Mora IK

45275 inlägg · 1668 ämnen

Skitsnack (allt som inte rör hockey)

« · 710178 · » Till forumet

Sv: Skitsnack (allt som inte rör hockey)

Slinger:

Ser att du nämner Håkan Göstas på din presentation på er bandsida.
Ville bara påtala det för omvärlden.

Kommentera

Slinger:

Då vet du vem jag är! ;0) 

Kommentera

Slinger: Vill Du köpa mina Sonor Phonic vita 4 pukor (djupa)?
Kommentera

Är det möjligen så att Deep Purple har influerat er!? Finns ju vissa drag av deras sound...
Kommentera

williamthekid:
Japp, lirar i ett band här i Sala som heter Josh's Appletree, vi har gjort ett flertal demos men det vill inte riktigt lossna.
Musiken är åt -70 tals hållet men med mer hårdrock??!!
Du kan kolla in bandet och lyssna på låtarna på www.joshsappletree.com

Metal Guru:
Classe är min bror och jag spelar trummor, du har så rätt!
Kommentera

Slinger:
Så då spelar du - trummor..? 

Classe Karlsson är en hyvens guralirare. 

Kommentera

Slinger: Spelar du nått nu för tiden då??
Kommentera

Stigsson:

Han hette Dahlström tidigare, jag spelade med honom och Classe Karlsson under nåt år och det var väl därifrån han gick till Nickes band.
Kommentera

Knogen: Det stämmer nog som du skriver att han tidigare hette Dahlström. Orwin låter väl för övrigt mycket taget/konstruerat?
Kommentera

Stigsson:

Det för tankarna till när jag tog studenten. Stone me into the Groove låg på listorna, vi hade en klassföreståndare som hette Sten. Förljdaktligen stod det Sten me into the Groove på våra studenttröjor :-)

Såg att Petter, orsingen i bandet, på bas tydligen bytt efternamn. Hette inte han Dahlström förut?
Kommentera

För att fortsätta snacket kring gamla Mora-band så hittade jag i tidningen i morse denna artikel om att Atomic Swing återuppstår med en ny platta nu i Maj.

Kommentera

Anders i Budum: Du kan inte ha letat speciellt länge då eftersom denna tråden sen en tid tillbaka är den officiella tråden för allt som inte rör hockeyn.

Kommentera

insu: Det bör ha rört sig om så sent som mitten/slutet på 80-talet.
Kommentera

Stigsson:
Har tyvärr ingen koll på Chrome Wheel Circus - det måste vara efter att jag flyttade från Mora.
Kommentera

insu: Jag får väl ge mig in i debatten om gamla Moraband då med en efterlysning.

Jag undrar om någon har nåt inspelat med Chrome Wheel Circus? Bandet innehöll bland annat Mårten Olsson och Daniel Jansson och hade flera hits på Zorntoppen under 80-talet. Minns bland annat en låt som inte ville släppa förstaplatsen på nämnda lista som hette Marianne. Har för mig att bandet hette nåt annat först men bytte senare till detta namn som någon av medlemmarna hittade på fodralet till en P-rulle.
Kommentera

Metal Guru:

Så skapas en myt!
Kommentera

insu:

I en Hawkwind-klan på nätet har medlemmar skickat runt bandinspelingar på olika space-rock-inspelningar, för att se vilka vi kunde placera av de obskyra lätena. På rent jävelskap pluttade jag in Potens De Luxe bland andra mer -eh- riktiga inspelningarna. INGEN, inte ens gudarna i Australien eller Skottland, kunde placera bandet. Dock var uppmärksamheten och imponeringen stor, och jag har flera gånger uppmanats -ja rent av beordrats- att ordna fram fler inspelningar på detta folkskygga kollektiv.
Tyvärr har jag inte kunnat leva upp till de förväntningar jag skapat.

Jag kommer ihåg att Potens De Luxe försökte skapa en myt om sig själva innan rockgalan, genom att dela ut en miljon runda kartongbitar (?) med namnet skrivet i sirliga cirklar på S:t Mikaelsskolan.
Även Tonys synt finns i minnesbilden. Wow.

