Motor

5066 inlägg · 374 ämnen

Gauloises TT Assen

« · 553409 Till forumet


Gauloises TT Assen
Varmt och torrt under de första 2 dagarna men på Warm-Upen i morse var banan fuktig men upptorkande (som många av oss kanske).

Assen, roadracingens Mecka, har förutom folkfest bjudi på lite drama. En ombyggd sektion av banan har satt lite bry och odlat lite dispyter. Igår så körde Battaini på Biaggio som hade bromsat på sig i en chikan och kommit ut på banan i Francos väg. Såg en repris och det såg konstigt ut. Liknade incidenter har hänt flera men utan kontakt. Sen var Biaggi och Melandri ihop efter att Biaggi kört jättelångsamt och provstartat under sista minuten av kvalet och hindrat Melandris framfart. Biaggi armbågade och Melandri svarade med ett knä emot styret och Biaggi höll på att stypa. Sen skall det ha varit nåt om ett stryptag av nån i Max's team (Mr Valerio Biaggi) när Marco kom tillbaka i depån och $6000 i böter för Max [url=www.motograndprix.com/en/motogp/news_info/news_info_14631_1.htm?menu=home](länk till detta)[/url]
Kommentera

Sv: Gauloises TT Assen
Kvalresultat:

125cc:
0136M.Kallio KTM 2'11"855 
0214G.Talmacsi KTM 2'11"915+ 0'00"060
0375M.Pasini Aprilia 2'12"300+ 0'00"445
0458M.Simoncelli Aprilia 2'12"729+ 0'00"874
0512Th.Luthi Honda 2'12"911+ 0'01"056
0633S.Gadea Aprilia 2'13"170+ 0'01"315
0754M.Poggiali Gilera 2'13"217+ 0'01"362
087A.Masbou Honda 2'13"357+ 0'01"502
0955H.Faubel Aprilia 2'13"370+ 0'01"515
1071T.Koyama Honda 2'13"403+ 0'01"548
1160J.Simon KTM 2'13"403+ 0'01"548
1252L.Pesek Derbi 2'13"465+ 0'01"610
1363M.Di Meglio Honda 2'13"524+ 0'01"669
1419A.Bautista Honda 2'13"631+ 0'01"776
1543M.Hernandez Aprilia 2'13"646+ 0'01"791
166J.Olive Aprilia 2'13"973+ 0'02"118
1776M.Ranseder KTM 2'13"991+ 0'02"136
1832F.Lai Honda 2'14"272+ 0'02"417
1935R.De Rosa Aprilia 2'14"363+ 0'02"508
2041A.Espargaro Honda 2'14"389+ 0'02"534
2129A.Iannone Aprilia 2'14"433+ 0'02"578
2218N.Terol Derbi 2'14"463+ 0'02"608
2322P.Nieto Derbi 2'14"596+ 0'02"741
2411S.Cortese Honda 2'14"716+ 0'02"861
2516R.Schouten Honda 2'14"975+ 0'03"120
268L.Zanetti Aprilia 2'15"150+ 0'03"295
279T.Kuzuhara Honda 2'15"250+ 0'03"395
2847A.Rodriguez Honda 2'15"370+ 0'03"515
2944K.Abraham Aprilia 2'15"399+ 0'03"544
3045I.Toth Aprilia 2'15"457+ 0'03"602
3110F.Sandi Honda 2'15"666+ 0'03"811
3215M.Pirro Malaguti 2'15"951+ 0'04"096
3325D.Giuseppetti Aprilia 2'15"965+ 0'04"110
3428J.Carchano Aprilia 2'16"146+ 0'04"291
3526V.Braillard Aprilia 2'16"150+ 0'04"295
3642G.Pellino Malaguti 2'16"321+ 0'04"466
3746M.Tunez Aprilia 2'16"427+ 0'04"572
3837J.Litjens Honda 2'16"918+ 0'05"063
3978H.Van den Berg Aprilia 2'17"682+ 0'05"827
4079GJ Kok Honda 2'18"113+ 0'06"258

Kommentera

Sv: Gauloises TT Assen
Kvalresultat:

