Mora IK

45275 inlägg · 1668 ämnen

Säsongen 07/08

« · 900321 · » Till forumet

Sv: Säsongen 07/08
Metal Guru: ...eller som biffarna brukar göra.

GävleLasse: Har du nått emot utlänningar eller?
Värvar man svenskar så gynnar man bara andra svenskaklubbar.
Bättre att plocka fram egna junisar och ge f$n i att sattsa på andras.

"Jag har bara sett ett fåtal matcher med honom, då mot Brynäs."
Jag har sett 40-60 matcher med Tuokko och har inte alls den bilden av honom som du har.
Har inte den blekaste vilken situation du kan tänkas syfta till,
säkert inget allvarligt.
Du vet väl vad man brukar säga om generallisering?
Ett av problemen är att man inte länge får tacklas i svenskhockey.
Men nu kan han ju prata för sig själv så...

"Med ett fåtal undantag så är detta är absolut inte den kategori spelare som jag betalar för att se."
Intressant att du tycker det, vilka kan det vara?
Brynäs har inte en enda spelare som jag kan tänka mig att betala för att få se.

Smickrande men nej,
kan knappast påstå att jag skulle vara någon form av musikalisktgeni.
Kommentera

Barbapappa:

annars kan vi ju korta ner säsongen lite så blir alla utländska spelare så kallade artistspelare. vilket skulle göra det hela mycket rättvisare för inte tror jag att luleå hade haft chabada på artistkontrakt om do haft råd att ha honom hela säsongen.
Kommentera

Barbapappa: Hm, då finns det bättre sätt att få pengar än att beskatta föreningar...
Kommentera

Anders i Budum:

tycker inte jag. tycker att ska ett lag ha en spekare så ska det vara ett riktigt kontrakt. att ha så kallade artistkontrakt är bara ett sätt att blåsa staten på skattepengar. högre skatter ger bättre sjukvård osv.
Kommentera

Ja detta med artist kontrakt är intressant. Jag hoppas det kommer någon spännande transatlant, så där framåt jul...
Kommentera

GävleLasse:

japp för svenska spelare har de in te råd med:)
Kommentera

GävleLasse:
Fel. Det räcker med att de köper en av våra. Som de brukar göra.
Kommentera

Barbapappa: Ja då har de plats för två till för att nå upp till er nivå ;)
Kommentera

Modo 9 importer på 23 spelare. Av dessa 9 importer (utanför Ångermanland) har 3 utländskt pass. Tror jag.
Kommentera

GävleLasse:

Luleå 10 importer 24 spelare:)
Kommentera

GävleLasse:
Jag ser det hellre såhär:

LHC 1 skock med utlänningar...
BIF 1 skock med utlänningar...
FHC 1 skock med utlänningar...
MIK 1 skock med utlänningar...
Kommentera

Barbapappa: antal nationaliteter, hur många importer blir det tillsammans? Nu vänder du på statsen och snygar till dem...

LHC 7 importer 27 spelare...
BIF 9 importer 29 spelare...
FHC 9 importer 25 spelare...
MIK 12 imorter 26 spelare...
Kommentera

GävleLasse:

det brukar låta att Mora ska ta hjälp av hela världen.
Jag tycker att vi är i gott sällskap där också:)

Antal nationaliteter i ett lag.

LHC 7
BIF 5
FRÖL. 6
Mora 6
Kommentera

Barbapappa: Ja det är en fin skara spelare du har samlat ihop. ;)

Med ett fåtal undantag så är detta är absolut inte den kategori spelare som jag betalar för att se.
Kommentera

Gusten: hehe precis vad jag nyss tänkte :) jag tänkte på det efter att jag hade skickat mitt inlägg att det på sätt och vis är bra med en finsk assisterande med tanake på alla våra finnar att det kanske fanns en sån tanke bakom det plus att han är en pådrivare som Arvedsson säger!
Kommentera

PappaKeno: Skulle tro att tränartrojkan ville ha en finsk assisterande kapten pga att det är så pass många som 8 finnar i laget. Kanske få de nya finnarna att känna sig som hemma...typ
Kommentera

GävleLasse:

nog kan man påstå att det finns gott sällskap åt honom iaf.
men det finns andra kvalliteer som inte syns så tydligt.
enligt tränare arvedsson så är han en på drivare och därför otroligt viktig för laget.

