Mora IK

45275 inlägg · 1668 ämnen

Sparka Harri samt Djoos och det är...NU!

« · 814428 · » Till forumet

Sparka Harri samt Djoos och det är...NU!
Det är dags att förnya tränarstaben. Görs inte det kommer detta gå åt helvete, eftersom de verkar vara helt inkompetenta när det gäller vilka som ska spela med vilka.

Nä lite mer jävlaranamma och tydligare regler välkomnas.

USCH!
Kommentera

Sv: Sparka Harri samt Djoos och det är...NU!
Anders i Budum:

Även om jag tidigare gillat Rindell och Djoos och jag tycker det är en drastisk åtgärd att sparka ett lags tränare så man därför bör undvika det om det inte är absolut nödvändigt så måste jag hålla med dig. Det känns som att Rindell och Djoos kört fast.
Kommentera

Anders i Budum: Och att laget gjorde en rad bra matcher för bara 1-2 veckor sedan är givetvis redan bortglömt så fort man gör en dålig match.
Jag vill hellre skylla på J Simons planering som skickar iväg laget på en plojturnering i Schweiz när men egentligen borde ha varit hemma och tränat för elitseriens tuffaste period (jan-feb).
Spelarna ser ju skittrötta ut och vi är bara en tredjedel in i januari än.
Kommentera

Stigsson:Ig åll min di! Trour du att wid klarom wuss?
Kommentera

Bonäs norra: Ja, den eventuella slutspelsplatsen rök nog igår kväll men jag tror att vi har två lag bakom oss när det är färdigspelat den 2 mars.
Kommentera

Stigsson: Vilka tror du det blir då?
Kommentera

Bissett19: Jag tror (men framför allt hoppas) att det ska bli Skellefteå. Beror på hur lång och djup deras nuvarande svacka blir. Vi har två matcher kvar mot dom (båda hemma) som kommer bli helt avgörande för vilket lag som får följa med Malmö ner.
DIF har ju uppenbarligen lyckats hitta en rejäl formtopp att rida på.
Luleå ser också mycket ojämna ut även om jag har svårt att tro att dom ska sjunka så lågt som ner till kval.
Kommentera

Stigsson skrev "Och att laget gjorde en rad bra matcher för bara 1-2 veckor sedan är givetvis redan bortglömt så fort man gör en dålig match."

Jag skulle faktiskt vilja vända på det: Att laget inte gjort särskilt många rader av bra matcher på hela säsongen är givetvis bortglömt så fort man gör en bra match.

Faktum är att raden med bra matcher du syftar på (omg 31-33 & 36, de sista matcherna i december - TIK(b) 3-1, HV(h) 7-2, MoDo(h) 3-2 - och den första i januari - VF(b) 2-1) är MIK:s enda rad av bra matcher den här säsongen. Ingen annan gång under säsongen har laget vunnit fler än två matcher i rad. I september (omg 2-4) hade laget en oavgjord (FBK(h) 4-4) som följdes upp med två segrar (SAIK(b) 5-3 och HV(b) 5-3) innan det blev förlust igen och i november (omg 22-24) följdes segern mot VF(h) (5-3) upp med suddenförlust mot SAIK(b) (1-2) och seger mot BIF(h) (4-2). Dessa tre tillfällen är de enda då laget ens tagit poäng i fler än två matcher i rad.

Däremot har laget tre sviter då de förlorat tre eller fler matcher på raken.
Kommentera

LA Kings: Tänkte precis skriva det du skrev..*L*
Kommentera

Stigsson: Det är tyvärr så ibland på detta forum att det är bannlyst att kritisera MIK. Varför skall det vara så?
Kommentera

Stigsson:

Det tror inte jag. Hur skall eran " Nya Tränare " kunna göra mirakel av erat lag ni har nu. Matchen igår visade klart och tydlige att Mora inte är bättre än tabelläget visar. Djurgården var bättre på i princip allt. Jag tror som du att den där tuirneringen var bara av negativ effekt för Mora.

