Truppen 07/08

« · 871430 · » Till forumet

Sv: Truppen 07/08
Tubest:

Jag känner mig smått kluven vad gäller Blatak. Jag vet inte på långa vägar om jag har rätt, men jag har fått känslan av att han tillhör en kategori spelare som har lätt att dra andras irritation på sig och gå sina egna vägar. Om det skulle vara så vill jag inte se honom i Moratröjan mer. Vi har haft andra spelare som haft svårt att samarbeta och dra åt samma håll och de har inte blivit kvar. Blataks kvaliteter som spelare går ju inte att klanka på (förutom att han kan vara lite väl nonchalant i egen zon), men precis som i fallet Zlatan i svenska landslaget tror jag att en sådan spelares närvaro i en klubb som Mora IK, som också lever högt på kollektivet, bara är av ondo. Men, som jag sa så vet jag ju inte hur det ligger till med det.

Att Spolander får lämna var ingen megaskräll. Jag har inte sett jobbet bakom kulisserna, men utåt har varken han eller Djoos kommit med något konstruktivt. Deras ständiga "Det är många matcher kvar" och "Vi gjorde en bra match" har retat gallfeber på fler supportrar än mig. Deras ambition kan inte ha varit så fullkomligt urspårad, men det var trots allt det de gick ut med till allmänheten. Det ser inte bra ut.

PappaKeno:

"...men jag känner mig ganska lugn iaf för jag tror inte han kommer komma tillbaka till Mora på ett bra tag"

Nej, det vore ju synd om våran klubb skulle besudlas med några svenska spelare, som dessutom har hjärtat för klubben ;-)
Kommentera

Japp då var det klart med Brendeli Brynäs då. Måste säga att jag blev lite förvånad över att det blev Brynäs...men men tror det kommer bli en Kerman och Lupa värvning av honom som misslyckas i ett annat svenskt lag. sen är ju frågan om Boorken kommer orka med en "sovande" Brendel?
Kommentera

PappaKeno:
Ett treårskontrakt är som gjort för att Brendl ska falla över i Idle Mode, och hamna i Boorkaboxen modell frys.
Kommentera

PappaKeno: Det var ruggigt svinigt av Brynäs, trodde inte att borka hade så lite skam i kroppen som är god vänn med simons och kompani.
Tror dock att det blir en ny kerman effekt.
Brendl var en suvären målskytt men ett Jätte EGO
Kommentera

Jag gråter inga tårar för att vi förlorar honom. Däremot gillar jag inte utvecklingen att vi ger okända eller ökända spelare chansen till elitseriespel för att sedan se dem gå till en annan klubb som aldrig skulle vågat ta den risken. Därför känns det otroligt skönt att ha Pitten kvar i laget.
Kommentera

MonkeyBoyF: Det blir bra bara vi får några backar och forwards med näsa för målet och ett fortsatt enat, sammanhållet lag.
Kommentera

horcoff: Vad tror ni skall vi känna oss väldigt oroliga nu?
Kommentera

Mora kommer bli bättre i år utan Brendel tror alla spelare kan lyfta sig och sätta några extra kassar...plus att Pittens påskrift var 100gånger viktigare än Brendels!
Kommentera

Forever MIK: Kombinationen Boork/Brendl ska bli oerhört spännande att följa. Om dom får honom att trivas så är ju saken säker att dom har fått en målskytt av rang men om inte det klickar med Leffe så.....
Kommentera

PappaKeno: bra att höra något positivt, ni har rätt i det där att det inte finns någon plats för "paris hilton" spelare i mora
Kommentera

Bonäs norra:

Nej, faktiskt tvärtom. Med risk för att dra på mig Tångens vrede nu så håller jag med PappaKeno här nedan. Pittens påskrift känns väldigt mycket viktigare.

Jag har mycket svårt att se att Brendl kommer att få samma utrymme i ett annat lag, som det utrymme han fick i Mora. Får han det finns det nämligen stor risk för att laget blir lidande. Trots att vi i år till slut knep en slutspelsplats tycker jag nämligen lite att så blev fallet för oss. Det är inget som ska tillskrivas Brendl dock, utan snarare den styrande trojkan i båset, som under säsongen verkade ha blivit Brendl-blinda fullständigt.

