Paddan: Andra hoppas på samma värme som vanligt...
[url=www.motorsport.com/photos/f1/2005/mon/f1-2005-mon-xp-0753.jpg]Foto från fjolårets racehelg (OBS lite avklätt OBS).[/url]
Salle: Verkar som att Aguri Suzuki hade väldiga problem med Yuji Ide, både i form av språkproblem och andra anpassingsproblem.
"He didn't know the circuits; he'd run just 200km in an F1 car before Bahrain - that was tough. He didn't know how to drive an F1 car. He didn't know how to load-up the tyres."
Intresset för F1 tycks inte vara värst stort här på HS. Så varför inte satsa på lite färre hästkrafter:-) (skickar in bild på min moped om inte det blir mera fart här...) *hotar*
Dream Team: Så här fungerar det än så länge denna säsong:
"The first session, which is 15-minutes long, will see all 22 drivers on track, each carrying a low fuel load. At the end of the session, the slowest six drivers will be eliminated and they will make up the final quarter of Sunday's grid filling the positions P17 to P22 in order of fastest to slowest.
* A five-minute break will follow.
* Following the break, the second 15-minute session will begin and the remaining 16 drivers will return to the track, once again carrying a low fuel load. At the end of the session, the slowest six will be eliminated and they will make up positions P11 to P16 on Sunday's grid in order of fastest to slowest.
* A five-minute break will follow.
* The final session, which is 20-minutes long, will see the final ten drivers battle for pole position. However, in this session they will have to carry the same amount of fuel that they plan to start the race with. The fastest driver will take P1, while the slowest will occupy P10 on the grid."
Till detta kommer som vanligt att de som tvingas till motorbyte flyttas ner 10 platser på startgriden.
Paddan: stor underhållning har utlovats. Jag har bokat bästa klängfotöljen framför teven. Godisskål och fruktfat är redan på bordet. Nu gäller det bara att hinna hem i tid från kyrkan. (nää, jag narras bara. Men vägföreningen* har möte klockan 12)
*Liinan äger ett par hundra meter grusig byväg.
Frisco: Kan ju bli hur kul som helst. Dock så tror jagatt det inte blir alltför stora omkastningar mot normala. Det kommer fattas nån extra i toppen och den har ersatts av en "skräll". Jag tror att Rosberg kan komma högt. Han har bilen för det och kan banan sen formel3000/GP2.
[url=www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,832030,00.html]Kaos hotar dagens F1-kval[/url]
När det ändå snackas kaos... [url=www.aftonbladet.se/vss/sport/story/0,2789,832032,00.html]Nej tack, Max Mosley[/url]
1 down and more to come...
Massa kraschar och det blir rödflagg med 8.28 kvar & MSC har ingen tid ÄN.
Salle: du skriver till Frisco och visar dålig nätetikett. Jag hatar att bli nonchalerad och förbigången både på nät och i verkliga livet. Inte undra på att folk låter bli att posta här. Man vet ju aldrig om man blir påtrampad eller uppmärksammad. Svaren skall riktas till den som först tog upp ämnet.
Fy på dig!
(och absolut att alla förare ska köra alla bilar. Då först visas vem är den bästa föraren)
Karoliina: Nu talar du väl emot dig själv lite. Det var ju Paddan som startade kvalkaos-ämnet, du har ju själv "svarat" på den. Till mitt försvar så klickade jag bara på senaste inlägget.
Men jag är snäll idag så jag ursäktar mig för min drumlighet. :-)
Button Villenueve och Ralf klarar inte top 10.
Kimi 1:a och Niko 6:a. Den finska framgångsvågen har inte ebbat ut än...
Och Skomakaren ställer till det för Alonso genom att blockera Rascass på ett egendomligt sätt.
Medvetet eller klantigt misstag??????
Frisco:
Frisco
Frisco
Frisco.
McLaren är ett gäng sopor!
Paddan: Nu skulle visst MSC agerande granskas av domarna men dom kan ju inte "bevisa" att han medvetet gjort det så det är väl mest för protokollet.
