Mora IK

45275 inlägg · 1668 ämnen

Slutspel, Ingemansland eller Kvalet?

« · 956977 · » Till forumet

Slutspel, Ingemansland eller Kvalet?
Halva serien har nu gått. Mora IK befinner sig på jumboplats. Det är sannerligen inte någon kul läsning att läsa tabellen. Visst, det är jämt som attan och en enda vinst kan betyda avancemang till slutspel. Synd bara att det inte i år finns några räddningsplankor som det gjort tidigare säsoger. Vad krävs då för att vi inte skall behöva möta Leksand i kvalet? Jo, jag tror och tycker att Simons måste försöka signa en artist lirare, och det måste ske nu. Vi måste har mer spets på vårt anfallsspel för att detta skall gå vägen i år. Annars tror jag att vi tyvärr kommer att få möta Leksand i kvalet senare nästa år.
Kommentera

Sv: Slutspel, Ingemansland eller Kvalet?
Anders i Budum: Ja det är för tråkigt hade inte trott dylikt när säsongen började
Kommentera

Kvalserien nästa, Mora IK.
Kommentera

Ja vilken markant skillnad det blev nu när arved har fått avgå.. Blir så less Och varför skjuter vi så lite? nej jag blir så less. Kan tänka mig hur det lät på djoos. har inte läst nå kommentarer efter matchen men kan tänka mig att det står typ. Vi gjorde iaf en bra period där å där å boxplayet kanske var fint det med!Å det är ju som djoos alltid säger. det e "bara" omgång 30.In med en Riktigt 1:e Coach!blir det torsk mot ssk då grinar jag en skvätt i min ensamhet!
Kommentera

Mina kommentarer till matchen är de här:

Jag tyckte att Juha Pitkämäki var dålig.Tavlor på båda målen!
Teemu Elomo var bättre än han brukar vara eftersom han är nog rätt så nöjd med att Arvedson fick sparken.Det var ju han och Bogg som var uppe till Simons och klagade.Men återgå till matchen. Elomo gjorde målet!
Och var nära en annan gång att sätta dit den när han drog två spelare men sköt i magen på Hadelöv. Mora tycker jag skjuter för lite i matchen.Och att låta Adam Andersson skjuta varje är bara så tråkigt.Och uträknat.Adam Andersson har ju inte alls bäst skott i truppen!!! Och Johan Lindström var lika dålig som han brukar. Och Micke Simons är så dålig defensivt när han inte går på.Och offensivt när han avslutar lågt hela tiden!!!
Annars var det en rätt ok match händelsemässigt.

//mora93
Kommentera

mora93: Det var f_n i mig den sämsta matchen denna säsong!
Kommentera

kjelleman: men jag tror ändå att Djoss är bättre som trännare än vad Arved var. Så håll ut ska ni se att det här kommer att ge resultat.
Kommentera

Det här meddelandet handlar om butterflystilen.

Jag hatar butterflystilen bland målvakter!!!!
Den går ju ut på att stoppa låga puckar.
Men dom höga då?????
Dem går ju in i nättaket.
Om de står upp får de pucken i bröstet.
Man behöver inte ligga och spralla.
Totalt onödigt!!!!!!!!!!!
Ett bra exempel på detta är ju Karol Krizan Modo.
När man skjuter högt på honom varje gång
så kan han släppa in hur många puckar i en match som helst!!!
Därför är mitt råd när man möter dagens målvakter, skjut högt!!!
Mikael Simons,Johan Lindström och Martin Jansson har inte gjort så många mål i år på grund av att dom är dåliga att skjuta.Och att dem alltid skjuter
lågt istället för högt som man ska göra!!!
I stort sett alla Brendls mål när han spelade i Mora sköt han högt på.
Men om vi ska ta vår egen målvakt Juha Pitkämäki hans svaghet är
när han ska förflytta sig är han alldeles för seg över till andra sidan.

//mora93
Kommentera

Jag säger bara Att yarre hagos är verkligen superviktigt för oss. Verkar så iaf. han e ju den enda som sliter kors och tvärt över hela banan snor åt sig pucken å kämpar så mycket att motståndarna drar på sig utvisning efter utvisning. Det kan ju ingen annan i mora göra tydligen... Ni ska se att direkt han är tillbaka i laget så kommer ni se skillnad :) å det är inte djoos förtjänst.....
Kommentera

sold: ok från Moras sida kanske men om man ser till hela matchen från båda lagen menar jag. Jag sa inte att Mora var bra.
Kommentera

mora93: kan erkänna att Skellefteå var inte heller så bra så ovagjort hade varit Rättvisst men nu gick det som det gick.
Kommentera

kjelleman: Träffade Hagos på OK/Q8 efter matchen och hann väl "tjata" lite på han ;-), han skulle vara tillbaka om en vecka.
Kommentera

kjelleman: Det gör väl Basti också, men det räcker inte med EN! Faan vad dåliga vi ar idag! Skämmes tamejfan!!!!!
Kommentera