Det är naturligtvis svårt att sia om hur Brendl kommer att lyckas i Gävle, men magkänslan är ändå flopp. Motståndarna har läst sönder Brendl, och i och med att han - i stort sett - bara har en riktigt stor kvalitet tror jag han kommer att få väldigt svårt och börja hänga med huvudet ganska snart. Men det visar väl sig.
Kommentera

Knogen: Intressant att följa honom i ny klubb ska det i alla fall bli.
Kommentera

Knogen: "Lagmaskinen" Mora IK kommer i vart fall inte att lida av hans flytt.
Kommentera

Mycket tråkigt att mista tvåan i poängligan. För det var han ju trots allt. Fast får man bara tag på en eller ett par skottstarka killar, gärna backar så ska nog det här kunna ordna upp sig ändå. Dock tror jag att det kommer behövas någon ny spelare som kan göra åtminstone en del av de där 34 målen ensam.
Jag håller med Knogen m.fl. att Juhas underskrift var värd fasen så mycket mer. Hans stabilitet mellan de egna stolparna är guld värd.

Kort och gott, tungt att mista den skottglade, målfarlige och passningssäkre #28 men varannan match lär det bli lika skönt att slippa samme man som glider runt på en skridsko.
Kommentera

kommande säsong tror jag blir väldigt trevlig. Är ganska säker på att innan don Simons är klar så har vi någon ny stjärna i Mora.
Kommentera

lär ju finnas lite pengar till nyförvärv nu när både Brendl och Jardine har lämnat...Jardine fick tydligen en fin lön och Brendl lär ju inte ha varit den sämst betalda i Mora :)
Kommentera

Jag tror att Brendl blir en flopp i Brynäs. Boorken kommer inte stå ut med honom i längden. Det är vad jag tror!
Kommentera

Anders i Budum: Brendl lär inte få mycket speltid i Brynäs med tanke på Miettinen mfl....
Kommentera

Anders i Budum: nån får nog sparken :) antingen boork lr brendl
Kommentera

Anders i Budum: Men då kanske vi har löneutrymme för både Daigle och Höglund...... :) Och den tänkta förstalinan med Pastorn mellan dessa båda är ju inte spräckt än..... :)
Kommentera

Ni verkar väldigt bekymrade över Brendl Vs Boork.

Boork kommer göra Brendl till en riktig Brunkare som kommer lira i fjärdekedjan med Spets o Sebban Karlsson:)

Närå,vi är nöjda, o Boork vet precis vad han får o Brendl vet precis vad han kommer till.Så kanske ska ni bekymra er på vem/vilka som ska ersätta alla hans mål.
Men Granström kanske får liderskt knäpp;)
Kommentera

sold:Tommi Miettinen hamnade väl i Boorken berömda frysbox och fick sparken efter 19 matcher förra sesongen .
Kommentera

Hörru, Bissett19:

Om du följt med vår debatt så skulle du kännt till att låååångt innan nyheten om att Brendl var klar för Brynäs släpptes, så var vi inte alls säkra på att om vi ville ha honom kvar i laget - trots de mäktiga 34 mål som hans klubba producerat.

Detta måste ha varit unikt inom svensk hockey, att hälften av lagets supporterskara INTE ville ha en kontraktsförlängning med en spelare med ett sådant stats.
Det om något borde ju göra att mottagande supporterskock skulle dra öronen åt sig.

Nu är det dessutom inte vilken coach som helst Brendl hamnar hos.
Nu blir det den som gjort sig mest känd för att hantera stjärnor som precis alla andra - här kommer Boorken inte acceptera några divaliteter alls.

Just det som givit MIK-supportrarna schizofreni under säsongen 2006/07 - å ena sidan mycket producerade mål - å andra sidan en snubbe som emellanåt tyckt att han varit lite förmer än laget...

Kom inte och säg annat än att vi Mora-fans kommer följa kulturkrocken Boork/Brendl med STOOORT intresse. Och naturligtvis önskar vi er lycka till båda tre, Brynäs/Boork och Brendl.
Blir 1+1=3, eller blir 1+1=0..?

Inte vill vi ha ännu en Lupachuk/Kerman-effekt inte.
Kommentera

Metal Guru: "Och naturligtvis önskar vi er lycka till båda tre, Brynäs/Boork och Brendl."

