Mora IK

45275 inlägg · 1668 ämnen

Slutspel, Ingemansland eller Kvalet?

« · 966541 · » Till forumet

Sv: Slutspel, Ingemansland eller Kvalet?
Nu finns det bilder från matchen mot Luleå på mikmusik.com
Kommentera

Forever MIK: Skulle inte förvåna mig om "spelare i MIK" egentligen är polaren Arvedson i Canal+-studion. Nyström har nämnt hur fel det var att sparka hans polare i varenda lite krönika eller notis han skrivit sedan mellandagarna. Nyström som varit så märkligt MIK-positiv under hela hösten.
Kommentera

är bara att inse att det blir kvalserien och att vi kommer åka ur Elitserien sen blir det daladerbyn nästa år i Allsvenskan.
Kommentera

PappaKeno: Lugn, Eloranta säger; "De e mycke poäng att spela på"
Kommentera

PappaKeno:
Om vi åker ur elitserien undrar jag om det blir daladerbyn nästa år. Det innebär ju att något lag har tagit vår plats, och Leksand är nog allsvenskans bästa lag. Å andra sidan tycker jag att de två sämsta lagen i elitserien är bättre än topplagen i allsvenskan.
Men det är som M.Guru brukar säga (ungefär): i kvalserien gäller inga vanliga regler.
Kommentera

horcoff: jaha han har redan lärt sig Djoos taktik.
Kommentera

insu:
Det brukar vara så, att elvan och tolvan är bättre än de bästa i allsvenskan. Ja, innan kvalserien alltså. Men senast båda lagen klarade sig kvar, var för fem år sedan.
Kommentera

Ola:
Ja, det var ju det jag skrev: inga vanliga regler gäller...
Kommentera

insu:

Jag tror att detta fenomen handlar om förberedelser på det mentala planet. Den största pressen ligger på LIF och Malmö eftersom det är allmänt vedertaget att de båda inte klarar sig ekonomiskt annars. Så otroligt "nerpratade" som MIK kommer att bli vid en ev KS kommer att gynna oss enormt. Men som sagt: Det måste bli ordning och reda så alla vet vad dom skall in och göra. Då är jag inte ett dugg orolig ens med dagens lag.
Kommentera

AH:
Blir det ordning och reda samt en bra avslutning på elitserien, så borde det kunna gå vägen. Sedan har lottningen en viss betydelse. Att möta lag vid rätt tid i serien. Det är bättre att möta ett avsågat Rögle eller Björklöven på bortaplan i sista omgången, än att inleda kvalet mot samma lag borta.
Kommentera

Ola:

Det viktigaste är väl en bra start på kvalserien. alltid jobbigt att jobba i uppförsbacke. fråga oss Leksingar hur det sett ut =)

Viktigt att få första matchen hemma tror jag!
Kommentera

mattias - 74: En bra start är grymt viktigt. Så hemmaplan i första är helt klart att föredra. MIK bjöd i och för sig Skellefteå på en bortaseger i första matchen 2004 men det gick ju bra ändå. :)

Lite för tidigt dock att boka en plats i Kvalserien redan. Det finns trots allt tid att vända det här på men då måste segrarna börja komma. Bara att hoppas att Eloranta kan få in lite positiv energi i laget snart för det verkar inte bli nå sånt från varken nya spelare eller PD.
3 poäng ikväll hade smakat fågel...
Kommentera

henrikj:

Jag förstår ärligt talat inte vad Eloranta skall kunna göra för under med det där Laget ? hade det inte varit bättre att koncentrera sig på att handla in 1 eller flera spelare istället för en tränare ?? Truppen är ju densamma oavsett vem som står i båset.
Kommentera

Den f.d. måltjuven Kerman vänder hem igen.
Jokerit blir ny klubbadress.
Kommentera

mattias - 74:
Truppen kanske arbetar olika beroende på vem som står i båset..?
Kommentera

Metal Guru:

Jo förvisso men jag kan tycka att spelarna är prio 1 eftersom det är dom som skall prestera och inte tränarna eller har jag fel :)
Kommentera

mattias - 74:
Jag instämmer med Gurun där. Klart tränaren har betydelse. Om du har en tjomme i båset som inte en spelare har förtroende för och som inte har pondus är risken för grupperingar överhängande. Därmed är risken stor att du också har ett gäng individer utan lag.

