Mora IK

45275 inlägg ˇ 1668 ämnen

Stäng elitserien!

« ˇ 214050 Till forumet

Stäng elitserien!
Stäng elitserien så kan de allsvenska klubbarna vara farmarlag till elitklubbarna!
Kommentera

Sv: Stäng elitserien!
Klippan:

Ja det skulle nog inte vara så tokigt.

Ta upp ett NORR lag (SKAIK), ett SÖDER lag (RBK) och ett STHLMs lag AIK el. Hammarby .
Därför det är inget annat lag i SuperAllsvenskan som har kapacitet ekonomiskt el. sportsligt att göra i elitserien.

Dela in elitserien i 3 grupper ā 5 lag.

NORR:

Luleå
Skellefteå
Modo
Timrå
Leksand

MELLAN:

Brynäs
AIK/HAMMARBY
Djurgården
Färjestad
Södertälje

SÖDER:

Frölunda
Linköping
HV/71
Rögle
Malmö

I grupperna möts lagen varandra 4 gånger. ( = 16 matcher)

De tre bästa lagen i resp. grupp går till SuperConference. Där möts lagen 2 gånger. ( = 16 matcher) De 7 bästa lagen går till slutspel.

De två lagen som blev över från de 16 första matcherna bildar WinORLoseConference. Där möts de 2 gånger. ( = 10 matcher). Bästa laget går till slutspel.

Slutspelet spelas enligt följande:

1 .3:a i Super - 1:a i WinORLose
2. 1:a i Super - 6:a i Super
3. 2:a i Super - 7:a i Super
4. 4:a i Super - 5:a i Super

Semi: Bäst av tre

1. vinnare av kvart 1 - vinnare kvart 3
2. vinnare av kvart 2 - vinnare kvart 4

Final: Bäst av tre

1. vinnare semi 1 - vinnare semi 2

Vinnaren är Svenska Mästare

Laget som kom sist i SuperElit och 5 lag från WinORLose och vinnaren av Allsvenskan Söder resp. Norr. Möts i slutspel.

Kvart: Bäst av tre

1. 7:a i Super - 6:a i WinOrLose
2. 2:a i WinOrLose - 1:a Söder
3. 3:a i WinOrLose - 1:a Norr
4. 4:a i WinOrLose - 5:a i WinOrLose

Semi: Bäst av tre

1. vinnaren i kvart 1 - vinnaren i kvart 3
2. vinnaren i kvart 2 - vinnaren i kvart 4

Final: Bäst av tre

1. vinnaren i semi1 - vinnaren i semi2

Vinnaren får en summa prispengar.

* Med detta system får man mindre antal matcher spelade.
* Högre spelstandard från början av säsongen.
* Alla matcher är viktiga för alla lag.
* Återinför spelarköp. Spelare ska inte kunna gå fria från en klubb, detta gynnar de Allsvenska lagen.
* Max 5 utländska spelare i lagen. Max 3 europeer, max 2 icke-europeer.

+ en masssa andra regler.
Kommentera

Skaegg: Ditt förslag var så konstigt och krångligt så att jag inte ens orkade läsa igenom det.
Kommentera

Skaegg: Skämtar du, eller har du gjort studiebesök på Svenska hockeyligans kansli eller är du rent ut av släkt med någon hög representant där? Nej då Skaegg, jag accepterar din åsikt även om jag tycker att du är helt snett ute.

Om en stängd liga blir verklighet, kommer jag aldrig att köpa en biljett för att sponsra en så total meningslös verksamhet.

Ta istället och titta på fotbollen, där det ständigt går upp nya lag till högsta serien. Gäng som Ljungkile, Frölunda, Häcken, Enköping har sämre ekonomiska förutsättningar än vad MIK just nu har. Problemet med elitserien är att det nästan inte går att ramla ur och att det nästan inte går att ta sig upp. Mitt förslag är att flytta upp två lag till elitserien, så att det blir 14 lag i serien och där två lag åker ut direkt precis som i fotbollens allsvenska. Åker ett lag som Linköpng eller Malmö ur, så har de inte problem att ta sig upp igen efterom de satsar massor med pengar. Som seriesystemet ser ut nu så är det livsfarligt för ett lag att åka ut ur elitserien. Nog tjafsat om detta...
Kommentera

« ˇ 214050