Motor

5066 inlägg · 374 ämnen

Formula 1™ Gran Premio Foster's di San Marino 2005

« · 540597 Till forumet

Formula 1™ Gran Premio Foster's di San Marino 2005

Nu drog kvalet igång på Imola.

BAR Honda & Button verkar ha hittat fart (igen). Men räcker det emot Renault & Alonso?

Kommentera

Sv: Formula 1™ Gran Premio Foster's di San Marino 2005
Salle: Härligt med lite stadig motorsport.
Kommentera

Frisco:

Äääh, fyrhjulsfjantar hela bunten. Skomakarn såg snabb ut, hoppas alla andra kvarvarande är snabbare.

Kommentera

Poffa: Finlands sak är vår.
Kommentera

Salle:

Alonsos sak är min, säger jag. Tre tusendelar efter Iceman.

Red Bull Racing kommer de två kommande säsongerna köra med Ferraris motorer. Färskt från pressarna.

Kommentera

Poffa: Kvalet är ju (tyvärr) inte över då dom kvalar imorrn fm också. Och 3/1000-delar är ju inte speciellt mycket. 15cm om jag räknat rätt på hela varvet (och dess snitthastighet).

Kommentera

Resultatet från 1:a kvalificeringen:
1 9 Kimi Räikkönen McLaren-Mercedes 1:19.886

2 5 Fernando Alonso Renault 1:19.889

3 1 Michael Schumacher Ferrari 1:20.260

4 7 Mark Webber Williams-BMW 1:20.442

5 3 Jenson Button BAR-Honda 1:20.464

6 16 Jarno Trulli Toyota 1:20.492

7 12 Felipe Massa Sauber-Petronas 1:20.593

8 10 Alexander Wurz McLaren-Mercedes 1:20.632

9 8 Nick Heidfeld Williams-BMW 1:20.807

10 4 Takuma Sato BAR-Honda 1:20.851

11 2 Rubens Barrichello Ferrari 1:20.892

12 17 Ralf Schumacher Toyota 1:20.994

13 11 Jacques Villeneuve Sauber-Petronas 1:20.999

14 14 David Coulthard Red Bull Racing 1:21.632

15 6 Giancarlo Fisichella Renault 1:21.708

16 15 Vitantonio Liuzzi Red Bull Racing 1:21.804

17 19 Narain Karthikeyan Jordan-Toyota 1:23.123

18 18 Tiago Monteiro Jordan-Toyota 1:25.100

19 21 Christijan Albers Minardi-Cosworth 1:25.921

20 20 Patrick Friesacher Minardi-Cosworth 1:26.484
Kommentera

Salle: Äh, det är väl dags att vara tråkig igen och tippa en Renaultförare som vinnare. Tror att Alonso tar Pole och vinner San Marinos GP, för som det har varit i de hittills körda loppen så har ju den som tagit pole på sista tidsträningen också senare vunnit loppen.

Så Alonso vinner alltså, och Schumacher får helst bryta varför inte redan på första varvet...

Kommentera

Paddan: Äh, kom igen nu vetja. Att flertalet garanterat lackat ur på Ferarris/M. Schumachers dominans de senaste säsongerna råder inga tvivel om. Det går även att förstå. Nu är jag av motsatt åsikt, men finner mig väl i att det ondas rätt friskt vad gäller detta just nu. Men vore det inte skönare om Renault fick visa under tävling hur mycket bättre man är än Ferarri just nu? Förnedringen torde väl bli än större då, eller? Det var väl på Sepang som Ferarri blev varvade av bl.a Alonso, t.ex. Iofs med 2004:an, men ändå.

Undrar vilka nya regelbestämmelser man kommer fram till under helgen. Garanterat nåt som gynnar ett stall som Ferarri mer än dagens kvalsystem, t.ex. Men systemet att inte ha ett färdigt kvalresultat under en och samma dag lär nog omprövas, inte minst publikt sett.