Re: Djupdykning
Det var väl nån som nämnde nån Mora-musiker längre ned i tråden, som fick stenarna att rulla.

Kommentera

Metal Guru:

Potens DeLuxe! Det var väl det närmaste performance art vi kom i Mora? Vilket instrument jag själv spelade minns jag inte, men vi hade i alla fall Tony "Älgen" Söderström på nyinköpt synt och järnhandlare Peter Östlund på galvaniserad stålplåt 200x100 cm + en handfull personer på sång. Inga repetitioner och alla som ville fick vara med. Ett klassist framträdande. Jag tror faktiskt jag har en tejp från den konserten i mina gömmor.

Sitter du och går igenom dina gamla band, håller du på att bygga om hemma eller vadan denna djupdykning i det förflutna?
Kommentera

insu:

Jag har skrivit 'COMPLETE PERFORMANCE' på banden, vilket torde betyda att jag i princip också bandat när musikerna gick på toaletten backstage - så jag tycker vi enas om att du har rätt. 

Att Heavy Thunder förrvirrat mig med att dyka upp två gånger - men på fel ställe - förklaras med SIVASN's hedersomnämnade - det kom oväntat och plötsligt, och jag spelade in där det fanns plats, och inte i tidsordning.

Då har vi rett ut detta då. 

Kommentera

Slinger:

Jag har en drös C90 med lokala band från den tiden - de flesta dock med det band jag var aktiv i.

En annan rockgala (1980.03.15) med Potens De Luxe (ett framträdande, en låt, men VILKEN LÅT!), Sabotage (Hjertén/Smids?), Skilda Världar (insu pre M22), Rockvärk med Eken etc...

Unit-X (Peter Broman)
Zox (Barkborre Blues från Oxberg)
Hegdagsrock (kristet hårdrocksgäng med bl.a Osten)
Iron Fist
Rugs (Rättvik, pre el. post 6FU)
Viktväktarna (Bosse Berglund, Thomas Danielsson) etc.
Tryckvåg
Tokinspelningar med Broccoli & Pärsson, RBA (Bröderna Wallin) och vad-dom-nu-hette (Stabben, CH) som gjorde 'Kossan Glöder' och 'Vikingavisan' i acapella.

Det blir nåt att lyssna på imorrn.

Kommentera

Metal Guru:
Det stod i artikeln att Nederbirds kanske inte skulle ställa upp, då någon av medlemmarna inte skulle få ledigt från lumpen.
Jag tror inte att Six Feet Under var med heller - jag borde ha kommit ihåg deras medverkan med tanke på att de var ett av de få banden som lät höra tala om sig senare.
Kommentera

Slinger:

Revenge hette dom väl - där fanns nog Håkan Persson med. Erlands, Beta & Haglöf + Manne Smids var med definitivt. Se där, Peken fanns med nånstans han också.
De är en klar favorit, deras 'Kingdom of Fantasies' är näst intill episk i sina propotioner.

Kommentera

Slinger:

Peken var väl med i Sion med Tobbe Haglöf och Beta och Jan Erlands.
Kommentera

williamthekid:

Peken (Håkan Persson) lirade väl in ett par plattor med Skintrade tillsammans med Stefan Bergström och några killar från Sthlm.

Step:
Metal Guru är ett mysterium, jag har inte en aning vem det är irl!
Hälsa din förtjusande fru förresten!

Metal Guru:
Den inspelningen skulle vara en fröjd att lyssna på idag, vilket musikliv det vara i Mora på den tiden!! ett inferno av band som lirade all möjlig musik och en miljö som accepterade att man höll på med musik.
Alla här kommer ihåg Moratonrocken på Moraparken, Kajjrocken, Moratonrocken på Vasaliden, (då vi i T. Coma hyrde en limosin och gled in med ;-)) och Sandis där det var galor då och då, det var bättre förr!
Kommentera

williamthekid:

Nisse var inte med i AD, enligt Insus noteringar.

Skinsbeater Håkan Persson känner jag inte igen så där direkt.
Vilka spelade han med? Jämngammal med? Smek-/Öknamn?