Jag hoppas jag har fel för jag vill som sagt inte ha MIK i en Kvalserie om Leksand går dit.
Kommentera

Anders i Budum: Hur kan du påstå att kritik är bannlyst här? Vad jag vet så har aldrig kritik mot MIK raderats eller tystats ner.

Däremot så händer det ofta att du (eller nån annan) har en åsikt som jag (eller någon annan) tycker är felaktig och framför en alternativ åsikt men det är väl inte att bannlysa kritik? Jag kallar det för att svara på kritiken och att du och jag tillsamman med våra olika åsikter skapar en debatt.
Kommentera

Anders i Budum: Tror iof knappast att det skulle hjälpa Mora så mycket med att byta tränare nu. Låt dom köra på året ut och försöka fixa till detta. Sedan kan det ju vara aktuellt inför nästa säsong.
Kommentera

Stigsson: Bra svar. Sitt ner! *L*
Kommentera

Anders i Budum:
Ibland har diskussioner urartat. Då har jag dragit ett streck, och sedan fimpat allt efterkommande. Det är inte heller att 'tysta kritik'. Det kallas för utegångsförbud, nånting som militärjuntor använder för att 'få folk att sitta still i roddbåten'.
Kommentera

Anders i Budum:
Den ende som jag skulle kunna tänka mig ta över i detta läge är Mr Wikegård, bara för att få en röst i båset, MEN nu är det så att detta med att sparka och ta in nya inte är lösningen i alla fall, Det fungerar allt för sällan. I vårat fall så måste spelarna ta sitt ansvar och det varje match och inte bara var tredje, fjärde match.
Vi kan heller inte som dom större drakarna i ES köpa nya spelare. Det har vi inte budget för och budget för sådana inköp kommer vi inte att få så länge som vi befinner oss i de nedre regionerna (utanför slutspelen). Fbk förstärker nu inför slutspelet, likaså modo, tik......, vilket innebär mer intäckter till de "stora" och mindre chans förr de mindre lagen att ta sig till slutspel och förstärkning i kassan. Moment 22
Kommentera

LA Kings:
Fler lag har lika usla sviter:

Frölunda har bara EN svit med poäng i fler än två matcher - visserligen fem raka men ändå.

Skellefteå har tre sviter, precis som vi. en 1+3+3, en 3+2+3 och en lång rackare på fem matcher men bara sju poäng.

Fantastiska Djurgården har också dem tre sviter - tre första matcherna 3+1+3, m14-16 3+1+3, och den nuvarande/pågående 3+2+3+3

Luleå har också tre sviter. 3+3+3, 2+1+3 och en lite längre på fem matcher/13 poäng.

Malmö har ännu inte inkasserat en svit på tre matcher med poäng.

MoDo har bara tre sviter med poäng i fler än två matcher. 5 matcher, 6 matcher och 8 matcher är kanske jämförelsevis mycket mot de tidigare nämnda lagens sviter.

HV har bara fyra sviter med med poäng i fler än två matcher. Visserligen är en svit på femton matcher/39 poäng, så vi kanske inte ska blanda in de i den här diskussionen.

Vad ville du egentligen komma fram till?
Att Mora är sämre än andra?
Kommentera

Metal Guru: Intresant läsning men inte ska vi vi kalla dif fantastiska he he.
ps citatet är från 1940talet
Kommentera

Det jag saknar är coachning under matcherna, där anser jag att en del av problemet ligger.....man bara kör på trots att resultatet uteblir.
Titta bara på hur målvakterna matchades i förlusterna mot framförallt LHC.....varför vänta tills det står 6-0 innan man gör något.
Kommentera

Bonäs norra: Tror snarare att det är dags för Rindell och sätta sig ner med gänget i gruppterapi eller något liknande om de ska tåla pressen för det har de inte visat hittills.
Kommentera

Exakt hur många i Moras lag kommer att brinna för (och då menar jag kämpa på riktigt) att hålla Mora kvar i eliten? Jo, några få "ur-Moringar" en riktigt bra norrman och en stor kanadick, men sen då?
Brendl men nytt(?) guldkantat schweizkontrakt? Nä, tror inte det.
Ett gäng Rindell-polare i vitblått vars kontrakt går ut? Tjaa, fan vet.

