Salle: Skönt som fan att Michael Schumacher fick bryta loppet... =) Monacos Grand Prix va en riktig höjdare annars.. Grymt lopp! Och äntligen fick man se en fin slutstrid om första platsen oxså i slutet
Karin: Att RSC sedan ligger "långsamt" på fyran utan gas kan ju ha överraskat Alonso. Det naturliga skeendet hade ju varit att den blåflaggade givit utrymme för passering vid inbromsningen efter tunneln.
Salle: Ralf vägrar som väntat ta skit från en "duvunge" som Alonso:
"Even if I had gone on the throttle I had only fourth gear and I couldn't do anything," Schumacher explained. "I just went to the side, went off the throttle and waited for him to pass me. Anyone who looks at the video will see that I went to the inside and stayed there.
There was one-and-a-half cars between us and so I don't see how I pushed him anywhere. Especially in fourth gear. He was going pretty fast and was pretty far to the outside, so I don't know what he's complaining about. He should just calm down. If he took more care then he wouldn't end up in the barrier. It's not my f**king fault!
He was just too late when he decided to pass me. I don't know what he did and I don't know what he was thinking, honestly. Obviously he is frustrated and tries to blame someone instead of admitting to himself that it is his f**k up." [Autosport]
Jag tycker också att Ralf höll sig till höger hela vägen i tunneln utan att pressa Alonso åt något håll, men man vet ju inte ifall han ökade farten mitt i tunneln eller inte. Dessutom är det väl han själv som ska vika åt sidan ut i det smutsiga spåret eftersom det är han som fått blåflagg? Vi får se hur det artar sig.
Salle: FIA har tillgång till telemetrin (de har egna datorprylar (ja, vad ska man annars kalla det?) på alla bilar), och på den syns väl allt från varvtal, växelbyten, gas- och bromsanvändning m. m., så visst kan de ta reda på det.
Det här med ojuste och burdus körning kanske går i släkten?
Karin: Kan man med hjälp av telemetri visa att RS "went back on the throttle again" tro. Kan FIA kräva in data från stallen menar jag.
Om det är som Alonso säger så skall RS bestraffas hårt tycker jag. OK om man är tuff när det gäller placeringar men sånt här... USCH!!! Påminner lite om MS i yngre dagar och hans dueller med bla Damon Hill.
Loris Capirossi höll på så här i GP500 för en massa år sedan och han förlorade en j-a massa cred hos medtävlare, publik och inte minst sponsorer.
“I tried to overtake him and when we were side-by-side he went back on the throttle again and pushed me into the barrier. I think I am right to be very angry. I hope they investigate the accident and that they take his licence away for three or four races.
To race with people like this is always difficult. It happened with Takuma [Sato] and Ralf in Bahrain, it happened with me and Ralf in Imola and now it happens here again. We risk our lives on circuits like this and it is difficult to race with people like Ralf. As I've said, it's not the first time with him and it won't be the last…” [Autosport]
Som jag sa, han gillar inte Ralfs körstil precis. Vi får väl se om Ralf tappar sin licens som Alonso vill eller inte. Han har redan fått en tillsägelse av FIA, ifall han får en till nu och de bedömmer det som allvarligt är det inte omöjligt. Jag är skeptisk dock.
Joinzzon: "Ytterliggare ett horibelt misstag av "mästaren""??
Som det känns så var väl kanske det här det enda misstag som vi får nöja oss med att se från Schumachers sida den här säsongen. För inte gör han många misstag inte!
Grattis Jarno Trulli till din första F1 seger :-) Har Trulli vunnit något sedan han blev världsmästare i karting?? Kul att Monaco finns kvar i kalendern då vet man att det alltid händer något :-)
Det såg utt som skomakaren trodde att pacecaren var längre fram o det var därför som han fick tvärnita. Ytterliggare ett horibelt misstag av "mästaren"
Ps. Undrar vem det var som tippade Trulli som segrare ;-) Ds.
Salle: Underhållande är bara förnamnet. Jag tycker synd om dem som valde att se fotboll i regnet istället. TV4 ja, det här är ju nästan värre än när SVT avbröt backhoppningen på nyårsdagen för några år sedan. Det blir ett mail till tittarombudsmannen tror jag.
Allt det där du skriver och lite till går det nog att läsa om på diverse F1-sidor snart. Det är bara att hålla ut. Ska bli särskilt intressant att höra Alonsos åsikter om RS. Det var ju inte länge sedan han öste kritik över honom och hans körstil. Har väl bl. a. sagt att Ralf inte tål när man kör om honom, och att man alltid kan vänta sig att han stänger luckan och bjuder på en bredsida.
Karin: Ett mycket underhållande race. Synd att TV4 inte kan skjuta på Söndagsbingo i 10 min för presskonferensen bara. Finns flera intervuer man skulle vilja höra inte bara från podiumet.
Nåt sånt härna kanske... Sato´s uppgång och fall: En underbar start och ett rykande avslut: DC överhalning i dimman: Han kom fort och hårt bakifrån Fisichella: Life is Up-Side-Down Alonso: Jävla Ralf... RS: Jag var ju bara snäll och släppte förbi... MS: Jävla JPM... JPM: Vad gjör idioten? Bromsar framör mig sådär.
Karin: Jo men han körde ju förbi alla avkörningszoner och sånt som finns därnere i hamnområdet så nånstans hade han ju kunna parkera. Eller hade han inga pengar till P-automaten i raceoverallen?
Salle: Loppet var ju inte igång så det var väl okej att han körde bort sin kvaddade bil själv så de slapp dit med lyftkranen. Fast det kanske blir böter nu, vad vet jag?
