Mora IK

45275 inlägg · 1668 ämnen

Truppen 07/08

« · 938490 · » Till forumet

Sv: Truppen 07/08
hehe säg nån gång simons har bekräftat att det har varit nånting på gång :)
Kommentera

henrikj: Det rä väldigt svårt att tolka den mannen....
Kommentera

henrikj:
Han kan ju ha menat att det i nuläget inte finns någon spelare på ingående. Om en vecka kan det vara annorlunda.
Kommentera

Bonäs norra: Ja, det sa han. Jag skulle ha blivit väldigt förvånad om han sagt något annat. ;)
Kommentera

Bonäs norra: Har inte tillgång till MT pappersupplaga. Hade Simons sagt att inga nyförvärv var aktuella i fredagens MT?
Kommentera

Massebros: Varför släppte man Bruun? Jag tycker han var ganska stabil
Kommentera

Dino: Nu under uppehållet har det varit ett ypperligt tillfälle att göra något åt tränarsidan ;-)
Kommentera

zeb: Inte en gnutta snö här så långt ögat når.....
Kommentera

Stigsson: Frågan är om Mora kommer att förstärka något då, nu har Wessner gått och Bruun, kan det inte innebära att det finns utrymme för en målproducent!!
Kommentera

Dino: Ja du sold vad rolig du är, innsnöad på ön eller?
Kommentera

zeb: Vadå, tror du Malmö kommer att gå till slutspel?? :)
Kommentera

Stigsson: ja det var ju lite synd...
Kommentera

Stigsson: vad fan håller man på med,Kanske möter man Malmö i vår
Kommentera

Efter många turer är nu Anti Bruun till slut klar för Malmö.
Kommentera

Magnus Nyström om Eric Beaudoin :

"Eric Beaudoin var en av elitseriens mest underskattade spelare i fjol.
Han kommer att bli ännu bättre under Arvedson."

Har alltid tyckt att Beaudoin har varit bra i MIK ! : )
Kommentera

Db_04: Alla spelare har stått kvar i laguppställningen tills dess att det har varit 100% klart att han lämnat eller skrivit på för ny klubb.
Lill-Eric har varit med i laguppställningen tills helt nyligen så det bör väl innebära att det nu är helt klart att han lämnar truppen.
Kommentera

Matti: antagligen men sen borde han väll inte stå med där heller ? han tillhör inte Mora IK´s trupp 2007-2008... inte än iaf
Kommentera

Tubest: Är det helt klart att Eric Johansson inte spelar i mik i år (är borttagen från spelarpresentationen)...
Kommentera

Dalarnas tidningar ;
Det kommer att bli bra med Harant.
Kommentera

Barbapappa: Helt klart är det mycket intresant, men att få hit honom är nog inte så lätt.lite synd på Kim Staal tycker jag, men det blir att söka vidare det är flera på gång enligt källor
Kommentera

sold:
Kanske den här killen kan vara nåt. han är ialla fall svensk.

Michael Holmqvist, 28 åter vänder till sverige efter sin nhl sejour.
Kommentera

Staal får ångra sig när han får 6-7 min i 4'e linan isf 20-25 min i 1'a linan i Mora. Eller inte...
Kommentera

Barbapappa: Staal klar för LHC! : (
Kommentera

Et tu Brute:

Mm. han mellanlandade dock i
Salt Lake City Golden Eagles CHL 76/77 - 56 8 16 24 - 10
innan han fick plats i cleveland.
Kommentera

Barbapappa:

"Nalle" spelade inte i Barons förrän, 76/77. Säsongen, 75/76, var han med Örebro i Div 1 Östra. Komplett karriär nedan:

www.legendsofhockey.net:8080/LegendsOfHockey/jsp/SearchPlayer.jsp?player=13108

Gus hade som sagt var redan en NHL-karriär bakom sig när han gick från Bofors till Capitals 1987.

I övrigt var det väl bara Dave Poulin som lyckades ordentligt. Och som han gjorde det. Frank J. Selke Trophy för säsongen 86/87. Samma säsong som han avgjorde det första NHL Rendez-vous mötet mot Sovjet.
Kommentera

Barbapappa:

DIF-legenden Lasse Björns dotterson, Douglas Murray:

www.eurohockey.net/players/show_player.cgi?serial=28839

Bert Robertsson:

www.eurohockey.net/players/show_player.cgi?serial=10518

Tittade lite på årets draft och hittade 14 svenskar. Endast 5 av dessa har spelat kontinuelligt i ES-lag. Två i allsvenskan medans resten är i juniorlag. Högst rankad är Mikael Backlund i allsvenska Västerås. Förmodligen kommer flertalet av dessa juniorer spela allsvensk hockey...utlånade under säsongen som kommer.

