Mora IK

45275 inlägg · 1668 ämnen

Träningsmatcher

« · 1055302 · » Till forumet


Sv: Träningsmatcher
insu: ENG =Empty Net Goal , Mål i tom bur .
Kommentera

Sv: Träningsmatcher
Stigsson:
Vad betyder ENG, som det står efter alla mål?
Kommentera

Sv: Träningsmatcher
var ganska nära iaf! 5-2...
Kommentera

Sv: Träningsmatcher
Mike Skinner:

2-5
Kommentera

Sv: Träningsmatcher
Hakan Olsen: Kör vi utan målvakt idag? Båda SSK målen har tillkommit ENG.
Kommentera


Sv: Träningsmatcher
Mike Skinner:

Är det någon som känner till vilka som ingår i de olika femmorna mot SSK?
Kommentera

Sv: Träningsmatcher
Mike Skinner:

Uppdatering

www.sodertaljesk.se/sskonline.asp

ser inte bra ut
Kommentera

Sv: Träningsmatcher
Mike Skinner:
Och i samma ögonblick kommer naturligtvis en uppdatering.
Kommentera

Sv: Träningsmatcher
Kommer det inga uppdateringar på swehockey? Matchen ligger där men är stendöd...
Kommentera

Sv: Träningsmatcher
PappaKeno:
En riktig poängmaskin:-)

Kul att det rör på sej på värvningsfronten!
Kommentera

Sv: Träningsmatcher
förlust ikväll med 4-2!

Målen: Guld Greger och Pecura.
Kommentera

Sv: Träningsmatcher
Knogen:

Då är de dominernde färgerna samma som dominerar i kvinnornas dräkt, rött, grönt och vitt. Svart och gult kommer in i begränsad omfattning i den reklam som finns på dräkten.

Förövrigt tycker jag det är skoj att det finns en koppling till folkdräkten. Inget annat lag har en sådan koppling, eller har jag fel (åtminstone inte Leksand). Den kopplingen skall MIK vårda.
Kommentera

Sv: Träningsmatcher
Hakan Olsen:

Så vitt jag vet har inte kvinnodräkten brackor av sämskinn. Det är mansdräkten. Och du vet nog lika väl som jag att det finns en "standarddräkt" numera, som de flesta - såväl gällande mansdräkt som kvinnodräkt - använder sig av vid högtidliga tillfällen.

Hur som helst är det rätt ointressant. Jag förklarade bara att man i början tog fram en dräkt med Moradräkten (mansdräkten) som förlaga. Med grön väst, vita ärmar, gula byxor och blå strumpor. Jag kan inte förklara närmare än så hur de tänkte då.

Det som är intressant nu är att Moras grundfärger är rött, vitt och grönt och har så varit sedan väldigt långt tillbaka. Det är de färgerna som är våra. Mora IK:s. Det är de färgerna vi ska hålla på.
Kommentera

Sv: Träningsmatcher
Knogen:

Om Moras klubbtröja skall utgår från Moradräkten. Är det det männens eller kvinnornas dräkt? Vilken årstid är det som gäller? Det är många aspekter som skall vägas in. Det känner folk utifrån inte till, vilket gör att det lätt kan bli en något svamlig diskussion.

Moradräkten för fruntimmer skall under vintern ha grönt, rött, vitt och en mindre del gult och svart. Detta framgår tydligt på Anders Zorns tavla "Ida vid fönstret från 1906".
Kommentera

Sv: Träningsmatcher
freppe:
Ah - så både Ola och jag verkar alltså ha rätt, beroende på hur man resonerar?
De som designade MIKs dräkter de senaste åren verkar dock ha varit färgblinda...
Kommentera

Sv: Träningsmatcher
Knogen: Ment int du Klubbän? ;-)
Kommentera

Sv: Träningsmatcher
insu:
Det är väl frågan om man använder additiv eller subtraktiv färgblandning? Se länk.

Additiv är den du får om du lyser med ficklampor i olika färger. Till slut blir resultatet ett vitt ljus.

Subtraktiv färgblandning är om du blandar olika färgpigment i en målarburk med vit färg. Till slut blir det svart.
Kommentera

Sv: Träningsmatcher
Metal Guru:

Jag får nog byta kalsipper många gånger den här säsongen tror jag :-) Ja, det skulle jag väl kanske ändå... eller det beror i och för sig på om de för tur med sig, men det kanske vore trevligt ändå om man ibland...Ääähhh. Skit samma!

horcoff>

Cluben, horcoff, cluuuuben. Ett b bara ;-)

Det stör mig något grymt att hjälten Ymer hamnade i den där pop-klubben där man inte ens kan stava till klubb, alternativt tror sig vara något transatlantiskt lag. Men det finns ju fler sådana exempel i elitserien.

