rbn: Vafan förändring måste ske skiter vad liket gjort han kan då fan inte vara sämre än dom som redan är där ute. Förstår inte djoos tanke banor han tycker laget spelar bra och fortsätter med samma lag match efter match förlust efter förlust. Hade jag varit tränare i mora hade jag först och främst bänkat adam a låtit lasse stå låtit basse kedjan spela mera lindström hagos å dahlman i andra linen kanske tom låtit nån lovade junior back som typ vikot Amner få chansen
Kvalserien kommer allt närmre. Man kan ställa sig frågan, klarar vi detta? Jag vet inte. Tempot i kvalet är nog aningen långsammare än i eliten, men trycket på spelarna i de lag som kommer från eliten är enormt. Hockeyligans bonuspengar försvinner, fansen kräver vinst, och åker vi ur försvinner alla spelarna till bättre klubbar. Jag tror att vi riskerar att bli ett medelmåtta allsvenskt lag.
Sen är Leksand där. Halle, klacken, kulturen som Dino skriver. Helvetes Leksand. Förmodligen är de för svåra för oss i en eventuell kvalserie. De har en glödande hetta att slå oss, och jag tror inte vi har det bränslet som krävs för att stå emot, ialla fall inte just nu. Man kan hoppas att det kommer men jag är skeptisk.
Mora IK som lag verkar inte vara ett dugg sammansvetsat som det vart tidigare år där kännetecknet för framgång var är kämpa, kämpa, kämpa. Sen saknar vi den målskytt som Brendl var för oss i fjol och Kerman året före. Att sparka Arvedsson var också en jävla tabbe. Det krävs blod svett och tårar för att vara med i bästa ligan. Det visste Arvedsson. Vet Djos det?
Nä, match i morgon igen. Känns fan inte kul att gå dit. Men man gör det ändå eftersom man så gärna vill se en förbättring och en tre poängare. Hoppas verkligen vi slipper möta dessa drantar, men jag är...skeptisk.
För övrigt tycker jag det är dags att bänka Boggen och sätta in Liket på hans plats.
AH: jo men det är ju inte nu vi kommit på att vi plötsligt behöver nyförvärv. Det var uppenbart redan efter tiotalet omgångar. Då gick snacket från officiellt håll om att "vi har målskyttar, dom ska bara komma igång". Det kändes inte kul att höra då och det är en fet missbedömning av just Janne. Nja, andra lag har hittat riktigt bra spelare men ingen på marknaden är god nog för Mora så jag är inte imponerad av klubbens arbete för att värva spelare.
Och nu måste vi lik förbannat värva fler spelare för att kvalserien ska kännas tryggare. Behovet nu är exakt detsamma som i början på serien: en back med "guts" och nåt i skallen samt en kille som vill göra mål. Tyvärr är jag säker på att vi inte kommer se något nytt fejs. "Det är grabbarna på isen som ska göra jobbet"-blajet kommer vi snart få läsa igen.
AH: Så sant, så sant. Jag menade inte att det är enbart Simons fel. Finns inget vettigt att värva så finns ingen anledning att värva bara för värvandets skull. En ny Henrich kan vi gott vara utan. :) Jäkligt synd med Daigle, det hade varit en perfekt förstärkning. Man tycker ändå att det borde finnas en och annan kapabel lirare borta i AHL, men de är väl helt enkelt svåra att lösa alt. att de inte vill till Europa.
Det skall väldigt mycket till för att hitta bra nyförvärv nu. Som alla kan se så är det inget lag som presenterat något vettigt sedan SSK fick Pettersson och Dragan U. Det är dom klart bästa förvärven denna säsong. Det är svårt förr oss att bara anta at det är Simons fel när det inte blir något men finns det ingen så är det så. Alla tänkbara krokar ligger ute. Var så säker. Daigle var på gång men hans kontrakt med Davos gick inte att lösa. En variant är att göra någon chansvärvning med okänt namn.
mattias - 74: Tja, i stort sett samma lag tog sig samma och gick till slutspel förra året så något slags kunnande borde det ju finnas. Förhoppningen är väl att Eloranta ska få upp självförtroendet på grabbarna. Klart vi alla hoppas på en eller ett par nya spelare men det verkar inte komma något.
mattias - 74: Jag instämmer med Gurun där. Klart tränaren har betydelse. Om du har en tjomme i båset som inte en spelare har förtroende för och som inte har pondus är risken för grupperingar överhängande. Därmed är risken stor att du också har ett gäng individer utan lag.
