Mora IK

45275 inlägg · 1668 ämnen

Slutspel, Ingemansland eller Kvalet?

« · 965201 · » Till forumet

Sv: Slutspel, Ingemansland eller Kvalet?
Men fan, Bonäs norra:
Brukar kunna läsa er dalska, men nu går jag fullständigt bet på rotvälskan... ;0)

"Hur trevligt är..."
Kommentera

AH: Ur triwli ed i te ärrå nåd så i ruli millmad.
Tåck
Kommentera

Forever MIK:
Pär Djoos säger väl så för att inte spelarna ska känna ännu större press på sig. Innerst inne tycker han nog också att streckmatcherna är viktigare.

Som tabellen är nu, så är det nästan lika viktigt att SAIK, SSK, BIF och LHF inte vinner sina matcher som att vi vinner våra. För varje match vi tappar mark är det illa oavsett hur vi gör det. Igår drog SAIK ifrån.

Av resterande matcher mot streckkonkurrenterna är tre hemma och fyra på bortaplan. Mot övriga lag har vi sex hemmamatcher och sju bortamatcher. Luleåmatchen är oerhört viktig. Efter den återstår åtta hemmamatcher och elva bortamatcher. Och det känns inte så bra, då vi är seriens sämsta bortalag.

Är det kul att vara i elitserien egentligen?
Kommentera

Knogen:

Jag har daglig kontakt med en av de allra största profilerna i LIF´s historia och han har berättat lite roliga saker om Kari vad gäller säsongen 80-81 då LIF var nära att åka ur. Han är säker på att dom åkt ur om inte Eloranta funnits där med sin vinnarskalle och ödmjuka sätt. När Kari blev röd i ansiktet och började köra, vilket alltid hände när det behövdes, fanns inget som kunde stoppa honom. Det var då bara vinst som räknades även om det var hans sista säsong i LIF. Jag tror det är de egenskaper och den erfarenheten som behövs framöverför att lösa det här oavsett om det behövs kval eller inte. Vad vill jag säga med det? Jo! Kari har erfarenhet av hemska kvalmatcher och han har bra förutsättningar att få våra spelare att våga vinna. Jag tror att vi kommer att få se ansikten med samma nyans som klockstapeln på planen i fortsättningen. Och det på alla spelare samtidigt och inte bara stundtals på Basti och Ymer. Det är väl det som behövs?
Kommentera

Bonäs norra: Men nog kan de spela bra hockey ibland , jag tyckte att de gjorde en superbra match mot bif.
Det har dock skett för sällan i år tyvärr.
Kommentera

8 Skellefteå AIK 36 12 1 8 15 88 - 96 -8 46
9 Södertälje SK 35 13 0 6 16 81 - 82 -1 45
10 Brynäs IF 35 12 3 2 18 101 - 106 -5 44
11 Luleå HF 35 10 1 7 17 86 - 106 -20 39
12 Mora IK 35 10 1 7 17 81 - 103 -22 39
Dagens tabell.
Enligt vissa så är alla matcher lika (o)viktiga, så vi säger att vi hade vunnit mot link och hv, det hade inbringat 5p till, vilket gjort att vi hamnat på 44P
Om vi vunnit de två oviktiga hemmamatcherna mot saik och ssk men förlorat mot hv och link så hade vi fortfarande haft 44p, MEN vad hade ssk och saik haft? JO saik 43p med en match mer och ssk 42p. Finns det viktigare matcher än andra?
Säg vad ni tycker, jag tycker det i alla fall och om det skulle vara någon som inte tycker det så är nog han/hon från siljans avlopp.
Kommentera

AH:
Jag backar bandet lite, eftersom jag inte hann med att svara igår.