Jag vill inte låta neggig men jag är uppriktigt orolig för att hamna i KS. Man minns ju hur Leksands utlänningar "kämpade" när det begav sig...
Kommentera

Anders i Budum:

Jag håller med dej.
Något måste göras och jag tror inte det räcker med att värva spelare.
Jag tror att alla spelare är väldigt bra och att dom håller måttet om dom matchas rätt.
Men faktum är att hierarkin i laget är helt felaktig, och det är tränarna som bestämmer den och spelarna får inrätta sig i ledet.
Och när det inte funkar är det tränarnas uppgift att göra något åt det, men det gör dom inte, dom går på samma linje hela tiden.
Med hierarki menar jag spelarnas rangordning.
Om en spelare underpresterar måste tränarna markera det mot denne snabbt, annars kommer han att dra med sig hela laget i skiten och det är precis detta som händer.
vissa spelare underpresterar match efter match men får ändå spela nästa match, medan andra gör ett misstag och blir bänkade direkt.
Å när det funkar på det viset så finns det ingen konkurans om platserna.
NYA TRÄNARE ger en ny hierarki, och ska det bli nån elitserie nästa säsong måste det ske nu, sen är alltid försent.

Jag håller även med om att laget blir dåligt coachat, ta dif matchen som exempel: flera stycken åskådare inkl. mej själv såg ganska omgående att pitkämäki inte var stabil och vi pratade om ett målvaktsbyte redan efter 1 - 0 men rindell väntar till 3 - 0. vid ställningen 3 - 5 hede mora ett powerplay där man spelade fem mot tre i 42 sekunder, jag och flera andra sucktade efter en time out och att mik skulle lyfta målisen och spela sex mot tre det var bara 4 min kvar av matchen. men rindell tyckte att det var bättre att vänta tills dif var fem man på banan igen.då fick visserligen dif en ny utvisning, men varför vänta tills det bara var två minuter kvar?
Och det här är definitivt inte första gången han väntar för länge.

BYT TRÄNARE NU!!!!!
Kommentera

Seabiscuit:

Det blir så här när vi har tre blinda och coachmässigt inkopetenta sk tränare i båset.Rindell har sin styrka i att få spelare att dra åt samma håll och bygga ett lag, men taktiskt är han i mina öägon en katastrof. Rätta mig om jag har fel men coachade inte Spolander J20 förra säsongen och det var ju totalt fiasko. Djoos han var en bra back......men en lika usel coach i vårt A-lag.
Hela MIK:s spel bygger på att LAGET måste prestera,vi har inga stjärnor som kan bära oss match för match.
Ett aber till är att det är bara i princip 4-5 spelare som gör poäng, det håller inte i längden.
Kommentera

Tubest:
Mycke negativt nu, men va fan.......har vart med MIK sen Benny Smångs blåa plastskridskors tid och vill verkligen ha vårt kära MIK kvar i eliten.
Kommentera

Seabiscuit: Ja, det var ju en lång drapa med försök till förklaring till varför mkt gått snett. Men har du inte tänkt på en sak, som sannolikt är den ultimata förklaringen: ni är för tillfället inte bättre än så här?
Jag menar: liksom alla andra lag så går det i vågor med spelet och nu så här i slutskedet av serien kanske det visar sig vilka lag som varit bäst sammansatta från början och vilka som i det långa loppet därmed klarat sig bäst?
Bara en liten enkel fundering från en som inte heller vet så mkt om hockey.
Men som iaf vet så pass mkt att det faktiskt finns skillnader i kvalitet mellan lagen och att det ibland bara är att acceptera faktum...
Kommentera