Elorantas främsta uppgift är därför inte att dunka in nya spelsystem, utan att försöka ena de här individerna till ett lag som drar åt samma håll och har samma inställning till sitt jobb. Visserligen lär detaljer i spelet också finputsas, men viktigast är enandet. Sådant kan bara en bra ledare åstadkomma.
Jag förstår ärligt talat inte vad Eloranta skall kunna göra för under med det där Laget ? hade det inte varit bättre att koncentrera sig på att handla in 1 eller flera spelare istället för en tränare ?? Truppen är ju densamma oavsett vem som står i båset.
mattias - 74: En bra start är grymt viktigt. Så hemmaplan i första är helt klart att föredra. MIK bjöd i och för sig Skellefteå på en bortaseger i första matchen 2004 men det gick ju bra ändå. :)
Lite för tidigt dock att boka en plats i Kvalserien redan. Det finns trots allt tid att vända det här på men då måste segrarna börja komma. Bara att hoppas att Eloranta kan få in lite positiv energi i laget snart för det verkar inte bli nå sånt från varken nya spelare eller PD. 3 poäng ikväll hade smakat fågel...
AH: Blir det ordning och reda samt en bra avslutning på elitserien, så borde det kunna gå vägen. Sedan har lottningen en viss betydelse. Att möta lag vid rätt tid i serien. Det är bättre att möta ett avsågat Rögle eller Björklöven på bortaplan i sista omgången, än att inleda kvalet mot samma lag borta.
Jag tror att detta fenomen handlar om förberedelser på det mentala planet. Den största pressen ligger på LIF och Malmö eftersom det är allmänt vedertaget att de båda inte klarar sig ekonomiskt annars. Så otroligt "nerpratade" som MIK kommer att bli vid en ev KS kommer att gynna oss enormt. Men som sagt: Det måste bli ordning och reda så alla vet vad dom skall in och göra. Då är jag inte ett dugg orolig ens med dagens lag.
insu: Det brukar vara så, att elvan och tolvan är bättre än de bästa i allsvenskan. Ja, innan kvalserien alltså. Men senast båda lagen klarade sig kvar, var för fem år sedan.
PappaKeno: Om vi åker ur elitserien undrar jag om det blir daladerbyn nästa år. Det innebär ju att något lag har tagit vår plats, och Leksand är nog allsvenskans bästa lag. Å andra sidan tycker jag att de två sämsta lagen i elitserien är bättre än topplagen i allsvenskan. Men det är som M.Guru brukar säga (ungefär): i kvalserien gäller inga vanliga regler.
Forever MIK: Skulle inte förvåna mig om "spelare i MIK" egentligen är polaren Arvedson i Canal+-studion. Nyström har nämnt hur fel det var att sparka hans polare i varenda lite krönika eller notis han skrivit sedan mellandagarna. Nyström som varit så märkligt MIK-positiv under hela hösten.
I dagens pappers express så tar Nyström upp de klagande spelarna. Säger sig ha pratat med spelare i MIK som inte fattar vad som pågår. Nu skall man väl inte tro allt vad Nyström säger, men ingen rök utan eld heter det. Nog kan murvlarna få fram uppgifter allt, så nog finns det något bakom allt det här.
Forever MIK: Jag är fortfarande inne på att Leksand som alla verkar ta för givna i ES nästa säsong kommer att få det grymt svårt mot de två lag som kommer ner från ES, oavsett vilka. Det är en helt annan fart och tyngd jämfört med de lag som Leksand vinner med uddamålen i nuläget.