Kommentera

Dream Team: Jag är lite inne på din linje. Har inget emot Ferrari (förutom att dom tycker det är orättvist när de andra teamen gör nåt medans dom får töja på reglerna lite som dom vill iland) skulle tex gärna se Rubens köra ifrån hela fältet, men tycker Skomakarn är en arrogant jävel.  Att få se fältet sakta men säkert köra om och ifrån MS så att han i förbistringen av att bli omkörd av Villenueve, eller dyl, göra ett förarmisstag som i Australien vore gött.

Håller med om två kval två olka dagar som nu är lite tråkigt.

Tippar imorrn när griden är klar.

Kommentera

Nu kör vi igen.

Härligt med morgonformel1.
Kommentera

Frisco:

Spännande också nu när det är lite blött på banan. Alldeles nyss åkte Albers av.

Kommentera

Dream Team: Äh, jag gillar helt enkelt inte Schumacher, tycker han är en riktigt dryg jävel.
Kommentera

Paddan:

Önskedrömmen är ju att Schumi snurrar på kvalet, får starta sist och sedan i ett rent förarmisstag sätter bilen i sandfållan då han försöker trycka sig förbi Albers eller någon annan av de långsammare ekipagen.

Kommentera

Paddan: Jag gillar Schumacher. Han må vara dryg men han är bra på det han gör. Han är alltid väldigt glad och lycklig när han står på prispallen.
Kommentera

Poffa:

Önskedrömmen del 1 gick nästan in.

Kommentera

Poffa: KIMI!!!! Härligt.
Kommentera

Frisco: Om trenden med polesittern som segrare i loppet fortsätter så blir det alltså Iceman som vinner idag. Men jag tror ändå på Alonso.
Kommentera

Frisco:

Kommer bli enormt spännande i dag. Två ursnabba bilar i första led, flera unga hungriga förare i bra bilar strax bakom. Ja, och så en supersur tysk på 14:e plats som naturligtvis kommer ställa som krav att alla andra förare före honom skall hålla åt sidan då han kommer.

Kommentera

Frisco: Detta blev vä så bra som det kan bli...

Kimi 1:a - Soumi Soumi Soumi!!!
Alonso 2:a - kan Renaults launchsystem ge honom ledning in i 1:a sväng?
Button 3:a - Mycket snabbt varv men håller bilen racedistans?

Schumacher låååångt ner på sopiga kval-Bridgestone. Tihi Tihi

Kommentera

Salle:

Utan att på något sätt ifrågasätta det du skriver men... SUOMI, inte soumi. Sov en stund till vettja. :-)

Kommentera

Kvalresultaten:

1 9 Kimi Räikkönen McLaren-Mercedes 2:42.880

2 5 Fernando Alonso Renault 2:43.441

3 3 Jenson Button BAR-Honda 2:44.105

4 7 Mark Webber Williams-BMW 2:44.511

5 16 Jarno Trulli Toyota 2:44.518

6 4 Takuma Sato BAR-Honda 2:44.658

7 10 Alexander Wurz McLaren-Mercedes 2:44.689

8 12 Felipe Massa Sauber-Petronas 2:44.930

9 8 Nick Heidfeld Williams-BMW 2:45.196

10 2 Rubens Barrichello Ferrari 2:45.243

11 17 Ralf Schumacher Toyota 2:45.416

12 11 Jacques Villeneuve Sauber-Petronas 2:46.259

13 6 Giancarlo Fisichella Renault 2:46.710

14 1 Michael Schumacher Ferrari 2:47.244

15 14 David Coulthard Red Bull Racing 2:48.070

16 15 Vitantonio Liuzzi Red Bull Racing 2:48.155

17 19 Narain Karthikeyan Jordan-Toyota 2:52.099

18 18 Tiago Monteiro Jordan-Toyota 2:54.252

19 20 Patrick Friesacher Minardi-Cosworth 2:57.048

20 21 Christijan Albers Minardi-Cosworth 1:25.921
Kommentera

Paddan: Nå, Paddan. Tror du fortfarande på Alonso? Jag för min del tycker jag att han borde ta och noppa sina ögonbryn. Di är sannerligen imponerande saker. Men kanske gör di för mycket vindmotstånd. Hehe
Kommentera

