1 Rubens Barrichello Ferrari 1:11.354 2 Michael Schumacher Ferrari 1:11.619 3 Anthony Davidson BAR-Honda 1:11.693 4 Juan Pablo Montoya Williams-BMW 1:12.008 5 Ricardo Zonta Toyota 1:12.366 6 Björn Wirdheim Jaguar-Cosworth 1:12.424 7 Jenson Button BAR-Honda 1:12.553 8 Giancarlo Fisichella Sauber-Petronas 1:12.575 9 Olivier Panis Toyota 1:12.631 10 Ralf Schumacher Williams-BMW 1:12.850 11 Fernando Alonso Renault 1:12.989 12 Kimi Räikkönen McLaren-Mercedes 1:13.147
Att Ferrari toppar listan är väl inte så oväntat, men att Anthony Davidsson skulle mäkta med tredje bästa tid under sin första visit på The Brickyard samt att vår egen Björn Wirdheim slutade på en sjätte plats är mer överraskande. Med den tiden och placeringen var Björn den överlägset bäste Jaguarföraren under träningen. Om ni klickar på länken kan ni själv läsa vad han säger om sin insats.
Karin: 3st 3:e förare i top10. Det verkar som dom låter dessa "pojkar" göra kvalsetupstester så att ordinarie förare kan spara på materila i värmen. Kul att dom (läs Wirdheim) får visa upp sig dock.
1 Rubens Barrichello Ferrari 1:10.365 2 Anthony Davidson BAR-Honda 1:10.967 3 Juan Pablo Montoya Williams-BMW 1:10.982 4 Michael Schumacher Ferrari 1:11.036 5 Jenson Button BAR-Honda 1:11.230 6 Ralf Schumacher Williams-BMW 1:11.530 7 Cristiano da Matta Toyota 1:11.893 8 Olivier Panis Toyota 1:11.994 9 Ricardo Zonta Toyota 1:12.019 10 Kimi Räikkönen McLaren-Mercedes 1:12.197 11 Mark Webber Jaguar-Cosworth 1:12.438 12 Jarno Trulli Renault 1:12.441
Rubens toppar listan igen även fast han inte har den högsta hastigheten på Indy's ovalkurva och långa raka (förarna håller full gas i 22 sek). Detta tyder med all säkerhet på att han offrat lite toppfart för att vinna lite grepp på banans kurvigare parti. Kan detta vara ett vinnande koncept? Kul att se Anthony Davidson på andra plats. Han fortsätter att övertyga. Det gick tyvärr inte lika bra för Björn Wirdheim denna gång som slutade på 15: plats, dock en placering före Klien vilket alltid är bra. Sato visade sitt rätta ansikte under träningen och kraschade efter en tokig situation med Saubers Felipe Massa redan på det tredje varvet. Alonso och Coulthard hade heller ingen bra dag, Alonso kraschade på sitt fjärde varv och Coulthard råkade ut för ett tekniskt fel redan på sitt andra vilket gjorde att han aldrig hann registrera någon tid. Förhoppningsvis behöver de inte byta motor.
Karin: Hmmm. Full gas i 22sek... Tro om vi kommer få se nån tjock vit rök från Mugen- & Ilmor-försedda bilar. Tyvärr lutar det åt 1 & 2 för de pålitliga Ferrarissarna och jag tror fortfarande att Rubens INTE får vinna (än åtminstone) över Skomakaren så...
Salle: Stallen låter, mycket riktigt, sina tredjeförare köra med mer optimala inställningar än de ordinarie förarna. Varvtalen tonas nog ner en del på raceförarnas motorer eftersom de måste hålla en hel helg den här säsongen.
Ändå är jag mycket imponerad av Anthony Davidson. Han har, enligt mina beräkningar, varit snabbare än sina stallkamrater på 10 av säsongens hittills 18 fredagsträningar. Vid hälften av dessa tillfällen har han även varit en, eller över en, sekund snabbare. Om han inte har en racesits hos något stall nästa säsong... ja, då blir jag mycket förvånad, helt enkelt.
Salle: Ross Brawn hävdade bestämt att hans bägge förare varit tillåtna att köra mot varandra sedan M.Schumachers stallordervinst i Österrike 02 på en presskonferens i torsdags. Rubens själv säger att han är stolt över att vara den förste stallkamraten till M.S som varit tillåten att köra om honom.