Tubest: Nu är jag beredd att hålla med. Sedan förstår fortfarande inte värvningen av Jardine(förste-line spelare) och Wessner skulle vara bra för.
Vad som gäller är ju att hålla Malmö bakom och komma förbi SAIK.
Kommentera

horcoff:
Jardine kom på rekomendation av stor-Eric, inte helt lyckad dock.
I mina ögon så har vi för mycke "in o kötta" spelare, det håller inte.
Inte ens lockoutsäsongen så räcker vi till med spelare som br Hossa, Horcoff m.fl....frågan ställes, var brister det???
Kommentera

Tubest: Det har varit mycket snack från tränarhåll om poäng och streckmatcher och för man över det på spelarna kan det bara gå på ett sätt.
Det som tidigare varit Moras styrka att aldrig ge upp och varit ett enat lag är som borta. Mora har defenetivt problem med den mentala biten inför matcher. Ända sedan första bortamatchen mot Frölunda har det varit lättippat inför matcherna. Man spelar bra mot topplagen där man inte har så stort krav över sig och Spengler Cup. Men så fort det blir en "måste match" låser det sig. Att det inte är bra i ledar-båset är ju helt klart, men vem-hur vet jag inget om. Fundera lite på länken; jag har varit inne på det tidigare.
Kommentera

horcoff:
Helt klart är det ju så att mycket av spelet ska ligga på andra spelare än Brendl, han ska vara den som glider upp i luckan och tar ett avslut.
Brendl är ingen spelare man bygger upp spelet kring, han har inte visat de kvaliteer ännu som krävs för det.

Att man sen naturligtvisd ska uttnyttja hans otroliga skottstyrka är ju helt klart men det måste ju ske på rätt sätt.
Kommentera

Tubest: det jag undrar mäst över är faktiskt eran kapten som har -18 i plus/minus

hur bra har han spelat?
kan det vara där det felar i ledarskapet?
Kommentera

Falahk:
Han har skärpt till sig rejält på slutet nu och vart riktigt bra, att han är kapten det anser jag vara självklart.
Kommentera

horcoff: Ja set är nog så,Det finns två sidor av det myntet det positiva är att det finns kapacitet i laget att kunna slå diverse lag, den andra sidan av myntet är att de blir svårt att vinna matcherna med "kniven på strupen"
vilket gör mig mycket orolig för moras framtid.
Men hoppas naturligtvis på ett en ny vändning, mora vinner mer matcher när inte berndl gör mål för då arbetar kollektivet mera.
Kommentera

Huge:

enkel fundering från en som inte heller vet så mkt om hockey.????????
jag har gått på hockey sedan ja var tio och har även spelat i ggik som barn(tills jag var 13)
så du kanske ska ta reda på mer innan du skriver jag också...
Kommentera

Seabiscuit: Ja, du kan väl till viss del ha en poäng i det, men jag måste tyvärr ta dig ur villfarelsen att en person som själv spelat aktivt i många år, tom på elitnivå, eller en person som säger sig ha gått på hockey hela sitt liv, ändå oftast inte har så stora kunskaper vad gäller att träna och sätta ihop ett lag. Det är en enorm skillnad på att själv spela och att stå på andra sidan sargen och träna ett lag.
Det är två helt skilda världar.
Kommentera

Huge:

Jo det är sant, men jag tror ändå att det blir bättre med en ny tränare.
Skulle inte skada med två nya backar också för anfallsspelet brukar funka i de flesta fall om försvaret är bra...
Kommentera

Seabiscuit: Känns tryggt då Spolander säger att man ska klara av det, se länk.
Kommentera

horcoff: Ja vist men frågan är väl om dom lyssnar (spelarna) om dom vill ha dessa herrar
Kommentera

zeb: Det var mera tänkt som ironi ;=). Det måste ju finnas någon Moring med lite insyn i laget som vet något. Full bra är det inte och om det ligger hos hjälptränarna eller Rindell eller alla.
Kommentera

Metal Guru: "Vad ville du egentligen komma fram till? Att Mora är sämre än andra?"