Karin: Jag trodde först att han kört in i Pace-Car då man såg första bilderna på den kvaddade nosen och framhjulet. Och DET hade varit riktigt klantigt.
Konstigt att han kör och får köra tebax till depån sådär.
Salle: Det såg ut som att han låste upp i alla fall vänster framdäck. Sedan blir han påkörd av Montoya och hamnar i barriären. Det måste i alla fall ha varit hans eget fel. Det ser inte ut som att Montoya gör något konstigt. Lite roligt att det är just han som är inblandad. Payback time? :-)
Salle: Nu är ju frågan. Har Ferrari gjort en megamiss i och med sc-avbrottet? Oj oj oj, nu kör han i barriären också. Hörde du hur de apploderade? Haha!!
Karin: Varför körde RS så långsamt i tunneln??? Ok han lär ju fått blåflagg men inte skall han väl släppa av gasen där och överraskande tvinga Alonso ut i ytterspår. Konstigt.
Salle: Det var två som gick i depå. Fast vi kanske inte kan räkna DC? Att de inte gick i depå var väl för risken att hamna bakom en långsammare bil längre ner i fältet, vilket kan vara förödande på Monaco.
Kimi har brutit. Vad säger man? Tråkigt, tråkigt, tråkigt. Nu får de nog lov att ringa efter Tummen iaf.
Karin: Jag är förvånad att INGEN(?) gick i depå under sc-varven. Eller får dom inte det? Det är ju standard i Cart osv när det blir fullcoarse-yellow odyl.
Imponerande körning av MS innan depåstoppet dock. Han kan bli farlig trots allt då han verkar ruskigt snabbt i slutet av stinten.
Sato banade ju väg för Button (och Renaulterna) så jag tror inte att BAR-Honda ville ta in honom. Snarare tvärtom.
Ross Brawn har återigen bevisat sin storhet när det gäller racestrategier. Det var aldrig någon tvekan om att Schumacher skulle ta både Button och Kimi i och med det första depåstopet. Hoppas Renaultbilarna tankade tillräckligt så att MS inte får fri spelyta så länge vid nästa depåbesök. Om inte kan det bli mycket tajt.
Salle: Inte så många som gått i depå, men strategierna är ju ändå ur spel eftersom de åker omkring och sparar både bränsle och däck nu. Inte så lyckat för MS ifall han har mycket bränsle. De hårdare däcken hade han valt i alla fall.
Taskigt för DC. McLaren fortsätter att ha otur. Hade man inte kunnat begära att Sato skulle gått i depå när han märkte att något var fel? :-)
Karin: Dramatrik i F1... Det var inte igår. Men mitt scenario från igår om starten var inte helt uppåt väggarna. Nu är ju depåstrategierna helt satta ur spel också då alla lär gå in under SC-varven...
Per HApps: I F1 har det nästan alltid varit ett stall som dominerat. Det går i vågor och kommer att göra så även framöver. Särskilt eftersom det kommer att ske stora förändringar i sporten. Det nuvarande Concordeavtalet går ut efter säsongen 2007, och efter det är det Mr B och FIA som bestämmer hur F1 ska se ut. FIA vill införa förändringar, och då särskilt gällande motorreglementet, så tidigt som till 2006, men då måste alla stall godkänna dessa, och det är tveksamt eller kanske rent ut sagt omöjligt.
Publikintresse? I Barcelona för två veckor sedan slogs det ett nytt publikrekord på Circuit de Catalunya. Hur TV-tittarsiffrorna ser ut har jag ingen aning om.
En sista notering: FIA-bossen Max Mosley sa för några dagar sedan att M. Schumachers dominerande av F1 inte varit skadligt för sporten, snarare tvärtom. Vad han baserade detta på har jag ingen aning om, men det var ju lite intressant att han av alla människor sa det, eftersom han är den största påtryckaren för att sporten måste förändras. Hyckleri kallar jag det för.
Karin: Har följt F1 i 15 år kanske, tyvärr så drar Ferrari ifrån och dom övriga backar i utvecklingen.
Skomakarn bara vinner och publikintresset minskar. Tyvärr så gräver nog sporten sin egen grav när det bara finns en supermakt och dom öviriga bara spelar 3: fiolen.
Sedan kan Älgen försöka piska upp stämmningen, men det är nog förgäves han gör det.
Per HApps: Att tävla med lok tycker säkert många tågentusiaster är spännande, fråga Frisco om du tvivlar, precis så tycker nog många F1-entusiaster om Monaco också. Ifall man tycker att sporten är tråkig är det väl bara att se på något annat.
Poffa: De senaste fem åren har föraren som startat i P1 inte vunnit Monacos GP. Dessutom blir det säkert rätt många manfall under loppet, särskilt om det regnar. Så jag tror att det kan gå hur som helst i dag.
Om kvalet gått i torrt väglag och det spöregnar när loppet startas, har teamen då rätt att byta till regndeck innan man startar eller tvingas de köra ett varv på torrdäck innan de kan komma in och byta?
Verkar ju logiskt ur säkerhetssynpunkt att tillåta byte innan tävlingen startar.
Enligt väderrapporterna är det kallare samt molnigare i Monaco i dag, och chansen för regn har ökat till 50%. Det kan alltså bli ett vått lopp i eftermiddag, och helt andra förutsättningar för stallen. Jag är rädd att detta kan spela M. Schumacher och Bridgestone i händerna. Fast det beror nog mycket på vad för slags regn det kommer samt när det kommer (om det kommer).