Elorantas främsta uppgift är därför inte att dunka in nya spelsystem, utan att försöka ena de här individerna till ett lag som drar åt samma håll och har samma inställning till sitt jobb. Visserligen lär detaljer i spelet också finputsas, men viktigast är enandet. Sådant kan bara en bra ledare åstadkomma.
Kommentera

mattias - 74: JA du har fel. Du är inte insatt i problemen.
Kommentera

Stigsson:

Ok då säger du så så
Kommentera

mattias - 74:

"...det är dom som skall prestera och inte tränarna..."

Det är väl det en bra ledare är till för? Att få dem att prestera?
Kommentera

mattias - 74: Tja, i stort sett samma lag tog sig samma och gick till slutspel förra året så något slags kunnande borde det ju finnas. Förhoppningen är väl att Eloranta ska få upp självförtroendet på grabbarna. Klart vi alla hoppas på en eller ett par nya spelare men det verkar inte komma något.
Kommentera

henrikj:

Det skall väldigt mycket till för att hitta bra nyförvärv nu. Som alla kan se så är det inget lag som presenterat något vettigt sedan SSK fick Pettersson och Dragan U. Det är dom klart bästa förvärven denna säsong. Det är svårt förr oss att bara anta at det är Simons fel när det inte blir något men finns det ingen så är det så. Alla tänkbara krokar ligger ute. Var så säker. Daigle var på gång men hans kontrakt med Davos gick inte att lösa. En variant är att göra någon chansvärvning med okänt namn.
Kommentera

AH: Så sant, så sant. Jag menade inte att det är enbart Simons fel. Finns inget vettigt att värva så finns ingen anledning att värva bara för värvandets skull. En ny Henrich kan vi gott vara utan. :)
Jäkligt synd med Daigle, det hade varit en perfekt förstärkning.
Man tycker ändå att det borde finnas en och annan kapabel lirare borta i AHL, men de är väl helt enkelt svåra att lösa alt. att de inte vill till Europa.
Kommentera

AH: jo men det är ju inte nu vi kommit på att vi plötsligt behöver nyförvärv. Det var uppenbart redan efter tiotalet omgångar. Då gick snacket från officiellt håll om att "vi har målskyttar, dom ska bara komma igång". Det kändes inte kul att höra då och det är en fet missbedömning av just Janne. Nja, andra lag har hittat riktigt bra spelare men ingen på marknaden är god nog för Mora så jag är inte imponerad av klubbens arbete för att värva spelare.

Och nu måste vi lik förbannat värva fler spelare för att kvalserien ska kännas tryggare. Behovet nu är exakt detsamma som i början på serien: en back med "guts" och nåt i skallen samt en kille som vill göra mål. Tyvärr är jag säker på att vi inte kommer se något nytt fejs. "Det är grabbarna på isen som ska göra jobbet"-blajet kommer vi snart få läsa igen.
Kommentera

Kvalserien kommer allt närmre. Man kan ställa sig frågan, klarar vi detta? Jag vet inte. Tempot i kvalet är nog aningen långsammare än i eliten, men trycket på spelarna i de lag som kommer från eliten är enormt. Hockeyligans bonuspengar försvinner, fansen kräver vinst, och åker vi ur försvinner alla spelarna till bättre klubbar. Jag tror att vi riskerar att bli ett medelmåtta allsvenskt lag.

Sen är Leksand där. Halle, klacken, kulturen som Dino skriver. Helvetes Leksand. Förmodligen är de för svåra för oss i en eventuell kvalserie. De har en glödande hetta att slå oss, och jag tror inte vi har det bränslet som krävs för att stå emot, ialla fall inte just nu. Man kan hoppas att det kommer men jag är skeptisk.

