Mora IK

45275 inlägg · 1668 ämnen

Silly Season 08/09

« · 1052592 · » Till forumet

Sv: Silly Season 08/09
Alisandali:

Ja då antar jag att det inte spelar någon roll vad det står i eliteprospect. Han kan bara gå i så fall, och vad väntar han på?
Kommentera

Forever MIK:

Gäller även ZEB: Det kanske är läge nu att kontakta ledningen direkt och framföra synpunkter.
Kommentera

Alisandali: Vad du minns? Var du med när kontraktet skrevs?
Kommentera

Stigsson:
Nej , det var jag inte , men såg en lista på alla med Elitserieklasun på någon sida på nätet .

Och där fanns Dalmans namn med om jag nu minns rätt , okey ;0)
Kommentera

Alisandali:
Dahlman har ingen klasul i sitt kontrakt. Han har ett kontrakt med MIK utan kryphål. Hade det funnits klasul så hade han varit borta för länge sedan. Antingen spelar han i MIK denna säsong eller så får han eller någon annan klubb lösa hans kontrakt.
Kommentera

Forever MIK:
På MIK-siten står det att han har kontrakt till 2007-2008.
Skrev han för 2 år eller var det 1+1?
Jag vet att det har skrivits om Dahlmans kontrakt i MT men vet inte vad det har stått.
Kommentera

Det måste ju tilläggas att Dahlman är en stor tillgång om han spelar vidare hos oss och jag tror att han skulle kunna vara top 3 i poängligan i allsvenskan!
Kommentera

Slinger:
Jag tar mina uppgifter på kontraktet från det Arto säger i dagens MT. Arto har inte sagt något som gör att jag misstror honom än.
För övrigt så får Don sig en känga på insändarsidan av några supportrar där dom efterlyser någon slags självkritik, efter det som dom ser som en bortslarvad ES-plats
Kommentera

Forever MIK:
Okej, tar och kolla MT imorron när jag kommer upp till Mora igen!
Kommentera

Forever MIK:

Har varit in på nätet men hittade inget där. Är artikeln bara i pappersversionen.
Kommentera

Forever MIK:

Hur var det med Eric Beaudoins kontrakt? Det var en del turer och spekulationer innan han flyttade. Bl.a avicerade Simons att han skulle stanna.
Kommentera

Hakan Olsen:
Ja du, under slutfasen av fjolåret så gick Don ut med att han inte hade skrivit några kontrakt med ES-klasul. En som inte hade Es-klasul var faktiskt Big-jerk, det var bara det att med den lönen han hade så hade halva spelarbudgeten för as gått åt till hans lön. Därför tog inte Don strid i det fallet.
Kommentera

Forever MIK:

Gav Simons det svaret? Intressanta frågor: Vilken budget har MIK för spelarköp? Hur mycket lägre är den jämfört med vad de hade i ES? Är den mycket lägre än för LIF som varit i AS de senaste åren?

MIK borde ha en del pengar i kistan efter ES sejouren, och snålhet kan bedra visheten som talesättet är. En offensiv satsning som inte går över styr ekonomiskt och sportligt. Lyckas Simons et. al. med en "slutspurtsvärvning" och laget kommer att göra bra i från sig då kommer jag inte att vara orolig framöver. Det värsta vore om det blir en psykologisk kollaps och de får kvala till AS.

I kontrast till detta med ett klipp från Sportbladet 24 november 2004 (Mats Wennerholm): "Stora starka Mora" "Elitseriens bästa nykomling någonsin". Men det var en mycket speciell säsong 2004/2005.
Kommentera

Slinger:

Livstecken på hockeycentralen! Simons retar upp hockeysverige.
Kommentera

Hakan Olsen:

Artikel om MIK på hockeysverige

Simons verkar ha lite övertro på MIK eller ??

Om vi tittar på årets lag då, hur ser du på lagdelarna så här långt?
- På forwardssidan tror jag vi redan idag är bättre än i fjol.

Nog får ni moringar hålla med om att eran forwardsuppsättning är klart försvagad sedan förra säsongen ?
Kommentera

mattias - 74:
Det är backsidan som är ett problem just nu och det är totalt sett för få spelare när någon blir skadad. Skogs (trots en del riktiga tabbar) och Järventie skulle behövts. De är bra backar men samtidigt offensiva. Harant var väldigt ojämn och hade inte den rätta pondusen i närkamperna. Till det nuvarande backbestånd skulle helst någon större pjäs tillkomma för att rensa runt målburen.

