendl och Sjödin slogs på träning?

Mora71: Fast det är en bit kvar till den här konstellationen ;)

1. Jan Larsson (F) 50 16m 43a 59p
2. Tom Bissett (F) 50 40m 12a 52p
3. Ove Molin (F) 50 21m 31a 52p

77 mål och 86 assist...

ja vi får väl se vad det blir av det här :)

PappaKeno: tror jag inte, det finns spelare som har känt sig väldigt säkra att få spela nu blir det lite annat kvaliten kommer att bli bra mycket bättre

PappaKeno:

Konkurans, precis som på den vanliga arbetsmarknaden alltså:)

zeb: jo det är bra med bred trupp men det börjar nästan bli för många snart...kommer bli missnöjda spelare annars.

PappaKeno: Flera kommer att få sitta som inte har räknat med det och än är det inte klart, kan komma en till forward om inte annat så kommer det att bli en bra mycket vassare 4- femma och det är bra

Mora71:

huml hagos Dahlman låter intressant. skulle dock kunna tänka mej lindström istället för dahlman i den kedjan. men det är nog hugget som stucket tror jag.

SIVASN: jo det sägs så men han måste bevisa mer anser jag innan han får en plats i truppen och jag är faktiskt en av dom som tror på Wessner men i dagsläget ser jag han som utanför laget tyvärr.

Dino:

Lite kuriosa:
jag har räknat omg. för omg förra säsongen och Brendl passade till 5 av beaudoins 16 mål. kvartsfinalerna inräknade

PappaKeno: Va inte Wessner bra mot Bofors?

Mora71: håller med dig! ser också ut som en intressant kedja! 3:e Bergqvist,Boggen och Elomo 4:e Nilsson,Granström/Simons och Jansson
reserver: Tuokko,Wessner och Granström/Simons men jag skulle kunna byta ut Jansson också hon jobbar bra men har en förmåga att jobba i fel lägen tycker jag lika med Toukko också.

Mora71:
Brendl gjorde 16 av sina 34 mål i numerärt överläge, d.v.s PP.
Han sköt mest i hela ES, 336 skott varav 125 utanför.
Brendl fick mest istid av alla forwards i Mora, 980 min, förutom Basse som hade över 1000 min, men han var ju inne på varenda BP också.

Jag njöt som en mjölnarkatt varje gång Brendl gjorde mål förra säsongen, men med dom förutsättningar han fick så vore det väl f-n om han inte skulle peta in ett och annat mål också

PappaKeno:

Bra förslag
Sen vill jag se Huml, Hagos och Dahlman

Mora71: om vi säger så här Brendel kanske bara hade gjort hälften av sina mål utan Basse och Bodde vad jag tror iaf...jag ser dom som 2 av våra viktigaste spelare! varför inte sätta ihop Basse,Bodde och Lindström?

Säger bara att det blir svårt att göra 147 framåt.
Men jag tror Magnus kan täta försvaret.

wap.hockeysnack.com
Det slog mig just att storerik faktiskt gav bort ett mål till Brendl i Scandinavium. .

Barbapappa:

23 ass inte fy skam
Brendl skapar dessutom ytor för andra.

Mora71:

fler, han kanske skjuter mer själv nu istället för att hela tiden söka passning. för du kan ju inte påstå att det var brendl som jobbade fram pucken åt honom.

PappaKeno:

BBB kedjan gjorde 55 ifjol.
Sätt ihop kedjan som kan matcha det ;-)

Mora71: Eric kommer göra upp mot 20 mål om han är i rätt omgivning.

Barbapappa:
Nä Jardine, Brendl och Lill-Erik och det blir -43 mål.

Av de spelare vi har kvar är det bara Stor-Eric 14 och Simons 11
som gjort över 10mål i es.

Hur många mål tror du att Stor-Eric gör i år utan Brendl?

GävleLasse: Det är inte lätt att hålla reda på alla små detaljer...
Skönt att kafferuset börjar ge sig?

MIK 7-1: Det var jag som reagerade på ett inlägg tidigare där Moras "stjärnor" skulle leka med Belfour osv... Inte trodde jag att han menade något så obetydligt som en cup på försäsongen...

därför undrade jag om det var ks han tänkte på.

GävleLasse: Nej, druckit dåligt kaffe.

Undrar också vad Handsklagret-Cup har med KS att göra.

sold: Ok, men nått straff måste de ju få:)

MIK 7-1: que?? har du sniffat skidvalla.

Ja Brynäs spelar även de i Gubbdagis Cup...Men vad har det med KS att göra?

MIK 7-1: Och andra sidan är det ju inte så långt att gå från ishallen i Hedemora till stadshotellet,ca 1,5 kilometer.Har gått den sträckan själv då jag kommer från de trakterna.(1 mil från Hedemora)

Dino: Hehe, nu börjar läxingarna bli desperata.
Nu är de igång igen och värvar gamla gubbar,
de skriver säkert ett 8år-kontrakt med honom:)
Det blir då säkert drag på den där chinarestaurangen i läxan^^

sold: Man förstår ju att de är besvikna, biffarna och MIK körde väl slut på dem:)
Men jag hittar inget om det på din länk, dålig på att leta kanske.

« · 900018 · »