Truppen 07/08

« · 871430 · » Till forumet

Sv: Truppen 07/08
Tubest:

Jag känner mig smått kluven vad gäller Blatak. Jag vet inte på långa vägar om jag har rätt, men jag har fått känslan av att han tillhör en kategori spelare som har lätt att dra andras irritation på sig och gå sina egna vägar. Om det skulle vara så vill jag inte se honom i Moratröjan mer. Vi har haft andra spelare som haft svårt att samarbeta och dra åt samma håll och de har inte blivit kvar. Blataks kvaliteter som spelare går ju inte att klanka på (förutom att han kan vara lite väl nonchalant i egen zon), men precis som i fallet Zlatan i svenska landslaget tror jag att en sådan spelares närvaro i en klubb som Mora IK, som också lever högt på kollektivet, bara är av ondo. Men, som jag sa så vet jag ju inte hur det ligger till med det.

Att Spolander får lämna var ingen megaskräll. Jag har inte sett jobbet bakom kulisserna, men utåt har varken han eller Djoos kommit med något konstruktivt. Deras ständiga "Det är många matcher kvar" och "Vi gjorde en bra match" har retat gallfeber på fler supportrar än mig. Deras ambition kan inte ha varit så fullkomligt urspårad, men det var trots allt det de gick ut med till allmänheten. Det ser inte bra ut.

PappaKeno:

"...men jag känner mig ganska lugn iaf för jag tror inte han kommer komma tillbaka till Mora på ett bra tag"

Nej, det vore ju synd om våran klubb skulle besudlas med några svenska spelare, som dessutom har hjärtat för klubben ;-)
Kommentera

horcoff:
Får Djoos annat att göra så tror jag att chansen är stor att Blatak blir kvar oxå.....det vore kanon i nuläget.
Kommentera

Knogen: Ja jag orkar inte tjafsa nå mer om Adam nu iaf vi tycker olika helt enkelt men jag känner mig ganska lugn iaf för jag tror inte han kommer komma tillbaka till Mora på ett bra tag ;)
Kommentera

Stigsson: Ja jag blir inte ledsen över att Spolander försvinner iaf. "det är bara att jobba på" tyckte det var de enda han sa under säsongen :)
Kommentera

Tubest: Samma här, det får vi verkligen hoppas på ;-)
Kommentera

Stigsson:

Låter som om de i ledningen tagit förnuftet till fånga och gör som jag önskat:-)
Kommentera

Dino: Ha ha, ja är inte silly season en underbar tid :-D
Kommentera

Stigsson: Per Ledin till Mora..... Andreas Karlsson till Mora..... Alexander Daigle till Mora..... Jonas Höglund till Mora..... Det är många rykten i farten på byn.... Nån som vet vad som har substans och vad som inte har?? Annars låter det väl som en trevlig förstalina, med Pastorn mellan Höglund och Daigle.......
Kommentera

Knogen: Kan bara hålla med angående Lupaschuk.
MIK behöver målskyttar på backplats,
men Hiawata är lika målfarlig åt fel håll.
Dessutomså är han en dålig skridskoåkare och hänger inte riktigt med.
Det brukar resultera i en mycket onödig hakning.
Vill heller inte se honom i MIK-tröja.

Eftersom jag ständigt efterlyser egna produkter,
förstår jag inte att det finns de som inte vill ha Adam i Mora IK.
Tror nu inte att Simons vill ha honom till just denna säsong.
Kommentera

PappaKeno:

"vem som helst kan avgöra en match man behöver inte vara bra för det..."

Det är väl kanske där våra åsikter går isär. Du tycker inte han är bra. Det tycker jag. Är man ordinarie back i det lag som sägs ha den starkaste backuppsättningen i elitserien så kan man inte så gärna vara så fruktansvärt dålig. Sedan undrar jag över varför Lückner överhuvudtaget skulle brytt sig om att ta Adam till Modo om så varit fallet. Han känner ju till Adam rätt så väl. Visst, att man avgör en finalmatch kanske inte säger så mycket, men faktum är att han gjorde två strutar i den matchen, och han gjorde det på ett bra sätt. Han var het som ett strykjärn i den matchen, och hade faktiskt kunnat gjort ett par strutar till.