Visst, chansen att lyckas etablera sig som NHL-spelare är inte hög när man kommer från allsvenska/Div 1. Frågan är då hur mycket större den blir för att man kör en eller två säsonger i ES? Flertalet blir ändå inte etablerade NHL-spelare? Det är AHL som gäller vilket som.

Sedan finns det ju även de som spelat minimalt med ES-matcher och lyckats ändå. Exempelvis, Fredrik Sjöström. Gjorde 31 matcher med Frölunda i ES, 00/01. Valde sedan att spela två säsonger i den kanadensiska juniorligan, varefter han fick ett guldkantat kontrakt med Phoenix.

På länken nedan har du Sveriges meste farmarligsspelare genom tiderna. Hur många svenska talanger skulle inte trots det, vilja byta karriär med honom (60 ES-matcher innan han stack)?

www.eurohockey.net/players/show_player.cgi?serial=10597

Så frågan är vem som har tid att chansa, när möjligheterna är så många men facit i de allra flesta fall ändå blir AHL...inledningsvis.
Kommentera

Et tu Brute:
okej där hade jag fel. det erkänner jag.
men det är väll ändå inte första stället nhl klubbarna letar förstärkning på.

B-å gustavssons karriär såg ut så här.

1973-1974 Bofors Division 2 8 1 4 5 0
1974-1975 Bofors Division 1 18 4 5 9 2
1975/1976 Bofors Division 2 11 7 3 10 -
1976-1977 Bofors Division 1 22 32 18 50 -
1977-1978 Färjestad Elitserien 32 15 10 25 10
1978-1979 Färjestad Elitserien 33 13 12 25 10
1979-1980 Washington Capitals NHL 80 22 38 60 17
1980-1981 Washington Capitals

86/87 då hade han gjort redan varit minst två säsonger i nhl. och spelat som ordinarie i washington
och spelat med färjestad 2 säsonger i es.

och visst nalle johansson från örebro i div 1. till Cleveland Barons men det året var det första året för elitserien. dessförinnan hette den högsta serien div 1. i och med att serien gjordes om från 16 lag till tio så degraderades örebro till div 1. som tidigare hette div 2. pga att dom inte var bland de tio bästa lagen. det var för övrigt samma år som Mora IK fick lämna högsta serien.

74/75 spelade örebro i div 1. nalle spelade då i örebro.
75/76 spelade örebro i div 1. tidigare div 2. men nalle spelade då i cleveland barones.

Nils Ekman fostrad i hammarby spelade tre säsonger i Finland innan han gick till Tampa Bay Lightnings.

Roger melin spelade i elitserien med AIK 1975/76 och i Elitserien med Örebro 77/78. när han gick till minesotha från väsby så mellanlandade han i Oklahoma city stars i CHL.

josef boumedienne
1996-1997 Södertälje Elitserien 32 1 1 2 32
1997-1998 Södertälje Elitserien 26 3 3 6 28
1998-1999 Tappara SM-Liiga 51 6 8 14 119
1999-2000 Tappara SM-Liiga 50 8 24 32 160
2000-2001 Albany River Rats AHL 79 8 28 36 117
2001-2002 Tampa Bay Lightning NHL 3 0 0 0 4
2001-2002 New jersey devils.

martin samuelsson har du helt rätt i.

Dave Poulin gick från rögle i div 1. till Maine Mariners i ahl. Han spelade 16 matcher med dom.och sedan till philadelphia där han fick spela två matcher. gjorde dock två mål på dessa två matcher.
men man kanju misstänka att han hade ögonen på sej redan innan rögle tiden. den här statistiken säger så iaf.
University of Notre Dame NCAA 81/82 39 29 30 59 44

Jonas andersson
gick från j-20 och mellanlandade i farmar lagen 2 säsonger.
1997-1998 AIK J20 SuperElit
1998-1999 AIK J20 SuperElit
1999-2000 Milwaukee Admirals IHL
North Bay Centennials OHL
2000-2001 Milwaukee Admirals IHL
Team Sweden U20 WJC-20
2001-2002 Nashville Predators

övriga namn du skrivit där hittade jag inga uppgifter på.
Kommentera

Barbapappa skrev: "Ärligt talat lillen vill till nhl, och hur många har gått till nhl direkt från allsvenskan? nobody."

Björn "Nalle" Johansson, 75/76, Örebro (Div 1) - Cleveland Barons
Roger Melin, 80/81, Väsby (Div 1) - Minnesota North Stars
Dave Poulin, 82/83, Rögle (Div 1) - Philadelphia Flyers
Bengt-Åke Gustafsson, 86/87, Bofors (Div 1) - Washington Capitals
Martin Samuelsson, 01/02, Hammarby - Boston Bruins.