Efter gårdagens fiasko kan jag inte annat än hålla med Wennerholm. Det vi har presterat på senare tid räcker kanske till en 4-5:e plats i KS. Kan inte släppa det Arvedsson sa i går om att vissa spelare gnällde på dåligt med speltid och för tuffa träningar samt att samma spelare året före gnällt över för slappa träningar. Skulle det sedan vara de utpekade spelarna så inte f-n har dom lyft sig efter arveds uttåg. Förresten så har det bara blivit sämre efter han avsked. Kan Eloranta vända skutan åt oss, hoppas innerligt att han kan det, men jag tvivlar starkt på det. Har försökt att hitta små guldkorn som man skulle kunna bygga vidare på men inte hittat ett enda ett.
Jag säger det samma som du, att jag för det mesta håller med och så även nu. Det viktigaste kanske är att man bestämmer sig för en viss väg så att alla vet vad som gäller och att man kan få alla, som vill vara med, att dra åt samma håll. Det måste bli tid att få ordning och reda så alla vet att en ev KS känns så trygg som möjligt. Tiden finns inte att få både och liksom. Om man anser att grundspel och kompetens finns inom laget är det din väg som gäller men jag tycker att det finns brister där som måste fixas. Jag hävdar med en dåres envishet att en riktig försvarsgeneral skulle göra underverk. En spelare som t ex Justin Morrisson skulle bli väldigt nyttig i en ev KS. Han har gott om tid att komma i form tills dess också.
Tycker det är så tråkigt att behöva se och läsa om dom här grupperingarna om det nu är sant,men mycket tyder på det.Det är tråkigt att en liten klick spelare som gnäller ska sätta hela föreningens Elitserieexistens på spel på grund av sina egon! Det är elitserien man spelar i och presterar man inte ska man heller inte ha speltid! Tyckte laget var lite på gång innan Arved fick sparken,men efter så har det bara gått ännu sämre och sett ännu lojare ut! Uppförsbacken är tung nu,och det är bara spelarna själva som kan reda ut det här! Så släpp taget om sandlådan och rensa luften för att sedan gå vidare mot gemensamma mål !
Bukefalos: Tyvärr så vet jag att det finns belägg för att det finns en , ska vi kalla det en gruppering, inom MIK som oftast klagar. Det vet nog de flesta som känner nån eller några Moraspelare....Ja förutom dom som känner just de nämnda spelarna. Detta gnäll sätter sina spår naturligtvis, eftersom många inte vill/törs/orkar ta ställning till detta.....Varför? Det är väl ganska enkelt kanske och kan för enkelhetens skull kallas hierarkin i laget. Vilka skulle kanske kunna stämma in? Med ett någotlunda taggat och viljestarkt MIK...utan inbördes schismer...skulle kunna klara av denna sista uppgift både förut, med Arved och nu med Eloranta! Tråkigt nog, vare sig man är för den ena eller andra tränaren, så har denna heta diskussion både vad gäller träarbiten och gnällspelarbiten skapat precis den spricka som kan leda ändå till gärdsgårds-serien.
AH: Jag kan för det mesta skriva under på allt du säger. Så även nu. Jag har dock en liten fundering runt förberedelserna inför den förhatliga kvalserien. Jag vet inte om det är så klokt att redan nu försöka förbereda sig för kvalserien. Jag tror inte så mycket på det nämligen. Vi har i färskt minne från de senare säsongerna två lag som tidigt varit avsågade i elitserien (Leksand och Malmö). Där har tankegångarna varit att de hade så lång tid på sig att förbereda sig inför kvalserien att de skulle fixa det hur lugnt som helst. Det slutade med att båda lagen åkte ur, med besked.
Jag tror mer på att se tiden fram till kvalserien som ett play-off. Laget måste intala sig själva att de fortfarande har chansen. Ända in till kvalserien (där har Kari ett hårt jobb framför sig). Då tror jag att man kan komma till kvalserien med rätt inställning, rätt tempo och förhoppningsvis med bättre självförtroende. Dessutom utan att ha haft för mycket tid att grubbla.