Ward, Lance HV 71 273 min.
Torkki, Sami Linköpings HC 161 min.
Jämtin, Andreas HV 71 150 min.
Ledin, Per Färjestads BK LW 148 min.
Tuokko, Marco Mora IK LW 122 min.
Styf, Pär Timrå IK RD 118 min.
Sundström, Niklas MODO Hockey 116 min.
Niemi, Antti-Jussi Frölunda HC 110 min.
Kommentera

Barbapappa: jag ser hellre Cedergren i ett startande backpar än Johnsson och Kurvinen...men vi får se tyvärr tror jag våra junisar kan bli bortglömda som dom har blivit dom senaste åren som vi har varit i elitserien.

sen vill jag säga att Boggen är ett perfekt val av kapten! Skogs misstänkte man skulle få ett A lite förvånad över Tuokko hade hellre sett Bastiansen tillexempel. Men man får lita på att tränarna vet bäst :)
Kommentera

SIVASN: Jag är inte ett dugg avundsjuk.. tvärtom så är jag glad att vi inte har en sån som Tuokko i laget. 122 utvisningsminuter klarar man sig utan.
Kommentera

Thomas W: Tyckte alla tre var perfekta kandidater. GävleLasse e nog bara avundsjuk, alla vill nog ha en Tuokko i laget :)
Kommentera

SIVASN: Och GävleLasse jublar säkert över att Tuokko blir assisterande haha! Boggen måste ha varit garanterad jobbet, jag hade blivit mycket förvånad om någon annan skulle ha fått kaptensjobbet..
Kommentera

Håkan Bogg, 32, blir Mora IK:s lagkapten den här säsongen.
Kommentera

PappaKeno:

visst kommer de att få chansen, men inte varje match. det är en tuff serie och jag är helt övertygad om att en pigg och alert cedrgren/ danielsson gör bättre ifrån sig än en trött och slutkörd Johnsson/ kurvinen. idag är det så tufft hårt och jämnt i elitserien så det behövs bredare trupper för att hålla den höga standarden som krävs för att orka hela vägen.
Kommentera

Dino: Men det är jag!
Kommentera

PappaKeno: Jag är inte lika säker på att Cedergren är ett så mycket större löfte än vad Danielsson är......
Kommentera

Slitwargen: kanske blir en utlåning på Danielsson som jag inte tror kommer få spela mycket i vinter...? Pirre J har väl inte heller haft de så lätt att ta en plats på senare år...sen tycker jag det är synd att vi har skrivit kontrakt med så många backar är rädd för att ett löfte som Cedergren inte kommer få en riktig chans...
Kommentera

Anders i Budum: Jag hörde att det var en till back på ingående men det tror jag inte på förrän Mora dumpat någon annan back...
Kommentera

Anders i Budum: Det är väl igen högoddsare att Simons lär vara på jakt efter en transatlantiskt spelare (På artistkontrakt eventuellt?) och man får väl misstänka att man inte kommer att nöja sig med någon "dussin-lirare".

Mora får dock akta sig för att värva för häftiga spelare nu snart kommer väl till och med Roos att säga något positivt om Mora! =)
Kommentera

Har nu hört att ännu en "superforward" skall vara aktuell för Mora. Kan det verkligen stämma. Just nu känns det som jag inte tror på det ryktet.
Kommentera

horcoff: såg att sami torkki vill spela kvar i sverige. kanske skulle vara nåt för mora. killen är stor tuff stark och har ett skapligt skott.

en kedja med torkki, bastiansen och beaudoin skulle väga grymt tungt i anfallszon
Kommentera

Mike Skinner: Jag har bara sett ett fåtal matcher med honom, då mot Brynäs. Han gjorde tjuvsmällar i samtliga därför drog jag en slutsats. Hans 122 minuter i fel bås betvivlar jag endast kommer från hakningar och linkande.

Sen är det det där med armbågarna. Detta är ju ett bevis för att han tenderar att spela ovårdat. Att han skulle vara den enda i ES påstår jag inte. Vi har ju t ex Sjödda som slashar på tok för mycket.
Kommentera

GävleLasse: Det här ämnet kan vi nog älta tills Leksand har ett ES-lag igen ;) Tjuvsmällar är ett otyg men jag kan inte hålla med om att Tuokko ska spela fulare än andra.. Och ska vi prata historik så har väl Brynäs haft en hel del spelare som legat på gränsen, ett lysande exempel måste väl vara eran gamla målvakt Sundlöf som på sin tid agerade poster-pojke för skogshuggarna! Har aldrig sett en som använt klubban på ett fulare sätt än honom! Snacka om tjuvsmällar! Och i dagsläget så är väl Månsson en kille som inte alltid tänker efter före innan han smäller på, eller hur GävleLasse?
Kommentera

GävleLasse:

Får hålla med de tidigare skribenterna här. Tuokko och tjuvsmällar i nacken? Det är ju bara greppat ur luften. Visserligen har han säkert gjort det någon gång på en spelare du gillar när du ser eller dylikt, och sånt har väl tendenser att sätta spår. Men att påstå att Tuokko bara är feg och spelar fult är helt bisarrt. Plocka ner armbågarna, visst, den köper jag absolut, för de brukar tyvärr hamna lite för högt, men i övrigt står Tuokko för en härligt fysisk hockey där det helt enkelt gäller att se upp längs sargen.