Mora IK är banne mig Sveriges sista ishockeyklubb :-)
Kommentera

Sv: Träningsmatcher
Metal Guru:

HAHA
Kommentera

Sv: Träningsmatcher
Ola:
Hm. Jag hade som sagt tvåa i fysik... Men enligt Wikipedia är vitt den ljusaste av alla färger. anledningen är att den reflekterar alla färger (rött,blått och grönt) och då blir blandningen vitt. Det är väl därför det är svalare i en vit bil än en svart på sommaren.
Svart är å sin sida "en färg som kan definieras som frånvaron av alla andra färger". Mörker, med andra ord.
Vad nu detta har med MIKs dräkt att göra ;-)
Kommentera

Sv: Träningsmatcher
Alisandali:
Vikken tur att du bara buade till, och inte visade dig också - för då hade nog Knogen fått byta kalsipper ;0)
Kommentera

Sv: Träningsmatcher
Ola:
Nej du, Insu kom ihåg sin skolgång bättre. ;o)
Kommentera

Sv: Träningsmatcher
insu:
Är det inte tvärtom, vitt är inte en färg medan svart är alla färger tillsammans?
Kommentera

Sv: Träningsmatcher
horcoff:
...fast deras pengar tackar man ju inte nej till.
Kommentera

Sv: Träningsmatcher
insu: Ja då är det tur att vi blivit av med Nordnet-reklamen ;-)
Kommentera

Sv: Träningsmatcher
"Svart och vit är inga färger"?
Rent fysikaliskt är väl svart inte en färg medan vitt är alla färger tillsammans. Åtminstone har jag för mig att det var så. Fast å andra sidan är det trettioett år sedan jag gick ut gymnasiet med en tvåa i fysik, så jag kan minnas fel.
Hur som helst spelar detta förstås ingen som helst roll, allt ligger ju i betraktarens öga. Personligen störs jag inte av små svarta inslag, eftersom jag då upplever det som en icke-färg som inte tar så stor plats. Svart skär sig ju inte mot någon annan färg på skalan. Men när svart blir dominerande på byxor och damasker har MIK plötsligt blivit... Luleå, eller något.
Rent estetiskt har jag störts mer av den blåa Nordnet-reklamen, som varit en ful blaffa i en helt avvikande färg.
Nej, back to basics!
Kommentera

Sv: Träningsmatcher
Alisandali: Glad
Kommentera

Sv: Träningsmatcher
Knogen:
Det vora kul om Mora kunde ha en retrotröja vid högtidliga tillfällen!
Kommentera

Sv: Träningsmatcher
Knogen: BUU
Kommentera

Sv: Träningsmatcher
Bukefalos:

Jag tror aldrig det är fel att ta upp klubbfärgerna till diskussion. Många av de yngre som börjat supporta vårat lag nu på slutet kan ju få för sig att Mora har svart som en av klubbfärgerna. Då måste man genast tillrättavisa dem och tala om hur det egentligen är :-)

Leksingarna förnekar sig inte. Det jäkliga är att jag är livrädd för dem vartenda jäkla år. Förbannade Leksand!
Kommentera

Sv: Träningsmatcher
horcoff:

Som lite kuriosa kan ju nämnas att MIK:s första dräkt i grundfärgerna gjordes efter att deras gråa och vinröda dräkter fått en massa skäll från modemedvetna Stockholmare. Då gjorde man en dräkt med Moradräkten som förlaga. Då hade man faktiskt även gult med, eftersom skinnbrallorna ju var gula.
Kommentera

Sv: Träningsmatcher
Knogen:
Ok, det var aldrig min mening att starta en diskussion om MIK:s färgkombination, men låt oss hoppas att den svarta styggelsen är ett minne blott.

För övrigt har jag under kvällen fått ett sms av en drant, som gjort nummer av våra respektive lags olika prestationer mot Ivan - och jösses att det aldrig slår fel. Man är nämligen redan, av kvällens batalj att döma, elitseriemässiga.
Kommentera

Sv: Träningsmatcher
Knogen:

Ja då, det är nog bara en liten smaksak och det var ju färgerna i klubbmärket och dräkten jag undrade mest över.
Kommentera

Sv: Träningsmatcher
titran:

Kalla det för vad du vill då, men för mig går gränsen där man inte längre känner igen sitt eget lag. Sedan om det beror på disharmonierande/avvikande färger, eller något som inte kan betraktas som färg (av någon outgrundlig anledning), men ändå på någon konstig vänster är det, spelar mindre roll.

horcoff>
Ehum... Mora IK:s grundfärger har sedan 40-talet varit vitt...förlåt, någon mollgankulör som brukar benämnas för vitt då, rött och grönt. Vilka färger som finns i klubbmärket är en annan femma. Det finns fler exempel på klubbar som har andra grundfärger än vad som förekommer på klubbmärket.