Det spelar ju dock ingen roll då Alonso lär ta starten. Renaults antispinn fäller avgörandet där.
Salle: Såhär försöker Schumacher att förklara situationen:
"I locked up in Rascasse and ran wide and unfortunately the car was stuck on the track.
I tried to find reverse, but as the other cars were coming, I decided against that and then the engine stalled."
Tyckte inte alls det såg ut som att han låste bromsarna i den kurvan utan mer att han gjorde en strategisk parkering för att säkerställa sin pole.
Ryktas om att Renault kommer att protestera mot Schumachers pole.
Dream Team: Jag säger stor. Det grundar jag på 3 saker.
1. Schumacher har gjort sånt här förut.
2. Han är en grymt säker förare som nästan aldrig gör misstag. Speciellt inte i avgörande stunder.
3. Han säger att han låser upp i i Rascasse. Men ingen av de bilder jag såg stödjer detta. Det ser mer ut som om han inte försöker att klara kurvan och sedan parkerar emot barriären. Sen gör han inga ordentliga försök att ta sig ur vägen för de bakomvarande som brukligt är.
Inte bara jag hyser tvivel...
[url=www.planet-f1.com/News/Story_Page/0,15909,3210_3213_1248949,00.html]Villenueve skräder inte orden.[/url]
Salle:
För en som missat det här totalt, finns det någonstans där man kan se det hela?
Salle: Så kom då bedömningen från tävlingsfunktionärerna:
"Michael Schumacher tvingas starta Monacos Grand Prix längst bak i fältet efter att han ansetts avsiktligt ha fejkat motorstopp i sista kurvan.
Schumacher tog i kvalet en kontroversiell pole position, där det verkade som om han fick motorstopp strax innan mål - och därmed förstörde Renaults Fernando Alonsos chanser att bättra på sin kvaltid och ta pole position.
"Tävlingsfunktionärerna kan inte hitta någon legitim orsak till att föraren bromsade in så onormalt kraftigt i den berörda delen av banan och lämnas därför utan alternativ till att anta att föraren medvetet stoppade sin bil på banan", skriver tävlingsledningen i ett dokument som pekar på att den 37-årige tysken brutit mot reglerna."
Paddan: Det var som f-n... Trodde inte dom skulle våga men dom kanske kunde hitta "bevis" i telemetrin ombord eller dylikt som kunde verifiera misstankarna.
[url=f1.racing-live.com/f1/en/headlines/news/detail/060527195841.shtml]Även Fisichella straffas för att hindrat Coulthard på banan.[/url]
Paddan: Nu höjs ögonbrynen från alla möjliga håll. Inte bra för MS, Ferrari och Formel1 på nåt sätt sett.
[url=www.planet-f1.com/News/Story_Page/0,15909,3210_3265_1248771,00.html]Why Did Schumi Do It...?[/url]
NallePhu:
Ääh, nu talar din kärlek till fuskaren i röd bil. Undra hur mycket Todt och gänget i Ferrari gnällt om de förfördelats? Vänta, de har ju gnällt som tokiga i två säsonger nu, bara för att de inte är bäst längre.
NallePhu: Massas Ferrari är säkert fulltankad till bristningsgränsen.
Men MS körde ju med sin bestämda bränslemängd under sista kvalstinten och borde inte få tanka upp sin bil innan start. Men det logiska är ju att han startar från depån och dom tankar upp när det övriga fältet släpps iväg.
Då är det dags för det mest hypade loppet i F1-cirkusen. Monte Carlos trånga gator, den glassiga publiken och myten Monacos Grand Prix.
Ofta rätt tråkiga race där träningen och racekrascher är det avgörande för resultaten.
[bild]www.fia.com/resources/images/294040321__F3000_Circuit_MON_2004.gif[/bild]
Träning idag kl 13.55 Viasat Sport
Kval lördag kl 13.00 TV6
Race Söndag kl 13.30 TV3