När det gäller forwardssidan finns det ämne för två bra kedjor, helst då att Dahlman blir kvar. Pecura och Genoway kommer att göra bra ifrån sig och kan bli utropstecken. Eriksson har har fått en nytändning i Norge och han har Morakänslan. Lagerström lär vara en riktig fighter.

De forwards som jag saknar från föregående år är Bastiansen, Granström och till viss del Beaudion. De gjorde alltid sitt bästa. De övriga var allt för ojämna.

En viktig bit är att MIK har fått en bra tränare som förhoppningsvis inte flippar ut som föregående säsongs ordinarie tränare tidvis gjorde och gick ut i pressen. Ingen klippa att luta sig mot när det blåste som värst.

Angående Simons uttalanden har jag en känsla av att det är något på gång, annars är det väldigt dumdristigt. Jag tror att han njuter av situationen.
Kommentera

Hakan Olsen: Harant och Skogs var lätt Moras bästa backar förra året! Harant var grym i kvalserien till skillnad från alla andra som vek ner sig.
Kommentera

Hakan Olsen:

Ni har tappat tuokko hagos bastiansen granström beaduion m.fl och ersatt med lövdahl, lagerström jakobs samt Genoway och Marcus Eriksson på forwardssidan. Knappast några jämbördiga ersättare eller tycker du det ?

Försöker inte gotta mig åt det faktum att MIK antagligen inte kommer få lika bra lag som förra säsongen utan mest det att Simons anser sig ha bättre forwardsuppsättning denna säsong än föregende vilket är ett knäppt uttalande.
Kommentera

mattias - 74: Du har alltså fortfarande inte lärt dig att aldrig tro på vad Simons säger. Han säger saker för att höras och få uppmärksamhet, inte för att berätta sanningen. Så har det alltid varit och kommer så förbli så länge han jobbar. Knappast något att hetsa upp sig över.
Kommentera

mattias - 74:

De har gjort bra i från sig i sina senaste lag vilket naturligtvis inte med automatik leder till succé i MIK. Vad visste vi om Bastiansens utveckling innan han kom till MIK? Han var bra i Almtuna, det är helt klart men han var ett oskrivet kort i ES.

Hagos var en besvikelse för min del. Han jobbade men det blev inget mera. Han verkade inte vara fullt tränad när han kom och sedan skadeproblem.

Granström var en frisk fläkt och kämpade bra. Han kommer att utvecklas vilket gör att jag tycker det är synd att han lämnade.

Toukko föll tillbaka på slutet. Brist på energi och motivation? Han verkade inte var den pådrivare han brukade vara. Han behövde byta miljö.

Det gemensamma för merparten av de spelare som lämnat var att de hade väldigt svårt att göra mål, det var det MIK föll på under senaste säsongen. MIK kan inte ha spelare som inte kan göra mål. Det behövs en blandning av olika spelare. Helst en i varje kedja som vet var målet är. Den avgörande matchen mellan Mora och Luleå, där Luleå vann med uddamålet trots förkrossande överlägsen skottstatistik, understryker MIKs oförmåga att göra mål. Chansningen med gamla "Liket" som målgörare blev en dunderflopp. Förhoppningsvis har de nya spelarna lättare för att göra mål, deras statistik ser bra ut men det garanterar inget. Dessutom är flera sugna att revanschera sig eller är på väg uppåt. Ingen brist på motivation och energi. Jag tror inte på forwards som är på väg utför i karriären. Motivationen är inte på topp. Någon äldre spelare och då fram för allt backar (kloka, erfarna, gör inget överilat) kan naturligtvis vara bra som stöd för de yngre men de kan inte bli några saliggörare. Simons och Luckner har naturligtvis information om de nya spelarnas för och nackdelar som vi inte har tillgång till.

En mycket viktig sak som jag glömde senast är målvaktsfrågan. En bra andra målvakt behövs och det antar jag kommer att ordnas. Målvakten brukar man säga är halva laget och när det är jämna matcher hänger det ofta på målvakten (med hjälp av stabila backar) och att denna inte gör några allvarliga tabbar. Är målvakten ojämn behövs en mycket bra offensiv, dvs mål, för att kompensera detta och en ojämn motståndarmålvakt.