Nu hann jag inte se mer än sista perioden och förlängningen igår, men inte tycker då jag att Adam gjorde bort sig av det jag hann se. De gånger han var inne när det var struligt i egen zon var det knappat hans fel, utan forwards som inte tog sitt ansvar (Morrison vid 1-1 t.ex.), eller Jonsson som strulade i uppspelet eller stod fel. Han fick också beröm av Calle Johansson (som iofs då räknade upp nästan hela backbesättningen) men ändå.

Det jag tycker är lite lustigt är att så många moringar verkar vilja ta tillbaka Ross Lupaschuk utan att blinka. Där har vi en - i mitt tycke - stor säkerhetsrisk i egen zon. I ett eventuellt val mellan honom och Adam skulle jag faktiskt välja Adam på alla punkter: Marginaler, trygghet bakåt (även om det är på det området han kan växa mer), hjärta och utvecklingsbarhet. Ross må vara snäppet mer målfarlig, men det vägs upp av att han är det åt bägge håll :-)

Men, som sagt, den här diskussionen är väl kanske något överflödig eftersom Adam har kontrakt nästa säsong. Det går väl iofs att i all välvilja och samförstånd bryta sådana saker också.
Kommentera

PappaKeno: Enligt dagens pappersupplaga av MT så får Alf Spolander gå som assisterande tränare för Mora.

På frågan om vad som händer på just den fronten så svarar Jan Simons endast att klubben för närvarande gör en organisationsöversyn vad det gäller assisterande tränare. Vissa av mina källor påstår även att den andre ass coachen kan få andra arbetsuppgifter inom klubben.
Kommentera

Slitwargen: kan erkänna att jag inte haft sån bra koll på honom i år... ja han gjorde en hyfsad säsong i år. men det jag menar är bara att vem som helst kan avgöra en match man behöver inte vara bra för det...
Kommentera

PappaKeno: Jag skulle gärna se Christian Söderström i Mora-tröjan... Gjorde 21 poäng i grundserien i år och var en av FBKs bästa spelare i slutspelet. Han har blivit mycket mer teknisk som spelare under detta år i Färjestad!
Kommentera

Massebros: finns ju fan sämre spelar än Adam som har avgjort SM finaler har ju inget att göra med hur bra man är...typ Christian Söderström eller vad han heter som avgjorde för Färjestad i en final serie för Färjestad för nått år sen som kanske högst gör mellan 5-10 poäng på en säsong....vi kanske ska värva honom också ha avgjorde ju trots allt?
Kommentera

Massebros: Det började med "ryckten" om att Adam ville till Mora och bort från MoDo på grund utav för mycket bänk-nötande i MoDo.
När Adam drog från Mora tidigare var inte Simons villig att betala det Adam själv tyckte att han var värd. Ändå en intressant värvning om det nu överhuvudtaget finns några möjligheter till den.
Kommentera

Dalmas1:
Förstår inte riktigt diskussionen kring Andersson nu. Vad ska ni ha för FÄRDIG back. Det finns väl inga färdiga backar för några billiga pengar inte. Ska Mora köpa färdiga backar så kommer ju lönebudgeten att skjuta i höjden som ni nog förstår. Men jag vet inte vart diskussionen om Adam går men så vitt jag vet så har han ett år kvar på kontraktet med MODO och om Adam Andersson skall spela där då kostar det ju pengar att lösa honom som kanske inte Mora har isf. Och så var det ju det med att Adam själv kanske måste bestämma vart han skall spela oxå(inte helt trivialt kanske). Annars hör jag att han inte är färdig/eller bra nog för Mora det är ju iofs nonsens, avgör man en SM-finalmatch i hockey så tror jag nog att man är bra nog för Mora som blev pulvriserade av ett lag som redan åkt ur slutspelet för länge sedan jag minns inte ens vad de heter......
Kommentera

Knogen: Pirre skulle han säkert kunna peta som har hållt ganska låg elitserie klass sen Mora gick upp. Men vi har så jävla många medelmåttor med kontrakt på backsidan redan så jag vill se klass värvningar där...skriver dom kontrakt med Kultanen och Kurvinen blir jag lessen i ögat :(
Kommentera

PappaKeno:

Jag tror desvärre inte det är möjligt för MIK att jobba på det sättet rent ekonomiskt. Vi kan inte gå och vänta på att spelare ska blomma ut i andra klubbar. När en spelare blivit stor och erkänd har vi aldrig chansen att lönemässigt kunna matcha andra intressenter.