Tången: är det nån som borde skämmas är det dommaren han var ju kass idag.
Kommentera

ajon: Ja t.om. domaren var kass men så dåligt som vi spelade så räcker det inte med att skylla på domarn,
Kommentera

Luleå gör 1-0 på Frölunda, typiskt typiskt...
Kommentera

Och Luleå gör 2-0.
Kommentera

Mike Skinner: Pressen ligger på er imrron då.
Kommentera

ajon:

Det gör den väl alltid. Men desto mer på lördag då vi möter Luleå hemma. Då är det väl kanske dags att börja snacka om sexpoängsmatcher.
Kommentera

Mike Skinner: om nu Brynäs matchen var så viktigt. Hur Viktigt blir då matchen på lördag?
Kommentera

ajon:

Som sagt, på lördag är det dags att börja prata om sexpoängsmatcher.
Kommentera

Mike Skinner:
lule 3-0 på vf, vf skitdåliga, inte lule som är bra, melin effekt tvärslut.
Kommentera

Forever MIK: varför placeras mik efter luljå? samma poäng samma målskillnad??
Kommentera

Bonäs norra: Mindre gjorda mål kanske...
Kommentera

Bonäs norra: Fler gjorda mål 86 mot 80
Kommentera

Bonäs norra: Kanske för att L kommer aningen före M i det sk. alfabetet?
Kommentera

Tången: Stigsson m fl.
NEJ, NEJ, NEJ För att alla är emot oss
;-)
Kommentera

Forever MIK: Bra intervju med Djoos i slutet av HV-tv.
Tycker att det är bra att de fortsätter med Djoos som förstetränare för det har ju varit nog med turer runt laget och det låter även bra från Elorantas sida, det kommer nog att bli bra i slutänden.

Kan Mora verkligen vinna i Jönköping efter att de har haft tre hemma förluster på raken?? 3-7 har vi väl inte haft tidigare ;-)
Kommentera

Forever MIK: Ja, det är ju det mest logiska :-D
Kommentera

Tången:

Så måste det vara. Däremot har ju Mora en match mindre spelad, borde inte det spela roll i tabellen? I vilket fall som helst spelar det ju ingen roll.
Kommentera

Hagos som trettonde forward idag.Är han inte helt återställd efter sin axelskada?
Kommentera

Bukefalos: Var ser du det ? På swehockey.se kan jag bara se HV`s laguppställning, bara nyfiken.
Kommentera

horcoff:
Hörde Djoos på hockeyradion.Samma lag som senast.
Kommentera

Bukefalos: Har bara inte bestämt mig än om han ska få lira eller inte.
Kommentera

Ska det vara så jävla svårt att köpa ett par vassa forwards? Suck..
Kommentera

Anders i Budum:
Här har du svaret på din fråga.
Kommentera

Justin Morrison och Tom Koivisto varför inte.
Tom, behövs inte sägas så mycket, vi behöver en stabil back.
Justin, varför inte, vi vet vad han kan, visst en chansning men vad finns att hämta därute. Anson Carter har inget bättre visitkort än morrison den här säsongen. Rastislav Pavlikovsky och Don sket sig förra gången. Pittis och Lemm då? Ja möjligtvis Pittis då, men jag tar nog Morrisson ändå.
DON fixa detta NU. Tycker inte om de negativa skriverierna som börjar dyka upp på insändarsidorna i dalatidningarna.
Kommentera

Forever MIK: Morrison tror jag inte skulle tillföra så mycket i dagsläget. Han har dels vad jag förstått fortfarande problem med sina ljumskar och så har han statistiskt egentligen bara lyckats bredvid två formtoppade Sundström och Skröder. Hans AHL-statistik är ju inte direkt briljant om man säger så.
Kommentera

Forever MIK: Abrahamsson på Hockeycentralen angående Koivisto, ligger nog något i det med sparkade spelare.
Kommentera

horcoff: Mora klarar det ännu en gång tror jag, men varför är vi överhuvudtaget här igen? Det är inte så roligt med elitserien längre (älskar mik) men som serien är uppbuyggd så håller glädjen i att se hockckey att gå förlorad dessa ständigt viktiga matcher för lagen förstör både spel och publik på sikt.
Kommentera