Jo tjena.

Boork har sagt på ett tidigt stadium att han vill ha Pavel till Brynäs.Jag är helt säkert på att det INTE blir några som helst problem på den fronten,sen om Pavel lyckas lika bra som i Mora är ju högst osäkert,men vi kommer få många enkla mål i år iom Brendls bössa från blå i PP.
Kommentera

Bissett19:
"Jo tjena."

Tjena hej själv.
Kommentera

Metal Guru: Visst finns det en risk att Brendl kan bli en miss, men enligt min mening så har Brendl fått en lite orättvis stämpel på sig.
Visst, han kanske inte jobbar så hårt emellanåt, men jag tycker att det orättvisa ligger i en lätt överdrift vad gäller hans ev slöhet.
Att många supportrar inte vill ha honom kvar är ju en sak, men då tycker jag att det säger betydligt mer när Simons avslutar artikeln med att erkänna att man försökt behålla honom.
Sen är det även så att Boorks rykte som despotisk frysboxmarodör är betydligt överdrivet. Han har nog rätt bra koll på vad Brendl går för och där har nog ex Rindell varit en stor tillgång vad gäller info.
Man får ju utgå från att Rindell på ett lite mer ingående sätt informerat om Brendls plus och minus, och när Boork sen väger in alltsammans och beslutat sig för att slå till, så får man även utgå från att Boork i någon mån vet vad han gett sig in på.
Jag är iaf övertygad om att Boork och Sundlöv aldrig gått in i affären om man inte ansett Brendl vara kapabel att tillföra laget någonting.
Kommentera

Metal Guru: "Detta måste ha varit unikt inom svensk hockey, att hälften av lagets supporterskara INTE ville ha en kontraktsförlängning med en spelare med ett sådant stats."

Hälften av lagets supporterskara? Har du gjort en marknadsundersökning? Har läst denna tråd och några andra. Inte får man uppfattningen att hälften av supporterskaran ville bli av med brendl....

Rättning; Efter beskedet i eftermiddags så vill alla bli av med honom...

34+23=57
Kommentera

Huge:
Boork har väl haft koll på alla spelare laget värvat sedan han kom till Brynäs. Även de som hamnat i frysboxen. Men det är möjligt att Boork är rätt tränare för Brendl.
Kommentera

Huge & Bissett19: Att ni som Brynäs fans tror och hoppas på Brendl är förståligt.
Det är klart ni tror att killen som höll på att knäcka Loobens rekord,
innan han fick en armbindel, kommer att lyckas i ert lag.
Vem vet, det kanske han gör.

Det intressanta i den här frågan är, precis som M. Guru poängterade,
att minst hälften av MIK-supportrarna inte ville se Brendl i Mora IK kommande vinter.
Troligen ville de flesta inte återse honom i ett annat ES lag heller.
Hur kan det vara så?
Tittar man på statistilen finner man inte mycket som tyder på varför.

Personligen känns det som det kvittar.
Tråkigt bara att han inte gick till Schweitz eller nått.

Hur som helst så ska kombinationen Boork-Brendl bli rolig att följa.
Jag drar till med samma tips som experterna gjorde förra äret.
Brendl blir årets flopp eller frälsare.
Får han spela med Bäckström kan det bli det senaste.

JanT: Rättning???
Prova med att läsa en gäng till.
Men jag antar att du snart vet vad vi menar...
Kommentera

MIK 7-1: Det intressanta är väl kanske varför Simons då ville behålla Brendl, ifall han nu ansetts vara slö och inte jobba för laget?
Det är ju trots allt lite mer intressant att en sportchef tycker så, än att vissa supportrar gör det?
Har jag fel när jag uppfattat det som att Rindell inte alltid hade så mkt till övers för Brendl?
Och kan det vara så att Rindell slutade pga att Simons just ville behålla honom?

Och som du säger: ska bli mkt intressant att även som brynäsare följa utvecklingen och hur samarbetet med Boork kommer att gå.
Fick just en feeling för att Boorken kanske sliter sitt hår i förtvivlan efter några månader, bryter kontraktet med Brynäs och går tillbaka till Mora då Arvessson fått jätteproblem med laget och behöver "städhjälp"... ;-)
Kommentera

JanT:
"Hälften av lagets supporterskara? Har du gjort en marknadsundersökning? Har läst denna tråd och några andra. Inte får man uppfattningen att hälften av supporterskaran ville bli av med brendl...."