Vi kan bara gå till oss själva. Säsongen 2003/2004 var vi överlägsna (i alla fall i mitt tycke) i allsvenskan hela säsongen. Att vi inte tog hem södra allsvenskan före Oskarshamn berodde på ren och skär lättja (vilket fick mig att bli riktigt förbannad, men det är en annan historia). Vi vann sedan superallsvenskan, och fick som tack för det vänta i tre veckor innan kvalserien drog igång. Med andra ord hade vi väldigt gott om tid att förbereda oss för kvalserien. Skellefteå å sin sida fick lov att spela play-off hela vägen fram till kvalserien började. I första matchen mötte vi Skellefteå hemma. Någon som minns hur det gick?
Att vi sedan ändå kunde trona högst upp (eller i alla fall tvåa, men vem fan bryr sig?) är en annan historia.
Har inga belägg för detta,men är ganska övertygad om att det finns grupperingar, fraktioner eller kalla det vad man vill, i dagens MIK. För faktum är att det ser sämre ut nu än innan Arvedson fick gå.Det går inte att komma ifrån. För min del tror jag att det nu handlar om att laget måste sätta sig ner och samtala, rensa luften och förbereda sig inför en minst sagt oviss avslutning på säsongen, där med största sannolikhet KS är att vänta. Kanske är det för att stämningen i truppen är så usel, som nyförvärven lyser med sin frånvaro.Ledningen kanske resonerar som så, att det knappast är en god idé att fylla på med nya namn innan gruppen känns homogen igen.(om den nu har varit det 2007/2008) Detta är rena spekulationer från min sida och jag har inga andra källor att referera till än mina egna ögon.
AH: Kan inte annat än hålla med angående Kari, låt han ta över och det nu. Vad höll man på med i andra perioden? Bänkar Huml för att sedan avända honom i toppningen i 3:e. Han var väl inte sämre än någon annan i första. Ta ner #8 från läktaren och in i laget, visst inga mål men han försöker då och han ligger faktiskt topp 5 i den interna poängligan. Tyvärr måste jag hålla med på en sak till, KS i mars är vad vi har att se fram emot.
Jag hade bestämt mig inför dagens match att blir det förlust så ställer jag in mig på kvalserien. Det kommer jag nu också att göra. Det är massa faktorer som spelar in: Väldigt många bortamatcher, Misstag i varje match, Kan inte utnyttja chanser, Taskigt självförtroende, Många mål i arslet och sämst framåt. Det är otroligt mycket som skall klaffa framöver för att detta skall gå. Bl a måste två andra lag falla igenom totalt vilket inte varit nära hittills. Dessutom måste nytt blod in i laget. Detta blir svårare för varje dag som går eftersom ingen vill spela i ett lag som är så uträknade. Det enda som kan rädda detta är att låta Eloranta ta hand om detta själv för det behövs något helt nytt. Jag tycker att man skall förbereda sig på kvalserien redan nu då detta kan bli den psykologiska avlastning som spelarna behöver för att våga spela ut. Det lät negativt va! Jag tror dock att vi klarar en kvalserie ganska lätt om vi är förberedda. Om inte så är vi väl helt enkelt inte värda att spela där vi gör.
zeb: Till råga på allt så verkar soppan vara härsken också. Don Simons sa tidigare på säsongen att: Laget med det största hjärtat kommer att klara sig och det är dom vi har som skall göra det.
Forever MIK: DET ÄR EN JÄVLA SOPPA allt ifrån ledning till spelare och tyvär så är det nog svårt att få någon ändring,Ledningen verkar helt sitta i chock styrelsen väntar på Simons nästa drag, istället för tvärtom
Ola: Börjar så här Vad har hänt sedan magnus fick gå? En vinst bara. -Dom har tappat självförtroendet. Förlorat mot saik, ssk och luleå, matcher som inte får förloras.
Regler: - Posta inget personligt (hälsningar osv), det sköts bättre via direktmeddelande, email eller liknande. - När du skapar en tråd, sätt en beskrivande rubrik. - Läs igenom ditt inlägg/din tråd en eller två extra gånger innan du postar för att rätta eventuella stavfel och för att se till att du uttrycker dig som du har tänkt dig. - Var trevlig, behandla andra så som du själv vill bli behandlad.