Bonäs norra: Ja, det kostar verkligen på att vara Mora supporter.
Den hårdskjutande backen och den riktiga sniper kom aldrig heller.
Man anställer spelare som inte riktigt platsar i andra ES lag.
Jag hade tyckt att de skulle skaffat en rutinerad tränare och bytt ut hela tränartrojkan från början men nu kan vi bara sätta vår tillit till Kari och Djoos och vi får verkligen hoppas att de reder ut det till slut för det tror jag att de gör.
Inför den här säsongen har vi ju haft ett bättre lag(på papperet) än tidigare år, men jag tror personligen att harmonin i laget inte varit bra med den tränarkonstellation vi haft i år.
Nu tar vi Luleå på Lördag.
Kommentera

Bonäs norra:
Håller med dig att serieupplägget är inte så kul. Skulle föredra ett system där förslagsvis de åtta bästa lagen i elitserien spelar vidare om medaljerna efter 33 omgångar, medan resterande lag plus de sex eller åtta bästa allsvenska lagen spelar i en serie för upp- och nedflyttning.
Förslaget gynnar knappast Mora. Men som det nu är, så är det ju ändå 55 omgångar ångest.
Kommentera

..fundering...

Jag är en av dom som har kritiserat Pavel Brendl när han var i Mora, eftersom han var rätt slö många gånger. Men mål kunde han göra!

Nu så här efteråt kan jag tycka att det var helt idiotiskt att inte ha honom kvar i laget. Han är ju en målmaskin och det är ju det vi behöver. Vi skulle ha behållt honom och spelat honom i de situationer han är bra på. Inte i boxplay, med andra ord.
Kommentera

Anders i Budum:
Han hade kanske inte varit lika bra i Mora den här säsongen som den förra. Däremot hade det varit bra om han inte spelat i Brynäs. Utan honom så kanske vi legat före Brynäs.
Kommentera

Anders i Budum:
Håller med. Jag hade faktiskt också gärna behållit Brendl, förutsatt att han inte matchades på samma sätt som i Mora i fjol. Min kritik låg främst på coachningen då faktiskt, även om jag också tyckte Brendl var håglös vissa matcher.

Tror man hittat en modell som passar både Brendl och laget bättre i Brynäs. Å andra sidan har jag svårt att tro att det skulle finnas något annat lag som skulle använda Brendl på samma sätt som Mora. Det blev för genomskinligt. Att man dessutom lade precis hela målskyttesansvaret på honom tror jag inte han trivdes helt med. Inte resten av laget heller. I Brynäs får han t.ex. inte spela 2 minuter non-stop i PP som han fick i Mora. Det finns nog en rätt bra tanke bakom det.
Kommentera

Svarar mig själv:
"Jag hade faktiskt också gärna behållit Brendl, förutsatt att han inte matchades på samma sätt som i Mora i fjol."

Lätt att säga med facit på hand förstås :-) Faktum är att jag, till en början, var rätt säker på att Brendl skulle floppa i Brynäs. Men, som sagt, de använde honom på ett mer effektivt och smartare sätt.
Kommentera

Knogen:
Jag var rätt säker på att det skulle gå åt pipsvängen för kombinationen Brynäs, Brendl och Boork. Nu löste det ju sig på ett oväntat sätt genom att Boork oväntat försvann ut åt vänster.
Kommentera

horcoff:
Jag är inte ute efter att hacka på dig men vad är det som säger att vi har ett, på papperet, bättre lag i år egentligen? OK! Dahlman är hyffsat meriterad liksom Hagos och Järventie. Resten av nyförvärven är etablerade och petade spelare som vi fått i konkurens av "rikare" klubbar. Alltså! dom står inte skyhögt i kurs. På minussidan finns Brendl, Bruun, Kultanen, Blatak, Johansson, Rämö. Dessutom måste man göra bedömningen relativt alla andra lag eftersom det är tabellplaceringen som räknas. I mitt tycke har flera lag blivit bättre och tagit flera poäng och det finns ingen räddningsplanka. Detta ställer ytterligare "förbättringskrav" på vårt lag. Vi har tyvärr inte varit bättre än vad tabellen visar och vi har absolut misslyckats i några livsviktiga hemmamatcher. Nu är det bara hoppas att några lag får en dålig period samtidigt som vi kan få några vinster. Det viktigaste är dock att våra spelare förblir skadefria. Då klarar vi en KS.
Kommentera

AH:
Inget att tillägga
Kommentera

AH: Ja, det har du så rätt i jag håller med dig, vi är nog sämre i år i förhållande till andra lag( kanske det var mest ett hopp jag hade inför säsongen).
Annars verkar vi vara överens.. "petade spelare osv"
Går vi tillbaka en säsong ytterligare så har vi på minussidan Lupaschuk, Smrek och Kerman.
Kommentera

« · 956977 · »