NHL

14663 inlägg · 804 ämnen

Aftonbladet

« · 190480 Till forumet


Aftonbladet
Det är inte konstigt att så många svenskar tror att Peter Forsberg är "världens överlägset bäste hockeyspelare genom tiderna." Inte med tanke på hur mycket svenska journalister ljuger och hittar på för att höja de svenska spelarna och då främst Peter Forsberg.

Följande går att läsa i dagens Aftonblad:
"Han är faktiskt fyra i listan över bästa assistläggarna i NHL. Bara Gretzky, Lemieux och Orr är bättre. Peter the great eller Peter the playmaker - välj själv."

Läser man följande stycke får man uppfattningen att Peter Forsberg gjort fjärde mest assist i NHL genom tiderna. Så är givetvis inte fallet, men Tomas Ros lyckas säkerligen lura flera hundra svenskar med sin tvivelaktiga journalistik. Vad är det egentligen för lista han surrar om? En lista han gjort själv, där han tagit bort de 100-tal(?) spelare som gjort fler assist än Forsberg?
Kommentera

Sv: Aftonbladet
Da Beezer: Kan inget annat än att hålla med! Tack för att det finns fler folk som inte ser Forsberg som guds gåva till hockeyn.
Kommentera

Sv: Aftonbladet
Da Beezer: Jag håller med om att Aftonbladet höjjer svenskar, och speciellt Foppa, till skyarna allt för ofta. Men det där kan faktiskt stämma. Jag och en kompis (vader här på hockeysnack) pratade om det tidigare ikväll. Foppa har 0.88 assist per match genom karriären och det kan mycket väl ge honom en fjärdeplats genom tiderna. Gretzky har 1.32 och Lemieux har 1.17. Orr vet jag inte vad han har men den bästa av alla nu aktiva som finns med på listan över de bästa poängplockarna genom tiderna är en av de bästa passningsläggarna någonsin; Adam Oates. Han har 0.84 assists per match, alltså mindre än Foppa!

"Han är faktiskt fyra i listan över bästa assistläggarna i NHL." Det syftar inte på hans totala assistskörd genom karriären utan på hans snitt. Jag tycker det är bra att de kollar på snitt. Total poängmängd säger ingenting, den siffran måste självklart jämföras med antalet spelade matcher.
Kommentera

Sv: Aftonbladet
Stofelius:

Foppa ÄR guds gåva till hockeyn :)
Kommentera

Sv: Aftonbladet
Da Beezer: Kan hålla med om att det är dåligt att inte ange vilken "lista" han menar. Jag blev själv lite chockad när jag läste det, även fast jag själv tycker att foppa är en av världens bästa. Men som du kan läsa i Deas post så menar han förmodligen assistsnittet.

Jag blev faktiskt en aning förvånad då vi kollade upp det. Han har alltså bättre snitt än bland annat Jagr, Oates, Francis och allt vad dom heter. Jagr som tex har vunnit assistligan bra många ggr.
Det är väl rätt så hyffsat får man väl säga??
Kommentera

Sv: Aftonbladet
Jag mailade igår och frågade om det var assist i snitter per match. Så var också fallet och han beklagade att den listan inte kommit med i tidningen.

Vore intressant att se hur Peter ligger i den mer viktiga ligan mål i snitt per match. Ligger han ens på topp 1000?
Kommentera

Sv: Aftonbladet
Da Beezer: Håller med om att listan verkade vara ganska mystisk.. MEn jag tror inte Aftonbladet överdriver när de skriver om svenskarna i NHL.. faktum är att Foppa är om inte en av de bästa i NHL så iaf bland de 5... Om han skulle fått vara skadefri lite oftare i sin NHL-karriär så skulle han nog inte haft alltför långt kvar till många milstolpar.. Värt och säga är också att Foppa leder sammanlagt en serie på NHL.com där de tre bästa spelarna tagits ut varje omgång... Dessutom ligger Näslund etta i målligan så tror inte AB överdriver det minsta...
Kommentera

Sv: Aftonbladet
FredrikM: Jag skulle inte anse NHL.com's three stars selection som någon seriös värdemätare. En spelare som gör ett ass kan vara första stjärna om det är hans 500:ade ass eller något liknande. 2 mål är bättre än 4 ass osv osv...Jag skulle heller inte påstå att mål per match snittet är mycket viktigare än assists per match.
Kommentera

« · 190480