Kommentera

insu:

Spelordning och Titlar, om jag tolkar eländet riktigt, kombinerat med Insus line-up's:

--- KAPPROCK 1983.04.13 -----------------------------------------

Iron Fist: [Stefan Andersson, Claes Callman, Conny Lind]
Searching for Light, Corruption, X

Death Wish: [Peter Wetterberg, Mikael Dahl, Stefan Westberg, Anders Norlin]
Blue Street, Fightin' Machine, Tuesday Afternoon

Alien Disease: [Urban Lindberg, Kent Ploog, Andreas Knutz, Jonny Hedberg, Mats Jönsson]
Spaceship, Lonely Man, War

Moment 22: [Stefan Bergström, Berra Bergström, Micke Söderström, Hasse Schneider]
Ge Mig Lite, Vad Gör Vi Nu, Nära Dig

Misär: [Arne Blomqvist, Per Kronqvist, Håkan Ek, Conny Lind]
Eko Ur Det Förflutna, Hard Ways, Don't Go Away

Heavy Thunder: [Niclas Frisk, Christer Jansson, Fredrik Eriksson, Mikael Lindberg]
Don't Refuse, Believer, Sinners

Hat & Tie (Orsa): [Mats Jönsson, Göran Sundin, Mats Jönsson, Niklas Wikström, Dan Bengts, Christer Skoog]
(some untitled tunes)

Fusion: [Patrik Ljung, John Lindqvist, Per Uhlén, PH Karlsson]
Harder Than Steel, Black Shadows, Danger

Tryckvåg: [Lars-Erik Wilkenson, Micke Höglund, Conny Lind, Thomas Broman, Mats Håkansson]
Princess in a Tower, I'm On Fire, I Don't Believe in You

Förmodligen inte fastnat på band:
Nederbirds (Orsa): [Per-Erik Friberg, Marie Johansson, Rose-Marie Olsson, Roger Olsson, Royne Nilsson (Proppen), Staffan Eriksson]

Six feet Under (Rättvik): [Björn Lodin, Clabbe Annersjö, Kent Larsson, Peter Östling, Tomas Larsson]

Hedersomnämnande:
Heavy Thunder: [Niclas Frisk, Christer Jansson, Fredrik Eriksson, Mikael Lindberg]
Not In Your Way, (+ fler untitled tunes)

Extranummer:
Alien Disease: [Urban Lindberg, Kent Ploog, Andreas Knutz, Jonny Hedberg, Mats Jönsson]
Spaceship, War

Tryckvåg: [Lars-Erik Wilkenson, Micke Höglund, Conny Lind, Thomas Broman, Mats Håkansson]
We Shall Rise Again, Agony
Kommentera

Metal Guru: De var många band, men få som ja känner igen, kanske ingick Nisse Dethetlfsson i sollerö gruppen??(han gick bort alldeles förtidigt) Sun iland var han me i vet ja, Håkan Persson trummslagaren från noret kanske nån känner igen, de skulle vara lite intressant och veta lite vad han gör och har gjort??!! Metal guru vet du??
Kommentera

Metal Guru / Sivasn:

Nix, har ingen koll på låtar och spelordningar. Jag h ittar inte heller någon efterhandsartikel/recension i klipparkivet. Jag antar att redaktörerna tyckte det hade varit väl magstarkt att låta mig recensera mitt eget band (även om jag fick göra förhandsartikeln).

Moment 22:s låtar hette precis så. Text och musik av yours truly och Stefan Bergström. Eftersom jag inte fick vara med blev det till att välja tre låtar där pianot spelade en underordnad roll. Vi valde tydligen de tre. Jag har studioinspelningar av dem men har faktiskt aldrig hört dem live.
Kommentera

Metal Guru: De e 23år sen så de e inte lätt å komma ihåg
Kommentera

SIVASN:

Då borde ni spelat extragången efter alla andra, men innan de som gick vidare. I så fall förstår jag band-ordningen ännu mindre...

Kommentera

Metal Guru: Heavy Thunder fick hedersomnämnande å fick spela 2 ggr
Kommentera

insu:

Conny Lind sjöng i Tryckvåg, var skinsbeater i Misär samt kombinerade båda nöjena i Rush-influerade Iron Fist.