Allt detta luktar lite skitsnack tycker jag. Visst tror jag att Rubens försökte köra om honom i Kanada, men var han inte lite väl försiktig och kom hans depåstop inte lite väl passande? Dessutom tycker jag att hans racestrategier varit lite konstiga den senaste tiden. Han säger själv att det varit för att chansa lite och kanske kunna få ett övertag över Schumacher i något lopp, men sanningen är ju den att han inte varit nära någon gång. Ska han ha en chans måste han ju kvala snabbare än sin stallkamrat, vilket är omöjligt om han hela tiden kör med en tyngre bil, d. v. s. mer bränsle. Nej, det har mest sett ut som att han varit till för att hålla koll på bilarna som utmanar Schumacher. Jag kallar detta på passiv stallorder. Synd att det inte går att hindra dessa.
heart: Jenson Button tog P2 på dagens första träning och var faktiskt snabbast på den andra. Jag tror dock att han får det svårt att vinna loppet i morgon. B.A.R Honda såg inte särskilt starka ut i Kanada med en lågdownforceinställning, och därför tror jag att de inte heller kommer att vara så snabba på Indianapolis som också kräver en sådan inställning på bilen. Dessutom ser Ferrari, Bridgestone och Schumacher allt för starka ut den här helgen, även fast de inte hittade någon bra balans på bilen under fredagen. Kanske kan Button utmana om pole position senare idag eftersom Michelindäcken återigen ser snabbare ut än Bridgestone på ett snabbt varv.
1 Rubens Barrichello Ferrari 1:10.223 2 Michael Schumacher Ferrari 1:10.400 3 Takuma Sato BAR-Honda 1:10.601 4 Jenson Button BAR-Honda 1:10.820 5 Juan Pablo Montoya Williams-BMW 1:11.062 6 Ralf Schumacher Williams-BMW 1:11.106 7 Kimi Räikkönen McLaren-Mercedes 1:11.137 8 Olivier Panis Toyota 1:11.167 9 Fernando Alonso Renault 1:11.185 10 Mark Webber Jaguar-Cosworth 1:11.286 11 Cristiano da Matta Toyota 1:11.691 12 David Coulthard McLaren-Mercedes 1:12.026 13 Christian Klien Jaguar-Cosworth 1:12.170 14 Giancarlo Fisichella Sauber-Petronas 1:12.470 15 Felipe Massa Sauber-Petronas 1:12.721 16 Nick Heidfeld Jordan-Ford 1:13.147 17 Giorgio Pantano Jordan-Ford 1:13.375 18 Gianmaria Bruni Minardi-Cosworth 1:14.010 19 Zsolt Baumgartner Minardi-Cosworth 1:14.812 20 Jarno Trulli Renault
Rubens tar sin försa pole position för säsongen. M.S var stark på banans snabbare del men bilen överstyrde för mycket på den kurvigare. Nu blir det upp till bevis ifall de båda Ferrariförarna får köra mot varandra eller inte. B.A.R i andra startled och Williams i tredje. Bra av Kimi att ta P7.
Karin: OM Barrikällaren tar starten så tror jag att han kommer att få fortsätta där tills första depåstoppet då dom tar in honom nåt varv för tidigt så att MS kan sprinta iväg och ta över ledningen efter sitt stopp. Om Rubens inte är först så kommer han att agera bromskloss och låta MS att glida ifrån.
Bakom dessa 2 kan det sedan gå ungefär hur som helst.
Karin: Som sagt 2 röda bilar i topp igen, vad annars kunde man väntat. Mc Laren bilarna går ju bra(skratt och åter skratt), var ju denna säsong som man skulle ta över från Ferrari(skratt). 9 lopp körda Schummi har vunnit 8, skulle förmodligen vunnit i Monaco, också om han inte hade blivit påkörd av RAMBOTOYA.
1 Rubens Barrichello Ferrari 1:11.354
2 Michael Schumacher Ferrari 1:11.619
3 Anthony Davidson BAR-Honda 1:11.693
4 Juan Pablo Montoya Williams-BMW 1:12.008
5 Ricardo Zonta Toyota 1:12.366
6 Björn Wirdheim Jaguar-Cosworth 1:12.424
7 Jenson Button BAR-Honda 1:12.553
8 Giancarlo Fisichella Sauber-Petronas 1:12.575
9 Olivier Panis Toyota 1:12.631
10 Ralf Schumacher Williams-BMW 1:12.850
11 Fernando Alonso Renault 1:12.989
12 Kimi Räikkönen McLaren-Mercedes 1:13.147
Att Ferrari toppar listan är väl inte så oväntat, men att Anthony Davidsson skulle mäkta med tredje bästa tid under sin första visit på The Brickyard samt att vår egen Björn Wirdheim slutade på en sjätte plats är mer överraskande. Med den tiden och placeringen var Björn den överlägset bäste Jaguarföraren under träningen. Om ni klickar på länken kan ni själv läsa vad han säger om sin insats.