250cc
0148J.Lorenzo Honda 2'04"562 
0219S.Porto Aprilia 2'04"738+ 0'00"176
031D.Pedrosa Honda 2'04"901+ 0'00"339
0427C.Stoner Aprilia 2'05"251+ 0'00"689
055A.De Angelis Aprilia 2'05"456+ 0'00"894
0673H.Aoyama Honda 2'05"702+ 0'01"140
0734A.Dovizioso Honda 2'05"864+ 0'01"302
0880H.Barbera Honda 2'06"255+ 0'01"693
097R.De Puniet Aprilia 2'06"263+ 0'01"701
1024S.Corsi Aprilia 2'06"809+ 0'02"247
1196J.Smrz Honda 2'06"950+ 0'02"388
1257C.Davies Aprilia 2'07"322+ 0'02"760
1355Y.Takahashi Honda 2'07"410+ 0'02"848
1417S.Jenkner Aprilia 2'07"523+ 0'02"961
1532M.Giansanti Aprilia 2'07"614+ 0'03"052
1625A.Baldolini Aprilia 2'07"684+ 0'03"122
1750S.Guintoli Aprilia 2'07"756+ 0'03"194
1828D.Heidolf Honda 2'07"851+ 0'03"289
198A.Ballerini Aprilia 2'07"854+ 0'03"292
2015R.Locatelli Aprilia 2'07"976+ 0'03"414
216A.Debon Honda 2'08"412+ 0'03"850
2238G.Leblanc Aprilia 2'08"952+ 0'04"390
2314A.West KTM 2'09"149+ 0'04"587
2421A.Vincent Fantic 2'09"568+ 0'05"006
2536M.Cardenas Aprilia 2'10"218+ 0'05"656
2645M.Danese Aprilia 2'10"331+ 0'05"769
2767R.Gevers Aprilia 2'10"627+ 0'06"065
2866H.Smees Aprilia 2'10"692+ 0'06"130
2912G.Rizmayer Yamaha 2'11"204+ 0'06"642

Kommentera

Sv: Gauloises TT Assen
Kvalresultat:

MotoGP
0146V.Rossi Yamaha 1'58"936 
0215S.Gibernau Honda 1'59"247+ 0'00"311
0333M.Melandri Honda 1'59"632+ 0'00"696
0456S.Nakano Kawasaki 1'59"760+ 0'00"824
0569N.Hayden Honda 1'59"784+ 0'00"848
065C.Edwards Yamaha 2'00"006+ 0'01"070
0765L.Capirossi Ducati 2'00"136+ 0'01"200
084A.Barros Honda 2'00"232+ 0'01"296
093M.Biaggi Honda 2'00"281+ 0'01"345
1066A.Hofmann Kawasaki 2'00"298+ 0'01"362
116M.Tamada Honda 2'00"656+ 0'01"720
1221J.Hopkins Suzuki 2'00"810+ 0'01"874
137C.Checa Ducati 2'00"883+ 0'01"947
1412T.Bayliss Honda 2'01"216+ 0'02"280
1510K.Roberts Suzuki 2'01"836+ 0'02"900
1611R.Xaus Yamaha 2'01"854+ 0'02"918
1794D.Checa Yamaha 2'02"639+ 0'03"703
1844R.Rolfo Ducati 2'02"704+ 0'03"768
1967S.Byrne Proton 2'03"442+ 0'04"506
2077J.Ellison Blata 2'03"488+ 0'04"552
2127F.Battaini Blata 2'06"527+ 0'07"591

Kommentera

Sv: Gauloises TT Assen
Racetippning:

125: Kallio

250: Porto

MotoGP:
1. Melandri
2. Rossi
3. Gibernau

Kommentera

Sv: Gauloises TT Assen
Salle: Ok, här kommer då MotoGP-tippningen

1. Sete
2. Valentino
3. Marco
Kommentera

Sv: Gauloises TT Assen
Lita på Salle...

250cc var dagens 1:a evenemang. Högt tempo och täta positioner genom hela racet. Jorge Lorenzo ledde från start till sista svängen på näst sista varvet då först Pedrosa och sedan Sebas Porto bromsar sig om. Porto tar kommandot och vinner. Pedrosa 2:a, Lorenzo 3:a.

