NHL

14673 inlägg · 804 ämnen

Draften

« · 95741 Till forumet


Draften
Nähepp man blev inte draftad i år heller :) Men min tid kanske kommer den med :)

Kanadensaren Rick Nash blev den som valdes som nummer 1 lite överraskande nog faktiskt, Columbus bytte till sig förstavalet och tog honom istället för den på förhand givne Jay Bouwmeester. Den snabbskrinnande backen Bouwmeester ansågs redan ifjolårets draft vara en man som kunde gå som nummer 1 men var då någon månad för ung för att kunna draftas. I år kändes han som en given 1:a men istället gick han först som nummer 3 efter att Atlanta chockat med att välja den finske målvakten Kari Lehtonen, aldrig tidigare har en européisk målvakt gått så tidigt. Mitt lag Philadelphia Flyers hade bytt tills sig 4:e valet och tog en annan stor finsk talang i den storväxte backen Joni Pitkänen.

Förste svensk att väljas blev inte helt oväntat Alexander Steen. Han gick dock för mig oväntat nog inte förräns på 24:e plats. Jag tror stenhårt på den här killen! Att han gick så pass sent lär bero på att han sagt att han kommer spela minst 2-3 säsonger till i Sverige vilket jag tycker är klokt!

Frölunda kan få problem i och med att Fredrik Norrena, Jonas Johnson och Tom Koivisto alla blev draftade och kommer också att erbjudas kontrakt, kan bli tufft för dem att tappa dessa 3 nyckelspelare. Intressant också att Timrås lille strulige snurrgubbe Christian Söderström blev draftad av Stanley Cup-måstarna, kändes ganska oväntat faktiskt. Noterbart också att Malmös Mika Hannula också blev draftad, inte lika oväntat där dock.

Förutom Thomas Steen så blev även Bob Nyströms och Peter Statsnys söner draftade, Eric Nyström gick redan som #10 för Calgary medans Yan Statsny gick först som #259 för Boston. Alexander Steen är den ende av dessa som representerar samma land som sin far. Eric Nyström är amerikan istället för svensk och Yan Statsny är Kanadick istället för Slovak, även om Peter faktiskt spelat med Canadas lag engång i tiden också, nämligen i Canada Cup 84. Men blev efter delningen av Tjeckoslovakien Slovak igen.
Kommentera

« · 95741