Dessutom har också Jonas Andersson, Josef Boumedienne, Nils Ekman, Douglas Murray samt Bert Robertsson tagit sig till NHL utan att första spela i ES.
Kommentera

Barbapappa: skulle stå killen inte lillen.
Kommentera

mattias - 74:

klart som korvspad att det handlar mycket om pengar, men jag tror stt vilken serie man spelar i as. eller es. har lika stor betydelse som skillnaden mellan 50 och 80 000 i månaden har.

Ärligt talat lillen vill till nhl, och hur många har gått till nhl direkt från allsvenskan? nobody.
Kommentera

Teg:
Trött på hockey? Vad säger du människa? Jag grät blod när den sista Hesa Fredrik ljöd. Men nu är det ju inte långt kvar som sagt, träningsmatch 8/8. Fantastiskt.
Kommentera

Slitwargen:

Och med det vill du säga???

jag skrev ju faktiskt anta att dahlman gör 10 mål och staal 10.

räknar man snittet på den statistik du lade in så blir det 12,5 mål.

så visst jag ber om ursäkt ifall jag räknade fel på 2,5 mål

med mitt inlägg ville jag säga att det nog räcker med kim staal för att nå slutspel.
men ska vi nå högre i tabellen så lär vi ha en spelare som är ett par klasser bätre än honom, för som det låter så letar mora bara en till spelare. så det lär ju inte bli staal och en till.
Kommentera

Barbapappa: Har du kollat Staals statistik ens? Då kanske du märker att han gjort över 10 mål i 5 av sina 6 säsonger i elitserien där han spelat upp mot 40-50 matcher...
Han är en bra målskytt och här i Mora får sådana bra uppbackning.
Jag är säker på att Staal skulle göra minst 15 mål på en säsong i MIK-tröjan...

Matcher + poäng av Staal i Elitserien: 304 74 79 153

Poäng i varannan match i snitt alltså.

Att hitta en annan som gör det är inte helt lätt... Jag hoppas mycket på Staal till Mora iaf, inte bara för poängen utan även för att han har varit bra många matcher som jag har sett honom spela!
Kommentera

Tycker Kim Staal låter som en bra värvning om det blir så. Intressant att MIK är med i diskussionen om en så pass etablerad spelare. Ett litet trend brott. Bättre rykte/ekonomi och ett uttalat mål ger effekt?

Man börjar bli sugen på hockey nu! Var lite trött efter sjuttioelva elitserie matcher plus JVM men nu ser man framemot serie starten.
Kommentera

Barbapappa:

måste tillägga att jag spånade i väg lite. försökte föreställa mej ett scenario som är troligt.

men teori är teori.

hade teorin stämt så hade troligtvis frölunda varit etta eller tvåa i serien förra året.

mycket troligt ett av finallagen dessutom.
Kommentera

PappaKeno:

kim har säkert mycket att tillföra och är nog en väldigt självständig spelare om jag förstått allt rätt.
men visst måste det väll finnas andra som är intressantare än honom.

har dock inget emot honom. och mora behöver en spelare som iaf, kan göra tio mål.

brendl gjorde 35 mål.

anta att dahlman gör tio.
staal tio.
och de övriga målskyttarna från förra året gör två mer var då hamnar vi helt plötsligt på ganska bra mark. om försvaret är stabilare vilket jag tror det kommer vara.

slutspel? JA.

med en bättre spelare än stal.
top 6.
Kommentera

Mike Skinner: jo jag håller med ser gärna honom i MIK!
Kommentera

PappaKeno:
Då finns det hopp. Jag tillhör nog skaran som gärna ser honom i MIK.
Kommentera

Mike Skinner: nej Staal är väl inte helt ute ur bilden ännu.
Kommentera

Tycker inte att Staal verkar vara spikad för LHC om man läser denna artikel dock...
Kommentera

MIK 7-1:

okej, okej. alla här inne tycks vara inne på att det blir linköping för stackars kim.
och hagos blir det inte heller.

Men har någon hört nåt namn på en eventuell ersättare eller vad man nu ska kalla den för????
Kommentera

mattias - 74: Att han inte vill spela i AS:)
Kommentera

mattias - 74:

Lönefrågan väger ju tungt, men han kommer ju få en jävligt mycket större roll i Mora än Linköping. Vilket jag tycker borde spela in. Men det är ju ingen nyhet att rika lag från större städer har mer flyt med spelarvärvningar.
Kommentera

Dino:

Mer än mora också garanterat, vad ville du ha sagt med ditt inlägg ?
Kommentera

mattias - 74: Ja, de lär ju betala mer än Leksand iallafall...
Kommentera

mattias - 74:

betalar
Kommentera

Tubest:

kanske för att de garanterat betal bäst!
Kommentera

zeb: Staal är iallafall inte presenterad som nyförvärv på LHC:s hemsida ännu.....
Kommentera

zeb:
Inte vad ja vet, men LHC låg visst bäst till.
Kommentera

Tubest: är det klart med linköping för staal???
Kommentera

« · 938490 · »