Nog tycker jag att man kunde ställa ganska höga förväntningar på den trupp vi har, inför säsongen. Det gjorde åtminstone jag. Inte så att jag hade några förhoppningar om SM-guld eller så, men att vi åtminstone skulle kunna ha 2-4 lag bakom oss. Dels på grund av kontinuiteten. Vi kunde inför den här säsongen behålla betydligt fler spelare från fjolårets trupp än tidigare. Såvida det inte råder inbördeskrig inom laget, eller om laget borde genomgå en akut generationsväxling, är sådant bara av godo. Dels på grund av att jag tycker vi har ersatt de förluster du räknar upp med fullgoda namn. Åtminstone på förhand. (Brendl möjligtvis undantagen, men där hade jag hoppas på en mer utspridd målfabrikation). Att sedan många av nyförvärven, tillsammans med många i stommen, underpresterat, eller rent av floppat är en annan femma.

Det som jag tycker gått snett i år tycker jag ligger mycket på ledarskapet. Att om och om igen begå samma misstag såväl spelmässigt som inställningsmässigt är helt klart något som ledarstaben måste ta på sina axlar. Lägg därtill att vi har en målvakt som inte gör det där lilla extra, på det sätt han gjorde i fjol så tycker jag att vi har ett hyfsat klart svar på varför vi ligger där vi ligger. Målvaktsagerandet sätter nämligen väldigt stor prägel på resten av lagets spel (ja, det där vet du ju redan, men jag tar upp det ändå).

Många har också klagat mycket på våran backbesättning, och ja, visst hade väl en eller två giganter på backplats suttit som en fläskläpp. Däremot tycker jag en stor del ligger på forwards också. En kritik jag haft hela säsongen, och som blev extra tydlig i matchen mot HV senast. Där står en av våra forwards framför egen kasse och bara tittar på när en HV-spelare tar pucken och trycker in den, trots att han har all tid i världen att vara först på puck och rensa. Fullkomligt bedrövligt! Sådan inställning har vi inte råd med. Det måste krigas om varenda millimeter därute nu.

När det gäller kvalserien (ptvi, ptvi, ptvi!) sedan är jag långt ifrån lika optimistisk som du. I kvalserien upphör alla naturlagar att gälla. Det spelar ingen roll vad du har för trupp. Det kan gå åt pipsvängen ändå, snabbare än man hinner säga allsvenskan. Vi har dessutom inte någon märkbar kvalserierutin i laget att luta oss mot, som t.ex. Brynäs har. Visst, många i kärntruppen har varit i kvalserien både en och två gånger, men då kom vi underifrån. Det är en sjuhelsickes skillnad. Det som kan vara räddningen är att Leksand, som ju ändå får anses vara det största hotet mot de två lag från elitserien som går till kvalserien, har minst lika stor press på sig som elitserielagen i kvalserien. Detta trots att de kommer underifrån.
Kommentera

Bonäs norra: Det är bara att inse att de andra bottenlagen kommer att ta poäng. Just nu är vi tyvärr inte bättre än vad tabellen visar. Det beror inte på att de andra lagen fått "gratispoäng".
HV behövde väl inte förta sig för att slå MIK? Kan inte ha varit många svettdroppar i deras tröjor.

Ingen vågad gissning kanske men jag törs garantera att laget som förlorar på lördag spelar kvalserie senare i vår. Måtte det inte bli vårt kära Mora IK!
Kommentera

zeb:
Luleå är ett lag - precis som de hoppas på oss.
Se'n finns det alltid lag som buggar ur. Hoppas de ligger nära oss i tabellen.

Vårt problem nu är att vi bara har kryssat och inte vunnit. Fler trepoängare, gärna mot rätt lag - så kan jag ta en förlust här och där.
Kommentera

Metal Guru: Nej jag vet inte men jag kan inte förstå vilka Mora ska ha efter sig ?
Kommentera

zeb: Och nu kommer alla måste matcher Luleå,modo djurgården, frölunda,Tror tyvär att det bara är Djurgården som man kan ta
Kommentera

zeb:
Läget är kanske prekärt, men inte fan behövs det ett under för att bli tia i denna serie.
Kommentera

Bonäs norra: Det är så enkelt att dom lagen spelar en betydlig bättre hockey än mora kan mäkta med,Som Saik idag mot linköping ,Mora är inte i närheten, det finns ingen energi i laget dålig vilja alldeles för få som vill röra på benen,Nu måste det till ett under om man ska klara sig från kvalet
Kommentera