Poffa: Kan ju inte sova nu (fast en timme til vore gött). Det är ju EHT final2 nu ju. Så över till SVT1 och Tre Kronor-boken.
Kommentera

Frisco: Då tippar vi då:

1:a Kimi Räikkönen
2:a Fernando Alonso
3:a Jarno Trulli

Osså "knorrtipset": Schumi sista poängplats efter att Ferrari tvingat Rubens att släppa förbi tysken emot slutet...

Kommentera

Salle: jag tordas då inte tippa utgången. Fegis som jag är. Och jag menar att vi vet int ett skit om stallstrategin. Anta nu att Ögonbrynen har full tank med soppa tex?
Kommentera

Karoliina: There's goes the Merc ;-)

bye bye Kimi
Kommentera

Eje Elgh kunde inte hitta ord. Jag hittar ett som nog passar bra.

PERKELÄ!!!

Kommentera

Karoliina: Det fortsätter ju att gå "skitbra" för Kimi och Mclaren.
Kommentera

Paddan:

Eje Elgh sitter och snackar om otur och annat. Det handlar inte om otur, det är helt enkelt så att bilen inte håller för att köras så hårt som de vill. Detta till skillnad från Renaulten som går och går och går och... Den är som en jävla kanin.

Kommentera

Paddan: Fyfan för Mercedes. Och McLaren. Besviken måste jag nu återvända till trädgården min och skyffla dynga (apropås skit). Grannbonden kom med sin gula monstertraktor, vars hjul var högre än vad jag är lång, och tippa en ansenlig hög hästskit framför grinden här. Hans maskin verkar klart pålitligare än Räikkönens gör. Pålitlig är inte jycken min. Han käkar skiten. Morse fick jag stora psykbrytet då jag såg hunden njutningsfullt tugga i sig hästskit. För att få stopp på mumsandet slet jag i desperation av mig ena gummistöveln för att pricka jycken med den. Med påföljden att jag tvingades ta stöd och trampa rakt ner i dynghögen därmed. Det är inte min dag idag. En riktig dyngdag äre..

Nu stänger jag av teve o dator o rubb o stubb.

*blänger åt Jespers håll* 

Kommentera

Schumi leker med Button och har bra chans på andraplatsen i tävlingen. Som underdog från 14:e startplats och med en långt från fulländad bil är detta rätt så övertygande. Sista stoppet avgör, väl? Nähä, det blev en omkörning i den högre skolan som avgjorde, kanske? Kan han få häng på Alonso med?

Kommentera

Dream Team:

Leker och leker. Det hela bygger ju på att Webber agerar som en blådåre och inte håller undan då två snabba bilar kommer ikapp bakifrån.

Kommentera

Poffa: Men före själva omkörningen lekte han rätt så rejält. Detta bekräftas ju bara med hur han försvann efter att ha kommit förbi Button. Jämnt så det förslår i täten nu...
Kommentera

Dream Team:

Att bara ligga bakom och vänta är inte att leka med någon. Skall vi gissa på att båda kommer slå i då Schumi försöker gå om och att Button vinner.

Kommentera

Poffa: Okej, men han visade hur pass mycket snabbare bil han har just där. Spännande skede just nu. Vore synd om det hände nåt missöde efter en så bra tävling. Fast det vore väl bara typiskt...
Kommentera

Dream Team:

Risken är stor att Webber återigen kommer hamna i hetluften och riskera att avgöra det hela. Hoppas att de två där framme håller åt sidan så att dessa två får göra upp bil mot bil.