Frågetecknen runt backsidan och behoven där nämnde jag senast.
Kommentera

mattias - 74: Den där såg väl hyfsad ut, ska nog kunna tillföra en del poäng.
Kommentera

Stigsson:
Bra namn. Han är tydligen tänkt att 'heala' det Moraianska ES-såret.
Kommentera

Metal Guru:
Den var faktiskt riktigt dålig:-)
Kommentera

Är Genoway en artistare?. Har missat det isf!
Kommentera

Slinger: Genoway kommer i oktober
Kommentera

Metal Guru:

58 poäng på 74 matcher är väl rätt ok ?
Kommentera

Stigsson:
Varifrån kommer den informationen?
Kommentera

mattias - 74:

Jag antar att det kommer någon mer.

vad har du att säga om min analys?
Kommentera

Hakan Olsen:

Jag vet inte men du har säkert rätt men jag såg för lite av MIK förra säsongen vilket inte är så konstigt :)

Granström tror jag ni kommer sakna mest av era spelare på forwardssidan men Kurvinen och Järventie är de som kommer saknas mest bakåt. Målvakten Pitkimäki var ju matchvinnare åt er i flera matcher så nog har ni tappat mycket rutin och bra spelare.
Kommentera

Eric Healey verkar ju veta hur man får in pucken i en målbur ser ut! Hoppas att han vet det när han spelar i Mora också!
Kommentera

Slinger:
Snyggt skrivet...
Kommentera

mattias - 74: Det är tur att du har koll på Mora spelarna.
Kommentera

Hakan Olsen: från Mister Simons.

trevligt med ett nytt namn efter några års väntan iaf! ser intressant ut och kan säkert göra ett mål eller två.
Kommentera

horcoff:

Jag har koll på en del ! Vad är problemet ?
Kommentera

PappaKeno:

Tack mister Simons. Healey ser rätt rå ut. Hoppas han kan röja en del och sätta sig i respekt samt gör en del mål.
Kommentera

PappaKeno:

Hej Mr Simons igen. Vad håller Hockeymagasinet på med? De har tappat bort vår bästa värvning.
Kommentera

Stigsson:
Jag frågar igen, varifrån kommer informationen? Det är inte bra om Genoway inte är med från början. Varje poäng kommer att var värdefull.
Kommentera

mattias - 74:
Vilka vi saknar eller inte lär nog vi veta som sett nästintill alla matcher. Granström och Skogs lär stå högt på saknades lista medans bakåt i försvaret så kommer då inte jag att sakna Järventie ej heller Määttä.
Pitkimäki gjorde sin sämsta säsong.
Kommentera

Slinger: Eric Healey, en riktigt bra värvning som tillför tyngd i laget också.
Kommentera

horcoff: Det vet vi inte än, det visar sig, det kommer mer ,Men det ser tunt ut med svenska spelare som finns kvar på marknaden
Kommentera

zeb: www.hockeysverige.se/news_show_jag_ar_inte_speciellt_snabb.html?id=811049

Intervju med Healey som känner Colby Genoway.

Med rätt inställning kan man gå långt.
Kommentera

horcoff:
Verkar vara en sympatisk kille!
Här är lite stats från elite prospects.

www.eliteprospects.com/player.php?player=11571
Kommentera

Vad kul för er att det händer nåt på andra fronter än butiken! Började faktiskt bli lite bekymrad, tro det eller ej. Vill ändå att det ska bli mer spännande att möta er än Huddinge i vinter...
Kommentera

nyz:
Om vi får ytterligare några bra spelare, kanske era matcher mot Huddinge blir mer spännande än matcherna mot oss. :-)
Kommentera

Ola: Ja, usch då... 14 killar till av samma kaliber, då blir det inte lätt att möta mora :)
Kommentera

nyz:
Det är aldrig lätt att möta Mora.
Kommentera

Ola: nu ljuger du...
Kommentera

Ola: beror väll på vilket lag ni har
Kommentera

Db_04: Det ska du snart få se vilket kanonlag vi får....
Kommentera

« · 1052592 · »