Vi måste göra fler Bastiansen-värvningar helt enkelt. Spelare som blomstrar inom klubben.

Som jag sa nedan tycker jag också att vi behöver rutin bakåt, och det är inget Adam kan bidra så jättemycket med ännu. Men jag förstår fortfarande inte varför det ena behöver utesluta det andra. Adam är dessutom en etablerad elitserieback sedan långt tid tillbaka och han har Morahjärta. Nog fasen hade man kunnat peta in honom i truppen allt.
Kommentera

ja nu var det så mycket skrivet åt alla håll och kanter så jag blev lite snurrig i huvudet :D men jag måste säga att jag håller med dom som säger att vi behöver en färdig back med rutin och Adam är ingen färdig back med rutin än...därför tycker jag inte han är tillräckligt bra för Mora än det kanske han blir om 2-3 år men just nu vill jag inte se honom i Moras tröja.
Kommentera

Dalmas1: Håller med dej,måste ha lite mer klass än Adam
Kommentera

Dalmas1:

Visst har du en poäng. Det är inte så att jag vill ha Adam in absurdum. Jag vill gärna ha hit honom, men är det fullt på "hans" plats så är det inget att göra åt saken.

Nu är jag väl inte helt övertygad om att det är så jämrans fullt. Jag ser väldigt gärna att Cedergren och Lill-Bambis tar en plats i truppen, men de bör skolas in i lugn och ro. Tyvärr var ledningen lite fega den här säsongen, och någon inskolning värd namnet blev det inte. (Det var f.ö. något de borde ombesörjt redan från start). Därför får vi nog inse att nästa säsong blir deras inskolningssäsong. Att slänga in dem i hetluften allt för tidigt, om de nu inte riktigt är mogna ännu, vore rätt taskigt. Med tanke på att det därför inte riktigt går att räkna in dem i truppen (?) borde det finnas plats över för en hemvändande etablerad utvecklingsbar back, med hjärtat på rätt ställe.

På så sätt kan man ju både ha kakan kvar och äta upp den, för visst behöver vi en rutinerad stabil sista utpost bakåt. Ja, flera t.o.m.

Skogs är bra på sitt sätt, men något Sjöddaämne är han då inte, tycker jag :-)
Kommentera

Knogen:
Vad jag mest vill säga är att Mora inte behöver Adam Anderssons namnteckning i år. Vi behöver någon som redan är färdig. Trygg och pålitlig helt enkelt!
Vi har ju redan två 84-or (P Johnsson, T Skogs), två 88-or (Danielsson, Cedergren) som måste växa till sig. Skogs är väl hyfsad men har sina svackor - där har du annars Sjödda-ämnet.

Byt ut P Johnsson mot Adam så är jag med på noterna - men lägg för guds skull inte till honom till årets kontrakterade spelare. Vad har vi då för stabilitet bland backarna?

Slutsats: Skippa tankarna på Adam och leta efter färdig rutin!!

(Inte lika långt Knogen - men ganska effektfullt, eller hur ;-) )
Kommentera

PappaKeno:

Adam har något som jag vill kalla för jävlar a namma och ett stort hockey hjärta. vad jag minns av honom så stog inte han och tittade på när motståndarna högg på leijnonen som mik spelarna gjorde nu i år då de högg på pitkämäki.

välkommen tillbaks adam
Kommentera

Knogen:

JÄKLAR så långt det blev! :-o
Kommentera

PappaKeno, Dalmas1:
Det står ju förstås var och en fritt att tycka vad man vill om Adam, men min debatthunger, och det faktum att jag inte helt håller med er i erat resonemang, gör att jag inte kan hålla mig från att göra en och annan inflik :-)

För det första tycker jag det är rätt orättvist att göra en bedömning av hans duglighet på basis av hans sejour i Mora IK. Vid den senaste (förhoppningsvis inte den sista) matchen han gjorde i Moratröjan var grabben trots allt bara 21 år. Och frågar man mig tyckte då jag man redan då kunde skönja ett storbacksämne i Adam, med ett synnerligen väl utvecklat sinne för var målet fanns. Visst, han var rätt valpig defensivt emellanåt, men han spelade hela tiden på säkerhet, och jag ser hellre - som jag tidigare varit inne på - att man spelar med breda marginaler än att man är notoriskt nonchalant i egen zon. Skulle man dessutom avfärda alla junisar som behöver lite kantpolering så finge man inte många spelare kvar.