Kommentera

insu:

Inte råkar du ha i vilken ordning banden spelade, eller vad låtarna hette?
Jag fattar inte riktigt hur hela galan hänger ihop - aha. Truckvag/AD gick vidare - det förklarar varför de dök upp igen på slutet...

Axel's Misär är titulerat bara 'Misär', och du har just nu givit förklaringen.

Heavy Thunder förekommer två gånger enligt mina anteckningar, men den gång jag hörde nyss var förmodligen antingen 6FU eller Nederbirds (som jag inte noterat). Har du någon anteckning om vilken musikstil Nederbirds spelade?

Moment22's låtar var enligt mina anteckningar Ge Mig Lite/Vad Gör Vi Nu/Nära Dig. Hade ni sådana titlar, eller har jag bara fabulerat ihop titlarna?

Kommentera

insu: Har haft det där urklippt nån stans men kan fan inte hitta det hade varit kul å set dom artiklarna igen
Kommentera

Metal Guru:
Du, det där med att omvandla gamla kassettband till digitalt format har jag också brottats med. Jag vet att man kan lämna bort det och få det gjort, men det kostar stålar + att de inte vet vad som är vad när de ska kaptielbestämma. Alla tips mottages tacksamt.

Jag grävde lite i klipparkivet eftersom jag gjorde förhandsartiklar på alla banden. Hittade följande:
Death Wish - Peter Wetterberg, Mikael Dahl, Stefan Westberg, Anders Norlin.
Fusion - Patrik Ljung, John Lindqvist, Per Uhlén, PH Karlsson.
Tryckvåg - Lar-Erik Wilkenson, Micke Höglund, Conny Lind, Tomas Broman, Matta Håkansson.
Moment 22 - Bröderna Bergström, Micke Söderström, Hasse Schneider
Heavy Thunder - Niclas Frisk, Christer Jansson, Fredrik Eriksson, Mikael Lindberg
Alien Disease - Urban Lindberg, Kent Ploog, Andreas Knutz, Jonny Hedberg, Mats Jönsson.
Misär: Arne Blomqvist, Per Kronqvist, Håkan Ek, Conny Lind (dock inte Axel)
Hat and Tie (från Orsa): Mats Jönsson, Göran Sundin, Mats Jönsson, Niklas Wikström, Dan Bengts, Christer Skoog.
Nederbirds (från Orsa): Per-Erik Friberg, Marie Johansson, Rose-Marie Olsson, Roger Olsson, Royne Nilsson (Proppen), Staffan Eriksson.
Six feet Under (Rättvik): Björn Lodin, Clabbe Anndersjö, Kent Larsson, Peter Östling, Tomas Larsson.
Iron Fist: Stefan Andersson, Claes Callman, Conny Lind (som alltså var med i tre band).
Kommentera

insu:
Hörde just Moment22 passera revy. Micke Söderström var trummis, lät det som på presentationen.
Var Zingo kvar i Tryckvåg på den tiden (har inte kommit dit än)?

Inspelningen är -om jag förstår mina anteckningar riktigt- 3x45min + en slatt till. 

Finns det nåt bra freeware för att omvandla tejp och CD till mp3? 

Ljudkvaliteten kan beskrivas som: "PRIME BOOTLEG QUALITY" 

Kommentera

Metal Guru:
Holy Shit, den inspelningen skulle jag också vilja höra. Jag minns konserten mycket väl eftersom jag då jobbade på DalaDemokraten, som arrangerade Kapprocken. Samtidigt skulle mitt eget band vara med och tävla och jag påpekade det olämpliga i detta för mina chefer, som dock tyckte att det inte spelade någon roll - fram till två dagar före tävlingen då en av redaktörerna ringde och väckte mig på morgonen: ”Fan, Insu, du jobbar ju hos oss, ni kan ju för helvete inte vara med och tävla”.
Nehe.
Resultatet blev att Moment 22 tävlade utan sin pianist, som satt på pressläktaren…
Till final gick Tryckvåg och Sollerögänget Alien Disease. Jag fick sedan äran att ingå i finaljuryn, där jag slogs för att Tryckvåg skulle vinna. Jag blev dock nedröstad och förstapriset gick till ett Totoinspirerat band från södra Dalarna, som ingen idag minns namnet på.
För övrigt deltog Sator i Kapprocken, men blev utslaget redan i en av deltävlingarna. Så man kan undra hur en del jurygrupper var sammansatta.
Kommentera

Step:

Isses, jag är hemlig.
Egentligen finns jag ju inte, vilket blir solklart om ni kikar på min presentation - så det är ju inte så konstigt om min identitet är höljd i dunkel.
Å andra sidan kanske ni kopplar ihop mig med ett namn efter denna ledtråd:

Har fått förfrågan om Heavy Thunder-inspelningen (Nicke Frisk, som überentusiastisk 13-åring).