Kommentera

Poffa: Tredje raka för Alonso i en mycket rafflande avslutning. Ferrarin var vassare i kurvorna men Renaultens acc och speed avgjorde.
Kommentera

Poffa:

Alonso gör ett makalöst lopp. Schumi är snabb och gör också ett kanonlopp, men Alonso kör enormt skickligt de sista 15 varven.

I övrigt så blir jag vansinnig på Eje Elgh! Han kommenterar som om de som tittar är dumma i huvudet. "Han kommer försöka nu på sista varvet. Det kommer han. Han måste ju." Idiot!

Kommentera

Poffa: Vilket lopp! Man tar sig för pannan. Suverän körning av Alonso som höll undan hela vägen trots Schumis forcering. Vanns loppet av att spanjorens bil var snabbare på rakorna? Möjligheterna att köra om på banan är ju inte stora.
Kommentera

Poffa:Jösses vilket avslut på loppet, Nu visar Alonso på allvar att han tagit över kungakronan från Schumi i F1! Imponerad var ordet på allvar!!!
Kommentera

Poffa: Jäklar vad spännande det blev. Måste säga att Schumacher gör ett riktigt suveränt lopp, fast Alonso klarade han inte att passera. Ännu en seger för Renault som börjat säsongen minst sagt enastående fast han som fiser i källaren gjorde inte en direkt strålande insats idag.
Kommentera

NallePhu: Visst Alonso impar mer o mer men att ta över kungatronen från Schumi tror jag det krävs lite mer än 3 vinster....
Kommentera

mok: Klart det är så. Alonso har ju inte vunnit nåt, än. För övrigt ser jag Schumachers prestation idag som större än Alonsos. Sett till att han startade från 7:e startled och att Ferrarin inte ännu kan sägas ligga på långt när samma nivå som Renaulten visar väl prov på en körförmåga av mästarklass, mer eller mindre. Ett grymt lopp var det, i vilket fall. Mer sånt, tack!
Kommentera

Dream Team: Enorm upphämtning måste jag säga klart nått av det värsta jag sett.
Kommentera

Poffa: Det mest korkade Eje hävde ur sig var dock hans tro om att Alonso skulle låta Scumacher passera när han kom ikapp bara för att inte riskera en kollision. As if, sa jag, och Alonso instämde på presskonferensen.
Kommentera

Karin: Haha ja säkert att man släpper förbi en konkurent om man har något annat att välja på. Dock kanske han borde gjort det för han vann ju genom att blocka Schumi hela tiden, tycker sådant e så trist att se. Men men sådant är det.
Kommentera

mok: Trist att se vaddå? Är det inte precis just den typen av agerande som krävs om man som ledare av ett lopp vill hålla undan och vinna? Även om jag hoppades på ett misstag från Alonsos sida visade han väl bara sin klass genom att han kunde hålla undan hela vägen in i mål.
Kommentera

mok: Trist att se? Det är vad jag kallar racing. Mein Godt, att se förare kubbas om seger är väl vad det hela går ut på? Här har det varit en väldans massa klagomål och skrik över att det har varit alldeles för lite kamp om segrarna inom F1, och nu ska det banne mig klagas över att det börjar bli lite fajter också. Dessutom kunde väl inte Alonso hjälpa att Schumacher inte var tillräckligt skicklig för att kunna ta sig förbi, mycket tack vare Alonsos taktiska körning med att bromsa hårt och tidigt in i kurvan för att sedan accelerera snabbt ut ur dem. Jag njöt av varje sekund.
Kommentera

Dream Team: Jovisst e det ju så men då vinner ju inte den snabbaste föraren :) Tror du förstår vad jag menar. Hans taktik höll ju även fast han visste Schumi var snabbare. Hoppades oxå Schumi kunde gå förbi så dte kunde bli tyst på all kritik.
Kommentera

Karin: Jo hade du läst vad jag skrivit tidigare så håller jag med dej att detta var ju nått av det bästa man sett på ruggigt länge. Inget snack om saken.
Kommentera

« · 540597