Kommentera

Sv: Gauloises TT Assen
Målfoto mellan Debon & Guintoli och på 12:e/13:e plats. Det innebär att det skiljer mindre än en 1/1000-del. Högst nån centimeter vill säga. Tät racing även bortanför täten minst sagt.

Kommentera

Sv: Gauloises TT Assen
Salle, Paddan eller någon annan:

Det är väldigt glest med svenska framgångar, finns det någon möjlighet att man i framtiden kan ha en (eller flera) svenskar med i toppen?

Eller vad "väljer" ungdomarna nuförtiden? För egen del tycker jag det känns som de väljer Speedway i första läget, mycket tack vare Tony Richardsson.

Sen vet jag att jag skriver i fel tråd, men det kanske går bra ändå...
Kommentera

Sv: Gauloises TT Assen
Sannes: Vi har ju Fredrik Watz i 250cc (körde inte idag pga usel team) och ett 10-tal förare i EM (också på Assen i helgen). De är duktiga förare men svenskarna har ofta problem att få bra sponsorer så att dom kan komma in i ett bra team. Sverige är en "för liten" marknad tyvärr. Men skulle tex Ericsson eller nått annat storföretag gått in och satsat på Stiggy eller Fredrik så skulle det vara intressant att se vad de kunnat/kan åstadkomma. Jag tror mycket väl att dom skulle tampas om pallplatser, en titel känns dock långt borta även OM skulle bli ske.

Sen kommer det riktigt unga talanger som börjar åka ner och köra tuffa spanska mästerskapen och kan komma in på den vägen.

Vi håller tummarna.
Kommentera

Sv: Gauloises TT Assen
Salle: Fattade jag det rätt att Watz letar ny styrning inför nästa race då han inte var nöjd med "skräpet" han körde nu.
Kommentera

Sv: Gauloises TT Assen
Paddan: Japp. Han är nere i Assen och säljer sin kropp i depån tillsammans med fru/flickvän & manager.  :-)

Kommentera

Sv: Gauloises TT Assen
Salle:

Fredrik Watz, det namnet har jag aldrig hört talas om, inte ens läst det i någon tidning.

Det finns svenska talanger men de får inte chansen för att det inte finns sponsorer, synd att dom inte får en ärlig chans. Dessvärre tror jag inte att de så kallade storförtagen någonsin kommer att satsa på det heller. Hoppas jag har fel.

Tack för ditt svar, nu är jag nöjd!
Kommentera

Sv: Gauloises TT Assen
Sannes: Han har väl bara kört alla 250cc lopp i år. Du måste börja hänga med bättre alltså...

Johan Stigefeldt var väldigt nära att få Ericsson att backa upp honom i 250-klassen och en fullfabriks-Aprilia. Istället fick han en styrning i 500-klassen på en Sabre Sports som var sämre än VCM/Blata för att göra en jämförelse. Ändå så lyckades Johan bra på den "skräphojen" som han alltid gjort. Kört bra på dåligt/uselt material vill säga. Sen har både Johan och Fredrik kört "för fort" på det material dom haft så dom fått problem pga detta i maskinslitage, däckproblem mm. Dom är för bra för materialet enkelt sagt.

En jämförelse dom gjorde för nåt år sedan sa att föraren var 50%, däcken 25% och hojen 25% (eller nåt sånt) av ett ekipages kapacitet. På en sån skala var Johan bättre än genomsnittet dvs att han var en bättre förare än genomsnittet men hade sämre material i övrigt.
Dom sa att också att Johans hoj var 2 sek/varv långsammare än tophojarna, han fick 1 sekund/varv sämre däck och Fredrik var 1sek/varv långsammare än toppen. Som jämförelse bara.
Kommentera

Sv: Gauloises TT Assen
Sannes: Han har väl bara kört alla 250cc lopp i år. Du måste börja hänga med bättre alltså...