Mora IK som lag verkar inte vara ett dugg sammansvetsat som det vart tidigare år där kännetecknet för framgång var är kämpa, kämpa, kämpa. Sen saknar vi den målskytt som Brendl var för oss i fjol och Kerman året före. Att sparka Arvedsson var också en jävla tabbe. Det krävs blod svett och tårar för att vara med i bästa ligan. Det visste Arvedsson. Vet Djos det?

Nä, match i morgon igen. Känns fan inte kul att gå dit. Men man gör det ändå eftersom man så gärna vill se en förbättring och en tre poängare. Hoppas verkligen vi slipper möta dessa drantar, men jag är...skeptisk.

För övrigt tycker jag det är dags att bänka Boggen och sätta in Liket på hans plats.

Tack för mig!
Kommentera

Anders i Budum:
Efter Likets helg vill jag inte se honom i en Moratröja igen.
Kommentera

rbn: Vafan förändring måste ske skiter vad liket gjort han kan då fan inte vara sämre än dom som redan är där ute. Förstår inte djoos tanke banor han tycker laget spelar bra och fortsätter med samma lag match efter match förlust efter förlust. Hade jag varit tränare i mora hade jag först och främst bänkat adam a låtit lasse stå låtit basse kedjan spela mera lindström hagos å dahlman i andra linen kanske tom låtit nån lovade junior back som typ vikot Amner få chansen
Kommentera

maztro: Viktor Amner ska det stå lol =D
Kommentera

rbn:
Vad är det Liket har gjort eftersom du känner så?
Kommentera

Jonny Puma: Lindström har varit på krogen. Mer än så om detta vill vi inte ha här i gästboken då kommer detta att raderas omgående.
Kommentera

Stigsson: Jag räknar med "Liket" på läktaren ikväll igen...
Kommentera

Dino: Han är visst klar för HV. Minst sagt överraskande. Kändes mer som en "malmövärvning".
Kommentera

henrikj: Jag kommer INTE att sakna honom..... Men nu lär han väl börja producera igen och hålla landslagsklass.....
Kommentera

henrikj: Fy f#n vad sur jag blir. Alla dessa konflikter med spelare och tränare kan då inte vara annat än Djoos ??
Nej, en rutinerad tränare från start och Djoos sparkad hade varit det enda rätta.
Kommentera

Dino: Man kan ju undra varför han inte gått bra i Mora. Bra och bra, han är ju i allafall 5:a i poängligan men det lär ju inte räcka i Mora, men då lär det väl dyka upp en sjuhelsikes till spelare då.
Får nog stanna hemma ikväll och ladda för Frölundaresan.
Var befinner sig segertåget, sitt eller stå?
Kommentera

horcoff: Finns det stå överhuvudtaget i Scandinavium?
Kommentera

Stigsson: Nix, det är enbart sittplatser. Bortaklacken brukar hänvisas till sektion M och Goa Gubbar sitter på sektion B.
Själv kommer jag att sitta på sektion N eftersom M var slutsålt när jag bokade.
Kommentera

horcoff:
jag är helt enig med dig, det här är katastrof. Jag tror inte Djoos har ett dugg koll på vad han gör om jag skall vara ärlig. Jag har sagt det förut FEL tränare sparkades kolla bara på Stor Erik och Basti de har ju i princip försvunnit sedan Arved stack. Och #38 har ju heller inte presterat och det beror ju också på Djoos så där har ni svaret han håller inte måttet eller pressen eller vad man nu skall säga. Lindström under rätt coachning måste väl gå annars skulle de väl inte värva honom till HV...
Kommentera

Anders i Budum: Håller Mora IK på att rusta för kvalserien och allsvenskan????
Kommentera

sold: Att "Liket" försvinner är ju en förstärkning... Så de måste väl rusta för slutspel då....
Kommentera

Massebros: stämmer in på allt du skriver helt fel tränare fick gå.
Kommentera

Alltså!