Bonäs norra:
Inte nog med det, dom missar öppet mål 2ggr sista minuten åxå. Så man kan väl säga att spikarna börjar fästas i kistan. På lördag så kan första spiken slås i.
Läste pappers exp. idag och t.o.m. Nyström fattar att lördagens match är viktig. Han tycker rent ut sagt att Djoosen är enbart löjlig när har påstår att den matchen inte är viktigare än någon annan. Vet inte varför jag retar mig så förbannat på Djoosens uttalande om att det är många matcher kvar och ingen viktig match, jag gör det bara och jag blir rent ut sagt förbannad när jag hör dessa uttalanden. Det finns viktigare matcher, det är bara så, f-n lär han det, nog tål spelarna att höra det.
#11 och #27 har enligt min mening inte varit att känna igen sedan Arved fick gå. Hoppas för Mik:s skull att det är en tillfällig formsvacka och ingen "det var bättre förr svacka" en sådan svacka sitter i hela säsongen.
Kommer att be till alla hockey gudar fr.o.m nu och fram till matchstart på lördag, behövs det kommer jag att be under matchen åxå.
Tåget startade i och med linköpings förlust ikväll och nu gäller det att hoppa på det på lördag. Missar vi på lördag är jag inte så säker på att det kommer något mer tåg som vi kan hoppa på.
Kommentera

Forever MIK: Det verkar som de har bildat allians mot mora!
Först ger frölunda segern mot luleå sedan kämpar hv gärnet mot mora vilket de inte gjort i matcherna innan, lägg sedan till fbks genomskinliga första period mot brynäs och nu släpper lhc in 4-3 mot saik i slutminuten.
Kommentera

Metal Guru:

Det stämmer,men han har varit  en av få Brynäsare som  legat på plusstats större delen av säsongen,men han har varit inne på några baklängesmål nu  på slutet,vilket har gjort att han hamnat på minus.
Vi(tror de flesta bröder håller med mej) är iaf riktigt nöjda med Brendls säsong så här långt,han började väl lite sissådär,men han var inte dålig direkt,utan puckar ville helt enkelt in i mål,han tog mycket avslut,men träffade sällan mål.Men nåt hände efter att Leffe tvingades lämnade laget,helt plötsligt satte han skotten på och i mål,frilägen pillade han oxå dit.
Ska man klaga lite på honom så kan det vara att han kan försvinna så totalt i matcherna,som han har gjort nu de två senaste matcherna.

Tycker även att hans defensiva jobb inte går att klaga på,tror många lurar sej på hans lite loja uttryck ibland,men jag har sett honom backchecka lika hårt som Hansen o Björne.D.
Det är väl ibland när hans femma blir nedtryckta i egen zon som han har en förmåga att "tappa sin gubbe".

Knogen:Jodå,han har nog varit inne i två minuter på ett annat Powerplay;)

Utan Pavel törs man knappt tänka på hur tabellplaceringen skulle sett ut,förmodligen hade laget legat i Klackberg o förberett sej för KS,nu finns hoppet att man slipper denna serie fortfarande;)
Kommentera

Metal Guru:

Hur många har han gjort i PP?
För dom räknas ju inte in i plus/minus..

Inte BP-målen heller iofs, dom han varit inne på, om det nu är några?!
Kommentera

Knogen: Pavel har gjort 20 mål hittills, men har ändå -2 .
Kommentera

SIVASN:
Det ska jag villigt erkänna att jag inte hade en aning om. Det jag däremot vet är att Brendl gjort väldigt bra ifrån sig i Brynäs och att supportrarna är nöjda med hans insats så här långt (vissa matcher undantagna).
Kommentera

SIVASN: Sen har vi super värvning Adam andersson på -16
Kommentera

ajon: Bastiansen,Määttä,Skogs,Simons,Nilsson,Bergqvist nåt mer du vill veta?
Kommentera

ajon:

Det finns 8 spelare som har det i Mora.
Vänligen, kolla upp lite fakta innan du röjer omkring och lägger dumma inlägg i varande bok!
Kommentera

SIVASN: vem har då Plus Statestik i Mora då? jag bara undrar.
Kommentera

Knogen: Spelar det nån roll hur många mål Pavel gör sålänge han har minus statestik,jag bara frågar?
Kommentera

