Salle: Kul att du anstränger dig för att hålla sidan vid liv :) Hur många varv kör dom på tidsträningen?? verkar ju inte vara så många eftersom det bara skiljer 5 sekunder mellan alla eller nåt.. Forza Ducati ;)
Salle: Kommentarer till 1:a tidsträningen. MotoGP: Sete visar sig på styva linan tillsammans med Tamada som äntligen får köra ett GP på en bana han känner. Dock tror jag Rossi "bara" siktar på 1:a startled, som vanligt. Edwards på 8:e plats, kul för honom och Aprilia. Han har trivts på Motegi förut i SBK. Mindre kul för SBK-kollegan Bayliss som är 15:e, 1.6 sek efter teamkompisen Capirossi (5:e) 250cc: 2 Wildcards med i top 5 dock "distanserade" av de Puniet & Elias. Fonsi Nieto & Anthony West långt ner (15 resp 17) och Stiggy saknas helt i resultaten dock finns han med på fria träningen med en 26:e plats över 4 sek efter de Puniet (usch). Saknas gör också Katja Poensgen dock pga skada (stackars Björne & Co ;-) ) 125: Udda att INGA wildcards verkar finnas med i topp. Annars inga överraskningar/besvikelser. Kul att Mika Kallio fortsätter att göra bra ifrån sig och dessutom slår den mycket mer rutinerade teamkollegan Roberto Locatelli, dock med 1 tusendels sekund ;-) .
Dock skall vi inte dra några tunga laster på detta då det bara är första kvalificeringen. 2:a är i morgon bitti svensk tid (se tidigare inlägg ang tider). På återseende efter den nån gång om inte förr.
Salle: jag tyckte det va fräckare nere i Italien där jag såg det (mugello).. det blir mycket bättre ljud och sånt! men jobbiga italienare som burnade med moppar som lät åttahelvete hela natten :/ hehe
HasseT: Har sett på Roadracing sedan 88 typ, så jag har lite på fötterna om man säger så... Jag såg på British GP på Donington 94. Det var fränt att ha varit där och sett dom framhjulssladda ut på rakan, hört 2t 500 på fullvarv, känt olje & gummilukten, bjudits på cig av Marlboro-brudar ;-), sett MC-parkeringen (fler hojar än jag sett tillsammans ungefär) osv. DOCK såg man inte så mycket av tävlingen... Det var svårt att få nåt sammanhang när man bara ser dom svischa förbi på kö. Så jag föredrar faktiskt TV mot det. Däremot på andra banor där man ser mer än bara några kurvor så är det skitkul att kolla på roadracing på alla nivåer. Det rekommenderar jag att man skall se.
Salle: du verkar vara ett proffs på moto-gphojar ;) Jag gillar ljudet på kawasakis när dom släpper gasen hehe! Ducati krafter hörs verkligen! gillar det ljudet med.. har du sett tävling på riktigt? (skryter inte för att jag har gjort det! som vissa tror, undrade bara! hehe) ha det!
HasseT: Jag är allätare/kluven... men i korthet: Kul att Ducati går bra, dyrkar kraften i den. Rossi är Gud just nu. Bästa föraren på bästa hojen. Hondas V5 låter underbart bara slagen av Aprilians R3. Barros är en "gammal" husgud. Sete´s sladdar är ståpälsmaterial.
Så bedöm själv vilket team/förare jag "Hejar" på...
Salle: ähh.. skitsamma hehe.. Om man säger det enkelt så gillar jag ducati...... hehe forza äh.. jag gillar inte det ordet! vilket team hejar du på då?
HasseT: Sorry det var inte på senaste... Det var på Estoril, Portugal... Det var på långrakan där då kommentatorerna trodde att Rossi inte hade mer att ge när han höll jämt med killen före trots att han INTE slipstremade...
Salle: vet inte om jag såg förra racet.. men jag tror inte det var vikarier på det jag såg! det e så jävla sledet att höra dom komentatorerna som inte kan nåt knappt.. lär dig sig aldrig hur rossi funkar eller?!
Är det bara jag som tycker att komentatorerna på svenska eurosport är fesna?? Liksom.. Dom håller alltid på att tjata om "när ska Rossi kunna ta sig om" och typ "Capirossi gör så att han inte klarar det".. Men hallå Rossi tar sig om lätt som en plätt när han vill, när ska dom lära sig det? Jag håller inte på Rossi utan Capirossi men jag vet ändå att det är Rossis plan att ligga där och ta det lugnt.. Lär er komentatorjävlar!