Plus/minusstatistik kan ge ett visst mått av en spelare, men det kan också vara väldigt missvisande. Det går inte att komma ifrån. I fjol tillhörde Adam en av de bättre backarna i DIF (iaf enligt mig), men hamnade ändå på -14. I år i MoDo har det gått trögare, men han hamnade trots det på +3. Det handlar mycket om vilket lag, vilken omgivning och vilken speltid man har som spelare. Poängmakeriet däremot kan ingen klaga på. Varken i MoDo (slutspelet inräknat), DIF eller ens i Mora.

Jag kan faktiskt inte förstå vad man har att invända mot Adams skott sedan. Han har ett ypperligt skott, och har så haft sedan han klev in i Smidjegrav första gången. Han har förmågan att skjuta både hårt och med en skrämmande hög träffprocent. Det är inte alltid han kombinerar de båda, men när han får iväg ett skott - hårt eller löst - sitter det allt som oftast på mål. Det är oftast det som är det viktiga. Hur många s.k. höstlöv har vi inte sett som gått in bakom skymda målvakter? Adam har dessutom en sällsynt förmåga att rappt kunna få iväg ett skott från ingenting i trängda lägen. Ta hans första strut i PP förra hemmamatchen i finalen t.ex. Där hade han inte särskilt lång tid på sig att ladda. Får han dessutom tid på sig att ladda så tror jag ingen kan klaga på skjutsen i skotten. Det är också skottet som i allra högsta grad renderat de poäng Adam samlat på sig, vare sig det gäller mål eller assist.

Att Adam gjort fler mål i MoDo p.g.a. att han är omgiven av bättre spelare är väl en sanning med modifikation. Han har väl gjort skapligt med poäng i nästan alla klubbar han spelat i (möjligen frånsett Brynäs, där han trots det som junis blev utvald till bäste spelare på plan vid flera tillfällen). Visst, som tv-bilderna visade från förra hemmamatchen från MoDo var det Sundström som vid ett par tillfällen klev in framför mål och skymde när Adam sköt, varav ett resulterade och det andra så när resulterade. Men detta är väl ändå inget som därför kan läggas i hans minusskål? Tvärtom skulle jag vilja säga. Han gör det han ska, och Sundström gör det han ska= en lyckad symbios, vilket är något alla lag strävar efter.

Adam är nu 23 (fyller 24 senare i vår). Han är fortfarande högst utvecklingsbar. Han är en duktigt vass kugge i PP. På minussidan kan läggas att han är något ojämn och spelar inte med världens pondus i egen zon, det kan jag hålla med om. Dock tycker jag inte man kan lasta Adam helt om man ser till situationen i MoDo nu. Han har - i mitt tycke - fått alldeles för lite speltid, speciellt i PP där MoDo haft stora problem. Får man dåligt med speltid kan man inte begära att man ska gå in och dominera helt när man väl får hoppa in heller.

Om inte Adam själv lägger ner sina ambitioner, och om han intalar sig själv att han faktiskt kan våga hålla i pucken lite mer, vårda sitt spel och bli lite mera kall så tror jag att Adam inom några år är en klassback. Han har definitivt den potentialen. Det är trots allt inte många backar som vid 23 års ålder kan ståta med att ha spelat VM för J18, två VM-turneringar för J20 samt varit mer eller mindre ordinarie elitseriespelare i sex säsonger. Lägg därtill att han var med och spelade upp Mora IK 03/04. Han har m.a.o. hunnit med rätt mycket trots sin ringa ålder.