Och nej, jag kan inte hålla med om att de färgerna passar bättre ihop. Men smaken igen... Själv tycker jag vitt, rött och grönt är en enkel, harmonisk och stilren kombination.
Kommentera

Sv: Träningsmatcher

Horcoff och Ola:

Jag har hittat ett exempel där även klubbmärkets färger kan varieras Skrattande

Kommentera

Sv: Träningsmatcher
horcoff:
Det där har varit på tapeten tidigare. Det finns flera andra exempel på där klubbmärkets färger inte är samma som klubbfärgerna. AIK, , Brynäs och Södertälje är några. I fotbollen så har vi bl a Djurgården samt Italiens och Hollands landslag.
Kommentera

Sv: Träningsmatcher
horcoff:
pröva att printa på svart papper...
Kommentera

Sv: Träningsmatcher
horcoff: Och ursäkta en yngling, i min fotoskrivare har jag två svarta patroner?? + "färg" men ingen vit, ja nog är det bra underligt ibland ;-))
Kommentera

Sv: Träningsmatcher
Knogen:
Ursäkta om jag lägger mig i, men klubbmärkets gula, gröna och röda harmonierar ju ännu bättre i mina ögon än med vit.
Varför går man inte på de färgerna ?
Kommentera

Sv: Träningsmatcher
Metal Guru: svart å vit kan vara en klubbfärg men är inga färger i sig å kan därför användas till å bryta av med annars måste mora ha vita skridskor eller... Tack för hjälpen titran ;)
Kommentera

Sv: Träningsmatcher
titran:
så moras tröjor är röda och gröna?
Kommentera

Sv: Träningsmatcher
Metal Guru: vit och svart är ingen färg!!!
Kommentera

Sv: Träningsmatcher
Knogen:
Ett inlägg i debatten: Om vit är en färg, är banne mig också svart det.
Kommentera

Sv: Träningsmatcher
SIVASN:

Du tycker inte att det svarta tar över på det grönas bekostnad? Den lilla fjuttiga grönrand som finns vid axelpartiet hade de kunnat skippa helt. Det gröna försvinner ju faktiskt nästan fullständigt.

Jag håller sedan inte med om att svart inte är någon färg. Den dominerar rätt starkt på fjolårströjorna och jag tycker dessutom den skär sig mot färgblandningen vitt, grönt och rött, så neutral är den inte. Mer en styggelse. Men smaken är ju - återigen - olika.
Kommentera

Sv: Träningsmatcher
mattias - 74:

Om jag säger så här då; Hade Mora IK:s klassiska färger varit brunt och rosa hade jag tyckt att det rätta vore att spela i brunt och rosa, även om det ser för jävligt ut. Nu har vi lyckligtvis inte någon sådan hemsk kombination, utan en väldigt harmonisk dito i rött, vitt och grönt. Mora har aldrig haft svart i sina färger, förän FMM försökte implementera det nu senaste säsongen. Som Ola säger så är klubbfärgerna jätteviktiga. Det kan man fråga vilken antropolog, historiker, kulturgeograf eller vem som helst med lite analytiskt sinne om, och man får samma svar; Klubbfärgerna är viktiga ur många aspekter. Bland annat för att stärka banden mellan medlemmarna, som något gemensamt man kan samlas runt. Sedan är det något som berättar utåt vem man är också. Dribbla runt med klubbfärger och du skapar genast förvirring, både inåt och utåt. Vilken klubb vinner på att bli oigenkända på grund av att man leker kuragömma? Leksand och Brynäs skulle aldrig göra det (sedan kan man förvisso ha synpunkter på Brynäs knepiga "röda" period, men de stod i vilket fall att känna igen). De vet vad sådant betyder.

Hm. Tyckte du alltså att Färjestads lila kaffepaketskopior var snyggare än deras nuvarande tröjor?

Jaja, smaken är ju olika...
Kommentera

Sv: Träningsmatcher
Ola: Ja. Klubbfärgerna e viktiga de e de jag menar jag ser inte det svarta som en färg det gröna vita å röda e ju med. Det skulle vara skillnad om lövbergslila skulle sponsra oss så vi vart gula och lila
Kommentera

Sv: Träningsmatcher
Tången:
Klubbfärgerna är viktiga.
Kommentera

Sv: Träningsmatcher
SIVASN:
Om du vill att det ska vara klassiskt, så ska allt svart bort.
Kommentera

Sv: Träningsmatcher
mattias - 74: Håller med dig tröjorna va snygga förra året , jag ser inte svart som en färg det bryter av snyggt. Däremot så hade gröna istället för röda varit klassiskt ungefär som vf hade förra året . Grönt med mora skrivet på bröstet har jag för mig vi hade en gång i tiden
Kommentera

« · 1055302 · »