Vad har Lindström visat som gör att det är fel att man går skilda vägar? Han har inte varit varken bättre eller sämre än de flesta i laget och det kanske till och med är så att han ville iväg. Den direkta orsaken till begränsad speltid på slutet kanske är att han bett att få bli såld. Jag tycker naturligtvis att det är tråkigt när spelare inte lyckas men så är det i bland. Det finns bra med medel att köpa tillgängliga spelare för och nu måste man chansa lite. Innan Kari kom med i bilden fanns det ca 1,5 mille och jag antar att han ryms inom detta. Med Johans lön bortplockad lär det väl inte vara mindre. Jag önskar Johan bättre lycka i HV och tackar honom för att han försökt att hjälpa MIK.
Kommentera

AH: Moras 1:a femma hade ju inte platsat som hv:s 4:e.Det är klasskillnad på spelarna.
Kommentera

PappaKeno:

Det tycker väl jag också men det är ingen ide att fortsätta älta detta. Man har tagit ett beslut som man tyckte var rätt då och vi kan bara hoppas att det slutligen ger ett positivt resultat.

Det är i alla fall fel att mer eller mindre idiotförklara Djoos och Simons som vissa gör. Dessutom orkar jag knappt läsa tidningarna med alla anonyma negativa insändare längre. Det är dags att landa nu och inse att hela ortens missnöje bara är till förtret och visar på att vi inte är mogna för något elitserielag. Detta är en prövning som de flesta etablerade lag måste igenom innan man blir "stabilt". Det är även en prövning för oss fans som klart och tydligt visar om vi bara är medgångssupportrar. Klarar vi detta är vi värda ES. Annars inte.

Det sista var inte ämnat till dig Pappa Keno. Det är bara jag som är så innerligt trött på allt skitsnack.
Kommentera

PappaKeno: Där är vi inte riktigt överens, hade sett att Mora skaffat en rutinerad tränare från start som hade fått ihop hela gänget och det misslyckades Arved med. Sedan är det ju frågan om inte Arved skulle varit kvar för att det drogs ut på tiden.
Hoppas på att vändningen startar ikväll.
Kommentera

sold:

Det är klart att det är skillnad på både klass och lönekuvert om man jämför spelare för spelare. Vi har väl säkert några som skulle gå in i alla lag men visst är det så. Sedan handlar det om att spela så bra som möjligt efter resurserna också och det har vi varit bäst på tidigare år.
Kommentera

AH: 1,5 mille kan det stämma? Man hade ju utrymme för en 2-3 förstärkningar enligt JS. Sedan fick Bruun lämna och nu "Liket". Måste väl finnas mer bara i årets budget. Vi hade ju några millar i eget kapital också.
Kommentera

horcoff: felet från första början var att Djoos fick stanna kvar inför säsongen Arved skulle fått handplockat sin egen assisterande tränare istället för att få en gnäll Djoos som säkert var besviken över att inte han fick bli förste tränare som säkert inte drog helt och hållet åt samma håll som Arved.
Kommentera

Kvällens uppställning:
--------------------------------------------------------------------------------

30. PITKÄMÄKI, Juha
Goalkeepers 1. JOHANSSON, Lars

--------------------------------------------------------------------------------

1st Line 22. MÄÄTTÄ, Tero 10. JOHNSSON, Pierre
49. ELOMO, Teemu 31. GRANSTRÖM, Jonathan 13. TUOKKO, Marco

2nd Line 42. KURVINEN, Mikko 23. SKOGS, Thomas
27. BEAUDOIN, Eric 11. BASTIANSEN, Anders 16. DAHLMAN, Toni

3rd Line 44. JÄRVENTIE, Martti 7. HARANT, Tomas
19. HAGOS, Yared 9. BOGG, Håkan 36. HUML, Ivan

4th Line 41. BERGQVIST, Kenneth 38. ANDERSSON, Adam
77. JANSSON, Martin 78. SIMONS, Mikael 43. NILSSON, Anders
Kommentera

« · 966541 · »