Jag anser mig ha mer koll på MIK-supportrar än vad du har.
Jag tänker dock inte försöka överbevisa dig.

Gäsp.
Kommentera

MIK 7-1: "att minst hälften av MIK-supportrarna inte ville se Brendl i Mora IK kommande vinter."

O då undrar man ju som ett utomstående fån,VARFÖR??En snubbe som dunkar in 57 pinnar på en sässe skulle ju alla vilja ha.

"Får han spela med Bäckström kan det bli det senaste"

Inte fan ska Brendl till Capitals?........:)

Vad är det egentligen som gör att ni MIK supportrarna INTE ville ha Brendl till nästa sässe?Attityd?Tar han för mycket plats?.........
Kommentera

Huge: Här kommer ett annat citat av samme man:
"Jag konstaterar att det är både bra och inte bra att ha Pavel Brendl i sitt lag."
Ganska intressant att en sportchef tycker så och att många supportrar gör det.
Länken finner du nedan.

Just det uttalandet kan bottna i varför ni fick honom.
Tror nog Brendl såg ett större pengavärde i sig själv och sin statistik än vad Simons gjorde.

Ja där har du fel...
Rindell gav Brendl oförtjänt många chanser och väntade på tok för länge med att bänka honom.
Brendl borde ha bänkats redan vid nyår.
Han hade varit dålig över en månad innan det blev bänken.
Tror inte Boorken skulle stå ut med det.

Boork är hjärtligt välkommen hem:)

Bissett19: "En snubbe som dunkar in 57 pinnar på en sässe skulle ju alla vilja ha."
Precis, en sån BORDE alla vilja ha...

Bäckström till Capitals...
Ja då var det dömt på för hand.:)
Hoppas ni har fler duktiga spelfördelare,
för Brendl kan inte skapa mycket själv.

Med facit i hand kan man säga att;
När Brendel var bra, var inte Mora IK bra.
När Mora IK var bra, var inte Brendl bra.
När Mora IK började sitt segertåg mot slutspel var Brendl mest en belastning.

Det hände nått underligt med laget i höstas när Brendl sprutade in mål.
De gled stundtals runt på en skridsko och det hände att de slutade spela hockey innan matchen var klar.
Det var lite märklig, man är van vid att MIK kämpar in i det sista.
När motståndarna hade lärt sig att känna igen Brendel slutade hans målande. Lustigt nog mådde laget bra av det.
Från att vara klara för kvalspel blev det slutspel.

Nu fick du EN förklaring, det finns nog fler, och ett mycket långt inlägg.
Kommentera

Den gode Pavel lekte i början, men försvann mer och mer (utmarkerad) och till slut brast det något i den tjeckiska viljan/självförtroendet, han kunde knappt stå på skridskorna i de sista matcherna.
Jag kan inte ta ifrån honom att han var en av MIKs viktigaste spelare under säsongen. Han har ett av världens bästa skott, men framstår som en rollspelare eftersom han inte är helt komplett som helgjuten forward. Hittar vi en kanonback med mörsarskott kommer vi att kunna ersätta Brendl, eftersom hans främsta roll var att skotta in pucken i PP.

Hur Boork & Brynäs har nytta av Brendl återstår att se, men som sagt "Många har läst av honom nu. Jag skulle bli oerhört förvånad om han gör lika många mål i Brynäs", "Det är både plus och minus att ha en Pavel Brendl i laget." citat av Simons.
Kommentera

Knogen: Johejdu, inte vart man glad inte. Tror iaf att Janne kan leta upp en ny joker så att de rika lagen kan köpa honom nästa säsong. Det är väl det du gillar;-) Nej jag har alltid gillat Pavel, en kille som producerar 35 mål/57 poäng är ingen latmask, i alla fall inte värre än Patrik:-D Tycker att det är oerhört synd att vi förlorar en sådan målskytt, dock fick jag förmånen att förvalta hans matchtröja i en vecka:-) Nåväl det är väl bara att försöka att snoka upp en ny kommande stjärna som är en kombination av Waine Gretzky och Jonathan Granström, eller? :-) DÅ är nog du nöjd!
Kommentera

horcoff: Den artikeln hade jag faktiskt inte läst innan mitt marathon inlägg.
Tror nog jag kom ganska nära sanningen...