AH: En sak kan vi vara överens om att det går inte att varje år ligga i botten av tabellen utan måste till bättre spelare för framtiden.
Simons sa att det är ett femårsprojekt att etablera sig ES och vi får verkligen hoppas på att Mora spelar i ES nästa säsong(något annat måtte GUD förbjuda).
Många säger att det finns pengar i klubben och hur det är med det vet då inte jag.
Kommentera

AH: Ja, det har du så rätt i jag håller med dig, vi är nog sämre i år i förhållande till andra lag( kanske det var mest ett hopp jag hade inför säsongen).
Annars verkar vi vara överens.. "petade spelare osv"
Går vi tillbaka en säsong ytterligare så har vi på minussidan Lupaschuk, Smrek och Kerman.
Kommentera

AH:
Inget att tillägga
Kommentera

horcoff:
Jag är inte ute efter att hacka på dig men vad är det som säger att vi har ett, på papperet, bättre lag i år egentligen? OK! Dahlman är hyffsat meriterad liksom Hagos och Järventie. Resten av nyförvärven är etablerade och petade spelare som vi fått i konkurens av "rikare" klubbar. Alltså! dom står inte skyhögt i kurs. På minussidan finns Brendl, Bruun, Kultanen, Blatak, Johansson, Rämö. Dessutom måste man göra bedömningen relativt alla andra lag eftersom det är tabellplaceringen som räknas. I mitt tycke har flera lag blivit bättre och tagit flera poäng och det finns ingen räddningsplanka. Detta ställer ytterligare "förbättringskrav" på vårt lag. Vi har tyvärr inte varit bättre än vad tabellen visar och vi har absolut misslyckats i några livsviktiga hemmamatcher. Nu är det bara hoppas att några lag får en dålig period samtidigt som vi kan få några vinster. Det viktigaste är dock att våra spelare förblir skadefria. Då klarar vi en KS.
Kommentera

Knogen:
Jag var rätt säker på att det skulle gå åt pipsvängen för kombinationen Brynäs, Brendl och Boork. Nu löste det ju sig på ett oväntat sätt genom att Boork oväntat försvann ut åt vänster.
Kommentera

Svarar mig själv:
"Jag hade faktiskt också gärna behållit Brendl, förutsatt att han inte matchades på samma sätt som i Mora i fjol."

Lätt att säga med facit på hand förstås :-) Faktum är att jag, till en början, var rätt säker på att Brendl skulle floppa i Brynäs. Men, som sagt, de använde honom på ett mer effektivt och smartare sätt.
Kommentera

Anders i Budum:
Håller med. Jag hade faktiskt också gärna behållit Brendl, förutsatt att han inte matchades på samma sätt som i Mora i fjol. Min kritik låg främst på coachningen då faktiskt, även om jag också tyckte Brendl var håglös vissa matcher.

Tror man hittat en modell som passar både Brendl och laget bättre i Brynäs. Å andra sidan har jag svårt att tro att det skulle finnas något annat lag som skulle använda Brendl på samma sätt som Mora. Det blev för genomskinligt. Att man dessutom lade precis hela målskyttesansvaret på honom tror jag inte han trivdes helt med. Inte resten av laget heller. I Brynäs får han t.ex. inte spela 2 minuter non-stop i PP som han fick i Mora. Det finns nog en rätt bra tanke bakom det.
Kommentera

Anders i Budum:
Han hade kanske inte varit lika bra i Mora den här säsongen som den förra. Däremot hade det varit bra om han inte spelat i Brynäs. Utan honom så kanske vi legat före Brynäs.
Kommentera

..fundering...

Jag är en av dom som har kritiserat Pavel Brendl när han var i Mora, eftersom han var rätt slö många gånger. Men mål kunde han göra!