Att Mora inte gjort en bra säsong bara för de vann fyra matcher i rad vid ett tillfälle vad det jag ville komma fram till. Och frågar man klubbledningen i Frölunda, Djurgården, Malmö, Luleå som du nämner så är de säkerligen inte nöjda med sina säsonger heller. På Skellefteå som nykomling har nog ledningen lägre krav och de slåss också i botten. MoDo och HV har som du själv skriver klart länge poängsviter.
Kommentera

LA Kings:
Vad jag menar är att den statistik som du använder för att visa hur dåliga Mora är, visar - om man kikar på alla lagen i serien, och inte bara Mora - att hälften av lagen i ES är precis lika dåliga. Alltså har du valt fel form av statistik för att få fram ditt budskap.
Kommentera

Anders i Budum: Krönika i DD, Brendl - en ifrågasatt poängkung - Leksand får möta Mora i Kvalserien.
Tycker fortfarande att Brendl förstör mera än gör nytta för LAGET.
Vart tog Moras Lagmoral och Kämpaanda vägen från ifjol ?
Det är i båset det bestämms hur det ska vara.
Kommentera

Nu är det dags - Ut med Finska pinnen och Skallepär samt juniortränaren NU!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Kommentera

sold:
100 % ENIG med dig
Kommentera

Massebros: Jo det är helt rätt, men är det för sent??
Kommentera

Bonäs norra:
Nej.......det är 16 matcher kvar och det räcker för att reda ut detta, men f** ta Simons om han inte agerar nu.
Kommentera

Bonäs norra: Tänker oxå så här, Mora har ca 20000 inv Sholm 1,6 milj, Malmö 400000 inv Göteborg 700000 inv Linköping ca 100000 inv.
Ser man på detta så är Mora outstanding , Vi har gjort det mycket bra ,ser man till ovan nämnda folkgämförelse så
för vi ett "krig" som vi i längden inte har resurser till.
Kommentera

Bonäs norra: ps men jag hoppas att denna statestik åter kommer på skam.
Kommentera

Tubest:
Vad är det som talar för att vi skall fixa det? Vi har EN ynka poäng mer nu än vad vi hade när det var 22 omg. kvar. De senaste 4 matcherna har varit mot motstånd som skulle ha inbringat 7-9p, vi fick ihop som alla vet 1p. De närmaste 4 matcherna är mot motstånd som kämpar om platserna 1-4, vad talar för mer än 0p i dessa matcher? De tre matcherna efter är mot VF och 2xSAIK, när vi kommer dit så är vi totalt utan självförtroende så vi tar max3p på dom 3 matcherna.
JAG HOPPAS VID MIN GUD ATT JAG HAR FEL OCH ATT NI ALLA ANDRA FÅR HÄCKLA MIG FÖR MITT PESSIMISTISKA SYN.
Kommentera

Forever MIK:
Det är väl just det som talar för oss, vi har ju tagit rätt många av våra poäng mot de sk. topplagen.
Kommentera

sold: Ja det har jag ju sagt länge, men jag har mest fått skit för det...:)

Nu måste Simons hitta en ny tänare, för hamnar vi i kvalet kommer vi aldrig tillbaka till eliten igen. Så är det. Simons måste agera nu, för det är för stor insats att spela på att "vi klarar kvalet". Det gör vi inte.

Å lånet på den nybyggda FMMA kommer vi inte att kunna betala heller, eftersom alla sponsor pengar försvinner. Konkurs med andra ord.

Tack och gonatt Mora IK.
Kommentera

« · 814428 · »