Tången: Tänk possitivt, han går att ersätta.
Värre hade varit "Boggen till Brynäs".
Eller Pitten, Basse, Hymer, Granis, Lill-Erik, Skogs, Simons, Jansson, Elomo,
jag har säkert glömt nån:)
Kommentera

henrikj

Tar hellre 2x Dahlman som gör 45 p mot 1x Brendl som gör sina 50....Arved har nog nåt ess i ärmen som glider in i truppen snart......och måtte det inte vara FBK´s nr 14 bara......bättre upp vill ja se.
Kommentera

Tubest: Två gånger 45 blir ju 90 så det är klart att det är bättre så.
Kommentera

MIK 7-1: Lill-Eric är borta och Skogs vill till HV!
Kommentera

Jag kan fan sätta min *** på att brendl kommer floppa i brynäs. Kmr bli som kerman när han drog till luleå,Tycker det är synd att vi inte har tillräckligt med pingur för att ngn gång lyckas hålla kvar någon spelare.. men men,tror han hade floppat i Mora oxå..
Kommentera

Tången: varför är Lill-Eric borta för? och vad fan ska Skogs göra i HV? :(
Kommentera

PappaKeno: De e ju mitt i natten och Skogs har kontrakt.
Kommentera

horcoff: sant :) tror vi får ett nyförvärv på måndag har en känsla i magen :)
Kommentera

horcoff: kontrakt går att bryta...
Kommentera

MIK 7-1: Rätt intressant att så många klagar på Brendl och ger honom en massa skit för att vara bekväm och inte vilja jobba i defensiven. Mycket fokus på Brendls -6

Hur såg det ut i övrigt?

Elomo -8
Johansson -6
Kultanen -16
Kruvinen -14
Tuokko - 10
Granström -11

Intressant faktiskt att alla andra som jobbat mycket hårdare i många fall har SÄMRE +/-.
Kommentera

GävleLasse: Att Brendl skulle vara lat var från början en fabricering av media.
Det kändes som de ville försvara sitt misstag på det sättet.
Han skulle ju bli åretsflopp, men vid jul hölla han på att spränga målrekordet.
Med tiden, och mindre mål, blev det dock sant.

Brendl är en mycket dålig skridskoåkare, detta kan ha hjälpt till att ge honom latstämpeln.
Han har en kvalité, skottet som helt klart är i världsklass.
Han levererar lika precisa pass men timeingen är inte lika bra.
Dessutom så är han sällan intresserad av att passa.
Det Brendl är bra på är att stå stilla och vänta på en perfekt pass.
Det är också det enda han är bra på.

Brendl passade inte riktigt in i MIK.
Det kan bero mer på de i hans omgivning än han själv.
Tränaran fokuserade alltid allt på honom, vilket fungerade i början.
Spelarna behövde inte ge järnet för brendl gör ju ändå mål.
Det höll på att bli förödande för laget.

Sen fick Pavel en självlysande armbindel,
och plötsligt stannade målproduktionen upp.
I stället fick vi ett enat lag som mot alla odds gick till slutspel.

Både Elomo och Granström är betydligt viktigare spelare än Brendl.
Hade du frågat mig efter förra säsongen hade svaret blivit även Johansson, Kultanen och Tuokko.
Och ja, de har alla jobbat mycket hårdare även Kurvinen.

Som jag nämde tidigare så kan man inte skönja missnöjet mot Brendl i statistik.
Du får hålla på att bevisa hur mycket du vill,
men tänk på att vi MIK-supportrar har följt Brendl i 55 matcher.
Kommentera

MIK 7-1:
"...tänk på att vi MIK-supportrar har följt Brendl i 55 matcher."

Plus ytterligare fyra, som förstärker vår bild ytterligare.

Men vi ska inte måla fan på Brynäsväggen.
Kommentera

Metal Guru: Nej det gör vi så bra själva ;)
Kommentera

« · 871430 · »