Nu är det GP-help igen då. Men denna gång kan man inte lägga sig i soffan på eftermiddagarna och softa.
Här är tiderna OBS CET (-1 timme för svensk tid) Date Races Time
125cc 03/10/2003 Free Practice 1 04:00 03/10/2003 Qualifying 1 08:15 04/10/2003 Free Practice 2 04:00 04/10/2003 Qualifying 2 08:15 05/10/2003 Warm-up 04:00 05/10/2003 Grand Prix 06:15
250cc 03/10/2003 Free Practice 1 06:15 03/10/2003 Qualifying 1 10:15 04/10/2003 Free Practice 2 06:15 04/10/2003 Qualifying 2 10:15 05/10/2003 Warm-up 04:30 05/10/2003 Grand Prix 07:30
MotoGP 03/10/2003 Free Practice 1 05:00 03/10/2003 Qualifying 1 09:00 04/10/2003 Free Practice 2 05:00 04/10/2003 Qualifying 2 09:00 05/10/2003 Warm-up 05:00 05/10/2003 Grand Prix 09:00
Eurosport sänder tidsträning och race, som vanligt, på dessa tider.
3/10 06:15 Motorcykel Tidsträning 125cc
07:00 Motorcykel Tidsträning Moto GP
08:15 Motorcykel Tidsträning 250cc
4/10 06:15 Motorcykel Tidsträning 125cc
07:00 Motorcykel Tidsträning Moto GP
08:15 Motorcykel Tidsträning 250cc
5/10 04:00 Motorcykel Race 125cc
05:15 Motorcykel Race 250cc
06:30 Motorcykel Race Moto GP
Det är dessa race som skiljer hojåkarna från mopedisterna (dålig analogi men vad gör man på kort notis). Hur många stannar uppe/går upp för att se racen Live. Jag kan erkänna att jag nog lär strunta i 125 och istället gå upp till 250 för att hinna vakna tillräckligt till MotoGP.
Överstegrisen: När SVEMO är inblandat så känns 2006 som välllldigt långt bort. När de är klara så ligger väl snittet på 20 o man skall väl inte åka mer än 10 heat :-(((
Roberth: Det ryktas om Ford eller Mitsubishi Blir det något mer rally för honom så känns det som att det blir Mitsubihi, men jag tror inte han är så sugen på att köra för dem.
Frisco: Ja, det skulle de nog. Men 2006 ska visst snittaket tas bort helt. Är det tänkt om clownerna i Svemo kan enas om det. De ville ju sänka snittet till 42,3 först, men sedan blev det 43,15. De har noll koll inom Svemo, räckte det inte med att de förstörde GP:t på Ullevi?=(
Frisco: Ja, de bränner på för fullt=) Men de har ju pengar i massor och så vill de ju att deras treårsplan ska lyckas också. Del ett har ju lyckats i och med det nya kontraktet. Nästa år ska ju laget gå till slutspel och 2005 ska det bli guld är det tänkt!
DIForever: Det tror inte jag heller i.o.f.s men man kan aldrig veta.
Villeneuve har tidigare sagt att han inte var intresserad av att gå tillbaka till Cart men att han funderade på om han skulle köra i amerikanska NASCAR-serien istället.
Joinzzon: Även om sabbatsår har gett positiv effekt tidigare så tror jag faktiskt inte att det blir så med Jacques Villeneuve (om han gör så alltså), jag tror hans tid i F1 är över, tycker han borde satsa på typ CART eller IRL.
Nikki: Villeneuve har sagt att han ev. ska ta ett sabbatsår o komma igen 2005.
Till sport1.de. har han sagt "- Men ett avbrott kan ibland få positiva följder. Det har man sett på både Alain Prost och Niki Lauda. Alain Prost kom tillbaka efter en årslång ledighet och blev världsmästare som 38-åring 1993 och Niki Lauda slutade köra 1981, men kom tillbaka 1984 och blev världsmästare."
Enligt Aftonbladet så har Sauber beslutat sig för att sparka sina båda förare H H Frentzen och Nick Heidfeld. Istället skriver man kontrakt med Brasilianaren Philippe Massa och Jordans Giancarlo Fisichella.
Enligt samma artikel så funderar Frentzen på att sluta eller att byta till en annan disciplin.