Johan Stigefeldt var väldigt nära att få Ericsson att backa upp honom i 250-klassen och en fullfabriks-Aprilia. Istället fick han en styrning i 500-klassen på en Sabre Sports som var sämre än VCM/Blata för att göra en jämförelse. Ändå så lyckades Johan bra på den "skräphojen" som han alltid gjort. Kört bra på dåligt/uselt material vill säga. Sen har både Johan och Fredrik kört "för fort" på det material dom haft så dom fått problem pga detta i maskinslitage, däckproblem mm. Dom är för bra för materialet enkelt sagt.

En jämförelse dom gjorde för nåt år sedan sa att föraren var 50%, däcken 25% och hojen 25% (eller nåt sånt) av ett ekipages kapacitet. På en sån skala var Johan bättre än genomsnittet dvs att han var en bättre förare än genomsnittet men hade sämre material i övrigt.
Dom sa att också att Johans hoj var 2 sek/varv långsammare än tophojarna, han fick 1 sekund/varv sämre däck och Fredrik var 1sek/varv långsammare än toppen. Som jämförelse bara.
Kommentera

Sv: Gauloises TT Assen
Salle:

Jag kommer aldrig hänga med i motorsportvärlden, det är liksom inte min grej. Men trots det så tycker jag det är synd att svenskarna inte kan vara med högr upp i resultatlistorna.

Men du, jag vet vem Alexander Storckenfeldt är, han kommer ju från Ljungskile och det är ett samhälle ett par mil från Uddevalla.
Kommentera

Sv: Gauloises TT Assen
Salle:

Förresten så har jag hört talas om Johan Stigefeldt, det är inte så illa,va? :))
Kommentera

Sv: Gauloises TT Assen
Sannes: Storckenfeldt! Han kör ju med stödhjul ju.
Kommentera

Sv: Gauloises TT Assen
Salle:

Japp, det gör han. Och han gör det dessutom väldigt bra. Jag tror det var i vintras som han skrev kontrakt med något toppstall i England. Jag har för mig att det stod något om det i vår lokalblaska. Hm, jag får ta och kola upp detta bättre.

En, två, tre eller fyra hjul, det är saksamma, vi pratar fortfarande om den där "gråa zonen" som jag inte kan så mycket om, motorsport.... :)) 
Kommentera

Sv: Gauloises TT Assen
Åt Rossi fanns inget att göra även fast Marco Melandri gjorde sitt bästa med flera varvrekord. Edwards 3:a, Hayden 4:a (skall bli kul att se dom fajtas på hemmaplan på Laguna Seca).

"Felet" med Rossi är just att inte gör några fel längre. Förr om åren har han alltid gjort nån blunder per race och därigenom förlorat en ½-1 sek så dom andra kunnat komma ikapp/passera. Nu är han säkerheten själv.

Kommentera

Sv: Gauloises TT Assen
Jag skrev att Melandri tog varvrekord men även här fick Rossi sista ordet. På sista varvet tog han det med. Alla 3 på podiumet var nöjda ned deras prestationer men 2 st ville lite högre upp dock.

Kommentera

Sv: Gauloises TT Assen
125-racet är inget för bakfulla...
En grupp på 9 förare svärmar runt i täten med ständiga omkastningar, slipstreaming, ytterrökare, varvrekord och kåpdekalbyten.
Kommentatorerna bara tystnar när det är som stökigast för dom har inte en tillstymmelse till chans att kunna lämna korrekt information.

Hur som helst hur kul som helst.

Kommentera

Sv: Gauloises TT Assen
Vilket j-a race. Dramatik från start till mål. Talmacsi tar dock vinsten efter att Simoncelli och Luthi är på varann på sista varvet och måste lämna asfalten.
Faubel 2:a och Pasini 3:a.

Pasini stärker sin VM-ledning då de värsta konkurrenterna nollar eller bara tar småpoäng. Synd om Kallio som vurpade med 5-6 varv kvar. Har nu nollat 2 ggr och det blir tufft om han vill ta hem VM-titeln.

Kommentera

Sv: Gauloises TT Assen
Nu glömde jag Talmasci i sammandraget. Han går med segern upp i delad VM-ledning med Pasini, båda på 100p.

Kommentera

« · 553409