Nu så här efteråt kan jag tycka att det var helt idiotiskt att inte ha honom kvar i laget. Han är ju en målmaskin och det är ju det vi behöver. Vi skulle ha behållt honom och spelat honom i de situationer han är bra på. Inte i boxplay, med andra ord.
Kommentera

Bonäs norra:
Håller med dig att serieupplägget är inte så kul. Skulle föredra ett system där förslagsvis de åtta bästa lagen i elitserien spelar vidare om medaljerna efter 33 omgångar, medan resterande lag plus de sex eller åtta bästa allsvenska lagen spelar i en serie för upp- och nedflyttning.
Förslaget gynnar knappast Mora. Men som det nu är, så är det ju ändå 55 omgångar ångest.
Kommentera

Bonäs norra: Ja, det kostar verkligen på att vara Mora supporter.
Den hårdskjutande backen och den riktiga sniper kom aldrig heller.
Man anställer spelare som inte riktigt platsar i andra ES lag.
Jag hade tyckt att de skulle skaffat en rutinerad tränare och bytt ut hela tränartrojkan från början men nu kan vi bara sätta vår tillit till Kari och Djoos och vi får verkligen hoppas att de reder ut det till slut för det tror jag att de gör.
Inför den här säsongen har vi ju haft ett bättre lag(på papperet) än tidigare år, men jag tror personligen att harmonin i laget inte varit bra med den tränarkonstellation vi haft i år.
Nu tar vi Luleå på Lördag.
Kommentera

horcoff: Mora klarar det ännu en gång tror jag, men varför är vi överhuvudtaget här igen? Det är inte så roligt med elitserien längre (älskar mik) men som serien är uppbuyggd så håller glädjen i att se hockckey att gå förlorad dessa ständigt viktiga matcher för lagen förstör både spel och publik på sikt.
Kommentera

Forever MIK: Abrahamsson på Hockeycentralen angående Koivisto, ligger nog något i det med sparkade spelare.
Kommentera

Forever MIK: Morrison tror jag inte skulle tillföra så mycket i dagsläget. Han har dels vad jag förstått fortfarande problem med sina ljumskar och så har han statistiskt egentligen bara lyckats bredvid två formtoppade Sundström och Skröder. Hans AHL-statistik är ju inte direkt briljant om man säger så.
Kommentera

Justin Morrison och Tom Koivisto varför inte.
Tom, behövs inte sägas så mycket, vi behöver en stabil back.
Justin, varför inte, vi vet vad han kan, visst en chansning men vad finns att hämta därute. Anson Carter har inget bättre visitkort än morrison den här säsongen. Rastislav Pavlikovsky och Don sket sig förra gången. Pittis och Lemm då? Ja möjligtvis Pittis då, men jag tar nog Morrisson ändå.
DON fixa detta NU. Tycker inte om de negativa skriverierna som börjar dyka upp på insändarsidorna i dalatidningarna.
Kommentera

Anders i Budum:
Här har du svaret på din fråga.
Kommentera

Ska det vara så jävla svårt att köpa ett par vassa forwards? Suck..
Kommentera

Bukefalos: Har bara inte bestämt mig än om han ska få lira eller inte.
Kommentera

horcoff:
Hörde Djoos på hockeyradion.Samma lag som senast.
Kommentera

Bukefalos: Var ser du det ? På swehockey.se kan jag bara se HV`s laguppställning, bara nyfiken.
Kommentera

Hagos som trettonde forward idag.Är han inte helt återställd efter sin axelskada?
Kommentera

Tången:

Så måste det vara. Däremot har ju Mora en match mindre spelad, borde inte det spela roll i tabellen? I vilket fall som helst spelar det ju ingen roll.
Kommentera

Forever MIK: Ja, det är ju det mest logiska :-D
Kommentera

Forever MIK: Bra intervju med Djoos i slutet av HV-tv.
Tycker att det är bra att de fortsätter med Djoos som förstetränare för det har ju varit nog med turer runt laget och det låter även bra från Elorantas sida, det kommer nog att bli bra i slutänden.

Kan Mora verkligen vinna i Jönköping efter att de har haft tre hemma förluster på raken?? 3-7 har vi väl inte haft tidigare ;-)
Kommentera

Tången: Stigsson m fl.
NEJ, NEJ, NEJ För att alla är emot oss
;-)
Kommentera

Bonäs norra: Kanske för att L kommer aningen före M i det sk. alfabetet?
Kommentera

« · 965201 · »