Spelades in på Kapprocken 1983.04.13
Tre låtar spelades in, Don't Refuse/Believer/Sinners.

Andra orkestrar som fastnade på samma tejp:
Axel's Misär (Arne, Axel, Östen)
Hat & Tie (absolut noll koll)
Fusion (Patte Ljung?)
Tryckvåg (Mats, Micke, Tom P. Bridgeman)
Alien Disease (Sollerögrabbar?)
Moment 22 (Insu & co)
Death Wish (Steff, förmodligen inte nicket här)
Iron Fist (Conny Lind, Claes Callman, Manne Smids?)

Det spelades in med gårdagens teknik, men låter vid en första anblick helt anständigt ändå. Oj vilken kulturskatt jag sitter på!

Kommentera

Metal Guru: Det stämmer , sorgligt nog. Ströms har stilla gått i graven, måhända sörjd och saknad av somliga.
Men din identitet är fortfarande höljd i ett en ogenomtränglig dimma, till
förtret för det stora flertalet.
Men i denna debatt som nu pågår har du gett fler ledtrådar än någonsin tidigare. Kanske vet Slinger eller någon annan vid det här laget vem som döljer sig bakom nicket.
Kommentera

Step:

Ja, då vet alla vilka vi är då.
Men Ströms är nåt rackarns lunchhak nu, såg jag då jag var i byn sist.

Kommentera

Metal Guru: Då har du säkert inhandlat en o annan kopp kaffe av min fru, som under många år arbetade bakom disken på det nämnda etablissemanget.

Slinger: Och lustigt nog har du, Slinger, varit arbestkamrat med nämnda fru, men då i en helt annan bransch, världen är bra liten ändå!
Kommentera

williamthekid:
Ströms, javisst.

Kommentera

Metal Guru: Ok då får ja fundera ett tag till, antar att du hängde mycke på strömskonditori, där de flesta musiker hade sitt tillhåll, och även rock axel kunde ses där ibland.
Kommentera

williamthekid:
tja - jag väljer att svara 'ja och nej'.

Kommentera

Metal Guru: Kan de vara så att du ingick i nån av grupperna som ja nämnt??
Kommentera

Slinger: Ok nu vet ja ju vem du är, moras bästa trummis innan du försvann:-) du drog allts till sala... En reunion skulle vara en häfftig upplevelse, nostalgi om inte annat:-) på väg tillbaka till mora eller?? gritten lirar lite med mig i nuläget.
Kommentera

haha, williamthekid:
då har jag varit i samma lokal som du.
förmodligen många gånger...

Kommentera

Metal Guru: Ja, man var väl me lite på den tiden, kan några till om de skulle behövas:-) när tryckvåg hade replokalen nere i st:mikaelsskolan, fick man hänga med ner ett par gånger och lyssna, och även när "black & white" repade var man där me(om du kommer ihåg dem) de hade sin lokal i hagströmsbutiken där vid bastubacken, bredvid nuvarande zoo, Micke Dahl trummor, Tommy Andersson gitarr, är de enda ja kommer på, men bra var de :-)
Kommentera

williamthekid:

Det är ju jag som skriver konstigt, Nicke var ju inte med i T. Coma utan det var jag, Thor, Sunde och Smuffen.
Fällman var nog med i början men sen tog jag över.
När jag slutade tog Gritten över ett tag men sen lade bandet ner, jag har snackat med Thor och Smuffen om en reunionspelning någon gång framöver, vi får se!
Kommentera

williamthekid:
Du namedroppar massvis med bekanta namn.

Kommentera

« · 710178 · »