Frisco: Nää, inte var smederna överlägsna i serien heller! Masarna tog 3 poäng av 5 i mötena mot dem. Kaparna vann hemma mot smeden. Det som till slut avgjorde för smedernas fördel till serieseger var, att de vann matcherna mot de svagare lagen. Ta Masarna som ex, de förlorade borta mot Valsen som åkte ur. I serie lunken var smeden bäst då de vann den. Man kan ju inte påstå något annat, de var jämnare än de 2 andra lagen i slutspelet. Hur som helst på pappret hade Kapen den absolut starkaste bemmaningen. Det här är ju min tolkning! Men det är ju likadant mellan Masfans-smedfans som det är mellan BIF-lif fans samma agg. Därav jag kanske sågar smederna mer än de förtjänar, kanske!
Röda Tallen: "Du hatar Schumacher för att du i tycker han fuskar. Men när "ditt eget" stall fuskar är det alltså helt ok? Låter som lite dubbelmoral måset jag säga."
Michelin (Michelin-stallen) har inte fuskat. De har framgångsrikt utnyttjat ett kryphål i reglementet. (Vilket det ofta görs i F1. Det är en del av själva tjusningen.) I reglerna stod det aldrig när däckens slitningsyta skulle testas. Nu har FIA ändrat den och klargjort att de kommer att testas efter racen, efter påtryckningar från ett stall som är på väg att förlora ett mästerskap och vars däcks slitningsyta inte ens är, och har aldrig varit, i närheten av 270mm eftersom dess strategi är att snedställa däcken för att hitta "camber thrust". På tal om det så har jag inte sett att Michelin gått och klagat hos FIA att Bridgestonedäckens slitningsyta är ojämt fördelad över däckets mitt, vilket klart och tydligt är emot reglerna. Kanske för att de är lite sportsligare än så?
Salle: Dom hette Benetton/Ford då Schumacher vann första gången. Det året va deras andra förare Jos Verstappen endas 10:a i VM. Det tyder på bilen inte var så bra.
Året efter Var märket Benetton/Renault. Bilen gick mycket bättre då med Renault motorn. Schumacher vann VM och andre föraren Johnny Herbert blev 4:a
Röda Tallen: Det var inte något fel på Benetton/Renaulten när Skomakarn vann sitt första VM så "grymt imponerande" var det inte. Det vore väl som om nån McLaren-Mercedes bilarna vunnit iår...
Hjulspinnen beror på vad då, tror du? Dåligt inställd Launch-Control? Varför? Hmmm.
Ferrari och MS har alldeles för mycket att säga till om verkar det som. Så fort något är på väg att gå emot dem så blir de gnälliga och slår på stora trumman. Tyvärr är FIA alldeles för pengakåta och går på det varenda gång.
Drive-througn för J P Montoya är pinsam. Det är en solklar racingsituation men bedöms annorlunda.
Hoppas att MS vinner i år och att han därmed har fått nog och slutar i F1. Då, äntligen kan vi få ett renhårigt racingår nästa år.
Frisco: Jag kan hålla med om att det varit en del konstigheter från Ferraris sida. Men det är långt ifrån bara dom. Jag tycker de flesta här verkar vara dåliga förlorare och inte vill inse att Ferrari har varit bäst de senaste åren pga bra förare och bra bilar.
Rubens fick förresten hjulspinn, syndes klar och tydligt. Sen är det ganska självklart att han släpper förbi sig Schumacher. Varför skulle han inte göra det. Det är självklart att man hjälper sin team kompis om han har chans på VM titeln och man själv inte har någon chans. Så funkar det i alla lag i alla sporter, man hjälper varanda. Har du sett på cykling någon gång? Där är det grym taktik körning.
Röda Tallen: Du är ju så enormt enögd (cyklopisk) att du verkar ha svårt att inse att Ferrari (och MS) håller på med (hållit på med) en massa olustiga saker genom åren och gör så fortfarande. Det är väl bara att gå tillbaka till starten igår. HAr studerat den på video. Vad gör RB? Kör sakta i starten, släpper in MS framför sig för att lägga sig framför Montoya. Jag kan läsa RBs läppar: -Stallorder icke tillåtet då gör vi så i starten istället.
Karin skriver: "Den här säsongen kommer jag, och många andra, helt enkelt att minnas som den då Ferrari inte kunde godta att de, helt rättvist, blivit besegrade"
Du kan väl inte påstå att dom blivit rättvist besegrade om man nu fuskat och kört med otillåtna däck.
Du hatar Schumacher för att du i tycker han fuskar. Men när "ditt eget" stall fuskar är det alltså helt ok? Låter som lite dubbelmoral måset jag säga.
Hur många varv kör dom på tidsträningen?? verkar ju inte vara så många eftersom det bara skiljer 5 sekunder mellan alla eller nåt..
Forza Ducati ;)