Att skador kan uppstå är oundvikligt, men nog finns det bra många fegare hockeyspelare än Tuokko.
Kommentera

GävleLasse: Det var ett Jävla tjat om Brendel !
Kommentera

MIK 7-1: En av anledningarna jag postade dessa citat!Har vi lyckats vända en kritiker så måste vi ju kunna vända fler,Roos t ex (troligtvis inte,han är ju obotlig ;))
Kommentera

MIK 7-1: I så fall lider du av samma åkomma som Ray Charles och Stevie Wonder.
Kommentera

sold: Den där Nyström blir mer och mer MIK possitiv.
Kommentera

GävleLasse: ja vi ska inte tjafsa om de, jag måste ha missat den matchen, men ja anser att när han kommer in å smäller på ett par tacklingar så höjjer sig hela laget ett knäpp, tycker han är viktig för Mora
Kommentera

GävleLasse: Lustigt vad du var uppmärksam...
Jag har då aldrig sett Toukko dela ut några tjyvisar.

Där har du också medicinen mot Brendl.
Pavel brukar bli svettig av att ha bevakning.
Kommentera

GävleLasse:

såg jämförelsen med jämtin, men hans utvisningar påverkar inte mora nämnvärt.
Tuokko måste lära sig att inte sätta upp armbågarna. sånt är inget som gynnar laget.
men det är som jag säger vi har en bredare trupp i år så han får akta sig för jag anser att han e en utländsk medelmåtta. och jag har skrivit det förr också, ska vi ha medelmåttor så kan vi lika gärna hämta dom i allsvenskan.
Kommentera

SIVASN: Jag ser inte det tuffa i att dela ut tjuvsmällar efter avblåsning. Speciellt smällar bakifrån mot nacken när spelaren slappnat av..Sånt är bara fegt...
Kommentera

MIK 7-1: Nej, jag tror att Mora kommer att vara bland de åtta slutspelslagen även i år. Men de måste få ordning på defensiven för målskörden kommer med största sannolikhet inte att bli lika hög.

Brynäs tar sig till slutspel sen är det en bonus om man tar sig vidare till semi. Det är lite för många obesvarade frågor för att riktigt kunna sia om hur det blir. Men jag tror inte att vi missar slutspel.
Kommentera

GävleLasse: Ja måste va enögd i sånna fall trivs bra med Tuokko i laget tycker de fins mycke större grisar i elitserien i sånna fall största idioten är väll Jämtin Tuokko spelar ju bara lite tufft (anser jag)
Kommentera

GävleLasse: Så du menar att Mora IK kommer att bli sämre denna säsong?
Hur går det för biffarna då, SM-guld kanske?
Kommentera

Barbapappa: Ja Brynäs hade problem med BP mot slutet av säsongen. Boork hade snöat in på Bäckis för mycket och det gick som det gick.

Mora är i skriande behov av ett bra BP så länge man har spelare som Tuokko.

Den killen kan inte ha många spänn i studieskulder inte...feg är han desutom. Jag vet inte hur många smällar han har delat ut mot bakhuvud och nacke, speciellt efter avblåsning.
Kommentera

GävleLasse:

visst blir det spännande för på förhand så är det här den hittills starkaste laguppställning mora mönstrat från start. under säsongen kan det dock bli nån mer. alla icke eu platser är inte fyllda.

jag försöker inte skylla på två spelare. det är i regel minst tre spelare på plan. och den som bär ansvaret sitter då i utvisningsbåset anser jag. annars när det är fem så får dom faktiskt dela på ansvaret. men jag har skrivit det förr, och skriver det igen. brendel e en grym spelare när han har rätt omgivning. mora hade inte resurserna att backa upp det förra året.

kollade förresten boxplay från förra säsongen. brynäs trea i pp killing och mora fyra.
Kommentera

SIVASN: Hehe, jag är överraskad över att reaktionen tog så pass lång tid...men nu kom den i alla fall. ;)
Kommentera

GävleLasse: blanda inte in läxan me Mora :(
Kommentera

Barbapappa: Hur som helst så känns det lite konstigt att man försöker skylla alla minus på två spelare. Speciellt Brendl som hade -6. Då är det något mer som felat än två spelare. Men det ska bli intressant och se årets upplaga av Mora. Truppen känns mer spännande än förra säsongen. Att ni hyllar lagbygget och har stora förväntningar så här under försäsongen har ju hänt förr...Frågan är om ni inte borde ha lärt er läxan vid det här laget.
Kommentera

Underskatta aldrig Mora

Lilla "fattiga" Mora IK kan aldrig vara med och slåss om de stora namnen på spelarmarknaden. Utan fortsätter att värva spelare "som blir över".
Vad gör det?
Johan Lindström fick inte nytt kontrakt med Linköping.
När Mora kickade igång försäsongen genom att slå AIK med 6-3 blev Lindström tvåmålsskytt.
Jag upprepar mig:
Jag kommer aldrig mer underskatta Jan Simons lagbygge.

Skrivet av Magnus Nyström 2007-08-09 02:04:29.0
Kommentera

« · 900321 · »