Slinger:
Så då spelar du - trummor..?
Classe Karlsson är en hyvens guralirare.
För att fortsätta snacket kring gamla Mora-band så hittade jag i tidningen i morse denna artikel om att Atomic Swing återuppstår med en ny platta nu i Maj.
Anders i Budum: Du kan inte ha letat speciellt länge då eftersom denna tråden sen en tid tillbaka är den officiella tråden för allt som inte rör hockeyn.
insu:
I en Hawkwind-klan på nätet har medlemmar skickat runt bandinspelingar på olika space-rock-inspelningar, för att se vilka vi kunde placera av de obskyra lätena. På rent jävelskap pluttade jag in Potens De Luxe bland andra mer -eh- riktiga inspelningarna. INGEN, inte ens gudarna i Australien eller Skottland, kunde placera bandet. Dock var uppmärksamheten och imponeringen stor, och jag har flera gånger uppmanats -ja rent av beordrats- att ordna fram fler inspelningar på detta folkskygga kollektiv.
Tyvärr har jag inte kunnat leva upp till de förväntningar jag skapat.
Jag kommer ihåg att Potens De Luxe försökte skapa en myt om sig själva innan rockgalan, genom att dela ut en miljon runda kartongbitar (?) med namnet skrivet i sirliga cirklar på S:t Mikaelsskolan.
Även Tonys synt finns i minnesbilden. Wow.
Re: Djupdykning
Det var väl nån som nämnde nån Mora-musiker längre ned i tråden, som fick stenarna att rulla.
insu:
Jag har skrivit 'COMPLETE PERFORMANCE' på banden, vilket torde betyda att jag i princip också bandat när musikerna gick på toaletten backstage - så jag tycker vi enas om att du har rätt.
Att Heavy Thunder förrvirrat mig med att dyka upp två gånger - men på fel ställe - förklaras med SIVASN's hedersomnämnade - det kom oväntat och plötsligt, och jag spelade in där det fanns plats, och inte i tidsordning.
Då har vi rett ut detta då.
Slinger:
Jag har en drös C90 med lokala band från den tiden - de flesta dock med det band jag var aktiv i.
En annan rockgala (1980.03.15) med Potens De Luxe (ett framträdande, en låt, men VILKEN LÅT!), Sabotage (Hjertén/Smids?), Skilda Världar (insu pre M22), Rockvärk med Eken etc...
Unit-X (Peter Broman)
Zox (Barkborre Blues från Oxberg)
Hegdagsrock (kristet hårdrocksgäng med bl.a Osten)
Iron Fist
Rugs (Rättvik, pre el. post 6FU)
Viktväktarna (Bosse Berglund, Thomas Danielsson) etc.
Tryckvåg
Tokinspelningar med Broccoli & Pärsson, RBA (Bröderna Wallin) och vad-dom-nu-hette (Stabben, CH) som gjorde 'Kossan Glöder' och 'Vikingavisan' i acapella.
Det blir nåt att lyssna på imorrn.
Slinger:
Revenge hette dom väl - där fanns nog Håkan Persson med. Erlands, Beta & Haglöf + Manne Smids var med definitivt. Se där, Peken fanns med nånstans han också.
De är en klar favorit, deras 'Kingdom of Fantasies' är näst intill episk i sina propotioner.
williamthekid:
Nisse var inte med i AD, enligt Insus noteringar.
Skinsbeater Håkan Persson känner jag inte igen så där direkt.
Vilka spelade han med? Jämngammal med? Smek-/Öknamn?
SIVASN:
Då borde ni spelat extragången efter alla andra, men innan de som gick vidare. I så fall förstår jag band-ordningen ännu mindre...
insu:
Conny Lind sjöng i Tryckvåg, var skinsbeater i Misär samt kombinerade båda nöjena i Rush-influerade Iron Fist.
insu:
Inte råkar du ha i vilken ordning banden spelade, eller vad låtarna hette?
Jag fattar inte riktigt hur hela galan hänger ihop - aha. Truckvag/AD gick vidare - det förklarar varför de dök upp igen på slutet...
Axel's Misär är titulerat bara 'Misär', och du har just nu givit förklaringen.
Heavy Thunder förekommer två gånger enligt mina anteckningar, men den gång jag hörde nyss var förmodligen antingen 6FU eller Nederbirds (som jag inte noterat). Har du någon anteckning om vilken musikstil Nederbirds spelade?
Moment22's låtar var enligt mina anteckningar Ge Mig Lite/Vad Gör Vi Nu/Nära Dig. Hade ni sådana titlar, eller har jag bara fabulerat ihop titlarna?
insu:
Hörde just Moment22 passera revy. Micke Söderström var trummis, lät det som på presentationen.
Var Zingo kvar i Tryckvåg på den tiden (har inte kommit dit än)?
Inspelningen är -om jag förstår mina anteckningar riktigt- 3x45min + en slatt till.
Finns det nåt bra freeware för att omvandla tejp och CD till mp3?
Ljudkvaliteten kan beskrivas som: "PRIME BOOTLEG QUALITY"
Step:
Isses, jag är hemlig.
Egentligen finns jag ju inte, vilket blir solklart om ni kikar på min presentation - så det är ju inte så konstigt om min identitet är höljd i dunkel.
Å andra sidan kanske ni kopplar ihop mig med ett namn efter denna ledtråd:
Har fått förfrågan om Heavy Thunder-inspelningen (Nicke Frisk, som überentusiastisk 13-åring).
Spelades in på Kapprocken 1983.04.13
Tre låtar spelades in, Don't Refuse/Believer/Sinners.
Andra orkestrar som fastnade på samma tejp:
Axel's Misär (Arne, Axel, Östen)
Hat & Tie (absolut noll koll)
Fusion (Patte Ljung?)
Tryckvåg (Mats, Micke, Tom P. Bridgeman)
Alien Disease (Sollerögrabbar?)
Moment 22 (Insu & co)
Death Wish (Steff, förmodligen inte nicket här)
Iron Fist (Conny Lind, Claes Callman, Manne Smids?)
Det spelades in med gårdagens teknik, men låter vid en första anblick helt anständigt ändå. Oj vilken kulturskatt jag sitter på!
Step:
Ja, då vet alla vilka vi är då.
Men Ströms är nåt rackarns lunchhak nu, såg jag då jag var i byn sist.
williamthekid:
tja - jag väljer att svara 'ja och nej'.
haha, williamthekid:
då har jag varit i samma lokal som du.
förmodligen många gånger...
williamthekid:
Du namedroppar massvis med bekanta namn.
Slinger:
Ser att du nämner Håkan Göstas på din presentation på er bandsida.
Ville bara påtala det för omvärlden.