NHL

14673 inlägg · 804 ämnen

CHL Player Import Draft

« · 96137 Till forumet


CHL Player Import Draft
Två spelare från Sverige blev idag draftade i CHL Player Import Draft, dvs den kanadensiska juniorligans draft.

Markus Påhlsson från Mörrum och Hv71 Jonas Johansson blev tagna. Mitt tips är att Påhlsson lirar i Kanada nästa säsong men jag är lite mera tveksam när det gäller Jonas. Är detta kanske ett förhandlingstips mot HV? Sätta press på dom?

Ifjol blev Fredrik Sjöström, Calle Åslund och Daniel Fernholm draftade där endast Sjöström spelade för Calgary Hitmen i WHL.

Övriga svenska som prövat lyckan i juniorligan är tex Jonas Andersson, David Bornhammar, Anders Lövdahl, Elias Abrahamsson samt Johnny Oduya.
Kommentera

Sv: CHL Player Import Draft
MartinSedin: De allra flesta svenskar som hamnar i juniorligorna brukar ju hamna i elitserien igen förr eller senare!

Jag är däremot lite tveksam till hurovida Fredrik Sjöström någonsin kommer tillbaka, han var ju Gretzkys förstaval förra året, och ja kan tänka mig att dom kommer satsa på honom i Phoenix redan i år...
Kommentera

Sv: CHL Player Import Draft
KentaK: Så vitt jag kommer ihåg så är det bara David Bornhammar(Johansson) som kommit tillbaka till Elitserien efter spel i CHL.

Jonas Andersson är fortfarande verksam där borta. Lövdahl spelare i Allsvenskan och har aldrig blivit talangen som många trodde. Oduya är inte i Elitserien och inte heller Abrahamsson heller.
Kommentera

Sv: CHL Player Import Draft
MartinSedin: sorry, jag kanske skulle ha sagt sverige..
Kommentera

Sv: CHL Player Import Draft
NOJKOTTA NHL!:::HATA HATA HATA!

Jag är så jävla sur på den här skiten, dom behöver bara kalla på en svensk spelare så åker dom på engång, jag tycker att svenska is hockey förbundet borde inleda en kanpanj där man låter klubben får en stor summa pengar för vars spelare man skickar över!
Kommentera

Sv: CHL Player Import Draft
BOJKOTTA BOJKOTTA!!!!::Åhh hatar Nhl!
Kommentera

Sv: CHL Player Import Draft
19 Nicke: Ehh...varför sådant rabalder om NHL just nu? Så här har de kunnat göra i alla år du varit född. Okej, denna gång råkar det vara Frölunda (och till viss del Malmö) som drabbas hårdast.

Behöver jag nämna att Modo på mindre än åtta år tappat ett dussin spelare till NHL (ytterligare två kanske ryker i år om Weinhandl och Hedin sticker). Hade övergångssummorna inom ishockeyn varit på samma nivå som fotbollens (Malmö får 80 miljoner för Zlatan) så hade Modo haft närmare en miljard på banken just nu.

Men så ser verkligheten inte ut. Det är bara att acceptera. Tror knappast spelarna själva vill bojkotta NHL för de har ju som största dröm att en gång spela där och tjäna massor med pengar.
Kommentera

Sv: CHL Player Import Draft
19 Nicke: Dessvärre får vi nog leva med det tills förbundet ser till att förhandla till sig ett bättre avtal. Kanske kan det bli bättre nu när Fagerlund lämnar posten, vad vet jag. För 9 miljoner USD plockar NHL ca 70 av de bästa europeiska spelarna varje år. Talnager som fostrats av europeiska klubbar och under en stor del av sin verksamma tid kostat mer än de smakat. När de sedan är på topp kan NHL plocka dem hur som helst för skitsummor, oavsett vad vi fans tycker om det.

Instämmer i ditt upprop; BOJKOTTA NHL och hela deras maffiaorganisation som suger ut europeisk ishockey och dränerar den på alla talanger. Den totala summan maffian betalar varje år för samtliga spelare de plockar är ju mindre än t ex Foppas och Suddens årslöner. Skandal!
Kommentera

Sv: CHL Player Import Draft
Boss:
En idé skulle ju vara att spelarna går till Amerikatt som unga men Moderklubbarna i Sverige får 10-20 % av framtida försäljningar... vilket ger ES-klubbarna intäkter för att konkurrera med löner....

Givetvis vill ju inte NHL och kanske ens spelarna, ifall dom överhuvudtaget bryr sig om något annat än den egna plånboken, så det skulle ju givetvis bli ett jäkla liv om man lägger fram förslaget... men vaddå, låt ES-klubbarna ta upp det här i Europa och om alla klubbar i Europa står bakom en slags strejk skulle ju NHL bara bli tvungna att acceptera, eller bli utan talanger... Finns det överhuvudtaget Amerikaner kvar i NHL idag?

Detta förfarande är vanligt inom fotbollen och det handlar om enskilda förhandlingar mellan klubbarna... i ishockey verkar ju klubbarna försvarslösa.... mot the mob of the west...


Dessutom är ju lönerna sjuka i NHL, liksom i fotbollen i Europa... ta av dessa otroliga lönepengar och lägg till klubbarna som fostrat spelarna..... Stöder Foppa MoDo?
Detta är ju givetvis ett problem då det handlar om att ge konkurrenterna.... de andra klubbarna, bättre förutsättningar... men varför skall inte idrottsvärlden vara lite mer rättvis....

Hockey har blivit sämre i och med all j-a reklam och pauser... vilket visst är nödvändigt för att betala spelarna det dom är "värda"

Nä... talang... ok, men utbildning så handlar det om något i stil med gymnasiet när ungarna kommer upp i elitserien... dvs talangerna, när det motsvarande har läst en t ex lärarutbildning så är de en av de rutinerade i ES-laget... och efter en motsvarande doktorering så är det dags för NHL/ES-pension....

Dessa löner är ursäktade pga talang, dvs koordination. Nobelpristagare skulle kunna köpa 70 spelare för sitt nobelpris, och det är som sagt ungefär vad en lyckad spelare tjänar på 4-6 månader, och då är nobelpristagaren antagligen (måste man ju anta) bland de främsta inom medicinsk forskning eller liknande, som gagnar hela mänskligheten.... och har gjort det ett helt liv...

I Sverige så måste man ha skrivit på ett optionsavtal i ABB för 15 år sedan och dessutom vara VD och sett till att företaget har femdubblat sin omsättning under sin tid...för att ha liknanade nivå i lön... och då i princip allt samlat i ett pensionsavtal...

Idag är det inte imperalism vad det gäller landytor.... inte ens kulturimperalism... utan snarare ekonomisk sportimperialism...

förj-t
L (gnällig)
Kommentera

« · 96137