När Adam inom en snar framtid blommar ut till den där klassbacken så vill då jag gärna att han har Mora IK:s vackra klubbmärke på bröstet. Det gör ju inte heller något att han dessutom vill spela för klubben (enligt vissa rykten). Adam har ett Morahjärta, och detta plus det jag lagt fram ovan gör att jag skulle hälsa honom hjärligt välkommen "hem" igen, om det nu gick så väl. Med pukor och trumpeter dessutom. Sedan får vi väl förstås se vem som får mest rätt. Det kan ju mycket väl hända att jag får äta upp allt också. Men jag tror som sagt att mycket är upp till honom själv, och sköter han sina kort rätt så blir han den där klassbacken och kanske också en härförare för sitt lag, á la Sjödin :-)
Kommentera

Ola: jO det vet jag, Har varit mycke i finland (mest i österbotten)
Kommentera

Bonäs norra:
Det finns många finnar, som inte är finlandssvenskar, med svenska namn.
Kommentera

Dalmas1: oj en som håller med mig :)
Kommentera

PappaKeno:
Den som sett Adam i SM-finalerna kan inte på allvar önska att han ska tillbaka till Mora. Ser nervös ut i egen zon. Mora behöver stabilitet - backar med positiv +/- statistik.
Kommentera

horcoff: Adam Andersson diskuterade jag med nån annan här på forumet nyss :) och jag tycker inte Adam är tillräckligt bra...visst han har gjort lite mål i Modo men då spelar han med mycket bättre spelare än i Mora...mitt minne av Adam i Mora var att han var stressad i egen zon och slog i väg pucken åt alla håll och kanter och hans skott var inte så bra men det verkar dock ha blivit lite bättre i Modo.
Kommentera

PappaKeno:Det mest intressanta sedan blir ju att se vilka backar som kommer att värvas. Adam Andersson kan det vara något ?
Kommentera

horcoff: även om han har gjort sin bästa säsong det här året så verkar han vara en spelare som alltid gör poäng bra också med ett 2 års kontrakt.
Kommentera

Fler värvningar i Dahlmans klass så ska nog det här ordna sig! Bara vi får 2-3st snipers på backsidan!
Kommentera

Bonäs norra: Vi kan alltså räkna han med svensk flagga ;-)
Kommentera

sold: Det låter bra, vet inte så mycket om honom men enligt utsago verkar det vara en bra spelare. Av namnet att dömma verkar han vara Finlnadssvensk.
Kommentera

Metal Guru: Då var det bekräftat:
Toni Dahlman till MIK!
Kommentera

Metal Guru: Nu har det kommit ett ryckte från rätt håll på Faleijs.
Det vore toppen med Toni Dahlman, fler av den sorten tack !
Kommentera

horcoff:
kanske ska vi tipsa henne om att Harri slutat som tränare hos oss..?
Kommentera

MIK 7-1: Marie Hallman på City; Låter som ett hyfsat kap...och fler lär det säkert bli. Finländare alltså. Det är Mora vi talar om...
Är det någon som tror på det hon skriver, annat än hon är ute för att djävlas med Mora ? Borde ju ha hört från något annat håll i.s.f.
blogg.expressen.se/cityhockey/entry.jsp?messid=205352
Kommentera

MIK 7-1:
riktigt bra inlägg, det 9.58.

jag hoppas verkligen inte detta går igenom. nu när man sitter och kollar på slutspelet förstår man verkligen underhållningsvärdet på BRA ishockey. att göra svensk hockey sämre bara för att få in fler mediokra svenskar kommer GARANTERAT att minska intresset för sporten i landet.
Kommentera

PappaKeno: Toni Dahlman är en mycket bra spelare
Kommentera

Dahlman låter helt klart intressant om det skulle var sant!
Kommentera

Mike Skinner: Absolut inte. Nu väntar vi bara på att Arved plockar med sig sin f.d. lagkompis Alexandre Daigle från Davos. :)
Kommentera

Verkar ju inte vara den sämsta värvningen vi kunde göra. Jag är spänd!
Kommentera

henrikj: Ja MIK och Finland har väl ett rätt så hyfsat förhållande till varandra:-)
Kommentera

70 Rodrigues: Låter som en intressant spelare! Men man får väl avvakta tills det står i något större än en liten blogg.
Man har hört rykten om andra spelare men inte denne Dahlman.
Kommentera

70 Rodrigues: "Låter som ett hyfsat kap...och fler lär det säkert bli. Finländare alltså. Det är Mora vi talar om..."

Ja vad ska man säga om dessa trångsynta stadsbor...
Hoppas hon har rätt!
Kommentera

Db_04: Och vad ville du ha sagt med det?
MIK hade inte heller många på AS och Div1 tiden.
Kommentera

« · 871430 · »